Startspärren? Menar du startreläet? Det som klickar när du trycker på startknappen och sen skickar vidare ström till startmotorn. Startmotorn driver via ett drev som sitter på ett envägslager. Så den biten verkar ju lugn. Har du övrig ström när du vrider på nyckeln? Lyse och tuta tex. Kolla även att bromsljuset tänds när du bromsar, en del är kinkiga och vill inte starta om lampan är trasig. Neutral ska vara i på växellådan. Klickar det i startreläet? Kolla säkringar. Kan finnas på fler ställen. Tex vid startreläet och sen vid en huvudbox.
Maskinen går ju med magnapull (manuell) start så det där med gnista kan du väl glömma, den skulle inte starta med magnapullen om gnistan saknas.Surfa hem en manual så bör det väl stå hur man skall starta den (broms, neutral osv), men får du startmotorn att "klicka/röra på sig" så har du nog rätt på alla de delarna skulle jag säga - gör man fel där så får ju startmotorn ingen ström alls.Fokusera på att startmotorn måste orka dra runt motorn, där har du nog problemet.När du har koll på ovanstående så prova att ta hjälp av någon och koppla 12 kablar direkt på startmotorn som tidigare föreslagit, funkar det och startmotorn går runt så vet du att startmotorn är ok och felet ligger "innan" startmotorn.
Startmotorn kan låta jäkligt illa om den inte får tillräckligt med ström, prova MÄT volten nere på startmotorn när den går. Att gnistan spökar skulle ju kanske kunna bero på spänningsfall någonstans, vet inte hur känsligt det är. Kopplingen verkstan pratar om är väl envägslagret, tror det kostar runt en tusing på ebay. One way bearing heter det typ. Googla lite på "starter assembly tgb 525" så ser du vad grejerna heter. Tror det har pratats om det på forumet tidigare, kolla om du hittar och få en uppfattning om hur allvarligt och dyrt det borde vara. OM det nu är det... Borde ju gå att utesluta andra fel innan man slänger 4500kr där. Tar du loss startmotorn och kör den borde den snurra fint och tyst. Kommer du åt drevet som startmotorn driver borde du kunna känna ifall envägslagret gett upp. Ena delen av lagret sitter ju på det drevet.Envägslagret gör ju att när motorn startar så drar den inte med sig startmotorn runt. Vad menar du med startfältet? Frågar jag om ett konstigt ordval och sen kontrar du med ett ännu värre? Autocorrect och slarv eller driver du med mig? Ang pickup coil, jag tror jag förstörde min på en mc jag hade förut genom att använda stor batteriladdare med starthjälp. Rejäla modellen som kan dra igång en traktor... Blev nog för mkt ström för den elektroniken. Mitt problem med den blev då att jag hade svag gnista när motorn bara snurrade på startmotorn och motstånd (kompression), hade jag stiftet ur så blev det snabbare snurr och bättre gnista. Var drygt att springa igång en 650cc enstånka...Men i ditt fall har du ju flera fel, kanske strul med startmotorn så den stjäl ström från det övriga. Så försök lös startmotorproblemet först... Och mät och se ifall det bara tappar ström. Om du drar i dragstarten med stiftet ur får du ju lättare snurr på motorn, blir gnistan bättre då?
https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50084.0Läst den tex? Finns säkert mer skrivet om envägslagret och tgb. Jag tror inte det är busenkelt att byta, så är man inte lite mekvan kanske man ställer till med mer problem än man hade först. Går den igång med dragstarten?
Nu då du har lös startmotorn kan du ju skruva sönder den och granska funktionen så du vet hur den fungerar. På samma gång lär du hitta felet.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️