ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: Decson skrivet 26 juli 2012 kl. 20:09:47

Titel: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Decson skrivet 26 juli 2012 kl. 20:09:47
 :help:
Har äntligen kommit ut på lite hobbykörning och upptäcktsresor men nu har det börjat klonka nånstans.
Det framträder främst vid start, broms och dikespassager, alltså vid viktförändringar, ibland också vid ojämnheter, det låter från framvagnen, klonk...klonk.klonk, tre klonkande med lite fördröjning mellan första och två sista, 1sek kanske.
Vad har jag själv gjort åt det då?
Har hissat upp och tagit av hjulen för att komma åt, kännt på varenda bult jag hittat, bärarmsbussningarbussningar, spindlar, bromsok, övre och nedre stötdämparinfästningar, framdiff, styrledsspindlar... de som gått att efterdra är, bromsok, nedre stötdämparinfästning vänster sida, ena övre bärarmsbussningen höger sida, två sistnämnda glappade kännbart, diffklumpen är svåråtkomlig utan att demontera bärarmar men så gott jag kommit åt har jag inte kunnat rubba bult eller mutter, ej heller klumpen med kofot.
Nån som hittat nån konstigt placerad viktig bult som var lätt att missa eller har någon teori?
100mil kvar till service och tråkigt att låna vagn och åka en timme enkel resa för att efterdra en bult, samtidigt tråkigt om något går sönder.
Om ni har era upphissade fram och snurrar ett hjul i taget med 2wd i samt N, klonkar/knackar era från diffen då? diffen byttes och vajern justerades in i vintras.
Frambromsen måste jag oftast pumpa en gång på för att få bromsverkan, nåt som är vanligt? luft eller skeva skivor? provade idag när den ändå var upphissad att stoppa in bladmått mellan skivan och ett fästöra och snurra spindeln ett varv, ingen synbar skevhet iaf.
Annars är det en för mig grym maskin, riktig stridsvagn som tuggar sig fram överallt så länge träden inte är för grova =)

Mvh David
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: stepside88 skrivet 27 juli 2012 kl. 07:27:10
Hej!

Bromsarna får jag pumpa på för att få maximalt
men klonkandet är ju ett mysterium, du verkar
ju ha kollat det mesta. Med risk för att bli idiotförklarad
......kan inte va soppan då  :hmmm:
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Christersv skrivet 27 juli 2012 kl. 19:37:29
Hur många mil har den rullat?
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Decson skrivet 28 juli 2012 kl. 00:40:24
stepside88
Menar du om klonket skulle vara ett kluckande? låter lite för metalliskt för det, man har tänkt att kolla den tidigare glappande stötdämparen igen, antingen om muttern vibrerar lös eller om hålet blivit ovalt, tyckte det var tyst efter åtdragning till en början, därav den tanken.

Christersv, Har inte siffrorna i huvudet men kring 230-240mil har jag för mig, är i spannet mellan första och andra servicen
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Smalio skrivet 28 juli 2012 kl. 09:58:49
Hej

Jag har precis köp en 550blade och har samma klonkande ljud fast när jag bromsar från hög fart. Pratade med min åf och han sa att det kommer från växellådan och att det är normalt med detta ljud när lådan växlar ner. Tycker dock själv att det låter lite för mycket metalliskt ljud för att vara normalt. Jag skall kolla med en annan åf också.

Har du detta ljud också eller menar du något annat ????
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Christersv skrivet 28 juli 2012 kl. 16:59:05
Det var ju inte många mil, så något större slitage bör det ju inte vara

Har du känt på kardan, om det känns något glapp där?

Var även inne på ungefär samma tanke som Smalio, att det är internt glapp i kugghjul/växellåda
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Decson skrivet 29 juli 2012 kl. 01:02:01
Ska känna på kardanen, men vid t.ex. start så det kan det bli först efter nån meter och då borde ju alla tänkbara spel och drev i drivlinan vara spända och ligga dikt an..
i och för sig kommer klonket vid gas och broms men inte om jag står still och gungar så våldsamt jag kan, och då rör sig då fjädringen mer än vid övergången gas till motorbroms.
Om man hissar den bak och lyckas dra hjulen fram och tillbaka borde det uppstå, får prova när tid finnes
Tack för er tid än så länge  ()p
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 29 juli 2012 kl. 01:29:20
klonkar det om du lägger i 4wd och kör?
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Ace skrivet 29 juli 2012 kl. 09:50:45
har du kollat motorfästena?särskilt det övre.
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Decson skrivet 31 juli 2012 kl. 00:04:52
Har inte hunnit kika så mycket än, renoverar altanen nu när solen äntligen kom till byn.  :sunny:
Kikade in lite mellan kåporna, var sitter motorfästena? vill helst slippa lossa rubbet igen med alla hakar som ska i varandra omlott.
Stötdämparen verkar fortfarande sitta iaf, 4wd har jag inte provat än, blev bara en korttur idag men glömde testa, lyckades inte riktigt provocera fram klonket heller. uppdatering följer när jag letat vidare
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Christersv skrivet 4 augusti 2012 kl. 17:24:10
En annan ATV har liknande bekymmer http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=43288.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=43288.0)
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Smalio skrivet 6 augusti 2012 kl. 17:39:17
klonkar det om du lägger i 4wd och kör?

