ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: bersman skrivet 18 juni 2013 kl. 18:21:55

Titel: Enduro quad
Skrivet av: bersman skrivet 18 juni 2013 kl. 18:21:55
Går i funderingarna på att skaffa quad å skulle vilja höra lite vad folk här tycker som har dessa maskiner :)
Kommer att köra en hel del grus å landsväg å även hård körning efter skogs vägar. Å detta med skogs vägar känns som de viktigaste för mig så delad bakaxel ä de enda som gäller.
Har kollat lite på trx 700xx å outlaw 500 och 525
Ja antar att efektmässigt så ä dom ganska lika. Men vad tycker ni som äger eller ägt någon av dessa maskiner hur dom är :) service intervaller å hållbarheten vid lite hårdare tag även hur dom skulle gå om man sadla om till vägdäck å drog ett 10tal mil landsväg :) ja kanske har lite stora förhoppningar om dessa atv:s :)
Titel: SV: Enduro quad
Skrivet av: Hydro skrivet 18 juni 2013 kl. 20:32:48
Skall man åka brett på grusväg med Hondan så tycker iaf jag att man bör byta krängningshämmaren eftersom den är väl mjuk i original.

Skall man åka väg lite mer seriöst så kanske en uppväxling behövs och pga den delade bakaxeln så är ju inte bakdrevsbyte något man gör på fem minuter.
Detta kan man "kriggå" genom att helt enkelt köpa asfaltshjul i större diameter.
 ()p

Kvalitetsmässigt så förvånas jag varje gång vi kör att INGET går sönder, för grejerna används minsann!

Prestandamässigt så är Hondan rappare än en Raptor i original.

Polarismaskinerna har jag tyvärr inte alls samma erfarenhet utav, men vet att de är styvare i häcken original, så nåt byte av krängningshämmaren för att kunna åka snabbt på krokiga vägar utan hjullyft på främre innerhjul är det inte krav på.

Med hårdare krängningshämmare så minskar ju naturligtvis följsamheten i skogen en del.
Titel: SV: Enduro quad
Skrivet av: bersman skrivet 19 juni 2013 kl. 00:45:21
Tackar för svaret där hydro :) nu efter en kväll på nätet å kollat å jämfört så ä de nog en 700xx som ja vill ha. Enda ja funderar på ä detta med drev byte :) tycker inte de borde vara allt för mycket jobb. Sitter drevet på insidan av drivaxeln eller sitter de fäst i diffen bak? Å de där med kvaliten känns bra å höra :)

Så de spörs å se om man får sålt på min nuvarande
Titel: SV: Enduro quad
Skrivet av: Hydro skrivet 19 juni 2013 kl. 01:12:01
Klart det inte är "alltför mycket jobb" men menade att det kanske inte är något man pillar med för att dra en tiomilarepa...
Byte på en quad med stel bakaxel är ju dock fixat på några minuter.

Skall man ändå ha asfaltshjul så är ju som sagt ett tips att där gå upp i diameter.

Men redan i original så har den ju 22 bak, så skall man åka i skogen kan man gärna gå upp till 23-24 och då kan man oftast hänga med flertalet ATV:er i terrängen.

Vi har tex åkt till Bråt, ett militärt område där det ordnas atv-körning några gånger per år och där quads egentligen inte är tillåtna, men så länge det är någorlunda torrt klättrar Hondan fram utan problem.
 ()p