ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: VwSmurfen skrivet 13 februari 2014 kl. 20:43:11

Titel: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: VwSmurfen skrivet 13 februari 2014 kl. 20:43:11
någon som hört något mer angående rekonstruktionen?
kanske kommer leva vidare genom uppköp.
eller kommer vi få leta reservdelar från andra märken.

nu har jag lite ny färsk info i ämnet... som överlag ger en lite mer betryggande känsla! Jag pratade just med en trevlig herre på Dealy och ställde då frågan vad som händer med den beryktade rekonstruktionen av Dinli. Han sa att det mycket riktigt handlar om en rekonstruktion (inte konkurs, så släpp det!). Rekonstruktion är en helt annan sak, där bolag och investeringar finns kvar, dock görs ofta en omorganisation som innebär en mer kostnadseffektiv verksamhetsstyrning och i en del fall "startas bolaget om" med ny ledning/styrelse, men detta vet man alltså inget om ännu. Dock är det alltså inte en nedläggning man pratar om. Här får vi snällt vänta och se vad resultatet blir, Dealy går ut med info till sina ÅF så fort de vet mer... Dock sa han något annat som i alla fall lugnade mig, (efter att nyligen ha köpt en ny Dinli). Det var att, om det värsta skulle hända, att Dinli ändå skulle gå omkull, trots en rekonstruktion(som annars skall leda till en mer kostnadseffektiv verksamhet) så blir de flesta mekaniska/maskinella delar oberörda då dessa idag tillverkas av andra leverantörer, ej Dinli. Så de delar som brukar gå sönder, typ länkarmar, axlar, kardaner, annat med drivlinan... skall det fortsatt inte vara några problem att få tag i. Det som i så fall då skulle bli problem är design-tekniska detaljer, alltså plasten med andra ord, det är ju unikt för Dinli och dom äger ju formarna som dessa gjuts i osv... och om man skulle totalkvadda så hårt att hela maskinen blir ramsne, då skulle det väl också kunna bli problem, men då löser ju försäkringsbolaget det. Jag tycker i alla fall det känns bättre efter denna info, att de viktiga mekaniska delarna som gör att maskinen fungerar, finns kvar! Dock får man väl "ta med sig" de sönderkörda plastdelarna från skogen, så man kan laga dem hemma... Over and out

under i tråden står mest rykten och skitsnack som man bör ta med en nypa salt.
nu har jag nog retat upp fler men det finns några som vill veta hur det går då vi söker sådant som inte går att få tag i till våra maskiner just nu.
men vi kommer inte byta märke bara för det. är ju ett prisvärt märke.
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: Pv544 skrivet 13 februari 2014 kl. 21:08:39
Det var väl rekonstruktion va?

Då lär det ju ta ett tag innan det är uppklarat, fast jag vet ju inte direkt hur deras regler är där borta. Men meningen med rekonstruktion är väl att reda upp i ekonomin och få igång lite vinst igen.
Och dom borde väl försöka kränga delar och maskiner även under rekonstruktionen?
Eller har dom råd att stå still?
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: VwSmurfen skrivet 13 februari 2014 kl. 23:06:06
ja jag vet inte. vet bara att det inte gick att få hem delar till leverantörer utan dom säljer det dom har på hyllan.
därför jag var nyfiken på om någon hade hört något om deras framtid. kanske redan var på g mednågot.
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: Persson- skrivet 13 februari 2014 kl. 23:13:09
Finns det pengar att tjäna så är det förmodligen någon som driver företaget vidare :)
Diktaturen Kina avrättar väl bara ledningen och tillsätter en bättre :D

Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: StefanN skrivet 13 februari 2014 kl. 23:24:04
Så det är ok att prata om detta nu? Man skulle ju bli bannad om man skrev nått om detta
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: Persson- skrivet 13 februari 2014 kl. 23:52:48
Ja det får ju chefen styra hur han vill.
Dealy som är generalagent säger att det är rekonstruktion och mailat är vidarebefordrat.
Verkar dock inte finnas någon info på nätet, vad det nu kan betyda.
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: VwSmurfen skrivet 14 februari 2014 kl. 11:00:17
Det var väl inte konstigt att folk fick skit för förra tråden.
Det var ju bara fåntrattar som skrev massa skit.

Detta var bara en enkel fråga om någon visste hur det gått. Vet man inte kan man hålla käften. För nu kan ju inte leverantörer få fram delar så man måste väl få undra om någon hört något mer. Vill han kasta ut mig för det så var så god. Då vill jag ändå inte vara kvar här inne om man inte får undra. Men börjar folk som i den andra tråden hoppas jag oxå att denna låses och tas bort och även dom användarna. Men nu skall vi inte förstöra denna tråd så åter till ämnen.

