ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Kungtommy skrivet 24 november 2010 kl. 18:38:23
-
Tjena!
Antar att det är fler än jag som har sett att till vänster på hastighetsmätaren så ser man symboler
för bränslemätare, syns om man lyser med ficklampa på den.
Så jag skruvade isär den och prövade mig fram. Allt som man behöver göra är att löda
fast en kabel på kretskortet eller kontakten, lätt som en plätt, som man sen drar till en bränslegivare.
Det måste vara en givare som jobbar mellan 0-100 ohm.
Glöm inte att det är minus som går genom givaren och till hastighetsmätaren.
Bifogar en bild på vart kabeln ska sitta.
(http://i54.tinypic.com/2j0xkqu.jpg)
(http://i54.tinypic.com/2nl4twm.jpg)
-
Då kommer den naturliga följdfrågan. vart hittar man en lämplig bränslegivare?
-
Hitta en givare på en eu moppe som funka men kan tänka mig att det finns givare på
andra fyrhjulingar som kan funkar.
-
hur är givaren monterad? Integrerad i tanklocket lr har du fått göra hål i tanken?
-
den biten verkar lätt iaf. hur gjorde du resten med tanken ?
-
jag har monterat givaren i tanklocket, det är ingen optimal lösning men ska borra hål i tanken och sätta den där i stället.
-
var hittar man en bränslegivare 0-100 ohm??
sen vill man ha den sitta på tanken eller hur är det bara att borra hål och montera eller ?? hur gör man lättast
-
Bumpar den här tråden lite...
Skulle vara intressant och se om någon har fått till det här på ett bra sätt!
-
uppar lite..
fick du nån ordning?
-
Har du någon bild på hur det ser ut ?
Låter ju riktigt intressant med bränslemätare.
Annars får man ha med en reservdunk på längre sträckor ;)
-
Men jag ser ingen nytta med en mätare, man har ju ett reservläge med ca 2-3 l och man kör ju på milen.
Tydligen såg tillverkaren också det onödiga i en mätare ;)
Ska man längre så funkar ju en liten extradunk. (en mätare hjälper inte mycket och noggrannheten lär ju inte vara bra som det kvalpar och far.)
-
Efter att ha kört soppatorsk på crossen ett antal ggr så tog ja helt enkelt och satte en förgrening på soppaslangen, å drog en genomskinlig bensinslang upp längs tanken (innanför kylvingen) som man kunde läsa av soppanivån i...
Nivån i slangen är alltid den samma som i tanken :) Färdigt.
-
Efter att ha kört soppatorsk på crossen ett antal ggr så tog ja helt enkelt och satte en förgrening på soppaslangen, å drog en genomskinlig bensinslang upp längs tanken (innanför kylvingen) som man kunde läsa av soppanivån i...
Nivån i slangen är alltid den samma som i tanken :) Färdigt.
Har du gjort så på "hongen" också?
Tänkte hur gör du i andra ändan så det inte skätter ut där?
-
Har inte gjort lika på hjulingen. än. :)
Men på hojen satte jag ytterligare en förgrening ovanför tanken som va kopplad till avluftningen i tanklocket. Å andra ändan drog ja vidare som avluftarslang över styret.
Den lilla mängd soppa som åkte upp så högt i slangen, när man tippa tex, rann ner i tanklocket igen och spillet vart minimalt.
Hade ja fortsatt så hade ja kanske satt en backventil högst upp bara. Men det behövdes aldrig...
:)
-
BUMP, Hur gick det?
-
Nån som har något tips på vettig bränslegivare?
-
Nån som har något tips på vettig bränslegivare?
Någon som vet detta. Letar efter en givare som passar ihop men dinli mätaren