ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: patrik_82 skrivet 5 september 2015 kl. 12:02:49
-
Hej!
Köpte en beggad quadrunner med nybytt olja. Tydligen så har de haft i vanlig fyrtaktsolja så nu slirar kopplingen när man gasar lite hårdare.
Den har alltså bara gått några minuter med felaktig olja då jag bytte direkt när jag upptäckte vad som skett.
Frågan är nu, måste jag byta flera gånger eller kommer kopplingen börja greppa bättre med tiden eller är kopplingen förstörd då den fortfarande slirar vid kraftigare gaspådrag?
Mvh Patrik
-
Säkraste sättet är att ta av lamellerna och tvätta dem, kan gå med enbart oljebyte. Mät gärna tryckfjädrarnas längd så att de inte blivit förbrukade. Vanlig motorolja ger sällan kopplingsslir såvida den inte varit helsyntet eller innehållit Friction modifiers.
-
Ok. Tack för info! ()p
Oljan som var i var swedol sae10/40 delsyntet.. vet ej om den inehåller något Friction modifiers?
-
Troligtvis inte.
-
Hej.
Vet du vilken av kopplingarna som slirar?
Slungkopplingen (start-kopplingen) är inte så noga med oljan, faktiskt, utan det är lamellerna (åk-kopplingen)som mår sämst.
Du kan ju alltid kolla om åk-kopplingen är rätt justerad.
Det sitter en plugg på sidan av motorn, där justeringen utförs.
Släpp muttern, och vrid skruven innåt tills lätt motstånd. Släpp 1/4 varv.
Slirar det ändå, så är lamellerna skräp.
Micke.
-
Kolla annars i forum på nätet om maskinen, där står samma som ovan.
Här är länk till lite verkstadshandböcker:
http://www.suzukiatvforums.com/forums/repair-maintenance/3644-suzuki-manuals-i-have-updated-05-28-12-a.html
-
Kanon!
Kopplingen fungerar perfekt efter justering! ()p
Tack! ()p ()p
Nu efter oljebyte, justering av kamaxel (stod ett kugg fel) ventiljustering (spel=3mm) och ultraljudstvätt av förgasare så går den nästan perfekt! ;)
Det enda som inte är riktigt bra är när man ger lite försiktigt med gas så liksom snarkar den till eller nyser till nästan som att den hämtar andan på något sätt...är väldigt svårt att förklara men jag tror ni förstår vad jag menar om ni har varit ute för det själva, annars är det nog bara en inspelning som kan förklara:)
Ger man mer bestämt med gas så går det bättre...
Nån som har en gissning på vad det kan vara eller hur man kan justera det??
Mvh
-
Har den vaccum förgasare?
-
Ja, det tror jag.. det är en orginal -88 med Mikuni förgasare...
-
Ok, kolla då membranet som lyfter trotteln, är det hål eller en spricka kan de ge det fenomen du beskrev.
-
Ok...får se, jag kanske har en annan typ ändå..för min trottel lyfts av gaswiren eller är jag helt ute och cyklar på vad du menar??
-
..efter lite googlande på vacuumförgasare så är det ju uppenbart att jag inte har det! ;)
Mvh
-
Prova att justera in blandningsskruven ett halv varv, kan få för mycket bränsle i förhållande till luft vid låga varvtal.
-
Hej.
Förgasare med membran kom först -90, så det har du inte.
Jag tror som föregående.
Grundinställ förgasaren innan något annat rörs.
Kolla sen tändkabel och stift, samt insugsgummit.
Tips!
Sätt INTE dit universalförgasare på dessa maskiner! Funkar mycket dåligt.
Lägg pengar på att renovera originalet istället.
Micke.