ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Deer Hunter skrivet 27 november 2010 kl. 20:37:31
-
Hepp
Jag har varit och plogat hela dagen på landet och jaktmarken. Mkt snö och 10 minusgrader.
Har haft lite strul med min Warn vinsch faktiskt (har en Can am 500.a 2011).
Till och från då man skall lyfta plogen med vinschen då "klickar" den bara. Trycker man "out" och sedan "in" direkt igen på kontrollen på styret så lyfter den direkt igen.
Känns ju som ngt el relaterat "glapp". Kan det vara ngt relä ?
Var sitter "kontroll boxen" för vinschen på Can am ?
Det började strula efter att jag "dippat" plogen i ett djupt dike med snö (snö upp över fronten). Kan det vara så enkelt att reglaget på vinchen för frigång vridits lite ?
Tips mottages tacksamt :)
Annars är jag väldigt imponerad av vad maskinen orkar ploga och vad grejorna fungerar bra. Plogen på Warn är klockren.
Mvh // Martin
-
Titta i höger fram hjulhus, knacka försiktigt på relät till vinshen, jag har haft samma fel på alla mina warn vinshar, har bytt relät
På flera av dem.
Warn är grymt överskatttade när det gäller elektroniken...
-
Titta i höger fram hjulhus, knacka försiktigt på reläet till vinschen, jag har haft samma fel på alla mina warn vinshar, har bytt reläet
På flera av dem.
Warn är grymt överskatttade när det gäller elektroniken...
Tackar, reläet lokaliserat. Blir att börja med lite kontakt spray och dra alla anslutningar.
Kände på alla anslutningar. Jorden mot reläet satt faktiskt lite löst (gick att vrida). Kan tänka mig att det kan glappa lite om det är kallt ute.
Annars så får min ÅF ta hand om det, det måste ju vara garanti. Maskinen är ju bara 2 månader .
Vad tror du om min idé om reglaget för frigången då ? Är det helt osannolikt ?
Mvh // Martin
-
Relät tror jag, komiskt mitt frös förut, vinschen funkar inte alls, har kört den på släpkärra i ett par mil, när jag skulle släppa på vinschen så gick det inte.
Jag fick köra maskinen framåt för att få loss vinschkroken från kärran.
Pålitliga grejer ......not!
-
Jag prata med min ÅF nu på morgonen. Får en ny kontaktor (relä) levererat till dörren ikväll :) Det e´service det (killen bor ganska nära mig).
Så ikväll blir det till att byta så får vi hoppas det löser mina problem.
Jag var ute och plogade även igår eftermiddag. Tog maskinen ur varmgaraget och vinschen fungerade felfritt första 30 min, sedan börja det strula igen.
Så det verkar ju som det är lite fukt ngn stans.
// Martin
-
Låter ju som ett relä fel. Din årsmodell är ju utrustad med broms i vinchen , kan ju vara nått strul där men jag vet inte hur det fungerar.
//Matte
-
Låter ju som ett relä fel. Din årsmodell är ju utrustad med broms i vinchen , kan ju vara nått strul där men jag vet inte hur det fungerar.
//Matte
Kontaktorn (reläet) bytt. Snabbtest efter att maskinen stått ute under natten i 15 minus visar på bra resultat ()p Skall ploga lite hos grannen ikväll så får vi se om det fungerar felfritt.
Jag får förhoppningsvis mina Led ljus till helgen ;D Så det blir nog några timmar i garaget att montera dessa ()p Bilder kommer.
// Martin
-
Relä / kontaktor bytt.
Har varit och plogat ett antal timmar idag, fungerar klockrent ()p
Man får hoppas att detta relä / kontaktor är tätt.
// M
-
Du skulle ju kunna silikonera det :))
//Matte
-
Du skulle ju kunna silikonera det :))
//Matte
Tittar på man reläet så ser det bra kapslat ut. Men kanske skulle man köra lite smältlim vid styrkablarna, där såg det inte tätt ut från utsidan, men det kan ju vara tätat inuti ?
// Martin
-
Kolla på Plasti-Dip, bra skit det !!
