Hörrödu Pelle lille... Om du nu inte har några vettiga kommentarer så tycker jag verkligen du ska hålla dom för dig själv faktiskt. Inte många trådar du är inne på och tillför något positivt i dina kommentaret, enbart skit rent ut sagt!! Blir så satans trött...
Det är väl inte maskinens fel att inte muttern var åtdragen?? Det är väl flanen som satte dit muttern som gjorde ett dåligt jobb.
Nej. Dom byggs väl ihop här i Sverige, på Atv sweden eller hos återförsäljaren?För dom skeppas väl inte helt ihopbyggda från Kina till Sverige? Fast jag kan ha fel. Trodde det var så iallafall.
Har inte en aning faktiskt men har sett andra maskiner och det är de typ styre som ska vinklas upp och hjulen ska skruvas på.
Ok. Du kanske har rättFan va opraktiskt i så fall. Tar ju en jävla plats å skicka en hel maskin. Men det är klart. Den kanske inte blir så mycket mindre än den blir utan hjul och styre...
Nä precis. https://www.google.se/search?q=atv+delivery&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=L-DSUr76CI_a4QSY0YGICA&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=605#q=atvs+in+crate&tbm=isch&imgdii=_Fabriksslarv.
Vart tog du vägen Nickepicke?Va det inte kul att håna och idiotförklara nu när alla visade på kalla fakta?
Vilken fakta?Peka gärna för jag ser inte skogen för alla träden
Hur gick det med maskinen?Va det bara dra åt igen? Eller är splines och det trasigt?
Det gick ej att dra åt för hjullagret var skrot. Så han skall lämna in den i veckan och jag misstänker dom får byta drivknut,hjullager och kanske nav och spindel beroende på hur mycket slitage det är i godset.Vet ju heller ej hur långt han åkt med detta.
Surt. Har han skött service så garantin gäller?Bara ren nyfikenhet. Hur kan man inte upptäcka detta?Jag drog muttrarna för löst på raptorn så det klappade några mm. Den vobblade ju som fan och slog och smällde.
Ofan.Har aldrig kört nån.Men hoppas det löser sig snabbt så den slipper stå flera veckor.Det är kul att köra i snön ju
Tror det är motorbromsen som skrammlar. Var det absolut första som jag fastna för när jag provkörde Suzukin, Känslan att enbart höra motorn!. Några kompisar med X8 som provade Suzukin sa samma sak.Jag tror det går bra för han, har en bra Åf. Och står inte på innan vi kan ut på isarna och åka =)
Nu justerade jag inlägget för att vara den mogna parten för en gång skull. Men nu får jag stå för vad jag skrev ändå.Ja. Han tycker jag snackar skit när jag anser att det är dålig kvalitet för 85000:-För detta ska inte kunna hända. Det kan ju vara förknippat med livsfara!På de maskiner jag jobbat med inkl. Odes. Är det antingen en mutter man knackar till eller en låssprint så detta inte ska kunna hända.Oavsett om detta inte finns på denna modell eller det är missat i produktion så är det en klar kvalitetsbrist.Du som äger en X8 kan ju gärna få gå ut och ta en bild på hur det ser ut så kan jag visa hur det ser ut på mina maskiner
Orkar inte svara på hela.Men du relaterar till Can-am känns det som.Och jag skulle inte påstå att can-am är nåt bra exempel på bra kvalitet.Dock otrolig körupplevelse.Men när läste du senast om en Yamaha/Suzuki/Honda/Polaris med en sprucken ram eller tappade hjul?Startar inte eller glapp?Säger inte att det inte sker.Men det är inte vanligt.Och ja. Jag vet Polaris har problem med drivalxlar. Men det gäller inte för de som använder de "normalt"
