ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Brådhis skrivet 26 augusti 2013 kl. 20:37:55

Titel: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brådhis skrivet 26 augusti 2013 kl. 20:37:55
Hur ska jag justera mina dämpare för att slippa känslan av att Dinlin välter snett framåt utåt och lättar på innerhjulet bak?

Känns spontant som att den är för mjuk fram, men är lösningen så enkel att jag helt enkelt bara ställer dämparna fram hårdare?

Eller är det sänkning/breddning som gäller? Var får man tag på delar till detta? Kikat på ATV-huset men hittar inga sänksatser där!?

Som det är nu känns den lixom klumpig och framtung i rondeller/kurvor även om man burkar som en tok... Och det redan i förhållandevis låg hastighet... :(

//Brådhis
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Nybbe skrivet 26 augusti 2013 kl. 20:51:12
Eftersom det inte finns någon diff bak dvs. att båda hjulen alltid snurrar lika fort får du nog leva med den effekten i kurvor och rondeller..
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brolle81 skrivet 26 augusti 2013 kl. 21:29:23
http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&products_id=7070 (http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&products_id=7070)

Dom har även sänknings sats bak till Dinli 450 säger dom . Har aldrig handlat av dom så vet inte hur dom är att göra med men dom var översta alternativet typ när jag googla sänknings sats Dinli 450 . Kan säga att min 350 raptor med lyfter lite i rondeller men jag tar dom kanske för fort när det händer.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Thyrén skrivet 27 augusti 2013 kl. 07:46:14
Brukar inte en krängningshämmare minska detta problem? Men det kanske är svårt att få tag på till dinli?
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: hell-man skrivet 27 augusti 2013 kl. 08:23:15
Osänkt hoj, hög och mjuk = burka eller vält.
Sänkt hoj, låg och hård = sitt normalt, men få ont i rumpan när det är ojämn väg.
Det är inte svårare.
Men om du har justerbara dämpare så är det väl bara att styva till dem lite och se vad som händer.
Min Raptor350 var originaldämpad och då fick man jobba med hela kroppen i rondellerna. På min sänkta maskin nuförtiden burkar jag i princip ingenting.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Delarium skrivet 27 augusti 2013 kl. 08:24:57
De aspekter som påverkar och minskar detta beteende:

1) Däck som inte har (så mycket) rund däckprofil
2) BURKA!
3) Sänkning

Inte nödvändigtvis i rätt ordning.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Britsmar skrivet 27 augusti 2013 kl. 09:14:09
Lasta på mer mat på tallriken  :whip:
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Pv544 skrivet 27 augusti 2013 kl. 10:35:51
Drifta igenom rondellen?

Ska du åka lite terräng, grusgrop och grusväg så kanske du inte vill ha sänkt maskin. Men annars tror jag sen sänkning gör rondellerna trevligare, men allt är ju en kompromiss.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Tripod skrivet 27 augusti 2013 kl. 10:39:50
Krängningshämmare måste ju hjälpa mest. Då kan du fortfarande ha lite höjd. Annars kan du ju prova att bara styva upp fjädringen fram.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 27 augusti 2013 kl. 10:48:32
Sänkning och mer gas i rondellen
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brådhis skrivet 27 augusti 2013 kl. 11:06:04
Okej!

Sänkning verkar ju vara det som flest förespråkar och det är helt ok för mig om lite av komforten går förlorad. Brukar köra sänkt bil och rejäla fälgar så om fyrhjulingen oxå går stötigt kan jag leva med det... ;) Hur mycket pyssel är det att montera sänksatsen? Ser ju inte ut att vara några direkt invecklade delar i den!? Och hur är hållbarheten? Man vill ju inte att det ramlar isär när man kör...

Provar dock först att styva upp fjädringen fram för att få bort lite av marshmallows-känslan. Känslan är ju inte direkt att den vill välta utan mer att den niger så jävligt fram.

Återkommer när jag testat lite...