Använder det för att bla täta servon till mina radiostyrda leksaker.
-
Tjena mors
Jag fick ju en ny kontaktor på garantin som jag monterade för drygt månaden sedan. Det har fungerar felfritt i en månad men nu börjar även denna kontaktor att strula :banghead: Suck, man trodde att Warn skulle vara bättre grejor än så ?
Det är inget tvivel om att det är kontaktorn. En kompis höll inne knappen då inget hände medan jag knackade lite på kontaktorn, och vips så gick vinschen igen.
Eftersom jag har kvar den gamla kontaktor så kunde jag inte låta bli att skruva isär den.
Den verkar faktiskt väldigt bra kapslad (även vid styrkablarna satt det gummi genomföringar).
Det som man däremot kan se är att kontakytorna har fått små "svetsloppor".
Jag tror faktisk mer på att Warns materialval är för dåligt i kontaktytorna.
Är inte säker men det verkar vara förtennad koppar eller liknande.
Jag undrar om inte allt "duttande" man gör med vinschknappen skapar detta problem.
Dvs att det blir små "loppor" framför allt vid inmatning (troligen högre ström pga av högre belastning).
Jag funderar på någon form av ledande kontaktfett för att skydda ytorna lite. Är det någon som har ngn erfarenhet?
Några andra tips om mina funderingar ovan eller tips på lösning?
Annars går maskinen som en dröm ()p
// Martin
-
Skulle tro att det är lindningen i kontaktorn som bränns av och inte kontakt problem eller fukt, då den mig veterligen jordar vid kontakt
Rekomenderar att du går upp en storlek på kontaktor så håller den nog längre ()p
-
Skulle tro att det är lindningen i kontaktorn som bränns av och inte kontakt problem eller fukt, då den mig veterligen jordar vid kontakt
Rekomenderar att du går upp en storlek på kontaktor så håller den nog längre ()p
Hmm ... men borde den då inte vara helt död ???
Den fungerar ju klockrent till och från. Då jag tar maskinen ur mitt varmgarage så brukar den inte strula den första halvtimmen alls?
Kontaktor nummer ett strulade så att den inte matade in, men det klickade alltid i den. Matade man ut lite och sedan in så fungerade den alltid.
Kontaktor nummer två är ibland helt död vid både inmatning utmatning, knackar jag då lite på kontaktorn med skruvmejsel så fungerar den igen. På två timmar plogning idag så hände detta endast en gång.
Den beter sig även som kontaktor ett ibland.
// Martin
-
Kanske nån lödning på kretskortet då bara :hmmm:
-
Jag plockade bort kontaktor nr2 idag och öppnade den. Den såg faktisk värre ut än original kontaktorn.
Jag tog lite kort för intresserade. Tycker det stärker min teori om att det är ytorna på kontaktorerna som tar skada och ger detta fel. Det fanns inte någon tendens till fukt i kontaktorn trots att maskinen var nytvättad.
Original kontaktorn är nu "renoverad" och monterad. Jag tog lite smärgelduk och putsade av ytorna. Sedan dränkte jag dom i kontaktspray och lät dom torka. Nu får tiden utvisa hur länge det håller :)
Tänkte faktiskt dra iväg ett mail till Warn med mina bilder och funderingar så får vi se vad som svarar :knupple:
Mvh // Martin
-
jag pratade precis med min ÅF om detta problem. Dom har varit i kontakt med Rindab som in sin tur pratat med Warn.
Warn medger att dom har problem med sina kontaktorer. Enligt min ÅF var det också just nu rykande åtgång från Rindab på kontaktorer just pga detta.
Så det är MÅNGA som har liknande problem.
Vi får se vad Warn gör för att lösa problemet?
// Martin
-
Är inte bara warn som har problem med dom,verkar vara en svag länk överhuvudtaget :hmmm:
-
jag pratade precis med min ÅF om detta problem. Dom har varit i kontakt med Rindab som in sin tur pratat med Warn.
Warn medger att dom har problem med sina kontaktorer. Enligt min ÅF var det också just nu rykande åtgång från Rindab på kontaktorer just pga detta.
Så det är MÅNGA som har liknande problem.
