ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: mange83 skrivet 17 juni 2012 kl. 21:20:51
-
Hur upplever ni era smc wildcat racing edition när det gäller hur spårkänsliga dom är ska dom vara såna eller är det en inställning? Kan ju vara dåliga vägar.
-
Tja!
Har man högt tryck i däcken så kan man sänka det så däcken blir lite päron när man sitter på. ca 0,3-0,4 bar. Det brukar göra stor skillnad speciellt på LV däck ()p
-
hejsan hejsan :)
tycker att min är väldigt spårkänslig. vinglig som f*n men kanske ska vara så och på grusvägar är det knappt så man kan gasa känns det som men kanske är lite av en vanesak?
-
hejsan hejsan :)
tycker att min är väldigt spårkänslig. vinglig som f*n men kanske ska vara så och på grusvägar är det knappt så man kan gasa känns det som men kanske är lite av en vanesak?
Ingen SMC men så är min predator också (med crossdäck) på asfalt går den hyfsat bra men på grusväg är den skitlömsk, rätt som det är så kan den tvärkasta framändan nästan en halvmeter åt sidan. Kör med 0.5 bar runt om, ska man sänka lite till i framdäcken??
-
Prova att öka trycket istället.
Hade 0,5 från början i mina landsvägsdäck, va lite svajig efter vägen.
Ökade till 0,9 vart bättre, ökade till 1,1 nu är de nästan borta.
Kan köra med en hand om jag vill i 70kmh utan problem.
Kolla så att de är samma tryck i bakdäcken åxå annars kan den dra snett..
-
har inte ens kollat vilket tryck jag har i mina gatdäck, får ta och göra det i morgon bitti när man kommer hem från jobbet. Minsta lilla spår så vill den "kasta" lite grann men kanske får ta och kolla så hjulen står rätt och allt är som det ska :)
-
Med ett högra tryck fram, tex över kilot som nämns här, så får man lite konvex anläggningsyta, alltså lite svagt rundad form på däcket och det kan ge snällare egenskaper på asfalt.. så testa!
-
Därför bytte jag till Scooterdäck fram ()p
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=77889730.121.26637&typ=R-103972&ranzahl=1&Breite=150&Herst=Pirelli&Quer=80&Felge=10&S_Z=-&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&tyre_for=Roller&dsco=121&m_s=1 (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=77889730.121.26637&typ=R-103972&ranzahl=1&Breite=150&Herst=Pirelli&Quer=80&Felge=10&S_Z=-&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&tyre_for=Roller&dsco=121&m_s=1)
-
Kanske är problemet samma som på SMC 300? Jag håller på och bygger om min framvagn nu och det blir faktisk betydligt bättre.
-
Jag har inte heller kollat trycket i däcken får hoppas det är så enkelt. Hur vet man hur man justera framtagen om man behöver det?
-
Jag har varit ute och kollat däcktrycket i mina däck nu det låg mellan 0.4 - 0.5 bar kan det har att göra med att den är Spårkänslig och kastar o ha sig. Höjde trycket runt om till 1.0 bar får ut och köra och testa sen.
-
Jag har varit ute och kollat däcktrycket i mina däck nu det låg mellan 0.4 - 0.5 bar kan det har att göra med att den är Spårkänslig och kastar o ha sig. Höjde trycket runt om till 1.0 bar får ut och köra och testa sen.
Kolla hjuliställningen först.
-
Är det något man kan göra själv? Man vet ju inte hur framvagnen ska stå har inga uppgifter på d? Eller om man behöver några verktyg för att ställa in det riktigt.
-
Är det något man kan göra själv? Man vet ju inte hur framvagnen ska stå har inga uppgifter på d? Eller om man behöver några verktyg för att ställa in det riktigt.
Väldigt kortfattat:
1. Be någon sätta sig på i normal körställning.
2. Mät avståndet mellan vänster och högre främre fälgkant (insida fälg, markera där du mäter)
3. Rulla maskinen så att hjulen snurrar 180 grader (ett halvt varv)
4. Mät igen
Generellt sett ska avståndet mellan framkant vara 1-3 mm mindre än avståndet på bakkanten. Sök lite så hittar du info.
-
Kolla hjuliställningen först.
jag hade 1,2 runt om när jag hämtade min RE,jag upplevde att den bara studsade omkring super nervös,jag har sänkt till 0,7 runt om mycket bättre jag ska prova att sänka mer,vad man kan göra är att justera ut toe out på på framvagn ca 1-2 grader så blir han mycket snällare i högre farter.
-
äger en racing edition -11 och var tvungen o balansera framdäcken pga vibration osv efter 70km fart..det balanserades och fylldes på till 1.1bar luft på samtliga däck sen var det bara o gasa...enorm skillnad =nöjd
(kör endast landsväg)
-
Ställ in så ni har toe out på framhjulen, Det hjälper garanterat.
-
Är du säker på att det ska vara toe out? Blir den inte mer "lätt svängd" då?
Skulle nog säga toe in för att få den stabilare.
-
Att ställa den toe out är helt förkastligt den blir både ostadig och sliter däck optimalt med normal belastning är 0-1millimeter toe in ställer man mer blir den även då ostadig och sliter däck
-
Att ställa den toe out är helt förkastligt den blir både ostadig och sliter däck optimalt med normal belastning är 0-1millimeter toe in ställer man mer blir den även då ostadig och sliter däck
()p
-
Prova får ni se... 8) Tror jag skrev att jag testat olika vinklar, och JA alla säger att man ska ha Toe in... Men varför göra som alla andra säger? Jag gjorde tvärtom och och blev nöjd.
-
Bättre ha alla däck i olika vinklar så blir ju något rätt när man svänger.. Eller tänker jag fel i lack ångorna??;-)
-
Bättre ha alla däck i olika vinklar så blir ju något rätt när man svänger.. Eller tänker jag fel i lack ångorna??;-)
Så fort man svänger så är det Ackermann det handlar om
-
Så fort man svänger så är det Ackermann det handlar om
Ironi.. Då alla diskuterar toe out eller toe in..
-
Om ackerman och caster är helt fel som den var på min smc300 så funkar det bättre med toeout än toein.
Så var min 300 och kanske är det så på din också?
Men att justera toeout är en nödlösning och det som fungerar betydligt bättre är att justera in både caster och ackerman så funkar styrningen mycket bättre och den blir inte speciellt känslig på om du har toeout eller toein.
-
Jag kan åka 125-130km/h med en hand på styret utan att vara skiträdd iaf. Så jag tycker min ligger fint på vägen. Är ju iofs en Hyosung 450
-
Jag åka 125-130km/h med en hand på styret utan att vara skiträdd iaf. Så jag tycker min ligger fint på vägen. Är ju iofs en Hyosung 450
Givande inlägg. Tror jag ska testa det också. Hör ni inte av mig de närmsta veckorna så vet ni hur det gick ()p
-
Ville mest få fram att Toe out är det som gäller, sen att kanske skulle slita lite mer däck får man väl leva med. Däck är väl den billigaste biten med en Quad
-
tja i 130 så tvivlar jag på att toe out funkar eftersom jag själv skuvat bort den idiotiska inställningen på min smc 300 till fördel för toe in på en 3 mm och lite annat hum hum som kanske kommer i en tråd när tid finnes. och 3mm toe in är kanske lite mycket om övriga inställingingar som mer har med ramen och gjöra är rätt. men sen så är inte alla smc rakt svätsade som jag börjar förstå.