Vissa saker, typ som denna skall precis som du säger inte kunna hända. Det håller jag med om, och det gäller alla fordon oavsett pris.Vad jag inte förstår är häxjakten på exempelvis CF, så fort någon skriver om ett missöde eller att de är besvinkna på kvalitet så skall man lugga CF ägaren/ägarna ännu mera och genast förklara vilket skit det är som de köpt.Jag är liksom inte med på vad syftet med det är, det tillför ju liksom inte ett enda skit för den som sitter där och är förbannade över något som är trasigt.När det sker att saker går sönder på så kallade "premiummaskiner" i den övre prisklassen +130k så spårar aldrig diskussionerna ur, där verkar det vara mera accepterat att saker har brister, dålig kvalitet på reläer, problem med fukt i reglage, spruckna ramar, värmeproblem. startproblem, drivaxlar, dålig funtion i diffar med mera. Borde man inte vara ännu mera sne då man lagt mellan 130-200k på en sådan maskin och dyligt händer?Sen så håller jag med om att maskiner i mellanprisskiktet kanske behöver ett och annat extra öga då man vart ute på en runda. Jag själv tvättar av min maskin, fettar in och kollar bultar med mera. Man skall ju förtusan förstå att det är en maskin som man kör hårt många gånger och att saker skramlar loss är inget konstigt. När det gäller instegsmaskiner så är det nog så att förstagångsköparna väljer typ CF, sedan så kör de och kör och köööör, och hoppsa lossnade något? Medans de med premiummaskiner säkerligen varit med ett tag och fattar att man faktiskt också måste sköta sina saker. Detta gör om jag får gissa att det är färre tillbud på dessa maskiner, man sköter de bättre helt enkelt, inte hela sanningen med säkerligen bidragande.Vad vil jag ha sagt med detta, kanske att grejor aldrig håller bättre än hur man sköter dom, att även premiummaskiner har sina brister och fel. Ser jag till den X8 som jag har, den plogar jag med yrkesmässigt, kör hårt i skogen, och jag var till och med ut på crossbanan och gjorde mig en airborne med pungkross som resultat. Än så länge är jag besparad från fel....Peppar peppar, nåja glapp i bultarna till diffen men jag kollar ju min maskin ofta så jag märkte det i tid.
Kan säga dig att det är stor skillnad på att köra hårt med en Cf jämfört med en Can-am. Har också läst om spruckna ramar på Can-am. Så hårt dom gått kan jag lova att det inte ens går att köra med en Cf. Har en kompis som har en Can-am 800r xt. Den har spruckit i främre stötdämpar fästet. Han har fox podiums värsting dämpare på den. Den har gått 80h och ser allmänt sliten ut. Han är skit nöjd med den fast den kostade 130k. Den har bara gått tävling och crossbana av dom 80h och är trimmad. Den är hårt körd !! han hänger på crossarna på banan och flyger nästan lika långt med sin Can-am. Så min fråga är.... Vad är att köra hårt med era Cf ? åka 70km efter grusväg eller bara köra efter en stig ?
Det roliga är att de flesta dom är nöjda med sina Cf har ägt de i knappt ett år och är jättenöjda! Bara några småfel men det är ju garanti..!De som dissar Cf och säger att tex 85k för en X8 är påtok för mycket har ägt både något kina märke som Cf men sedan gått över till en märkesmaskin.Hur många här på forumet har ägt en Cf och sedan gått över till en tex Japanare har sagt att Cf är en ok maskin?Inte många
Men Polaris 800 och X8 är ju i samma prisklass eller?X8an är ju tung och vad jag hört slö för att vara en 800.Jag respekterar ditt val men jag kan inte förstå det.Egentligen är jag heller ingen Polaris fanVadå vad jag ville få ut?
Jag som åker både X8 och Polaris är nöjd med båda. När CF 1000 kommer så lär jag köpa den, likväl kommer jag att köpa Polaris 1000.Jag antar att jag då hör till undantaget....Sen är jag inte med på vad du egentligen vill ha sagt med det du skrev?
Åkte med en som köpt en ny polaris 800. 83000:- Betala han för en terräng reggad och X8 kostar 85000:-Och Polarisen vart jag imponerad på
Nyfiken.Varför byta din x8 mot en ev. kommande 1000cc?Samma sak med Polarisen?Skiljer ju typ 10hk?
Du som har både har Polaris och Cf. Hur känns dom i skillnad i körupplevelse och kvalite ?
Japp CA kan flyga Ladda gärna upp liknade med en CF
Min förra Can-Am 650 läckte kylarvätska efter typ 20 mil.Vet inte om det berodde på dålig montering eller komponentfel, men hela motorn fick i alla fall rivas.(Läckage vid vevaxeltätning)Inte alltid dyraste maskinerna håller måttet heller.Jag ser inte heller vitsen med att du Pelle skall idiotförklara alla som köper CF, det är helt enkelt inte relevant, sandlådenivå skulle jag nästan vilja kalla det.