//Brådhis
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Perra N skrivet 27 augusti 2013 kl. 16:00:40
Krängningshämmare på en maskin med stel bakaxel och en sving konstruerad som de flesta quads ger nog en väldigt liten effekt. Däcken, dämparna och bredden på hjulingen gör nog större skillnad.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brådhis skrivet 27 augusti 2013 kl. 16:11:01
Krängningshämmare på en maskin med stel bakaxel och en sving konstruerad som de flesta quads ger nog en väldigt liten effekt. Däcken, dämparna och bredden på hjulingen gör nog större skillnad.

Nu är jag ingen expert på fyrhjulingar, men krängningshämmare fram borde väl i ganska hög grad påverka det jag har problem med?

Bak är ju knappast nå´n idé eftersom axeln i sig är stum horisontellt sett mot ramen och därmed alltid är helt "krängningshämmad". :)

//Brådhis
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Perra N skrivet 27 augusti 2013 kl. 16:24:21
Det var ju det jag menade, men krängningshämmare fram tror jag bara marginellt kommer att minska lyfteffekterna av bakaxeln. Det handlar mycket om hjulbasen och spårvidden, tittar man på de som kör med riktiga strykjärnsåk gjorda för asfaltbus, är de ofta ultralåga och bra mycket bredare än original.
Men däcken/hjulen och dämparna spelar ju också stor roll, har du riktiga dämpare med ställbar kompression/retur, behövs knappt krängningshämmare för normalt vägbruk.
Min förra quad, en LTZ400 med allrounddäck betedde sig betydligt stabilare på vägen än min nuvarande Dinli med vägdäck och sänkningssats, troligen mest pga dämparna från Öhlins, men även chassit som var stabilare konstruerat.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Hydro skrivet 27 augusti 2013 kl. 16:31:52
När jag åkte Eatv så var det inte tal om varken sänkning eller hjul som lyfte i rondeller.
Den saknar krängningshämmare men har å andra sidan ett chassie anpassat för gatåka.
(=styv fjädring)

Vet några som monterat krängningshämmare på sina sänkta Raptorer, och enligt de själva så är det skillnad.
Jag har dock inte testat...

Generellt hjälper nog sänkning/spacers/burkning/"häng" mest.

Eller då att drifta...
 
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Perra N skrivet 27 augusti 2013 kl. 16:40:00
Drifta är ju alltid roligast!  ;D
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: LAHA skrivet 27 augusti 2013 kl. 17:03:52
Krängningshämmare gör stor skillnad, har egen erfarenhet av detta!   ;)
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: toyboy skrivet 27 augusti 2013 kl. 17:46:49
Klart det gör skillnad! Varför skulle det annars suttit och sitta på bilar med stel bakaxel och individuell fjädring i fram?? Det är ju liksom samma grej där!

Den som kört med trasig hämmare på bil vet skillnaden.

Och jag syftar inte på att åka till kiosken för att köpa tidningen nu..

Jag blev faktiskt lite sugen på att prova att sätta en på min för att se skillnaden! Nu är det ju en street men ändå :)
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brådhis skrivet 27 augusti 2013 kl. 19:47:28
Nu har jag varit ute och provat... Ställde först dämparna på hårdaste läget vilket gjorde underverk för rondellerna men den blev samtidigt hemsk på vägen. Nu står dom 5 hack från Hard och bak står den 10 hack från Hard samt att jag kör med 0,5 runtom i däcken.

Nu känns den riktigt okej och burkar man går rondellerna fint. Ska bara höja trycket lite i till bakdäcken (0,8-1,0?) så tror jag att det mesta är löst.

//Brådhis
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Hydro skrivet 27 augusti 2013 kl. 20:35:28
Klart det gör skillnad! Varför skulle det annars suttit och sitta på bilar med stel bakaxel och individuell fjädring i fram?? Det är ju liksom samma grej där!

Den som kört med trasig hämmare på bil vet skillnaden.

Och jag syftar inte på att åka till kiosken för att köpa tidningen nu..

Jag blev faktiskt lite sugen på att prova att sätta en på min för att se skillnaden! Nu är det ju en street men ändå :)

Riktigt samma sak är det ju förvisso inte.
Bilar och andra fordon med "stel bakaxel" kan ofta röra sig upp-ner individuellt, höger bakhjul kan tex röra sig upp medan vänster bakhjul är still.
Axeln kan pendla i förhållande till fordonet.
Bland fyrhjulingar är detta sällsynt, och bland quads extremt sällsynt.
Hela bakänden är styv, den kan endast röra sig rakt upp/ner.

Fyrhjulingar med delad bakaxel har ofta krängningshämmare bak (vissa även fram) och på många modeller kan man byta dessa för att få olika uppträdanden beroende vad man har för körstil/smak.
 
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: hell-man skrivet 27 augusti 2013 kl. 20:39:06
Nu har jag varit ute och provat... Ställde först dämparna på hårdaste läget vilket gjorde underverk för rondellerna men den blev samtidigt hemsk på vägen. Nu står dom 5 hack från Hard och bak står den 10 hack från Hard samt att jag kör med 0,5 runtom i däcken.

Nu känns den riktigt okej och burkar man går rondellerna fint. Ska bara höja trycket lite i till bakdäcken (0,8-1,0?) så tror jag att det mesta är löst.

//Brådhis
Du ser, lite gratisjustering så är du i hamn. Enkelt! Men är det vägkörning som är din hemmabana så rekommenderar jag sänkning, oavsett vad alla säger här!
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brolle81 skrivet 27 augusti 2013 kl. 20:44:40
Det är väl ändå väg (asfalt) som dom är bäst lämpade för dinli ? Titta själv på sån innan mitt köp men då köra crossbana och skog locka valde jag annat.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: LAHA skrivet 27 augusti 2013 kl. 21:09:03
Riktigt samma sak är det ju förvisso inte.
Bilar och andra fordon med "stel bakaxel" kan ofta röra sig upp-ner individuellt, höger bakhjul kan tex röra sig upp medan vänster bakhjul är still.
Axeln kan pendla i förhållande till fordonet.
Bland fyrhjulingar är detta sällsynt, och bland quads extremt sällsynt.
Hela bakänden är styv, den kan endast röra sig rakt upp/ner.

Fyrhjulingar med delad bakaxel har ofta krängningshämmare bak (vissa även fram) och på många modeller kan man byta dessa för att få olika uppträdanden beroende vad man har för körstil/smak.

Bakaxel, sving och chassi flexar ganska mycket på quads så jag tycker nog man kan jämföra trots allt. För inte är det väl så att om man kör över en ojämnhet med ett bakhjul så lyfter även det andra..... 

Så här kan det se ut utan krängningshämmare:

Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Hydro skrivet 27 augusti 2013 kl. 21:19:32
Ja, för att det flexar fram.
Flexet bak är nog fortfarande rätt minimalt....?
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: hell-man skrivet 27 augusti 2013 kl. 21:37:30
Lahas bild går ju hydros ärenden...eller?
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: toyboy skrivet 27 augusti 2013 kl. 21:54:49
Riktigt samma sak är det ju förvisso inte.
Bilar och andra fordon med "stel bakaxel" kan ofta röra sig upp-ner individuellt, höger bakhjul kan tex röra sig upp medan vänster bakhjul är still.
Axeln kan pendla i förhållande till fordonet.
Bland fyrhjulingar är detta sällsynt, och bland quads extremt sällsynt.
Hela bakänden är styv, den kan endast röra sig rakt upp/ner.

Fyrhjulingar med delad bakaxel har ofta krängningshämmare bak (vissa även fram) och på många modeller kan man byta dessa för att få olika uppträdanden beroende vad man har för körstil/smak.

Helt klart, tänkte inte riktigt på det nä!
Men visst borde en krängningsh i fram påverka positivt även på en hjuling?
Titel: SV: Rondell-beteendet behöver förbättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Hydro skrivet 27 augusti 2013 kl. 22:05:13
Självklart!
Renegaden har väl haft det standard nu några år tex...

På Eatv:n hade jag det dock inte, men den var som sagt redan styv och som smålänning man är flyttade man självklart ut fjäderbenen än mer, fick den då ännu lägre och ännu styvare.
(och sparade på så vi kronorna en krängningshämmare kostar)

Sen gällde det att kniiipa så man inte for av i kurvorna!