Vi får se vad Warn gör för att lösa problemet?
// Martin
Hej Martin,
jeg har en teori om at du kan sænke frekvensen (hvor tit du bruger kontakten) med at sætte en ekstra rulle på ploven og få krogen tilbage og fæste den på fronten af den ATV. Så kører ploven lidt langsommere op og ned og derme kører spillet længere på hver "kontakt" og det bliver så ikke så varmt. Er også nemmere at styre hæve/sænke for så går det lidt langsommere.
Jeg har ikke selv problem med relæ. Men da jeg monterede mit kit, så efterspændte jeg kontaktskruerne og inden jeg monterede kabler, fik det rigeligt med flydende silicone. Har ingen problemer haft. Kørte sidste år med Warn og i år med VIPER Elite.
Solgte min Sportsman 800 med plov og kører nu med Sportsman 850 XP EPS.
-
Brytblock borde fler köra med, mer kontroll (lägre fart) mindre slitage.
-
Ta relä/kontaktorn från ett annat märke så funkar det ()p
Jag hade en skitvinch på min i 2,5 år och nu har jag köpt en warn och jag bytte bara vinchen kablar å allt är från min gamla och det funkar perfekt.
-
Hej
Tack för tips.
BRsport : Jag har dock redan ett brytblock monterat, se bild.
Precis som du har jag varit noga med att se till att anslutningarna till kontaktorn är rena och fina. Jag har också dragit dom så hårt jag vågar och sedan dränkt dom med kontaktspray.
Lowest : Kan klart vara värt att prova om Warn inte hittar ngn lösning. Flera på forumet har ju även använt Clas Ohlsons kontaktor med framgång ;) En fråga dock, plogar du mkt med din vinsch ?
Jag tror att detta problem beror på att man vid plogning använder vinschnen så frekvent. Det verkar som att dom som "endast" använder sin vinsch till annat har mindre problem :dntknow:
Mvh // Martin
-
Ingen som har ett kåpa till Warn XT 15 liggandes??
-
Hej
Tack för tips.
BRsport : Jag har dock redan ett brytblock monterat, se bild.
Precis som du har jag varit noga med att se till att anslutningarna till kontaktorn är rena och fina. Jag har också dragit dom så hårt jag vågar och sedan dränkt dom med kontaktspray.
Lowest : Kan klart vara värt att prova om Warn inte hittar ngn lösning. Flera på forumet har ju även använt Clas Ohlsons kontaktor med framgång ;) En fråga dock, plogar du mkt med din vinsch ?
Jag tror att detta problem beror på att man vid plogning använder vinschnen så frekvent. Det verkar som att dom som "endast" använder sin vinsch till annat har mindre problem :dntknow:
Mvh // Martin
Jag plogar 2 gårdar så nog används vinchen ()p
-
Martin,
har du prøvet at måle Volt på den ledning, der styrer dit relæ til at køre enten ud eller ind?
Fra bilbranchen (startere og generatorer) ved jeg, at hvis styrestrømmen er for lav, kan den få relæet til at klkke uden at det slår helt til. (på startere) Hyppigste årsag er her nøglekontakten eller en ledning fra nøglekontakt og ud til starterrelæet.
Måske din ledning har fået et knæk og flere tråde er ødelagte, så Volt er for lav ude på relæet. Mål både strømførende op til kontakten og så på relæet, skal helst være det samme.
Er ikke sikkert, men kan være en årsag. :hmmm:
-
Ja, tanken har också slagit mig att ledningarna till "rockern" är väldigt tunna och kanske inte levererar den spänning som krävs för att dra reläet ordentligt.
Men om jag förstått det hala rätt så fungerar kontaktorn enligt :
- I viloläge trycks kontaktorerna från spolen med hjälp av fjädrar och är jordade.
- Vi in/utmatning läggs + på spolen som gör att en fjädrarna dras ihop samtidigt som en annan mindre fjäder skapar kontakten för att vinschen skall gå.
Dvs spolen drar inte ihop kontaktytorna utan "släpper" och en fjäder ser till att det blir kontakt.
Mvh // Martin