Jag kan säga att jag är riktigt nöjd med min X8. Så som den har blivit misshandlad och dränkt och det enda jag råkat ut för är en krökt länkarm, kanske inte så konstigt när jag drog på uppför en brant och landade sedan på en sten med länkarmen.Har flertalet vänner som gått ifrån det mest omtalade märket på detta forumet pga de tröttnade på alla fel som uppstod konstant.. Så att CF skulle vara någon skit, det köper jag inte för fem öre! Kan mycket väl vara så att det finns en del måndags ex men det gäller ju alla märken
men orka då. fan väx upp nån gång
Man är ju inte prylbög för intet Nu kör jag inte båda maskinerna på samma sätt, men jag skulle säga så här. Mera pulver och råare i Polarisen, finge jag välja så är det Polaris alla dagar i veckan om jag bara ser till "lek"Polarisen känns smidigare och "enklare" i skog och lerhål, lättare att köra och roligare. Men hittils så har X8:an klarat precis samma spår/lerhål jag åkt i, men som sagt klenare. Att köra crossbana och hoppa å greja med CFen går väl, men känslan är lite som att ta ut BMWs 1200 tourer, visst det går men den är inte till för det.Kvalitetsmässigt så har endast lite småsaker gått sönder på Polarisen, X8 har än så länge klarat sig, peppar peppar. Vissa saker på X8 känns lite B, som skruvar, plast, kablage och fästen Passformen är som ...nja.Å andra sidan så kostar Polarisen mera än dubbelt så mycket, och frågan är om det är dubbelt så mycket kvalitet och nöje för de pengarna. Nu mäter jag kanske inte exakt så, utan mera vad jag skall ha grejorna till... Som sagt helt olika maskiner. Som att jämföra äpplen och päron.För de som ligger runt +45 och börjar bli lite gubbsjuka och aldrig haft en ATV så är x8 ett ypperligt val, givetvis beroende på vad man skall ha den till. Men att åka lite skogsstig och grusväg samt att köra lite grejor på gården med så tycker jag att det duger bra, och en maskin håller aldrig bättre än vad man ser efter den.
Var det inte en Polaris 800 du jämförde med? Då är det ju samma pris. Eller trollar du bara...
Har läst på Cf delen ett antal gånger nu att många kör hårt och brutalt med sina Cf och är jätte nöjda efter hela 20mil. Är det någon som har film på det ? Det är ju ändå sveriges mest sålda hjuling så någon borde ju ha filmat sin brutal körning
En del fattar aldrig
Om man tittar på försäljningsstatistiken för Q1-Q3 för ATV i Sverige så blir det ju uppenbart att det är vägreggningen som talar för CF för många köpare (tror jag i alla fall) 37% av vägreggade och endast 5 % terrängreggat marknadsandel för ATV Sweden, motsvarande siffra för Polaris är 1% vägreggat och 20% av terräng.Kawasaki säljer ju knappt inget , ligger på 2% total marknadsandel.Eller vad ska man dra för slutsats annars... prismässigt har ju konkurrenterna en del instegsmaskiner i ungefärsamma prisläge som tex en CF 500 , dock terrängreggade.
Jag har ställt samma fråga många gånger utan någon respons.Det är därför jag reagerar över jag kallas för smutskastare och idiot hej vilt.Ingen har ju bevisat mig motsatsen att CF inte håller för hård körning. För det hävdar ju minsann många ägare att de gör.Jag har själv nåt klipp tror jag (om jag filmade just då) när min CF går i kok första gången på bana. (Samma som Odesen löste med bravur)Men att jag haft en CF som var dålig och strulade och att Krigarkaj och hans vän köpte varsina nya och har dåliga erfarenheter är ju helt orelevant.För nämner man detta är man ju dum i huvudet?Och varför nämner man då detta?Jo för att de flesta som köper CF och liknande modeller har ibland inte så lång erfarenhet eller läst på vad som funkar.Då vänder de sig hit och läser om maskinen.Vad händer då när många tar ett motorras med en klackspark och fortfarande rekommenderar en sådan maskin?Men visst gick på garanti. Och den stod bara 1 månad på verkstad. Sen funkade den ju igen.Men vad händer när garantin är slut?Eller man missade det där oljebytet?En bra maskin går inte sönder alls.De SKA hålla 500timmar normal körning utan större reparationer anser jag.
Om du menar Pelle nu så måste jag säga vad menar du?Han har så jävla rätt
Skulle du kunna länka?