Nu har jag provat att köra med 4wd och då finns det inget ljud.
Med andra ord så är klonkandet normalt även om jag tycker att det låter lite väl mycket!!!
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 7 augusti 2012 kl. 18:59:40
Nu har jag provat att köra med 4wd och då finns det inget ljud.
Med andra ord så är klonkandet normalt även om jag tycker att det låter lite väl mycket!!!

då måste vajrarna justeras rätt... då ligger dom o rider på kuggarna när du har 2 wd ilagt... inte bra o köra så

Med vänlig hälsning, markus
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Decson skrivet 8 augusti 2012 kl. 17:21:33
Nu har jag också provat litegrann med 4wd i och det lilla jag körde, rulla på med lite fart, bromsa in, över ett dike, gasa på, då det brukar klonka var det nu tyst. Vad beror det på?
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 9 augusti 2012 kl. 19:57:32
Nu har jag också provat litegrann med 4wd i och det lilla jag körde, rulla på med lite fart, bromsa in, över ett dike, gasa på, då det brukar klonka var det nu tyst. Vad beror det på?

det är mkt viktigt att justera vajrarna till fyrhjulsdriften rätt, det finns speciella mätverktyg som gör allt mkt enklare, du bör inte köra innan du fått det rätt justerat och måste du köra så åk me 4 hjulsdriften ilagd istället..

problemet är att låsningen till 4 hjulsdriften inte släpper fullt så den ligger o rider på kuggarna...

och om man justerar fel så den släpper för mkt ja då orkar den inte hålla i 4 hjulsdrifen då det går tugnt...

mvh markus
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: paskat skrivet 9 augusti 2012 kl. 21:01:16
samma på min !!!och de va bara att justera viren till fyrhjulsdriften så blev de tyst. blev sådan efter ca 20 mil. lika så så skrek den i variatorn när ja bromsade ner så ja tog bort variator vikterna och rengorde dom och strök på ett mycket tunt lager fett på dom och plockade ihopp och har kört ca 10 mil och de är helt tyst kärvande variator vikter är väldigt vanligt på yamaha och tydligen även på tgb ett mjukare tillslag på varatorn oxå
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Decson skrivet 10 augusti 2012 kl. 13:36:51
Nu har jag tagit mig tid att kika på det, stoppmuttern på justeringen att vibrerat lös så justeringen justerade sig själv som den ville, justerade tills det precis slutade knacka och hjulet snurrade fritt, drog åt stoppmuttern och testade, nu gick det hur fint som helst, både 2wd och 4wd, inte ett klonk =) 10minuter ungefär tog det.
Om någon mer som jag har långt till åf så var mitt tillvägagångssätt såhär:
Hissa upp tgb i fronten,
snurra ett hjul och hör ett klickande från diffen med 2wd valt,
ta av vänster framhjul 17mm hylsa,
ta loss innerskärmen 5xm6 10mm hylsa,
på diffhuset sitter det en mässing/guldfärgad sak, från den går en vajer ut och svänger uppåt, ca 2dm upp sitter en gummihylsa som skyddar justeringsskruven, lossa lilla muttern som låser justeringen (8mm)
vrid justeringen ett kvarts varv i taget och snurra hjulet tills klicket precis försvinner och höger hjul står still om man snurrar det vänstra, snurrar högra åt motsatt håll har du skruvat justeringen åt fel håll.
dra åt lilla stoppmuttern utan att rubba justeringen,
återmontera innerskärm och däck
om slutväxeln är frisk och du gjort rätt ska det nu fungera.

om det istället klonkar/hugger med 4wd i men inte med 2wd så är tillvägagångssättet detsamma fast nu är det för stort spel istället för för tight som i mitt fall, justera in tills det börjar klicka och sen tillbaka tills det tystnar.

Rallymarkus kanske kan ge lite input här om det är något som bör tilläggas eller om något jag skrivit är felaktigt.

Så gjorde jag, för mig funkade det, jag tar inte ansvar om någon skruvar på egen hand och gör fel, alla skruvar på egen risk.
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Christersv skrivet 10 augusti 2012 kl. 19:05:40
Detta var riktigt bra förklarat  ()p

Har du någon beskrivning på diffspärrens justering också?

Sedan skulle det vara intressant att veta lite mera av rallymarkus - vad de specilella mätverktygen är för något
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Decson skrivet 10 augusti 2012 kl. 20:11:59
Den har jag inte haft några problem med så den är okänd än så länge., men får jag problem blir det en ny tråd =)
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 11 augusti 2012 kl. 04:38:04
mätverktygen är en distans som man håller emellan plattan där vajern sitter fast och själva pinnen som åker in och ut ur diffen..

jag ligger borta på jobb nu men jag kan återkomma med bilder på hur verktygen ser ut sen då jag kommer hem samt hur man justerar..

det går att mäta sig till rätt också man ska även justera diff lock så att den blir rätt.

Med vänlig hälsning, markus
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Christersv skrivet 11 augusti 2012 kl. 16:56:57
rallymarkus - jag är intresserad, så återkom när du är åter
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 17 augusti 2012 kl. 23:19:49
kom just på att jag glömt bort att ta kort, ordnar det i morrn...
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Rolle90 skrivet 13 oktober 2012 kl. 00:33:34
tack för en bra beskrivning.

dock hittar jag inte skruvarna på vajern. de skulle sitta ca 2dm upp på vajern???
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Decson skrivet 13 oktober 2012 kl. 18:57:22
ca 1-2dm från mässingfärgade grejen vajerhöljet sitter fast i sitter det ett extra gummihölje över justeringen
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 14 oktober 2012 kl. 00:30:49
kom just på att jag glömt bort att ta kort, ordnar det i morrn...

mkt dåligt att jag inte fixat kort.. men i morrn ska jag verkligen fixa det.. måste ha ramlat ur minnet på nåt vis..

men ordnar bilder i morrn, e ju lätt nu då de går o lägga direkt från iphonen  ()p
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 14 oktober 2012 kl. 10:47:58
Ja så här ser justeringsverktygen ut.
Och det är mkt bra att ha dom här verktygen försökte själv få rätt genom att endast mäta, men det stämde inte då jag kontrollerade senare med dessa verktyg.

Kör man med felinställt så kan man ju i värsta fall få diffsallad.
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Rolle90 skrivet 14 oktober 2012 kl. 12:40:17
va i H******... är jag blind eller bara J****** dålig?
sitter spännet på vajern eller vid sidan? mässinggrejen, är det typ en bricka som är böjd 90grader innot, där vajern sedan går in? går även ut en "tråd" som håller vajern på plats?
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Christersv skrivet 14 oktober 2012 kl. 18:40:54
Ja så här ser justeringsverktygen ut.

De verktygen ser inte billiga ut - vet du vad de kostar?
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 14 oktober 2012 kl. 21:33:37
De verktygen ser inte billiga ut - vet du vad de kostar?

runt 1000kr för båda har ja för mig, eller om de va för ena? kommer inte ihåg riktigt..
men ett måste för att justera exakt
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: Rolle90 skrivet 15 oktober 2012 kl. 20:43:50
4wd på tgb blade 425, är den "full time" som man kan köra på asfalt med?
Titel: SV: Förgrömmade klonkande
Skrivet av: foenik skrivet 27 januari 2019 kl. 11:10:57
Lyfter denna tråden då jag vet av erfarenhet att det händer titt som tätt.

Köpte en TGB med precis detta fenomen, förväntade mig en trasig drivaxel när man lyssnade på vad säljaren sa, sedan började jag läsa på här och fann denna tråden, och där sparade man 4700:- på en ny drivaxel (yay!).

Visade sig mycket riktigt vara justeringen som skruvat sig lite, följde tipsen här i tråden och vips så var det problemet borta.

För den som vill ha en visuell hjälp finns det en bra PDF här som även innehåller måtten (25.5-26mm på 4wd (4wd ska vara aktiv) och 26-27mm på locken (locken skall vara inaktiv) från pinnen ut till mässingen):
http://www.cr-service.se/TGB/Bulletin/Servicenytt%20TG12-004.pdf