Vet ni något mer matnyttigt skriv det. Vet ni inget så skriv inte.
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: Persson- skrivet 14 februari 2014 kl. 11:14:14
Fastän du verkar smågrinig (den förra tråden låstes för att ingen trodde på "ryktet") så tycker jag att du ska ringa till Dealy som är generalagent. Vet någon så är det väl dom?


Den 3dje februari visste dom inget mer pga det kinesiska nyåret (det inföll i slutet av januari i år).
Nu har det ju gått 11 dagar till så ring och hör vettja :) Annars kommer det nog dröja innan du får svar på det du vill.

Telefon: 018-17 05 90 (Dealy).

Och fåntratt kan du vara själv. ;)
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: pat2 skrivet 14 februari 2014 kl. 12:12:54
Så då ska man inte ta o köpa sig en beg 450?
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 14 februari 2014 kl. 12:14:49
Så då ska man inte ta o köpa sig en beg 450?

Bara du är medveten om reservdelar kan bli ett stort problem.
Finns ju ingen direkt eftermarknad och piratdelar till dessa.

Men inget är ju klart än.
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: turbofrallan skrivet 14 februari 2014 kl. 12:18:12
nu vet ju inte jag hur det funkar med atv, men som bilar t.e.x saab, så är dom skyldiga att hålla ett reservdelslager i 10 år på en serieproducerad bil, även om det går konkurs. borde ju va nån skyldighet att hålla det till atvs också.
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: mys pappan skrivet 14 februari 2014 kl. 12:37:57
Fåntratt som jag är så visste jag redan i förra tråden men det var få som trodde på mig  :dntknow:
Samma sak nu så vet jag också hur det går  :sunny:
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 14 februari 2014 kl. 13:04:51
Denna tråden förstör mer än den ger.

Finns inget som helst som tyder på att det är PROBLEM med fabriken.
Det enda jag har sett är att ett kinesiskt fraktbolag har slutat leverera åt fabriken.
Så därför är allt bara spekulation, spekulation ,spekulation... och ingen fakta.

Däremot så har ju fabriken börjat tillverka tunga mc och där finns en del ny info att hitta.
Har även hittat att dem skulle tillverka någon specialmodell av mc åt en annan firma. (behöver inte stämma då jag sett det på en mcsida på nätet)

När det inte finns någon liten minsta info annat än att någon har hört från den och den, så är allt bara som det är. RYKTEN

Därför så skapar denna tråden bara mer osäkerhet och förstör för en svårt konkurrens utsatt marknad.
Det är vad jag anser.

Kan någon som skriver mest (på detta forum kanske också) om detta med KK hitta något som har med detta att göra?
Har inte sett att någon som försöker skriva ut så mycket som möjligt i detta ämne hänvisa till kontrollerade källor om detta heller, mer än det klassiska "jag har hört". Sedan få ut sina förstörande ord om att hur går det nu med det ena och det andra. (garantier, reservdelar mm)

Har även sett att det är på gång förändringar/lagar/regler för ATV/UTV bland annat UK (har ingen info om vad exakt det var men såg några dokument på en sida jag passerade i farten)som gör att kanske vissa märken får problem och då är det ju inte bara detta märke det drabbar. Så det är kanske fler som är på gång att göra förändringar i sin produktion eller får lägga ned då det kostar för mycket att åtgärda  för att få sälja dem.

Detta är mina ord om detta och jag är ingen allvetare utan bara en som sökt runt på nätet.

Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: maijgren skrivet 14 februari 2014 kl. 14:58:50
nu har jag lite ny färsk info i ämnet... som överlag ger en lite mer betryggande känsla!

Jag pratade just med en trevlig herre på Dealy och ställde då frågan vad som händer med den beryktade rekonstruktionen av Dinli. Han sa att det mycket riktigt handlar om en rekonstruktion (inte konkurs, så släpp det!). Rekonstruktion är en helt annan sak, där bolag och investeringar finns kvar, dock görs ofta en omorganisation som innebär en mer kostnadseffektiv verksamhetsstyrning och i en del fall "startas bolaget om" med ny ledning/styrelse, men detta vet man alltså inget om ännu. Dock är det alltså inte en nedläggning man pratar om. Här får vi snällt vänta och se vad resultatet blir, Dealy går ut med info till sina ÅF så fort de vet mer...
Dock sa han något annat som i alla fall lugnade mig, (efter att nyligen ha köpt en ny Dinli).
Det var att, om det värsta skulle hända, att Dinli ändå skulle gå omkull, trots en rekonstruktion(som annars skall leda till en mer kostnadseffektiv verksamhet) så blir de flesta mekaniska/maskinella delar oberörda då dessa idag tillverkas av andra leverantörer, ej Dinli. Så de delar som brukar gå sönder, typ länkarmar, axlar, kardaner, annat med drivlinan... skall det fortsatt inte vara några problem att få tag i.
Det som i så fall då skulle bli problem är design-tekniska detaljer, alltså plasten med andra ord, det är ju unikt för Dinli och dom äger ju formarna som dessa gjuts i osv... och om man skulle totalkvadda så hårt att hela maskinen blir ramsne, då skulle det väl också kunna bli problem, men då löser ju försäkringsbolaget det.