Japp, vem fan lyssnar på en 15 åring? Jag kan inte göra annat än att bekräfta.Skriver jag vad jag tycker så får jag bara skit har jag märkt
Känns som att detta har spårat ur lite från ursprungsämnet? Hur som, detta var väl iallafall ett hyfsat test? http://www.theultimatejourney.seMvh Henke
Men vuxna lyssnar mera på vuxna, så är det bara
Skulle tippa att dom hade en hel lastbil med extrahjulingar som följe bil. Tror det där testet är ganska partiskt
Ingen fara jag slutade lyssna på TB första gången jag träffade honom.Vissa går bara inte ihop.Sen om det beror på avundsjuka eller kemi lämnar jag till de vetande.
Min Goes läckte olja efter 0 mil och sen fortsatte bara det att gå sönder.Can Am:en, bytt ljusreglaget.Tycker inte att Pelle idiotförklarar alla, CF ägarna vägrar inse att deras maskiner är sämre än märkes för det är dom.Sen om det blir tjafs så är det aldrig CF ägarna som får bassning.Jag har själv provat märket precis som väldigt många andra och bytt.
Har du några bilder/filmer på din brutala körning?
Nej jag har inte det men om det är det du vill ha för o tro mig så ska jag nog kunna lösa de , hur gammal var du nu igen?
Det är ju långt ifrån alla som någonsin kör i lera, myrar eller sjöar med sin fyrhjuling, och många vill/kräver att maskinen är vägregistrerad.CF har nischat in sig på denna del av marknaden, och deras maskin uppfyller kraven för tillräckligt många för att det skall gå sälja dem.Med större försäljning kommer kvalitén alldeles säkert att bli bättre, och som jag skrivit tidigare så skulle det inte förvåna mig om de inom 5-10 år är helt i klass med de bästa på marknaden.Men då är de säkert även dyrare än idag.Jag skulle inte ha några som helst problem att stå bredvid och se på när andra körde i en myr.Jag skulle nog dessutom försöka förklara det osympatiska i att köra sönder en myr.Men det är ju jag det.
Jag känner jag måste försvara mig lite här. Jag har inte sagt att någon måste köra hårt med sin CF. (Förutom bamselagun som påstår han kan åka bakhjul på högen med sin X8)Men då jag aldrig sett en CF verkligen få slita så är jag kritisk till vad de klarar då min och polarnas inte klarade det.Då krävs det i mitt fall att jag motbevisas för att tro på någon. Och därför känns försäljarargument som "can-am känsla" väldigt tafatt.Vi har kört både på myrar och i lera. Det är på 4x4 klubbanor och militära övningsfält. Tvekar inte en sekund på CF kommer bli något bra. Precis som Skoda, vad var det för 15 år sedan?Skillnaden är att försäljaren och ägaren till Skoda Jeti har aldrig sagt det är en Audi Q3Men trots detta är bilindustrin lite annorlunda att jämföra med då samtliga biltillverkare har kvalitetskrav. Något som helt verkar saknas på många ATV-tillverkare. Hur förklarar ni materialfel som i denna trådens förstainlägg?Renkorvs 150 000:- UTV som insuget går av på? Problem att starta. Är den 1 månad gammal? Kanske inte CFs fel. Men fortfarande en kvalitetsbrist oavsett måndagsex eller vad ni vill tro det beror på. http://www.alibaba.com/product-gs/1568221243/600cc_ATV_cf_moto.htmlHär ser ni vad er ÅF köper era maskiner för. (troligen ännu billigare vid storköp)3950$ = 25900:- ungefär. (plus frakter+reg.avgifter + moms "om de inte fifflar")Men då är detta priset fortfarande från en mellanhandel. Så nån tjänar pengar där också. Utpris i Sverige ca 67000:- http://www.blocket.se/jonkoping/Atv_Cf_Moto_Terralander_600_EFI_50892205.htm?ca=17&w=1&last=1Jag hade inte klankat ner på CF ett skit om priset varit i klass med kvaliten. Men priset är betydligt närmre en ex. Yamaha än vad kvaliten är.79900:- i detta fall. http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_GRIZZLY_YFM550_I_BUTIK_VAGREG__45548679.htm?ca=17&w=3Vad kostar egentligen era maskiner i stillestånd?Resor till ÅF? Värdeminskning? Hur ofta är service? vad kostar dessa? Yamaha har 150 timmar på sina Grizzly och kostar ca 2000-2500:- Ni får gärna se detta som sandlådenivå eller kasta sand.Hjälper jag en person att lyssna på min erfarenhet och fakta så har jag iaf hjälpt en person att bli en gladare ATV ägare.Varför tror ni blocket kryllar av beg. kinesmaskiner som gått under 200 mil?Är det för ägaren var nöjd med sitt köp?Tack för respekten.
