ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Gustaf_87 skrivet 27 mars 2009 kl. 17:24:49

Titel: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Gustaf_87 skrivet 27 mars 2009 kl. 17:24:49
Det jag undrar över är hur en KFX 450R fungerar som en all-around maskin?
Har för tillfället inte så stor koll på fyrhjulingar men efter jag provat polarns Raptor 700 så
blev jag enormt sugen på att köpa en och väljer nog hellre kawasaki än yamaha.

tacksam för all information...MVH/Gustaf
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: LAHA skrivet 27 mars 2009 kl. 17:36:41
Som allround maskin fins det nog inget bättre än Raptor 700. Det lilla jag har kört 450 KFX så kan jag säga att sadeln var som en ekplanka, alldeles för hård för vägkörning. Andra nackdelar är de tätare serviceintervallerna med bla kolvbyte, det är ju i grund o botten en ren crossmaskin med godkänd belysning. Det bästa råd jag kan ge dig är att provköra de maskiner du är intresserad av och bilda dig en egen uppfattning   ()p
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 27 mars 2009 kl. 18:23:08
jo som han sa... bättre allround än raptorn finns nog inte. Jag gillar verkligen inte växellådorna på 450 maskinerna för allround köra, raptorn har mycket skönare för just det.

men prova båda och se vad du ska ha den till, jag skulle personligen inte köpa en 450 om jag inte hade en ordentlig bana att köra på
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Pajjo skrivet 27 mars 2009 kl. 23:27:37
Nu måste jag fråga.. de där LAHA skrev att de är tätare serviceintervaller.. visst.. men kolvbyte?!?!? 
Vad menar ni med de? har läst att vissa på detta forum har skrivit att de är typ "vanlig service å byta kolv på 450in!"??? förklara gärna..? å kom inte med att de sliter mkt för dom har så små motorer å tar ut så mkt effekt eller varvar mkt.. för hur mkt kör man egentligen med dessa? visst man kanske ska byta oftare än vad man gör på en bil.. men de är ju inget man kan skriva som service på dessa maskiner...!

Annars vet du ju vad jag har svarat.. (iaf ang min)
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 28 mars 2009 kl. 05:50:29
det där med kolvbyten kan man nog dra ut på dubbla tiden om man kör allround typ. service intervallerna i boken är ju avsett för bana då dom härjas precis hela tiden
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Gustaf_87 skrivet 28 mars 2009 kl. 06:45:21
Joo kolvbyte lät lite väl extremt, om det vore en 2-taktare så.

Tackar för alla svar, lutar mot en raptor 700 men samtidigt är jag sugen på en kawasaki.
Någon som har erfarenhet om kawasakis 700cc? Priset stiger avsevärt då dock.

Om någon har mer information så tveka inte att skriva ner nån rad.

MVH/Gustaf
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Fx2 skrivet 28 mars 2009 kl. 10:39:01
Hjälpte kompisen att byta kolv på hans KFX , den hade gått 16 timmar (på banan) och den var helt slut.

Jag kör själv Yfz 450 och många rekommenderar kolvbyte efter 50 timmar på dom.

Alla 450 hojar i princip är riktiga race-hojar och då får man räkna med att grejorna går sönder och behöver underhållas.

Jag tycker såhär: För crossbanan så är det 450 hojar som gäller men om man ska köra lite mer blandat så är raptor 700 ett jättebra val.

Mvh Fredrik
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Gustaf_87 skrivet 28 mars 2009 kl. 15:00:30
Efter 50 timmar!? På en 4-taktare!? Helt galet
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Pajjo skrivet 28 mars 2009 kl. 16:21:31
Allt beror på hur man servar.. (tvättar luftfilter osv osv) gör man de ofta å förhindrar skit å komma in i motorn så har jag väldigt svårt å tro att "många" rekomenderar att man byter kolv efter 50 timmar (tex om man bara använder den till å köra inne i stan eller "långkörning" så vore de konstigt om kolven måste bytas efter 50 timmar)

Att kolven va helt slut efter 16 timmar hur ofta rengör han filtret då? min har typ gått minst 16 timmar på bana å jag har inga missljud alls från motorn.. å som du säger att kolven va helt slut så måste den ju ha låtit väldigt illa? å de har inget med kawwa å göra.. utan att de kan hända vem som helst när som helst.. även med R700orna..
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Gustaf_87 skrivet 28 mars 2009 kl. 16:39:31
Joo nog förstår väll jag att det inte har någonting med kawa att göra, jag har skruvat en del och har full koll på hur en motor fungerar ;), hehe.
Tror nog ändå att det lutar åt en 700, men hittar ingen i bra pris klass för tillfället dock.
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 28 mars 2009 kl. 17:15:48
min är till salu för samma peng som en YFZ450R kostar ny :)
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Fx2 skrivet 28 mars 2009 kl. 18:42:46
Hehe, den kolven som vi bytte efter 16 timmar , den motorn hade inga missljud , men den var sliten å blårökte en hel del , det var därför den byttes. Och den va välservad men den hade som sagt gått 16 hårda timmar på bana. (man kan ju köra som en f***a i flera 100 timmar om man vill)

Och risken med att inte sköta kolvbyten är ju att kolven spricker, med stora följdskador som resultat. Men det är ju som sagt upp till var och en hur man väljer att göra.

Jag personligen bryr mig inte hur ni gör, men jag vet hur mycket som går sönder om man inte sköter kolv byten.  ::)

Den som tror att man inte behöver byta kolv på 4 takts motorer behöver nog ta och vakna lite  :lol:

Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Fx2 skrivet 28 mars 2009 kl. 18:45:29
Men observera, Pajjo.