Jag tycker i alla fall det känns bättre efter denna info, att de viktiga mekaniska delarna som gör att maskinen fungerar, finns kvar! Dock får man väl "ta med sig" de sönderkörda plastdelarna från skogen, så man kan laga dem hemma...

Over and out
Titel: SV: hur har det gått? (konkursen)
Skrivet av: VwSmurfen skrivet 14 februari 2014 kl. 15:35:53
trevligt svar.
det är sådant man vill höra.

rykten vet jag oxå ätt det började som men jag har sökt delar hos 4leverantörer som inte kan få tag i delar pga detta så då är det mer än rykten.
men nu kan vi ju bli lite mer lugna.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 14 februari 2014 kl. 16:01:46
Jo nu var det ju lite mer info från Importör men går det inte skriva ut vem man pratat med hos importören då(Så man kan stå för det man säger)
Sedan har jag också förstått att något sker i något led. (allt från importör till fabrik till ägare) men det är ju inte meningen att någon part ska drabbas pga att många vill anta en massa. (Forum har en stark påverkan på marknaden)

Vet inte hur många som vet vad som hände i USA med Dinli (USA är en stor marknad och det är dåligt att inte få sälja där vilket dinli inte kan/vill/får göra just nu pga det som har hänt). Så det kan finnas en del taktik i det som händer. Men det underliga är att det är bara i sverige som det är sånt drag i detta (har inte hittat något annat ställe än så länge).

PS: Jag ser vad ni skriver om mig i chatten. (men tänker inte svara)
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Perra N skrivet 14 februari 2014 kl. 16:07:59
Lägg ner denna tråden om ingen vet 100% hur det ligger till. Gissningar och rykten är f-n det värsta som finns....
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Persson- skrivet 14 februari 2014 kl. 16:22:42
Lägg ner denna tråden om ingen vet 100% hur det ligger till. Gissningar och rykten är f-n det värsta som finns....

Men snälla lilla. Duger inte rykten, återförsäljares vittnesmål / mail eller generalagentens vittnesmål / mail så vet jag inte.
Skulle ÅF kunna sälja delar så hade dom nog gjort det :)

Vem litar man då på? Här har det knappt snöat alls men i övriga landet verkar det rätt insnöat  O0
Dom kommer säkert fortsätta tillverkningen såsmåningom. Modellerna finns ju färdiga och testade redan. Det är det dyraste!
Reservdelar finns det nog på lager också.

Annars tyckte jag maijgrens inlägg summerade allt rätt bra.


Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 14 februari 2014 kl. 16:40:49
Men snälla lilla. Duger inte rykten, återförsäljares vittnesmål / mail eller generalagentens vittnesmål / mail så vet jag inte.
Skulle ÅF kunna sälja delar så hade dom nog gjort det :)

Vem litar man då på? Här har det knappt snöat alls men i övriga landet verkar det rätt insnöat  O0
Dom kommer säkert fortsätta tillverkningen såsmåningom. Modellerna finns ju färdiga och testade redan. Det är det dyraste!
Reservdelar finns det nog på lager också.

Annars tyckte jag maijgrens inlägg summerade allt rätt bra.

Läste du vad jag skrev, om varför kan det aldrig komma ut med vem man pratar med hos importör/GA.

Håller med Perra N  ()p
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: mys pappan skrivet 14 februari 2014 kl. 16:43:53
Vem behöver tv när detta forum finns  :lol:
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 14 februari 2014 kl. 16:54:50
Vem behöver tv när detta forum finns  :lol:

 ;D
+1
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Hydro skrivet 14 februari 2014 kl. 16:58:05
Vet inte hur många som vet vad som hände i USA med Dinli (USA är en stor marknad och det är dåligt att inte få sälja där vilket dinli inte kan/vill/får göra just nu pga det som har hänt).

