ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Holmbarjj skrivet 10 mars 2013 kl. 17:10:40
-
Tjena!
Fick precis veta att de sitter O-ring kedja på min Raptor 350.
De sas att den ska hålla bättre, men vara tyngre för motorn att dra runt.
Är där någon som kan bekräfta dessa uppgifter och berätta lite mer om den här kedjan? :)
Mvh
-
Ja en o-ring har längre livslängd. Och är att föredra på maskiner över 125cc
Finns även x-ring som är ännu lite bättre.
-
Okejj, rikigt bra ju ! =)
Maskinen i fråga är ju 350cc, o lär ändå köras relativt lugnt tills jag kommit in idehär med att styra Quad! =)
-
De är tyngre att dra runt, ja, men endast extrema entusiaster noterar (och orkar) ha otätad kedja.
Du kanske får en halv hästkraft till, men åker samtidigt på massa kedjeskötsel med fettkokning mm... fy.
-
En o-ringskedja håller flera gånger längre än en vanlig, och går en aning tyngre p.g.a. friktionen vid o-ringarna. Helt rätt.
Det många inte tänker på är att drevens slitage huvudsakligen orsakas av kedjans slitage - när kedjan blivit lite längre p.g.a. slitage passar kedjerullarna inte perfekt mellan kuggarna längre utan går först mot sidan av kuggen ganska högt upp och glider mot den tills rullen nått botten mellan kuggarna.
En o-ringskedja som håller längre ger alltså även dreven mycket längre livslängd. Kan vara rätt många kronor man sparar in på dreven när man kanske kan köra ett o-rings drivpaket 3-4 gånger längre än ett med vanlig kedja. Kedjan i sig själv går nog däremot rätt så jämnt upp ekonomiskt - den är nog ungefär lika många gånger dyrare än standardkedjan som den har bättre livslängd än den.
-
Klockrena svar!
Tack för förklaringen! =)
Imorn är de bilbekämpningen som gäller! :djump: