det var faktiskt en 2011
Det går att få till det så den inte är allt för trög.Själva lådan går lätt, problemet sitter i feljusterat länkage och spärr till spaken.Nr 1: ta bort spärren i spaken som går till bromsen. Enklare att växla när maskinen inte står helt still (menar inte i farten nu utan att den kan rulla fram och tillbaka)Nr 2: bak på växellådan ungefär där länkaget sitter, så finns det en bult med 14-skalle, skruva ut den en bit, ta en kopparbricka dom du klipper upp och sätter dit, då lättar du på trycket på den kula som ger växellägena.Om parkeringen beter sig som TS säger måste det oket tas loss och smörjas upp, sedan justeras korrekt vilket är en känslig sak att få rätt.Rätt justerad så behövs inget större lirkande och absolut inte våld./benny
Jag vet att en CF har en trögare växling än andra, det är inte det jag försöker hävda motsatsen om. Men vissa har en förmåga att slita i grejerna så spaken går av och det finns ofta orsaker till varför det blir så.Ibland är det feljusterat, ibland rena användarfel, ofta en kombination av dessa två och för att slippa vissa av problemen så kan man ta bort bromsspärren.Den gäller ju bara mellan fram back men många står på bromsen oavsett och då blir det som OskarP säger.Säg att maskinen ligger med back i, du står på bromsen, ska direkt i med lågen, det kommer aldrig funka. Du kommer till neutral och i bästa fall till högen sen är det stopp på grund av växellägena och dreven. I det läget måste du låta den gå i på högen för att sen kunna lägga i lågen. Detta går bra mycket enklare om man inte behöver stå på bromsen utan kan göra det med lite hjälp av gasen.Jag har kört många CF i mina dagar och fler av dessa har en otroligt lättväxlad låda, vissa väldigt trög, skulle felet sitta i lådan skulle väl alla va lika?Skruva av locket under armen på lådan, kolla hur mekanismen jobbar med sin fjäder mm så får du en förståelse för hur det funkar, dvs ett växlingssteg är fjäderbelastat så du får i nästa läge på spaken trots att dreven inte rört sig, gasa så maskinen rullar och då hoppar dreven på plats, gör om proceduren till nästa läge. Funkar kalas om man låter bli bromsen./Benny
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️