Dinlis "grej" har ju iaf här varit att de säljs vägreggade, men i USA är väl detta omöjligt?
Vad är det som hänt där?
 
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 14 februari 2014 kl. 17:00:13
Dinlis "grej" har ju iaf här varit att de säljs vägreggade, men i USA är väl detta omöjligt?
Vad är det som hänt där?
http://www.dinliusa.com/DealerInfo.htm (http://www.dinliusa.com/DealerInfo.htm)

Jag kan tänka mig att dem vill in och sälja sina tunga mc där
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Hydro skrivet 14 februari 2014 kl. 17:02:12
Engelska... så nyfiken var jag inte... men tack ändå.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: AtvNerd skrivet 14 februari 2014 kl. 19:29:10
En rekonstruktion hindrar en konkurs under en tidsperiod, men är det dyra inköp / underleverantörer som är orsaken så vete faan om det hjälper med en ny person vid rodret...
Vi får hålla tummarna, det är aldrig kul när det åt detta hållet, oavsett bransch eller nationalitet... Det är alltid Svenssons som blir lidande på ett sätt eller annat
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Dinlirolle skrivet 26 februari 2014 kl. 16:25:38
Är det nån som har hört än hur det går?
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: toyboy skrivet 26 februari 2014 kl. 17:12:29
Tålamod, detta kommer ta tid.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Dinlirolle skrivet 27 februari 2014 kl. 00:40:35
Drygt som Fan
 Har ju beställt nytt plastkit så hjulingen blir blå. Vill ju ha d innan sommaren  :headbang:
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: bjfr skrivet 7 mars 2014 kl. 15:42:59
Bajskotte oxå. Skulle beställa delar hos motorbiten. Men fick ordern makulerad med beskedet citat "Då fabriken står still för rekonstruktion finns ingen möjlighet för oss att beställa de delar du önskar"
Ja och så ber de mig att återkomma vid ett senare tillfälle förhoppningsvis så är då produktionen igång igen. jadijadi bla bla bla...

Ringde då Olle Ollsson bolagen och frågade om det kunde stämma att det var svårt att få tag i delar.
Det bekräftade han, dom fick heller inte hem några nya maskiner så det är tvärnit.
Ingenting om hur länge det kan ta visste han heller.

Helvetes skit. :DV  :djump:  :djump:  :(veryangry):
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: StefanN skrivet 7 mars 2014 kl. 15:49:24
Tråkigt för dom som vart lurade att köpa billig Dinli pga. "det är ingen konkurs utan bara dumpade priser för att höja konkurrensen" eller hur det nu lät här....
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 7 mars 2014 kl. 15:54:21
Som det ser ut så meddelar ju dealy klart att något händer, typ rekonstruktion.
Det som kan vara lite knepigt är att det nog inte ens är säkert att Dealy får helt riktig information, om inte fabriken/ledningen vill gå ut med det.
Att något har hänt är ju helt uppenbart, så jag har inga större problem med att det skrivs om det, så länge det inte påstås vara konkurs innan det är bekräftat på någon källkontrollerad sajt eller företagets egen hemsida.

När det gäller de dumpade priserna så tror jag ingen är så korkad att de köpte till det låga priset baserat på några spekulativa inlägg i detta forum om konkurs, rekonstruktion ELLER sänkta priser för att konkurrera tuffare.
Om något så blev de väl varnade i just detta forum.
Att det finns de som står upp för lag och ordning, och ser till att konkursrykten inte florerar på publika sajter innan det är offentligt tycker jag är ett friskhetstecken.

Om motsatsen hade varit aktuell, att jag som ansvarar för sajten, och andra intellektuella personer hade fortsatt att sprida (troligen) falska rykten så hade det varit riktigt låg nivå.

Den som någon gång ägt eller jobbat på ett företag som utsatts för falska rykten om förestående konkurs förstår nog mycket väl varför det är helt förkastligt att sprida den typen av rykten på publika sajter.
Andra sunt tänkande människor bör också de kunna förstå att man måste vara väldigt försikt med vad man skriver just i frågor som dessa.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: DM skrivet 7 mars 2014 kl. 15:55:23
Man kan ju undra hur ÅF av Dinli har tänkt att göra med garantijobb då det verkar vara svårt med delar...


Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: StefanN skrivet 7 mars 2014 kl. 15:58:21
Man kan ju undra hur ÅF av Dinli har tänkt att göra med garantijobb då det verkar vara svårt med delar...



har man otur få man väl ställa sin Dinli och invänta servicedelar och hoppas att garantin inte hinner gå ut innan delarna kommer
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 7 mars 2014 kl. 16:01:44
Bäst är nog att vända sig Kommunens konsumentvägledare, de kan hjälpa till att avgöra vad som är en rimlig väntetid på delar.
När den tiden passerats så måste troligen säljaren köpa tillbaks maskinen eller ersätta den med en likvärdig vara.
Återköp blir sällan en bra affär för den tidigare ägaren då avskrivningarna är rätt saftiga.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: VwSmurfen skrivet 7 mars 2014 kl. 17:40:27
men ännu verkar det som att det är märkesspecifika delar som är svåra att få tag på. inte slitdelar då dessa är standardsaker.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Utopiazz skrivet 8 mars 2014 kl. 11:26:05
Bäst är nog att vända sig Kommunens konsumentvägledare, de kan hjälpa till att avgöra vad som är en rimlig väntetid på delar.
När den tiden passerats så måste troligen säljaren köpa tillbaks maskinen eller ersätta den med en likvärdig vara.
Återköp blir sällan en bra affär för den tidigare ägaren då avskrivningarna är rätt saftiga.

Om vi jämför med återköp av en personbil så görs avdrag för körda mil men köparen har å andra sida rätt till ränta på köpeskillingen från det att bilen köptes.
Med tanke på begagnatpriserna på fyrhjulingar så bär nog räntan högre än milavdraget om man gör en rak jämförelse.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 8 mars 2014 kl. 16:24:39
Milavdraget är troligen avsevärt mycket högre för en maskin där man kanske kan räkna med en livslängd på kanske 5000 mil än på en bil där man kanske räknar med 30 000 mil?
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Utopiazz skrivet 8 mars 2014 kl. 17:22:05
Milavdraget är troligen avsevärt mycket högre för en maskin där man kanske kan räkna med en livslängd på kanske 5000 mil än på en bil där man kanske räknar med 30 000 mil?

Det jag menade med rak jämförelse var inte några värden i sig utan snarare hur det kanske skulle kunna gå till och att det i så fall inte bara är ett avdrag som ska göras utan man som konsument faktiskt har rätt till ett visst skadestånd (t.ex ränta i bilfallet samt även ersättning för stillestånd).

Att sen milavdraget är olika är inte så konstigt och det finns även körtimmar att ta hänsyn till men grundförutsättningen är att det inte alltid behöver bli en jätteförlust om det LOT förmodan skulle bli inlösen pga brist på reservdelar.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 8 mars 2014 kl. 19:36:53
Varför ska man lämna tillbaka sin maskin?

Är väl bara köra på som vanligt.
Är ni oroliga över det inte finns delar så är det ju som det är.
Man kan ju faktiskt ha lite fantasi och uppfinningsrikedom. Om man kör sönder plast t.ex. då passar ju säkert andra märken om man bara är lite flink i fingrarna.

En fyrhjuling är inte en bil.
Det är en leksak.
Jämför det med en cross istället.
Skulle de sluta sälja kåpor till min cross skulle jag bara köpa ett annat märke o skruva på.

Bara min tanke på det hela.
Hoppas ni inte blir arga.  :sunny:
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Dinlirolle skrivet 8 mars 2014 kl. 20:59:15
Jag fick höra av motorbiten när jag pratade med dem i veckan att dem tydligen var igång i tyskland igen....
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Utopiazz skrivet 8 mars 2014 kl. 23:53:57
Varför ska man lämna tillbaka sin maskin?
.......
.......
En fyrhjuling är inte en bil.
Det är en leksak.

Kör man sönder får man kanske skylla sig själv lite men om det handlar om garantier så blir det skillnad och det var det återköpsdiskussionen handlade om.

Sen är det inte alla som har den som leksak. En del använder faktiskt sin maskin på jobbet och en del till privat nytta (ploga och köra ved etc)
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Persson- skrivet 9 mars 2014 kl. 00:43:53
Jag fick höra av motorbiten när jag pratade med dem i veckan att dem tydligen var igång i tyskland igen....
Har dom fabrik där också eller har tyska GA fått nya delar / maskiner från kina? :)

Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Dinlirolle skrivet 9 mars 2014 kl. 06:46:52
Dem lär väl ha fått nya maskiner å delar. För jag tror inte d finns nån fabrik där. Å dem på motorbiten i falun skulle på nått möte med nån den här veckan. Ska ringa dit igen i slutet på nästa vecka å höra. Vill ju ha mitt blåa plastkit jag beställt.  :headbang:
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: StefanN skrivet 10 mars 2014 kl. 15:56:00
Kör man sönder får man kanske skylla sig själv lite
Är det inte därför försäkringar finns  :hmmm:
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Utopiazz skrivet 10 mars 2014 kl. 16:28:02
Är det inte därför försäkringar finns  :hmmm:

Tänkte snarare på småsaker som inte är lönt att ta via försäkringen (eller inte täcks)
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 maj 2014 kl. 08:17:54
Någon som har hört nått nytt?