Kollar man noga här så ser man att den hade olika lägen redan i original i vilka man kunde ha WP-dämparna i, beroende på "humör".
Här är den alltså som högst, i inre läget.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Aug-09005.jpg)
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 28 augusti 2013 kl. 16:06:07
Jag har ju blivit idiotförklarad förr när jag hävdat att man måste justera och ställa in sina dämpare efter förare och underlag.

Dämparna på Dinli är skit, de är skit på samtliga kinesmaskiner.
Raptorns dämpare är dugliga men fortfarande inte "bra"
En sänkning lär ju knappast göra dämparen bättre när den inte får jobba i den längden den är byggd för från början.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 28 augusti 2013 kl. 16:44:30
Jag har ju blivit idiotförklarad förr när jag hävdat att man måste justera och ställa in sina dämpare efter förare och underlag.

Dämparna på Dinli är skit, de är skit på samtliga kinesmaskiner.
Raptorns dämpare är dugliga men fortfarande inte "bra"
En sänkning lär ju knappast göra dämparen bättre när den inte får jobba i den längden den är byggd för från början.
Jaså? Klart man kan ()p

Kan inget annat än att hålla med dig.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: hell-man skrivet 28 augusti 2013 kl. 17:52:38
Vad ska ni ha all dämpning till då? Eller, förresten, aj,  det var inget. Satte mig just på en köksstol.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: LAHA skrivet 28 augusti 2013 kl. 17:58:38
Ja, för att det flexar fram.
Flexet bak är nog fortfarande rätt minimalt....?

Undras om det är för det flexar fram man sätter en krängningshämmare just där då.....   ;) 
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Hydro skrivet 28 augusti 2013 kl. 22:27:26
Mmm...
Att det hjälper var rätt självklart.
Fram.

Saken gällde Toyboys inlägg där det påstods att en bil med stel bakaxel är samma sak som en quad med stel bakaxel.

Och det är det som sagt inte, eftersom en bil kan flexa bak.
Och har därför hämmare bak.

Vilket en quad med stel bakaxel inte har eftersom den ändå inte kan flexa där.

Eller...?
 
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brolle81 skrivet 28 augusti 2013 kl. 23:23:59
Att hämmare kan påverka lite fram köper jag till viss del men dom är nog bra mycket dyrare och säkert inte bättre än en breddning. Höjden spelar alla gånger in men som fenris nämnde bör ju man om man sänker se till att man inte ändrar stötdämparna på så vis att dom inte jobbar i sin vanliga längd. Men hur är det med förlängda a-armar eller såna där fästen som förskjuter montage vinkeln och därmed även sänker ?
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brådhis skrivet 29 augusti 2013 kl. 07:13:00
Med risk för att störa lite här i diskussionen, är det någon som har en bild på en sänkningssats monterad på en Dinli 450? Alltså bild på själva sänkningsdelarna så att säga. :)

//Brådhis
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: LAHA skrivet 29 augusti 2013 kl. 17:36:29
Mmm...
Att det hjälper var rätt självklart.
Fram.

Saken gällde Toyboys inlägg där det påstods att en bil med stel bakaxel är samma sak som en quad med stel bakaxel.

Och det är det som sagt inte, eftersom en bil kan flexa bak.
Och har därför hämmare bak.

Vilket en quad med stel bakaxel inte har eftersom den ändå inte kan flexa där.

Eller...?

Vilken bil med stel bakaxel har krängningshämmare bak då?
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brådhis skrivet 30 augusti 2013 kl. 08:22:57
Vilken bil med stel bakaxel har krängningshämmare bak då?

Volvo 740 Turbo har väl det om jag inte minns helt fel...? :)

//Brådhis
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brådhis skrivet 30 augusti 2013 kl. 08:26:23
För att återknyta lite till vad tråden handlar om så... ;)

Provade igår att byta till cross-däcken för att se skillnaden i beteendet (och för att landsvägshjulen ska balanseras i helgen) och även om fyrhjulingen blev klart mer orolig i landsvägsfart så måste jag säga att känslan genom rondeller blev klart lugnare.

Däcken flexar förstås mycket mer än landsvägsdäcken, men över lag känns den mer följsam och inte alls lika benägen att gå upp på tre (två...) hjul. Självklart beror ju detta på att däcken flexar/glider, och det är ju inte egentligen en fördel, men ser man bara till kurvtagningen så blev den klart "lugnare".