Om man analyserar varje fel var för sig är det inga märkvärdiga fel, motormässigt har den gått bra, nåväl.Men sammantaget så skulle alla dessa småsaker, om det gällt en CF, ha varit något som lyfts fram som "typiskt Kinaprylar"
......
Ni får gärna se detta som sandlådenivå eller kasta sand.Hjälper jag en person att lyssna på min erfarenhet och fakta så har jag iaf hjälpt en person att bli en gladare ATV ägare.Varför tror ni blocket kryllar av beg. kinesmaskiner som gått under 200 mil?Är det för ägaren var nöjd med sitt köp?
jag säger bara som Gert fylking... ÄNTLIGEN!!
Ska du också byta till japansk kvalitet...?
Jag har ju själv haft en Linhai som inte dög åt mig, men grannen som köpte nästan samtidigt kör fortfarande efter 6 år med sin, mig veterligt helt utan några som helst problem.När jag talar om den klena generatorn som gör det omöjligt att ploga lite längre tid utan att ladda batteriet, eller den höga utväxlingen på backen, eller alla reglage som fryser på vintern så tittar han oförstående på mig - han tycker att det fungerar bra.Det ÄR skillnad på olika personers upplevelser av samma maskiner, och jag är helt säker på att det finns många nöjda X8-ägare som tycker att de fått en maskin med Can-Am-känsla för nästan halva priset.De kanske har fel i sak, men huvudsaken är ju att de är nöjda?Just nu är jag i alla fall inte vidare nöjd med min Can-Am, detta trots att den knappt upplevt körning utanför landsvägen.Första felet när den var ny var ju batteriet som fick bytas, ortis i en cell som kom och gick, när spänningen sjänk så slutade servon fungera.Efter mindre än ett år, återkallning för att åtgärda ett presumtivt livsfarligt fel på servon, man fick inte köra den till verkstan utan att koppla ur säkringen för servostyrningen.Efter halva andra säsongen, batteribyte igen, nu sätte jag in ett biltemabatteri.Senaste dryga året har den larmat för motorfel "limp home", och normalt skall den inte gå köra mer än typ 3 km/h med när det står "limp home" i dispalyen, men jag kör på sam vanligt.Vid senaste service bad jag dem fixa felet som gjorde att den larmade för motorfel, och när jag hämtar maskinen visar det sig att det hade larmat för oljetryck, möjliga felorsaker: Dåligt tryck, defekt tryckgivare, eller att jag kört i för stor lutning vilket skulle gjort att den tillfälligt tappat trycket. Verkstan hade bara nollställt larmet.Innan jag var hemma larmade den igen, och det gör den fortfarande.Vid förra servicen åtgärdades ett oljeläckage, troligen bara en O-ring som fick bytas.En trasig drivaxeldamask byttes.Första vintern så snurrade ena bakre bandsatsen runt och slog sönder bakskärmen, orsaken vara att bandsatsen levererats med för korta bultar, muttrarna gick helt enkelt inte ned tillräckligt lång på bulten utan att överspännas vid monteringen, när det blev kallt ute så sträcktes bulten för antirotationsstaget av.Nu är maskinen typ 4 år och det är dags för det 4:e batteriet, Biltemabatteriet har hållit längst av alla hittills.Knappsatsen på vänster sida är riktigt dåligt konstruerad vad gäller vintertålighet, de som designat den kan aldrig ha haft i åtanke att maskinen skall kunna användas vintertid.Detsamma gäller tändningslåset.Motorn går så varm att plasten smälter, och sommartid kan man inte krypköra utan att ha högstövlar och långbyxor utan att man bränner sig på vänster ben.Om man analyserar varje fel var för sig är det inga märkvärdiga fel, motormässigt har den gått bra, nåväl.Men sammantaget så skulle alla dessa småsaker, om det gällt en CF, ha varit något som lyfts fram som "typiskt Kinaprylar".Alla maskiner har sina för och nackdelar, Can-Am:s är främst fjädring och prestanda.CF:s är främst en bra design och ett "lågt" pris.Yamaha är outslitliga, samma gäller "alla japsare", men kanske främst Honda, som dessutom tack vare sin stela bakaxel är en bra timmerdragare.De ännu billigare Kineserna är bra för de som vill prova på ATV-livet, och om det är något för dem, men de inte är nöjda med maskinen kan de alltid byta upp sig, visst, det kan bli dyrt, men inte dyrare än att köpa en märkesmaskin för dyra pengar, bara för att inse att man inte var särskilt intresserad.Värt att notera är också att många av de billiga maskinerna också uppgraderas från år till år, och kanske t.o.m mellan olika leveranser, i vart fall om generalagenterna har någorlunda bra kontakt med tillverkarna, så att recensera en CF eller en Linhai om det var typ 3 eller 5 år sedan man själv fick sina egna dåliga erfarenheter behöver inte betyda speciellt mycket när det gäller de maskiner som säljs idag.Visst pekar prisjämförselsen mellan Yamahan och X8 kanske kvalitetsmässigt på att man borde välja Yamahan, men X8:an är ju sååå mycket häftigare, och för många är ju utseende och imponatoreffekten på grannar/polare minst lika viktig som kvalite...
