ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Dannii skrivet 22 mars 2013 kl. 22:55:27
-
Hejsan, köpte mig en Brutta igår, o idag när jag tog den längre premiärturen så upptäckte jag att troligtvis packboxen till kardan läcker, o det har även skvätt lite olja upp mot styret om man säger, vid själva "tanken".. Vad kan det vara för något? Ska ringa firman jag köpte maskinen av imorgon och prata med dom.. men ja.. kan vara intressant o veta vad det KAN vara..
Hur "farligt" är det att köra med lätt läckande packbox?
Mvh
-
Hur ser oljenivån ut? Du har råkat ut för ett standardfel. Som jag har förstått sitter det en kåpan som skyddar packboxen på de nyare. Be att få ny packbox och en kåpa ditsatt om det går.
Tråkigt med problem på en gång!
-
Hur ser oljenivån ut? Du har råkat ut för ett standardfel. Som jag har förstått sitter det en kåpan som skyddar packboxen på de nyare. Be att få ny packbox och en kåpa ditsatt om det går.
Tråkigt med problem på en gång!
Var ut alldeles nyss i garaget o plockade bort kåpan framför sadeln, det är luftfiltret som spottat ur sig olja där fram iaf, troligtvis har dom överfyllt motorn när dom servade den härom dagen... men däremot i bakänden, troligtvis packboxen till kardan... hade droppat lite nu under natten, ska ringa dom när dom öppnar nu vid 10 o höra lite..
Är det väldigt dumt o köra med detta tills det är åtgärdat? För planen var att jag skulle ut o åka idag, o det hade vart helt underbart nu när solen skiner o vårfåglarna får en andra chans! :P
Mvh
-
Hej igen, det är ingen som råkar ha en manual/handbok/servicemanual etcetc. flr en -09 framåt, med insprutning, som skulle vilja skicka den till mig på mail? dannii578@gmail.com
Tack på förhand :)
Mvh
-
Tråkigt med maskinen för dig. Men såntdär måste dom ju fixa!
Duger denna? :) http://www.naturalatv.com/manuals/KVF750_08-09_Manual.pdf (http://www.naturalatv.com/manuals/KVF750_08-09_Manual.pdf)
-
Hejsan, köpte mig en Brutta igår, o idag när jag tog den längre premiärturen så upptäckte jag att troligtvis packboxen till kardan läcker, o det har även skvätt lite olja upp mot styret om man säger, vid själva "tanken".. Vad kan det vara för något? Ska ringa firman jag köpte maskinen av imorgon och prata med dom.. men ja.. kan vara intressant o veta vad det KAN vara..
Hur "farligt" är det att köra med lätt läckande packbox?
Mvh
Om bakre packboxen driver lite olja så är det inget att direkt bli jätte nervös över.
Du får en uppfattning om hur stor läckaget är om du torkar rent och kollar läckaget och oljestickan. Men påtala saken till firman där du har handlat. Begär ett byte av packboxen.
Lite olja i luftfilter boxen kan det vara,, speciellt om de har fullt upp mycket olja vid oljebyte.
Samma sak här, behöver inte alls betyda nått fel. Ha koll och påtala "felet" till firman.
Du lär dig snabbt hur stor oljeförbrukningen är om du kollar olje stickan regelbundet.
-
Om bakre packboxen driver lite olja så är det inget att direkt bli jätte nervös över.
Du får en uppfattning om hur stor läckaget är om du torkar rent och kollar läckaget och oljestickan. Men påtala saken till firman där du har handlat. Begär ett byte av packboxen.
Lite olja i luftfilter boxen kan det vara,, speciellt om de har fullt upp mycket olja vid oljebyte.
Samma sak här, behöver inte alls betyda nått fel. Ha koll och påtala "felet" till firman.
Du lär dig snabbt hur stor oljeförbrukningen är om du kollar olje stickan regelbundet.
Ringde direkt när dom öppnade igår, men han som var där var inte så insatt i sånt vad jag förstod, så jag ska ringa dom imorgon när verkstden är öppen.
Tog det säkra före det osäkra o lånade en annan maskin över helgen då jag inte vill eller vågar chansa :-)
Mvh
-
Var och lämnade in maskinen igår, ringde idag för att kolla upp hur det gått, det visade sig att det var någon lamellbroms i bakklumpen, som hade legat an, o bromsat hela tiden, som i sin tur gjort att packboxen blivit varm o gått sönder.. jag är ganska dålig på att komma ihåg och att återberätta, men något i den stilen iaf :-) förhoppningsvis har jag maskinen tillbaka innan helgen, o då skulle den gå ännu rappare än den gjort tidigare.. o jag som redan tkte den gick tokgott :-D
Mvh
-
Lyfter min gamla tråd igen, vad är det för olika oljor som ska vara vart? Tänkte att jag skulle köpa hem så att jag har sånt hemma :)
Motorolja, vilken typ?
Vxlolja?
Diff?
Har förstått att det ska vara någon speciell olja i bak?
Mvh
-
Engine oil:
Type: API SF or SG
API SH, SJ or SL with JASO MA
Viscosity: SAE 10W-40
Capacity: 2.6 L (2.7 US qt)
Front Final Gear Case Oil:
Type: API SF or SG
API SH, SJ or SL with JASO MA
Viscosity: SAE10W-40
Capacity: 0.40 L (0.42 US qt)
Rear Final Gear Case Oil:
Type: MOBIL FLUID 424, CITGO TRANSGARD TRACTOR HYDRAULIC
FLUID, or EXXON HYDRAUL 560
Capacity: 0.72 L (0.76 US qt)
Taget från servicemanualen länkad tidigare i tråden :)
-
Fårgar du 10 personer så får du 10 svar om vilken olja man ska ha.