//Brådhis
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brådhis skrivet 31 augusti 2013 kl. 23:03:39
Har labbat lite med däcktryck nu och jag måste säga att jag helt klart gillar crossdäcken bättre än landsvägsdäcken. Spårar klart mindre och är allmänt mer följsam.

Nackdelen är att den är lite segare i reaktionerna, men fördelarna överväger faktiskt...

Och visst låter crossdäcken en del, men med handen på hjärtat så är faktiskt inte landsvägsdäcken direkt tysta heller. ;)

//Brådhis
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brådhis skrivet 3 september 2013 kl. 20:37:00
Körde ~18,5 mil i söndags med crossdäcken. Njöt varenda sekund trots 99% asfalt!

Satte på mina nybalanserade vägdäck idag. Körde ~3 mil... Gillar dom inte alls! Den spårar och vill hit och dit på vägen hela tiden. Dessutom gör greppet bak att den strävar rakt fram i kurvorna, dvs man får ta i mer för att styra. Visst, man kan burka och leva om, men i landsvägsfart på kurvig väg känns det liksom fel att burka när inte G-krafterna kräver det så att säga...

Är det nå´t fel på mig som föredrar crossdäcken på asfalt eller finns det fler som jag?

//Brådhis
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 3 september 2013 kl. 20:41:39
Breda väghjul? Du får mer markkontakt med väghjul det är inte så konstigt att du föredrar cross däcken men dom kommer att slitas fortare tyvärr.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Hydro skrivet 3 september 2013 kl. 20:41:52
Byt underlag så blir det ännu roligare!

Ett tips är annars att ha rätt högt tryck på framdäcken så att de blir lite konvexa, så man liksom "rider" på mitten av däcken... då minskar spårigheten.
Eller kan man montera scooterdäck fram.

När jag hade Raptor så sålde jag mina asfaltshjul, just pga det oroliga uppförandet och klibbiga bakgreppet... och sen släppte jag asfalt helt.
  ()p
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brådhis skrivet 3 september 2013 kl. 21:02:35
Okej... Ska prova att öka lite fram.

Det är så´na här jag har (fick med dom när jag köpte fyrhjulingen) :

http://www.atvdack.se/sv/hem/794-billiga-hjulpaket-atv-fyrhjuling-quad.html (http://www.atvdack.se/sv/hem/794-billiga-hjulpaket-atv-fyrhjuling-quad.html)

//Brådhis
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brådhis skrivet 6 september 2013 kl. 06:21:34
Provade som hastigast att öka på trycket ganska drastiskt för att se skillnaden (0,8 fram och 1,3 bak) och vips blev den klart lugnare på vägen. Hann bara prova nå´n mil igår så jag ska försöka ta en längre sväng och testa lite mer idag...

Ev. kanske en framvagnsinställning skulle vara på sin plats då man kan ana att ett av framhjulen (höger) är lite annorlunda slitet än vänster...

//Brådhis
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: toyboy skrivet 6 september 2013 kl. 06:59:33
Efter 300 varv i rondeller så är det inte konstigt att höger hjul är slitet  :lol:

Nä men en framv inställning är aldrig fel och kan göra stor skillnad det med! Min street sänkte jag dessutom ca 50 mm i bak och med en bättre caster blev den inte sämre kan jag säga.
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: Brolle81 skrivet 6 september 2013 kl. 07:28:35
Haha 300 varv i rondell fick mig att tänka på denna  ':)

Watch'n NASCAR and Drink'n Beer (http://www.youtube.com/watch?v=tVdFJIEk5wY#)
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: toyboy skrivet 6 september 2013 kl. 08:13:03
 :lol:
Titel: SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
Skrivet av: GIBBE skrivet 27 juni 2014 kl. 23:36:01
Med risk för att störa lite här i diskussionen, är det någon som har en bild på en sänkningssats monterad på en Dinli 450? Alltså bild på själva sänkningsdelarna så att säga. :)

//Brådhis

Nån som fått tag på en ritning ? Skulle också vilja ha en  :)