Läste lite om alla fel du har haft med din Can-am.1. Däcken är olika stora vid pumpning. Är det inte bara anpassa trycket så dom blir lika ? Detta borde gälla alla atv då dom oftast har olika bredd fram och bak. För inte gör väl Can-am däck eller ?2. Det har gått sönder 3st batterier för dig. Vad jag vet gör väl inte Can-am batterier heller ? dom köps väl från Kina och många märken har exakt lika batteri som i din ? Kanske just pga din otur av kassa batterier som gör att du fått limp home mode ? Kan bli mycket felkoder vid fel spänning i givare osv. Motor går ju uppenbarligen bra skriver du ju.3. Solinoiden till vinchen går sönder.. Skulle tippa på att du har en Warn vinch ? den har väl inte heller Can-am gjort ? Det är väl bland det bättre vincharna på marknaden iaf. Va glad att du inte har en kina vinch som kompisen fick med på sin hjuling. Den flög hela spolen ur när han försökte vincha sig loss när han fastnat. Fast det var handhavande fel sa denna kina återförsäljare.4. Drivaxeldamask pajade. Det brukar därimot vara handhavande fel. tex om du låter den stå ute när det är snö. Efter du har kört fryser det sen nästa gång du åker slits den sönder av isen. inget som är typiskt för Can-am händer alla märken.5. Bult till bandsatsen gick av pga av dom var för kort. Såg du inte det när du satte på muttrarna ? Eller så måste du dragit åt helvete för hårt om bulten sträcker sig att den smäller av när det blir kallt. Tycker det inte heller är speciellt märkes relaterat. 6. Reglage/knappar fryser när det är kallt. Det gör dom gör på Cf också när det är kallt jag lovar det är sant. Märket på atv har ingen större betydelse , snarare hur man förvarar den. In och ut ur ett garage gör ofta att det fryser lättare. Har samma problem med bilen vintertid. Handtag mm fryser och fastnar och det är ingen Can-am.7. Varmt vid benet när man kör sommar tid. Min förra Cf blev så varm vid höger sidokåpa när jag åkte att det droppa plast. Hettan som uppstår beror ju på att vissa ljudkrav måste uppfyllas vilket gör att avgaserna bromsas att det blir hett utav helvete. Inte heller märkes specifikt, har sett både Cf & Yamaha med glödande skit på ljudämparna. 8. Du skriver att Cf har lågt pris och snygg design. Ganska lätt att hålla priserna ner när man kopierar andras design. För du måste hålla med om att x8 är ruggigt lik Can-am max modeller. Cf 500 är väldigt lik yamaha grizzly. Vissa påstår tom att deras fotbaljor passar. Så vems design det är kan man ju undra, inte Cf:s iaf.Jag tycker dock inte att dom är billiga mot vad man verkar få för pengarna.9. Du säger att nästa atv du skaffar blir en japs. Vilken blir det då som motsvarar den maskinen du har idag ? Bara nyfiken Överlag tycker jag att du verkar ha haft väldigt lite märkes specefika problem med din Can-am. Hoppas du slipper problem helt med japs i framtiden !Hitta en annons på en X8 om någon skulle vara sugen. Han verkar fått nog !http://www.blocket.se/alvsborg/CF_Moto_Terralander_800_51367301.htm?ca=17&w=3
Vafan. Nu lägger vi ner jämförelsesnacket. CF har gjort ett livsfarligt misstag på sin fabrik.Hur går det med den saken? (Riktat till trådskaparen)
Läste lite om alla fel du har haft med din Can-am.Hitta en annons på en X8 om någon skulle vara sugen. Han verkar fått nog !http://www.blocket.se/alvsborg/CF_Moto_Terralander_800_51367301.htm?ca=17&w=3
Vem fan lyssnar på dig då? Förklara vad du ens gör här på ett cf forum? Vem är ens intresserad av vad du tycker?? Det är bara ett evigt gnällande hela tiden. Om det finns folk som e nöjda med sina cf maskiner, som t ex jag själv så låt oss vara det, vi är inte ett dugg intresserade av vad du tycker.
