ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: JimmieE skrivet 22 november 2014 kl. 12:53:30
-
Hej
Dålig på datorer men verkar som jag får lära mig då jag behöver lite hjälp av omvärlden.
Har precis köpt en 520 wildcat. Första 4hjuling jag äger.
Körde den original ett par dagar men sneglade på munstycket jag fått med... Bytte detta. Satt 135tror jag. Monterade 147,5. Borrade bort plugg till luftskruv och har den ca 2 varv ut. Nu vid körning blir grenröret illrött! Vad behöver jag göra?
Tack så länge..
-
Hur ser stift ut? Blir det bättre om du ändrar tillbaka? För snål blandning är väl det jag tänker på först men är det ganska smalt gods i avgasröret kan det ju faktist bli rött ändå.
-
Fast vad jag fattat så är väl 147munstycket egentligen original så då borde det ju inte bli något konstigt. Åt vilket håll ska bland skruven justeras om den går för magert då?
-
Fast vad jag fattat så är väl 147munstycket egentligen original så då borde det ju inte bli något konstigt. Åt vilket håll ska bland skruven justeras om den går för magert då?
Blandningsskruven påverkar enbart tomgång och max upp till 1/5 dels gas. Blir grenröret rött går den för magert och det är huvudmunstycket som bör vara lösningen.
-
Hur löser jag det då? Vill ju inte sätta tillbaka 137. För den går ju grymt mycket bättre nu.
-
Min raptor blev röd och den gick inte magert
-
Stiftet är kritvitt. Ska jag flytta trottelnålen då? Flytta upp nålen antar jag vid magert?
-
Stiftet är kritvitt. Ska jag flytta trottelnålen då? Flytta upp nålen antar jag vid magert?
Det är inte bra, har du otur bränner du hål i kolven. Får upp minst 10 storlekar i huvudmunstycke. Nålen ändrar bara till ca 1/3 dels gas.
-
Men det var ju inte så här med 135 munstycket??? Det är ju det ända som är ändrat. Blandskruv ut 2varv.
-
Men det var ju inte så här med 135 munstycket??? Det är ju det ända som är ändrat. Blandskruv ut 2varv.
2 varv ut på luftskruven brukar vara så att säga standard. Har du ändrat något på luftfilter respektive avgassystemet?
-
Nej. Allt annat är original. Inget annat är ändrat. Som jag förstår så har ju jag satt i ett större munstycke vilket borde kunna ge fetare blandning. Eller? Men nu går den magert?
-
Nej. Allt annat är original. Inget annat är ändrat. Som jag förstår så har ju jag satt i ett större munstycke vilket borde kunna ge fetare blandning. Eller? Men nu går den magert?
Låter skumt, om du gått upp i storlek borde stiftet snarare bli mer sotigt. Hmmmm......är det en vaccumförgasare?
-
Kan det ha varit fel på munstycket? Vet att det stod 147,5 på det som sitter i nu och 135 på det jag tog bort. Fast den går ju bra mycket värre nu... Vacuum? Mikuni vet jag att det är.
-
Kan det ha varit fel på munstycket? Vet att det stod 147,5 på det som sitter i nu och 135 på det jag tog bort. Fast den går ju bra mycket värre nu... Vacuum? Mikuni vet jag att det är.
Har förgasaren en stort runt lock på ovansidan med ett membran under?
-
Jag var ju aldrig inne i toppen å gasarn men jag tror inte det.
-
Jag var ju aldrig inne i toppen å gasarn men jag tror inte det.
Prova att sätta i original munstycke igen och kolla stiftet efter ett par km körning. Bestyckning av förgasare är enkelt i teorin men kan vara ur-jävligt i praktiken.
-
Får göra de...
-
Får göra de...
Jag har inte kört den hårt efter munstycksbytet. Bara lite pådrag, annars bara marschande i 80-90km/h. Då borde den ju inte gå på högfarten heller?
-
Får göra de...
Körde en sväng nu rätt hårt. Grenrör blir rött en bit. Stängde av den direkt efter den hårda körningen utan att låta den gå på tomgång typ. Nu är stiftet inte alls vitt. Tycker det ser mer normalt ut. ? Vad finns det? låg, högfart, blandskruv och trottelnål. Kan det vara riktigt tunt material i grenrör och lite magert på mellanregistret vid normal körning kanske?
-
I min var det 165 munstycke när den var avstrypt så du borde nog lägga i större munstycke ;)
-
det är helt normalt med rött grenrör en bit
-
Normalt med glödande grenrör vid normal körning? Är gaspelaren från avgasventilen såpass varm att den får gods att glöda tyder det på väldigt hög förbränningstemperatur och det i sin tur på att bränslet kommer i för liten mängd och inte bidrar med kylning till förbränningsrummet.