Eller märkt av några problem pga detta?

Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Utopiazz skrivet 8 maj 2014 kl. 09:42:31
Någon som har hört nått nytt?

Eller märkt av några problem pga detta?

Har försökt beställa ett nytt förgasargummi men det verkar vara slut i lager hos åf och ga. Får beställa från en av de "andra" istället som har samma motor.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: VwSmurfen skrivet 8 maj 2014 kl. 09:44:39
Alla delar jag beställt har funnits sista tiden.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Utopiazz skrivet 8 maj 2014 kl. 09:46:17
Förgasargummit var slut redan innan fabriken fick problem så det kanske inte är relaterat till varandra.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Persson- skrivet 8 maj 2014 kl. 17:10:06
Något nytt under solen?
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 maj 2014 kl. 17:27:03
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=51737.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=51737.0)

Hejsan!

Det har ju florerat lite rykten hit och dit om Dinli och rekonstruktionen i fabriken och vade det innebär för Dinli-ägare.

Jag ställde frågan rakt ut till Dinlis generalagent i Sverige; Dealy. Jag tänkte att jag bifogar svaret jag fick:
______________
Hej!

Jag skulle vilja veta om ni fått någon mer information om rekonstruktionen av företaget Dinli?

Mvh,

D
_______________________________
Hej !

 

I dagsläget har vi inte fått någon slutgiltig information. Det ser dock inte så lovande ut, så vi räknar inte själva med att någon produktion skall komma igång igen.

 

 

 

Med vänlig hälsning
R - Dealy
_________________________________

Hej R!

Vad innebär det för garantier och reservdelar till redan producerade masikiner?

Mvh,

D
_____________________________________________________
Det är en fråga att ställa till återförsäljaren som du köpt maskinen av egentligen.  Vi gör vad vi kan för att få fram delar via andra kanaler (importörer i Europa samarbetar för att hjälpa varann) och alternativa källor.

Garantierna upphör inte i sig att gälla, men det är alltid säljande ÅF som är garantiansvarig med respektive kund (oberoende av vad som sedan händer ”bakom kulisserna” så att säga).

 

 

Med vänlig hälsning

 

R - Dealy

Låter ju inte så roligt för dinlifolket, helst inte atv...
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Persson- skrivet 8 maj 2014 kl. 17:30:21
Synd om man ska stå utan delar, för sönder går grejerna (gäller alla atvs)...

Kunde tänka mig att det skulle vara svårt att få igång produktionen igen... I regel så säljs allt av värde(maskiner för tillverkning av delar osv) av när det går åt helvete ekonomiskt... Har jag för mig.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Dinlirolle skrivet 10 maj 2014 kl. 23:03:07
Jaha det var ju jävla drygt när man bara har haft leksaken i ett år. Jaja man får försöka lösa reservdelar på nått vis då om nått går sönder i framtiden.     :(veryangry):
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 10 maj 2014 kl. 23:16:53
Hade jag mot förmodan haft en dinli hade det verkligen varit läge att sälja den!
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Dinlirolle skrivet 10 maj 2014 kl. 23:32:00
Det är många dinlis ute på blocket så det är nog ingen ide.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: VwSmurfen skrivet 11 maj 2014 kl. 00:36:00
standardsaker som leder och motordelar är nog ingen fara med.
värre med plast men det går ju att laga.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: fisher skrivet 11 maj 2014 kl. 01:35:19
Hade jag mot förmodan haft en dinli hade det verkligen varit läge att sälja den!
+1
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Dinlirolle skrivet 11 maj 2014 kl. 10:12:00
Man får försöka svetsa om fästena och köpa plastkit till raptor eller liknande.  :headbang:
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: ekstroms skrivet 11 maj 2014 kl. 12:56:13
jag tror inte att man skall behöva oroa sig!
då ett rykte sagt att det finns dom som försöker producera fram dom mest behövliga delar till dinli. tror att några åf gått ihop för att lösa problemet.
så kör på.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Sebastian_o skrivet 11 maj 2014 kl. 13:27:56
Jag har hört att en jag känner ska börja producera kamkedjespännare till dinli 450... it's something!  :djump:
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 11 maj 2014 kl. 13:47:49
Ge det ett år så finns det troligen inte många reservdelar att köpa, det är i alla fall vad jag tror.
Tillgången på delar var ju inte precis fantastiskt innan de kursade...