Jag har eller har haft varken CF eller CA så egentligen borde jag inte bry mig men jag tycker att det är så tråkigt att så fort någon med en "lågprismaskin" får problem (litet eller stort) så dyker det nästan alltid upp kommentarer som att XYZ är en skitmaskin, kass kvalitet etc. Istället för att försöka "såga" så kan vi istället försöka "hjälpa" varandra. Om alla försökte att tänka en gång till på vad just dina kommentarer tillför ämnet innan du klickar på "Posta" knappen så tror jag att stämningen skulle bli betydligt bättre och den som skapat tråden kanske till och med kan få hjälp att lösa sitt problem.
Det många också stör sig på är att ni påstar mycket som märkesägare vet att det inte är sant.
Detta forum är ju som en hop av dagisungar, det är ju försjutton vi yngre som uppför oss bäst här jag har växt ifrån detta och skiter i vad ni säger är dåligt på tex cf. Ja jag är involverad i märkestjafs ibland, men ärligt talat... jag skiter i det igentligen. det är ganska kul och se hur vuxna människor kan bete sig som svin online men irl skulle de flesta aldrig bete sig så som de gör här!Sen kan jag tycka att som ni nu kallar er "märkes ägare"^^ upphöjer er (anklagar ingen!) som några sorts gudar här på forumet. Ni kan allt och vet allt och alla som är nöjd med sin kinesmaskin ska smutskastas!?ska alla börja smutskasta varandra för att vi äger en kina pryl? minst 95% av all elektronik vi har i hemmet är gjort i kina, kastar vi skit på varandra för det? NEJ!Om man är nöjd med sin cf vfr kan man inte få vara det? Bara för att ni inte värderar dem högt kanske andra tycker dem är helt ok! Och i det här fallet så gick ett hjullager sönder, ja då flockas alla och ska dra igång världens tjafs om vilken idiot man är för att man har köpt en cf! Alla triggar varandra.... så lägg ner!Jag är nöjd med min fyrhjuling, den har inte krånglat och jag skiter helt fullständigt vad ni tycker.men jag upphöjer inte den som att vara den bästa atvn! jag säger bara att jag är nöjd, men då ska man ju alltid idiotförklaras.... nu är det dags att ni också växer upp. mvh// den yngre generationen som kan uppföra oss
som jag skrivit npn gång tidigare: man ska kunna hjälpa INTE stjälpa folk på forumet. Visst det finns nog dom som har haft otur med sina cf maskiner men för det behöver man ju inte kalla dom för dödsfällor. Det finns nog många som är nöjda med sin cf också bla jag som ska hämta ut en beställd 800 på lördag. Man kan tala om på ett smidigare sätt kanske om dom fel och brister man haft på sin maskin. Om det inte blir bättre stämmning här på forumet snart så överväger jag nog att dra mig ur härifrån, vilket är synd men men.....
:sunny:Grattis till nya maskin Hoppas du blir lika nöjd som mig.
Tar till mig då jag kallade maskinen en dödsfälla. Jag VET att det är svårt att vara missnöjd med en maskin man inte har hämtat ut än.Självklart är man glad om man ska köpa en flåders ny ATV... Men sen då? Den kan ju vara klanderfri eller tvärtemot. Nu är detta en dålig liknelse, men bonden som köpte grisen i säcken var ju nöjd till han öppnade säcken och såg vad det var!Historian förtäljer inte om han blev glad eller inte (vem vet?) men ordspråket används ju oftast när man blir missnöjd.Kolla era bultar. trodde bara prylar utvändigt behövde dras åt Och som SnuttisPelle säger: det bör sitta någon slags låsning där så att saker som detta inte ska hända!
Hjulbult och centrumbult är ju inte direkt samma sak kan jag då tycka. Centrumbulten ska man aldrig behöva bry sig om om det inte ska repas något, men hjulbultar är ju nästan oundvikligt.Bilverkstäder drar 99% av gångerna hjulbultarna för hårt kan också tilläggas Dock är det bättre än att hjulet rullarom en kan man tycka Kolla gärna dina (lika bra att kolla så att det är rätt NM om du ändå river) och berätta sedan Mycket bra!
