ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: qvick skrivet 9 november 2006 kl. 09:37:38

Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: qvick skrivet 9 november 2006 kl. 09:37:38
ok e inne på att köa en ltr men undrar vad e det för skillnad på ltz och ltr
mer en priset....
hur stor e skillnaden på service intervallen hur mycket mer drag e det i ltr:en osv vill veta allt...... hoppas på många svar men värkar inte va många som har ltr:en     mvh qvick
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: jocke_e skrivet 27 januari 2007 kl. 20:55:10
LTR:en är förmodligen bättre på alla punkter....
Ett fast pris finns nog inte på LTR:en men allt ifrån 60-90 tusen
Går att få billigare om köparen har möjligheten till att dra bort momsen..
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Donnie Bra-sko skrivet 27 januari 2007 kl. 21:31:08
LTZ är 400cc med fugge och LTR är 450cc med insprutare.
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Ryckrivstart skrivet 27 januari 2007 kl. 23:36:03
LTZ har back, det har inte LTR.
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: dunderklumpen skrivet 28 januari 2007 kl. 11:37:46
Jag lånar tråden lite eftersom jag också har funderingar kring ltr450.
Ni som haft era ett tag har ni provat att köra längre sträckor typ 10 mil elller mer? Hur känns den rent komfort mässgt? Att det är en bra maskin på banan är ju rätt självklart men jag vill veta hur ni som kör gatreggade
använder era maskiner för övrigt.
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Perra N skrivet 28 januari 2007 kl. 14:34:05
LTR450 är mer en tävlingsmaskin, och jag rekommenderar inga långturer med malande i landsvägsfart/motorvägsfart, för då får du serva den varje dag!
LTZ400 är nog mer allround, även om man kanske skulle vilja ha bättre fjädring. Dock är det enkelt att byta, för resten av maskinen håller måttet, speciellt med lite ombestyckning och annat avgas.
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Ryckrivstart skrivet 28 januari 2007 kl. 14:59:07
Citat från: "Perra N"
LTR450 är mer en tävlingsmaskin, och jag rekommenderar inga långturer med malande i landsvägsfart/motorvägsfart, för då får du serva den varje dag!
LTZ400 är nog mer allround, även om man kanske skulle vilja ha bättre fjädring. Dock är det enkelt att byta, för resten av maskinen håller måttet, speciellt med lite ombestyckning och annat avgas.


"....bättre fjädring." Som jag har fattat det så ska LTZ:an ha riktigt bra
stötdämpare. Men det kanske inte stämmer.......???
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: dunderklumpen skrivet 28 januari 2007 kl. 15:11:37
Vad jag förstått så har LTZ bra stötdämpare som funkar hyfsat även för MX körning men dom är säkert inte lika bra ELKA dämpare tex.
Däremot har jag svårt att se varför en LTR skulle kräva mer service vid vägkörning än en ombestyckad ltz med effektdämpare. med rätt drevning borde väl knappast en 450 varva mer än en 400?
Rätta mig gärna om jag har fel och förtydliga vad ni menar.
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: zacka skrivet 28 januari 2007 kl. 15:23:38
för att 450är en cross motor dvs de tagit mycket effekt ur den o kräver tyvärmer service o underhåll

jag skulle inte köpa LTR pga saknaden av back växel, för täta service intervaller= ej riktigt lämpad som en väg maskin (enligt mig)..

men de är definitivt snygg, låg bred o går riktigt bra...
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: zacka skrivet 28 januari 2007 kl. 15:23:52
för att 450är en cross motor dvs de tagit mycket effekt ur den o kräver tyvärmer service o underhåll

jag skulle inte köpa LTR pga saknaden av back växel, för täta service intervaller= ej riktigt lämpad som en väg maskin (enligt mig)..

men den är definitivt snygg, låg bred o går riktigt bra...
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: dunderklumpen skrivet 28 januari 2007 kl. 16:34:39
Jovisst är det mer effekt i LTR och på bana kan man säkert  varva den ordentligt och ligga och leta kusar på högvarv men spelar det verkligen någon roll om man ligger 90 knyck på vanlig väg :?
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Fimpen skrivet 7 februari 2007 kl. 10:09:13
Hallå  :twisted:
Jag kör med min till och från jobb och kan bara säga att den uppför sig helt utomordentligt på vägen.
Ltr 450 är ju lägre och bredare än Ltz 400 vilket gör den mindre orolig vid vägkörning.
Och ang back, dom få gångerna man nu skulle behöva det så är det ju inte direkt jobbigt att hoppa av och ge den en knuff bakåt. Oftast räcker det ju med ett drag i gashandtaget och man ändrar riktning på en gång  :lol:
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Tenacious_Dboy skrivet 7 februari 2007 kl. 11:40:51
jo jag har absolut inga problem med att min Ltr går ovanligt högt på dom större vägarna i 90 km men visst gör man en omkörning och ligger 130km då går den ju lite högt..men det brukar väl dom flesta maskine gör när man är uppe i max fart? rätta mig om jag har fel ? jaja men visst än så länge har jag inte haft några problem med min och jag ångrar mig inte en minut att jag la till "några" kronor jämfört mot Ltz:an det går inte jämföra, Ltr:en är snuskigt rapp visserligen lite svår att kontrollera på bakhjulen iaf med "tumgas" så de får nog bli rullgas sen kommer jag vara ännu mer nöjd :)...
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: dunderklumpen skrivet 7 februari 2007 kl. 12:19:47
Hallå fimpen hur täta oljebyten kör du med  (har hört så mycket olika)
Gick affären smidigt?
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Fimpen skrivet 9 februari 2007 kl. 09:06:33
Citat från: "dunderklumpen"
Hallå fimpen hur täta oljebyten kör du med  (har hört så mycket olika)
Gick affären smidigt?