-
Normal körning är kanske inte och åka runt och puttra på en liten moped ^-^
-
Normal körning är kanske inte och åka runt och puttra på en liten moped ^-^
Jag menar mest att glödande grenrör inte borde vara normalt, något stämmer inte med bestyckningen på den maskinen verkar det som.
Vill jag ha lite action tar jag bara ut min Honda CR500 ^-^
-
Tycker inte heller det verkar ok att material glöder. Kan bara inte förstå varför det inte gjorde det med ett ännu mindre munstycke.
-
Strypningarna kvar i avgassystemet?? Tror jag åkte på 165-170 munstycke i wildcaten jag hade sedan borrad luftburk
-
Men har 520 strypning i avgaser? Den är ju helt kapslad...
-
Men har 520 strypning i avgaser? Den är ju helt kapslad...
Kanske dom inte har.. Vet inte vad det sitter för dämpare på dom..
Inget mellan grenrör och dämpare då?? Har för mig det sitter något där på access
-
Kan kolla. Men när jag köpte den sa de att det bara var gasspärr och ett mindre munstycke monterat. Står ju att detta avgas har noisekiller. Men går ju inte plocka bort något...
-
Kan kolla. Men när jag köpte den sa de att det bara var gasspärr och ett mindre munstycke monterat. Står ju att detta avgas har noisekiller. Men går ju inte plocka bort något...
Tror det stod noisekiller på min som var en 12
Såg ut som det var typ filat i änden på dämparen
-
Hade du något att plocka bort i avgas då?
-
i detta sitter det en noisekiller...i dom nyare vet ja inte
(http://www.tommysmotor.se/shop/ws44/40244/art44/h5110/21485110-origpic-f90bc0.jpg)
-
Hur plockar man ur den på det systemet då?
-
Hur plockar man ur den på det systemet då?
har du den nya eller den äldre då ? ja kan tänka mig att du har den nya
-
Jag har en sprillans
-
Har hållit på hela dagen men de verkar inte fungera. Den går magert på tomgång och låga varv. Inte på högre. Kan det bli skillnad på lägre varv av att man ändrat högfart? Har testat med att höja nålen och det blir något bättre men då känns det som att den inte sjunger ut som den ska. Vart köper man lågfart och vad sitter original?
-
Vart köper man lågfart och vad sitter original?
kolla med Extreme Bike
-
Alla som haft wildcat i min bekantskapskrets har då haft röda grenrör så även jag men dock bara i konstanta farter över 85km/h, det blir rött en liten bit bara.
jag kör ett 147.5 munstycke och blandskruven är justerad så perfekta avgasvärden var uppmätta, den har gått över 1000mil så och inget har hänt. är nog mer att det är så dålig tunn kvalitet på avgassystemet på dessa maskiner
-
Alla som haft wildcat i min bekantskapskrets har då haft röda grenrör så även jag men dock bara i konstanta farter över 85km/h, det blir rött en liten bit bara.
jag kör ett 147.5 munstycke och blandskruven är justerad så perfekta avgasvärden var uppmätta, den har gått över 1000mil så och inget har hänt. är nog mer att det är så dålig tunn kvalitet på avgassystemet på dessa maskiner
Ok? Men det kom ju nu när jag satte dit 147. Blir ju även på tomhång. Stiftet blir ju vitaktigt med.
-
JimmieE: jadu. jag kör så och har inte dom problemen. inga borrade hål i luftburk osv, kör också bara 98 eller högre oktan vilket kanske bidrar till bättre kyleffekt för motorn
Din motor verkar gå för snålt och det är inte bra i längden.
-
Har nu fått ordning på den. Stiftet håller sig till rätt färg. Grenröret blir en aningen rött i kröken men då den både via stift och avgasmätare är testat så borde ju det tyda på tunnt gods. Kan även informera om att siffrerna på munstyckena inte anger storleken. Mikuni har ett annat system. Nu kör vi.
-
Får ja fråga hur du lyfte nålen? (aldrig pillat tidigare) vart inne i förgasaren å kikat lite på mina munstycken men vågade inte röra nålen :) vet inte hur man gör.
Tacksam för hjälp!
-
Nålen är bara att snäppa ur. sen flyger det brickor mm:) Ta det bara försiktigt så går det. Men kom ihåg hur ursprungsläget var så att man alltid kan gå tillbaks:) Undrar du mer sså fråga på:) Lycka till