ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Hipshot skrivet 7 april 2012 kl. 23:52:14

Titel: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: Hipshot skrivet 7 april 2012 kl. 23:52:14
Outar mig som ett dumt spån nu....men...

Upplys en hopplöst okunnig om diffen bak på Outlander´s, överallt står det om visco look-diffen fram men inte ett ord nämns om diffen bak.....  Inte ens i instruktionsboken!  :rtfm: När jag kör med nyinköpet i 4wd mode känns det som om den är mekaniskt diffad bak hela tiden... När jag hissade den och bara kör bakhjulsdrift verkade den också vara helt diffad - Är det verkligen så? :hmmm:

På nätet hittar man ju en o annan länk om diff-olja, diffbyten mm men inget handfast.

På min tidigare Yamaha 450 fanns det ju en elektriskt inkopplingsbar diff för alla fyra hjulen i 4wd läge....men något liknande finns ju inte på Outlandern...

Skämmigt att jag inte ens vet om den ATV jag köpt har diff bak men jag skyller på att jag köpte den osett på auktion!!  :help: 
Titel: SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: Lowest skrivet 8 april 2012 kl. 01:00:16
Den är stum bak alltså den driver lika på båda hjulen hela tiden.

Är väl lika på Yamaha 450 och när man trycker in knappen för diffen så är det bara fram den diffar.

(På min tidigare Yamaha 450 fanns det ju en elektriskt inkopplingsbar diff för alla fyra hjulen i 4wd läge) Bara för att diffknappen sitter där 4WDknappen sitter så är det inte diff på alla fyra hjulen.
Titel: SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: Emil^ skrivet 8 april 2012 kl. 08:07:42
Då måste det väl nöta på bakdäcken om man har i 2WD och ska göra en U sväng på asvalts väg.
Den har väl delad bakaxel men driver lika mycket på båda?  :hmmm:
Titel: SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: Hipshot skrivet 8 april 2012 kl. 10:54:22
Den är stum bak alltså den driver lika på båda hjulen hela tiden.

Är väl lika på Yamaha 450 och när man trycker in knappen för diffen så är det bara fram den diffar.

Tack för besked!  Då var det som jag trodde, bra det för det hade ju inte varit kul att inte ha diff bak!    :headbang:

Det märks när man svänger i låg fart att det "tuggar"  lite bak! I lite högre fart på asfalt märker jag inget, men då är ju svängarna inte så skarpa  (faaan törs knappt svänga alls, den går precis över 80 km/h på asfalt och det är ingen behaglig fart att åka i kurvor, Mudlite är inga slicks direkt...)    => mot skogen!! :DV
Titel: SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: Emil^ skrivet 8 april 2012 kl. 11:51:20
Jo, det märks speciellt på grus när man svänger så river det upp lite från bakdäcket.

Har bara kört max 200 meter på asfalterad väg och det har redan nött lite på bakdäcken  :o

Får nog hålla mig till grusvägar och åkern  ':)
Titel: SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 april 2012 kl. 16:54:40
En fyrhjuling är ju rätt lätt så det hasar nog mest när man gör en vändning på asfalt. Skulle tro att det mesta slitaget blir när man åker fortare och däcken blir varma och man, då slits det nog lite mer i kurvor också så.
Sen är det ju olika mellan däcktyper hur tåliga dom är, originaldäcken är ju rätt snälla och ska funka allround. Och dom slits väl rätt fort, lika en del mjukare däck som är mest till för lera.
Men tex bighorn är väl kända för att vara rätt slitstarka.

Men kör där ni vill och lyckas ni slita ut däcken är det ju bara ett bra betyg på att ni använt maskinen och fått valuta för pengarna.
Rätt däcktryck är väl också viktigt, runt 0.3 är nog lagomt i många fall.
Titel: SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: jaas skrivet 8 april 2012 kl. 17:00:08
Kan ju tala om att vid asfaltskörning kommer framdäcken att ta slut långt före bakdäcken.
Våran 400 gick 350-400 mil asfalt sedan var framdäcken helt slut, bakdäcken hade fortfarande 1/3 av mönstret kvar.
Titel: SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: Emil^ skrivet 8 april 2012 kl. 17:30:54
En fyrhjuling är ju rätt lätt så det hasar nog mest när man gör en vändning på asfalt. Skulle tro att det mesta slitaget blir när man åker fortare och däcken blir varma och man, då slits det nog lite mer i kurvor också så.
Sen är det ju olika mellan däcktyper hur tåliga dom är, originaldäcken är ju rätt snälla och ska funka allround. Och dom slits väl rätt fort, lika en del mjukare däck som är mest till för lera.
Men tex bighorn är väl kända för att vara rätt slitstarka.

Men kör där ni vill och lyckas ni slita ut däcken är det ju bara ett bra betyg på att ni använt maskinen och fått valuta för pengarna.
Rätt däcktryck är väl också viktigt, runt 0.3 är nog lagomt i många fall.

Ska det bara vara 0.3?
När jag fick maskinen från åf var det 0.5 i däcken så jag får nog ta och sänka däcktrycket lite.

Kan ju tala om att vid asfaltskörning kommer framdäcken att ta slut långt före bakdäcken.
Våran 400 gick 350-400 mil asfalt sedan var framdäcken helt slut, bakdäcken hade fortfarande 1/3 av mönstret kvar.

Gissar på att det beror på hjulinställningen?
Titel: SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 april 2012 kl. 18:38:03
Det beror väl på lite körningen vilket däcktryck som är mest lämpligt, i terräng så är det väl bra med lite mjukare för bättre fäste och komfort.
På väg kan man väl ha lite mer, men ofta kanske man vill ha något som funkar bra både och.
Sen är det väl olika på olika däck, borde väl stå rekommendationer i instruktionsboken.

Ibland med nya däck kan man ju ha lite högre för att få däcken att sätta sig riktigt och att dom ska bli runda och fina. Ibland kan dom ha blivit lite orunda under transport eller i lager.

Titel: SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: jaas skrivet 8 april 2012 kl. 20:33:06
Slitaget på framhjulen beror säkert på hjulinställningen, som du kan göra väldigt lite åt på en 400. Men mest är det nog sidokrafterna som blir i kurvorna som tar på däcken.
Titel: SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: Hipshot skrivet 8 april 2012 kl. 23:09:46
..kollar man på min 400 bakifrån ser den lite "nedsjunken" ut = stötdämparna på det mjukaste. Det borde ju mer slitage på insidan av bakdäcken, men jag skulle gärna hissa upp den => styvare stötdämpare. Vill åt markfrigången.

Men vare sig det eller framvagnsinställningen tror jag påverkar däckslitaget nämnvärt....jag o far min har haft 4-hjulingar i 25 år, alltid varit arbetsmaskiner och alltid så har däcken tagit slit rätt jämnt... men så har vi inte kört månmga mil asfalt heller.   400:an är också en terrängskoter så stum diff bak blir bra!

Tror vi körde den första Kawasakin i 8 år på första uppsättningen orginaldäcken - den gick mest på grusväg, åker o äng... men sen var de riktigt slut  hehe  slicks!
Titel: SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Skrivet av: 1234 skrivet 10 april 2012 kl. 16:38:47

Gissar på att det beror på hjulinställningen?
[/quote]


beror inte på hjulinställning, beror på att framdäcken "släpar" när man kör med 2wd.
mina duro buffalo är helt slut fram men nästan nya bak efter ca 800mil blandad körning