Följden blir att man tappar hjulet oavsett centrumbult eller hjulmuttrar men låter konstigt om dom inte har låssprint?Jag lovar att kontrolera detta vid tillfälle(Oftas dras bultar för hårt och dom sträcks och går av lättare)Då det är lätt att ordna själv men Jag ska kolla vid tillfäle.Tack för Fakta
ser ut så här...
Ungefär som på min BMW som också behöver ett nytt hjullager
Tack Oliver detta är en tillräcklig låsning(Men kanske återförsäljaren missat det på denna maskin)jo men när jag tog upp den skruvade de upp sig som en konservburk ....... men slog på massa loctite och hoppas på det bästa..
Det där är ju rent fabriksarbete...? Har aldrig då hört att ÅF ska momentdra centrummuttrar iaf Bra med bild Oliwer! Nu är det ju inte likadan maskin, men förmodligen är det likadana delar.
Tack Oliver detta är en tillräcklig låsning(Men kanske återförsäljaren missat det på denna maskin)
Det lär ju synas på muttern, man ser dock inte så bra på bilden i första inlägget. Men det vore intressant att höra om det fanns spår efter låsning.
Nu bara slänger jag ur mig något, men kronmutter då? Det har jag på flera av quaddarna. DE glider då f*n inte upp!
Har du kronmutter så ska du ju ha saxsprint med
Jo, det vet jag. Jag ser dock kronmutter plus saxsprint som en enhet som jag förkortar till kronmutter. Har man inte koll på det finns det lämpligare hobbysar, men tack för förtydligandet.Och för att upprepa; varför dessa muttrar som man ska bonka märken i? Är det bra?
Eller vänta lite nu, är det en kostnadsfråga? Jag har ju kronmutter på pisskinesen här hemma?
på cf svetsar man hörde jag
Hur låste man muttern nudå?
Har redigerat och raderat ett antal inlägg här.Håll er till ämnet, och gör inte detta till en märkesfejd.Sånt trodde jag att man slutade med i årskurs 8, typ, det här börjar likna rena dagisnivån
Detta kan ingen klandra maskinen för.det försök firman gjort är skrämmande dåligt utförtoch hela skulden skall riktas på dåligt utfört jobb.
Vet du vad som gjorts?
Om man tittar på det försök att låsa muttern som gjorts så ser man att den aldrig varit inslagen i spåret utan bara lite tillplattad den skall slås in i spåret i drivknuten ordentligt för annars finns det möjlighet att det blir på detta viset.
Den kan väl visst ha vart inslagen!!? Så fort muttern börjar snurra trycks ju materialet som slagits in ut igen. Så svårt att veta hur det gjort.
som sagt när ett proffs tittar på en sådan sak och lätt kan avgöra att den är felmonterad så varför argumentera saken. kärringtjafs passar bättre hemma och eftersom det alltid är så här så lägger jag ner detta forum från och med nu.
Då var d dags igen. 10 mil höll det sen klaga han på att maskin gick som en orm. Bakhjulet glappa så vi tog oss till närmaste hus och lånade verktyg.
Jag vill VETA hur man garantireparerar en mutter som lossnat. Slagmärke för att låsa, kronmutter eller svets?Så att det inte händer igen.Skulle liknande fel hända på bilar skulle de inkallas för service då man fixade detta på ALLA man lyckats spåra felet till. Om jag körde CF skulle jag vilja veta hur man löste det nu.Så?
Din kompis har tydligen någon sjuk ovän.Konstruktion är det inget fel på då det är lika på dom flesta fordom idag.Jag jobbar inom sjukvård och tyvärr finns det många sjuka mäniskor som behöver hjälp.
Och någon "tunga" blir ju svår att skapa med muttern eftersom axeln inte tillåter det. Eller har du nått knep i rockärmen?
Jag vet inte om jag har en bättre skärm på min dator men jag ser då att axeln tillåter detta? Ser då ut som att det är ett "kilspår" upp till på höger sida av axeln.
Min också.Men oavsett är det i min mening en dålig lösning, att man måste knacka sönder och byta muttern varje gång?Men det kanske är vanligt, på mina maskiner har det dock varit en låssprint
Denna lösning är väldigt vanlig på många olika fordon, men problemet kvarstår! Varför överförs vridmomentet till muttern?
Det jag menar med att det inte går att slå ut en tunga ur muttern är för att spåret i ATV drivaxeln inte är djupt nog för att få muttern att spricka till en tunga. Eller hur tänker ni att den tungan skulle kunna bildas på det lilla spåret?