Tja! :D
Om man läser Suzukis "Owners manual" så står det att första oljebytet ska göras efter en månad och sedan var sjätte månad. Så oljebyte två gånger per år enligt Suzuki själva.
Ang affären: mycket smidigt  :lol:  jättenöjd med den  :twisted:
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: X-Fire skrivet 9 februari 2007 kl. 11:14:22
Citat från: "Fimpen"
Citat från: "dunderklumpen"
Hallå fimpen hur täta oljebyten kör du med  (har hört så mycket olika)
Gick affären smidigt?


Tja! :D
Om man läser Suzukis "Owners manual" så står det att första oljebytet ska göras efter en månad och sedan var sjätte månad. Så oljebyte två gånger per år enligt Suzuki själva.
Ang affären: mycket smidigt  :lol:  jättenöjd med den  :twisted:


Då är frågan.. Hur många timmar kör man normalt på en månad? =)
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Perra N skrivet 9 februari 2007 kl. 12:15:11
Kör du och pendlar med maskinen och bara byter olja två ggr/år! Då vill jag inte tänka på hur motorn mår.....
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Fimpen skrivet 9 februari 2007 kl. 12:59:56
Citat från: "Perra N"
Kör du och pendlar med maskinen och bara byter olja två ggr/år! Då vill jag inte tänka på hur motorn mår.....


Har alltid kört hårdtrimmade landsvägsmaskiner innan, och dom behövde man ju inte skämma bort så varför skulle inte 450 motorn tåla att gå några mil mellan bytena.
Och sedan gav jag bara svaret på hur det står i Suzukis ägarhandbok.
Sen är det ju upp till var och en att göra som dom själva vill.
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Fimpen skrivet 9 februari 2007 kl. 13:04:03
Citat från: "X-Fire"
Citat från: "Fimpen"
Citat från: "dunderklumpen"
Hallå fimpen hur täta oljebyten kör du med  (har hört så mycket olika)
Gick affären smidigt?


Tja! :D
Om man läser Suzukis "Owners manual" så står det att första oljebytet ska göras efter en månad och sedan var sjätte månad. Så oljebyte två gånger per år enligt Suzuki själva.
Ang affären: mycket smidigt  :lol:  jättenöjd med den  :twisted:


Då är frågan.. Hur många timmar kör man normalt på en månad? =)


Beror på hur kallt det är ute! :?  Men det tar mig ca 7 minuter till mitt jobb x 10 ggr/ månad =ca140 minuter och så buskörning på fritiden någon gång ibland. Så det blir inte mycket tid om man räknar efter. :roll:
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Perra N skrivet 9 februari 2007 kl. 13:42:35
Står den varmt eller kallt? Har du sju minuter till jobbet, hinner ju oljan motorn knappt bli varm, och då är det ännu viktigare med täta byten. Men du gör som du vill.
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: tian skrivet 9 februari 2007 kl. 17:48:14
Citat från: "Perra N"
Står den varmt eller kallt? Har du sju minuter till jobbet, hinner ju oljan motorn knappt bli varm, och då är det ännu viktigare med täta byten. Men du gör som du vill.

vet ej hur det är på ltr450 men min yfz 450 behöver inga 7 minuter för att bli varm det blir den riktigt fort.i min manual till den står var 15h men jag byter var 5h.det viktigaste är att ha rätt olja till vilken temp som är utomhus.
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Perra N skrivet 10 februari 2007 kl. 07:36:22
Under 50 grader räknas oljan som kall, och startar du maskinen tar det en bra stund att komma upp i driftstemperatur.
Under den tiden får både materialet och smörjmedlet mycket stryk.
Men det är bra för maskinen att köra kortare intervall mellan bytena, som du skriver Tian.
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: crebble skrivet 10 februari 2007 kl. 20:29:21
kör var 10:e timma på min ca...
när jag pendlar till jobbet så tar jag en cigg innan jag drar så den blir varm o go.

det enda som gör en 400:a bättre för väg är att den inte behöver servas så mkt.

/jocke
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: X-Fire skrivet 11 februari 2007 kl. 00:39:57
Citat från: "crebble"
kör var 10:e timma på min ca...
när jag pendlar till jobbet så tar jag en cigg innan jag drar så den blir varm o go.

det enda som gör en 400:a bättre för väg är att den inte behöver servas så mkt.

/jocke


Servar du den var 10:e timme? Olja+Filter?
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Lunk skrivet 11 februari 2007 kl. 11:03:16
Men sluta grina om service. Kostar ju ändå inget o byta olja o filter. Åk o prova båda maskinerna så vet du vilken du vill ha.
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: Perra N skrivet 11 februari 2007 kl. 20:45:41
Håller med Lunk, köper man en maskin för att ha kul med, är den väl värd att underhålla.
Titel: ltr vs ltz
Skrivet av: crebble skrivet 12 februari 2007 kl. 13:18:06
byter olja bara hittils.

/jocke