Jag körde Biltemas mineralolja i min och den lever än efter 1300mil.
Motorn och framdiffen vanlig motorolja.
Bakdiffen ska ha olja för våtabromsar.
Växellådan och motorn är samma.
-
Fårgar du 10 personer så får du 10 svar om vilken olja man ska ha.
Jag körde Biltemas mineralolja i min och den lever än efter 1300mil.
Motorn och framdiffen vanlig motorolja.
Bakdiffen ska ha olja för våtabromsar.
Växellådan och motorn är samma.
Motorn körde du med helt vanlig motorolja sae 10-40 i den eller olja med jaso betäckning ??
-
Motorn körde du med helt vanlig motorolja sae 10-40 i den eller olja med jaso betäckning ??
Biltemas vanliga/billigaste mineralolja 10-40 vilken betäckning den har vet ja inte.
-
Ok och våtlammellrna tog inte stryk av det ?
-
Ok och våtlammellrna tog inte stryk av det ?
Menar du framdiffen ?
Motorn och framdiffen funkar utan problem.
-
Menade motor i första hand, tänkte på det att det sitter ju våtlammeller i motorn som egentligen kräver jaso betäckning men visst har jag haft i vanlig motorolja ibland när jag inte haft olja med jaso då min tar en skvätt varje gång jag kör..
-
Menade motor i första hand, tänkte på det att det sitter ju våtlammeller i motorn som egentligen kräver jaso betäckning men visst har jag haft i vanlig motorolja ibland när jag inte haft olja med jaso då min tar en skvätt varje gång jag kör..
Var sitter det våtlammeller i motorn ?
-
Var sitter det våtlammeller i motorn ?
oki då har jag alltså köpt olja för 154:- litern i onödan :banghead: men i framdiffen sitter det väl våtlammeller eller :hmmm:
-
oki då har jag alltså köpt olja för 154:- litern i onödan :banghead: men i framdiffen sitter det väl våtlammeller eller :hmmm:
Det var väl det ja tänkte för min/gammla Kawa har ingen våtkoppling.
Jo det sitter i framdiffen men den funkar hur bra som hellst och jag har inte märkt nån försämmring.
Det var en kompis som köpte min Kawa så den lär ja se länge till.
-
Ok tackar för tipset Lowest då blir det vanlig motorolja i fortsättningen ()p
-
Är det inte rätt bra att använda olja som är gjord för våtkoppling om Kawasaki vill att man ska använda det...? :)
-
Oljan i framdiffen skall ha JASO klassificering. JASO är för våtkoppling.
Motorn behöver tekniskt sett ingen JASO olja eftersom det inte finns någon våtkoppling i motorn.
Kawa rekommenderar att man använder JASO olja i både motor och framdiffen, kanske för att inte krångla till det med olika oljor.
Allt om JASO klassningen finns att läsa på nätet.
Om motorn drar olja och helsyntetolja används i motorn, skulle jag prova att byta till mineral olja och se om oljeförbrukningen minskar.
-
Oj här hade det hänt lite saker :D Tackar så mkt för alla tips =)
Mvh
-
Har haft min snart ett år och kört syntetskit, och får fylla på ganska mkt efter varje åktur (heldag). Då kan jag alltså dra i mineral nästa gång jag byter olja/filter? Jag behöver alltså inte byta åka lite och byta igen av säkerhets skäl. Visst kan fortsätta med synteten,men den drar lite väl mkt tycker jag. :hmmm:
-
Trist att den drar så mycket olja, har du kollat att inte luftburken blir full med olja = fel på vevhusventilationen.
Alla normala oljor är blandbara med varandra, helsyntet, delsyntet o mineral.
Du kan tappa ut helsynteten och slå i mineral, det skulle jag ha gjort och för att kolla om det händer nått med oljeförbrukningen. Händer det inget så blir det iaf billigare att fylla på mineral olja ;)
-
Häv ALDRIG i helsyntet i en begagnad motor om ni inte är stupsäker
på att den motorn har gått med helsyntet från ny..
Helsyntetoljan avkoksar allt slagg som bildats i motorn,
som i sin tur tätar kring ventil lyftare, lager mm och speciellt kring
kolvringarna.
Många onödiga motor renoveringar beror på detta.
Prova som Hakerik skriver, häv i mineral olja och kör.
om du har tur så åter koksas motorn men det tar ett bra tag.
-
Häv ALDRIG i helsyntet i en begagnad motor om ni inte är stupsäker
på att den motorn har gått med helsyntet från ny..
Helsyntetoljan avkoksar allt slagg som bildats i motorn,
som i sin tur tätar kring ventil lyftare, lager mm och speciellt kring
kolvringarna.
Många onödiga motor renoveringar beror på detta.
Prova som Hakerik skriver, häv i mineral olja och kör.
om du har tur så åter koksas motorn men det tar ett bra tag.
Alltså det där med olja är ju luddigt. Mina iaf 5 senaste bruksbilar har jag dragit i helsyntet utan problem:) alla hade gått över 20. De flesta runt 30. En av dom har gått 42 utan motorproblem hittils:)
vad är det som gör att syntetolja löser upp koks?