Hyfsat till inställningen/uttrycket i inlägget, utan att ändra den egentliga betydelsen. /Admin
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Lowest skrivet 11 maj 2014 kl. 14:05:31
Då allt är nersmällt i fabriken och den är tom så blir det nog problem å få fram delar men som det är nu så försöker återförsäljare i europa hjälpa varann med delar men dom lär ju ta slut snart.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Pv544 skrivet 11 maj 2014 kl. 23:09:56
Ni får väl kanske hoppas att det kommer kineskopior med delar som passar. 

Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 maj 2014 kl. 08:59:12
http://www.quadwelt.de/index.php/news/mai-2014/1626-dinli-news.html (http://www.quadwelt.de/index.php/news/mai-2014/1626-dinli-news.html)
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: hell-man skrivet 12 maj 2014 kl. 09:33:03
http://www.quadwelt.de/index.php/news/mai-2014/1626-dinli-news.html (http://www.quadwelt.de/index.php/news/mai-2014/1626-dinli-news.html)
Skönt att de är på benen igen!
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 12 maj 2014 kl. 13:57:24
Kanske blir mycket bättre dessutom när de får starta på ny kula.  ()p
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: petrooger skrivet 12 maj 2014 kl. 14:55:49
 ()p så blir det nog.....under 2015 kommer det bla att lanseras en v-Twin på 1000 cc ochca 100hp, kom ihåg att det va här ni såg det först...... :lol: :lol: :lol:, premiummaskiner joja tackar ja
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 maj 2014 kl. 19:55:11
Jo vi får se var det landar då dem verkar ska bredda sitt sortiment med mera produkter.
Kan ju bli så att man lägger ned vissa modeller då det är onödiga mellanmodeller.

Inget är ju helt klart men det verkar nära iaf. (alla kanske inte gillar positiva nyheter om dinli, så nu hoppas vi tråden nu vänder till något positivt)

Känns ju bättre att få info från kontrollerade källor än lösa rykten som de flesta verkar syssla med(iaf dinlikritikerna), eller hur?


Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Pv544 skrivet 12 maj 2014 kl. 20:11:27
Att få fram reservdelar och att fortsätta med dom senaste modellerna känns väl en aning viktigare än dom planer på nya modeller.
Måste kännas fruktansvärt tråkigt för dom som gick och köpte en ny dinli till fullpris innan prisdumpningen, och sedan kanske bli stående pga brist på delar. Skapligt värdetapp....

Dom som köpte maskin på rean visste väl förhoppningsvis att det var lite gambling.

Borde väl komma info från svenska importören om det nu finns glada nyheter.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 12 maj 2014 kl. 20:29:10
Underliga nyheter när inte ens Dealy tror att de kommer komma igång igen.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 maj 2014 kl. 20:30:45
Alltid tråkigt att förlora pengar oavsett om man köper en bil eller något annat som är dyrt. Men livet är aldrig rättvist hur mycket man än vill. Detta med kraftiga prissänkningar gäller ju inom alla branscher. Se bara inom kläder och skor, även andra tillverkare av dyra produkter, ta toyotas prissänkning på 50 000 på vissa modeller, det är ju lagomt kul för dem som nyss köpt för ordinarie pris. Så att klanka ned på Dinli i detta fall är inte helt rättvist (men har ju nyss skrivit att det är inte alltid är rättvist, hehe, men du förstår nog)

Har det varit tyst utåt från svenska GA hittils så lär det fortsätta med det, gissar jag.

Men dinli är ju inte bara stor i Sverige som tur är.

Att dinli berör både positivt och negativt är helt uppenbart. Ibland får man känslan att det är personligt och inte märket... det är det som är mest tråkigt.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: hell-man skrivet 12 maj 2014 kl. 20:33:37
Märkligt att det blir personligt när vissa personifierar sig med märket... :hmmm:
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 maj 2014 kl. 20:40:01
Märkligt att det blir personligt när vissa personifierar sig med märket... :hmmm:

Hur menar du, kan du förtydliga?
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: hell-man skrivet 12 maj 2014 kl. 21:24:45
Hur menar du, kan du förtydliga?
Självklart kompis.
Det är svårt att se dig som direkt opartisk i sådana här diskussioner. Jag utger mig öppet för att ha aktivt ägt hela skalan av olika kvaliteer på maskiner och anser mig ha lite koll när jag börjar skriva. Det KAN innebära att det finns en viss balans i mina uttalanden. Det gör det sällan i dina.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Pv544 skrivet 12 maj 2014 kl. 21:32:05
Henke har väl rätt bra koll på för och nackdelarna på dinli 450.
Och ibland behövs det en motvikt till alla klagomålen. 