Jag menar absolut inte att Kawa skulle vara sämre än några andra 450.

Det är som sagt samma sak med alla 450 motorer , och det beror absolut på hur man kör sin hoj och hur man sköter service.

 ()p
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Gustaf_87 skrivet 29 mars 2009 kl. 06:50:29
Om man byter kolv i en 4-taktare efter 16 timmars körning så är det den som kör som gör någonting väldigt väldigt galet. Måste ju ha dragit in en helvetiskt massa skit genom luftfiltret och bara fortsatt köra utan att rengöra. Man ska absolut inte behöva byta en kolv i en 4-taktare eller en 2-taktare för den delen efter 16 timmars körning än hur fan man kör! Om man tävlings kör kanske då det oftast är mycket damm som sugs in.

Din kompis måste ha haft riktigt otur bara skulle jag tro, för det är inget som hör till vanligheterna.
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Pajjo skrivet 29 mars 2009 kl. 18:01:03
För att gämföra.. på en nyare phazer (alltså den fula.. ;) )  så första man ska göra på den är efter 4000mil å då äre å justera ventilerna.. å på en skoter så ligger man ju alltid på maxvarv..

Men men.. saker kan hända..  nu ska vi inte prata om hur dåliga dessa maskiner är.. :)  dom är ju hur roliga som helst.. :)

Fx2

Nej jag förstod att du inte menade enbart kawwa.. (jag vet andra märken som har rasat tidigare än 16 timmar.. ;) )

Ang Yfz450R så är den ju inge billig.. iaf inte om man ska ha den reggad.. (har jag ju svårt å tro) :)
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 29 mars 2009 kl. 21:04:11
någon som vet när YFZR kommer reggad? jag SKA ha en sån :)  såg den för 89.000 icke reggad. kanske blir en sån istället, får se vad den vägreggade landar på. Bara köpa nerfbars så är den ju pang-puff to go
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Gustaf_87 skrivet 30 mars 2009 kl. 07:38:49
Någon som har riktiga uppgifter på hur många HK raptor 700 och Kawa KFX 450r ligger på? Även andra modeller är intressant
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 30 mars 2009 kl. 17:29:30
Raptor har 41-42 och KFX450 har 36hk afaik
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Ironman skrivet 30 mars 2009 kl. 17:53:27
Går du in i manualerna på crossare så ser du att det är nästan samma kolvbytes intervaller som på en 2-taktare.
Så att den som tror att man ska slippa skruva i en fyrtaktare får nog tänka om det är precis tvärtom.
Du har samma service punkter som på en tvåtaktare men det tillkommer ventiler oljefilter osv.

Nu pratar jag cross där det är utplockat lite mer effekt.
Så jag tror inte det är så stor skillnad oavsett märke på en hjuling.

Summa sumarum den som inte vill skruva så mkt köper en arbetsmaskin el dyl.
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 30 mars 2009 kl. 18:49:35
är ju fortfarande stor skillnad på rek service om man tar t.ex YFZ450 och Raptor 700... båda 4 takt, raptorn har mer effekt men YFZ'an behöver mer service :)
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: LAHA skrivet 30 mars 2009 kl. 19:22:01
Man ska nog inte jämföra en lågvarvig, lågkompad 700cc med de ettrigare 450 maskinerna  ;) Motorn som sitter i Raptorn återfinns ju även i Grizzlyn så den tuffar nog på  :)
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 30 mars 2009 kl. 19:30:51
ja jo jag vet, jag jämför inte direkt men det var lite som att dra alla 4-taktare över en kam... hur mycket varvar 450'arna ? raptorn ska enligt papper varva 9k, väääldigt mycket tycker jag men men.
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: LAHA skrivet 30 mars 2009 kl. 19:39:06
Den kan nog varva 9000 men det finns ju ingen anledning   :D
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Gustaf_87 skrivet 30 mars 2009 kl. 20:28:19
Blir troligtvis en Raptor 700, bara man hittar någon till bra pris så. Tipsa gärna

MVH/Gustaf
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Slayaah skrivet 22 april 2009 kl. 10:14:10
Går du in i manualerna på crossare så ser du att det är nästan samma kolvbytes intervaller som på en 2-taktare.
Så att den som tror att man ska slippa skruva i en fyrtaktare får nog tänka om det är precis tvärtom.
Du har samma service punkter som på en tvåtaktare men det tillkommer ventiler oljefilter osv.

Nu pratar jag cross där det är utplockat lite mer effekt.
Så jag tror inte det är så stor skillnad oavsett märke på en hjuling.

Summa sumarum den som inte vill skruva så mkt köper en arbetsmaskin el dyl.

När de tar upp en sådan sak, talar de någonsin om inkörning på ny kolv? En kille gick igenom kolvar var 15-20e timme tills han valde att köra in de "rätt" dvs, varva lagom men absolut inte segdra dom i några timmar. Höll avsevärt mycket längre med den hanteringen.
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Ironman skrivet 22 april 2009 kl. 19:49:53
Nä aldrig kör vi in en kolv annat än ngr varv på banan lite lungt
Titel: SV: Kawasaki KFX 450R
Skrivet av: Grov skrivet 22 april 2009 kl. 21:57:48
Kan verkligen rekomendera en KFX700 Jag är iallafall väldigt nöjd med min  ()p
Den är lite större o tyngre än Raptor + att det är cvt automat
Automat eller manuel är en smak sak
Kvaliten på dom japanska är nog ganska lika