Synd att jag inte såg denna tråd tidigare men jag skriver nu så har jag varnat alla. Det är inte så lätt som det låter att man skall kunna programera sin ecu, ecm eller cdi motormodulen har många namn. För det första köp en som är avsed för din modell och årgång som är förprogramerad.Det här med att man skall kunna ändra tändföljden och spridarnas öppningstid för att få en jämn effekt kurva glöm det genom att tro att det skall gå hemma i garaget. Visst kan man programera så det blir bra men det är timmar i en bromsbänk.Sen vill jag även tillägga att alla effekt boxar på marknaden som lovar lägre bränsle förbrukning med mer effekt ut är lika mycket sant som att månen är gjord av ost. Jag tror knappas att tillverkaren för dessa moduler sitter med mer kunskaper än tillverkaren av motorn. Det som händer är att du ändrar öppningstid för spridare, bränsletryck eller laddtryck på turbo, kompressor. Lurar helt enkelt den befintliga motormodulen att allt är frid och fröjd och den kör sin vanliga ekvation för bränsleförbrukning/100km. Nu kommer säkert många här säga att bilen drar mindre sedan de satte en effektbox på den, visst vill du tro det så är det lugnt. Jag vet efter flera år i bromsbänk med min bil och alla dagar på jobbet sedan 10år tillbaka där jag inte gör annat än just detta eviga tjat om bränsle förbrukning och slöa motorer som inte håller vad tillverkaren lovar. Mindre bränsle innerbär mindre mängd luft till motorn för att få en perfekt blandning = lägre effektmer bränsle + rätt mängd luft = högre effekt.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️