Det är nog värre på atv delen, finns där nån nöjd dinliägare som haft en skötsam maskin i flera år?
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: petrooger skrivet 29 juni 2014 kl. 19:12:22
Nu så.... Va förbi en åf i fredags, tydligen så har produktionen av reservdelar tagit fart, lagret börjar fyllas på med nya delar i Sverige, så det går i rätt riktning  ()p
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: maijgren skrivet 30 juni 2014 kl. 15:18:11
Härligt, vilken glädjande nyhet!!! Då kan man koppla och känna hur andrahandsvärdet på våra maskiner går upp igen, nice!!!
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: vilse skrivet 30 juni 2014 kl. 17:58:12
En fet  ()p på det!
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Pluskas skrivet 1 juli 2014 kl. 12:20:49
Riktigt kul å höra!
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: bom75 skrivet 1 juli 2014 kl. 14:07:41
Tyckte det funkade rätt bra med reservdelar även innan rekonstruktionen va klar. Fick vänta 2 veckor på en ny topp.. Men ska ni pajja en topp till en 700 efi nu så finns det två st i sveriges lager enligt min ÅF 😁
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Pv544 skrivet 18 mars 2015 kl. 20:39:42
Någon som har bra info om hur läget är på Dinlifronten?
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 maj 2015 kl. 05:48:24
Någon som har bra info om hur läget är på Dinlifronten?

Det rullar tydligen på sakta men säkert
http://world-of-bike.de/news/dinli_____eine_marke__die_sich_nicht_unterkriegen_l__sst_/&usg=ALkJrhiaKRnlgHFazocsAi5iPw_q2J1PTA
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Utopiazz skrivet 12 maj 2015 kl. 07:50:32
Egentligen säger inte artikeln så mycket annat än att man är igång igen på den inhemska marknaden

För den som inte kan tyska kommer en översättning.
Citera
Dinli - a brand that can not be beaten leaves

Tuesday, 1/20/2015
The World of bike talking to Bruno Payer, the Chief Representative Dinli ATV / Quad for Germany and Austria in the Karcher AG.

Dinli
Dinli had 2014 bumpy start to the season, the production had to be suspended temporarily. Does the production now again?
The production runs for some time, starting with the Model 800 4x4 Agriculture.

They are themselves often in Taiwan and were the restructurings live right. What are these?
Not far from the previous location, the production of the 2015er models has begun. Efficient and compressed is planned in the future.

In May this year the production of new models announced, Agriculture Dinli 4x4 and the athletes Dinli code 905 has been announced for the autumn 2014. What is the current status?
Currently the production of the model 800 4x4 Agriculture has begun for the Taiwan market, after completion of the homologation of the export takes place again worldwide.
What impact sales in Germany and Austria would be expected in the longer-term production losses?
Due to our large stocks of vehicles and spare parts, we are satisfactorily emerged from the changeover.

What are your expectations for the new entry level ATV 500 4x4 EFI for 2015?
In the model HSIUN ATV 500 EFI, we have great expectations set because the price / performance ratio is truly more than competitive. Is full-featured (14-inch alloy wheels, winch, towing hook, electric. All-wheel, etc.) bring the ATV with an MSRP from 5,999 euros on the market. For the LOF execution are only 299 Euros incl. VAT. Paid by the customer.

Vehicles from Taiwan are still considered very high quality. Is that the recipe for success of Dinli, to keep themselves on the German market is not just simple?
We can at least according to our findings say that our supplier from China our supplier from Taiwan is equal. Here has done in the last year in China vastly what. Dinli specializes in the meantime and will make a compressed, selected model range further.

The current registration figures clearly show that the trend in the Quad and ATV shows market down. How does Dinli this difficulty?
We think that we are well positioned with the new models and thus bring sales referring to Dinli forward again.

Thank you for this interview.
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Grov skrivet 16 juli 2015 kl. 23:52:54
Hur ser det ut för Dinli i sverige ?
Någon som vet om det finns någon GA kvar ?
Titel: SV: hur har det gått? (rekonstruktionen)
Skrivet av: Persson- skrivet 17 juli 2015 kl. 10:00:03
Det verkar gå ungefär lika bra som för Saab automobiles just nu... ;)

Mycket snack om att allt är i full gång, men det lär märkas när det kommer en svensk generalagent igen.

Onlyhenke kan ta över den rollen :)