ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Malux skrivet 23 april 2011 kl. 11:15:53

Titel: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: Malux skrivet 23 april 2011 kl. 11:15:53
Hej.

Håller på att gå över elsystemet på min LTZ och har lite frågor hur strålkastarna ska fungera i orginalutförande?
Har letat efter ett elschema på dresels prylar utan resultat.
Dom två glödlamporna har ju två glödtrådar per lampa. Hur är det tänkt att det ska lysa vid hel och halvljus? Och ska p-ljus kopplas på en glödtråd?
Då lyser det ganska starkt jämfört med en bil där det bara glöder svagt.

Har mätt lite på kablarna och har kommit fram till följande:
När jag väljer p-ljus på handtaget får jag 13v på brun kabel.
när jag väljer halvljus får jag 13v på Blå kabel, men jag har fortfarande 13v på p-lus
Trycker jag sedan på hel/halvljus knappen får jag 13V på gul kabel och ingenting på blå. Men fortfarande på p-ljus.

Bifogar en bild på hur jag tänkt koppla. Men vet inte ifall det är rätt. Samt hur positionsljuset ska fungera?

Fråga två
Har monterat diodblinkers på hojen, och nu blinkar det i alla fyra oavsett vilket håll jag blinkar på.
Beter sig blinkersreläerna så här när man ansluter LED-blinkers eller kan det vara något annat fel? Har för mig att reläerna brukar blinka snabbare när något är fel och inte blinka i alla fyra blinkers.

Hoppas att någon är el-kunnig och kan hjälpa mig. Vill ut och köra  :D
Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: Wbugs skrivet 1 maj 2011 kl. 08:15:18
Tjenis
Jag rev isär mitt elsystem för en vecka sedan, det har varit en duktig klåpare innan mig som skarvat med sockerbitar och klippt kablar, ser ut som fan, nu måste jag städa lite. Så jag tänkte kolla hur det gick med din koppling?
Jag tänkte koppla som du hade ritat. Vilken valde du som halvljus, nedre eller övre lampan?
Fick du bra halvljus bild så de inte blir kinkiga på bilprovningen?

//Wbugs
Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: Wbugs skrivet 5 maj 2011 kl. 11:45:09
Frågan är vart man får tag på vattentäta kontakter så man kan pressa nya??  :dntknow:
Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: StefanN skrivet 6 maj 2011 kl. 01:37:06
Frågan är vart man får tag på vattentäta kontakter så man kan pressa nya??  :dntknow:
http://www.summitracing.com/parts/SUM-900403/?rtype=10

www.elfa.se borde ha också...
Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: Wbugs skrivet 6 maj 2011 kl. 06:34:09
Dom på Summit Racing har jag kollat på, men jag hittar inga på ELFAS kuddiga hemsida så jag får nog ta och ringa till dom och se om dom kan hjälpa mig, annars så har jag hittat på Xenonkungen, de har AMP och KET kontakter, men då är dom 1 eller 2 pol, har inte kollat med dom om dom kan få fram 3 alt 4 poliga.

//Wbugs
Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: Malux skrivet 19 maj 2011 kl. 12:45:27
Tjenis
Jag rev isär mitt elsystem för en vecka sedan, det har varit en duktig klåpare innan mig som skarvat med sockerbitar och klippt kablar, ser ut som fan, nu måste jag städa lite. Så jag tänkte kolla hur det gick med din koppling?
Jag tänkte koppla som du hade ritat. Vilken valde du som halvljus, nedre eller övre lampan?
Fick du bra halvljus bild så de inte blir kinkiga på bilprovningen?

//Wbugs

Det slutade med att jag kopplade som jag ritat i mitt första inlägg.
Valde nedre tråden på den nedre lampan som p-ljus, och den övre tråden som halvljus. Och bägge trådar på den övre lampan som helljus. Återstår att se ifall Bilprovningen godtar det, ska på besiktning den 31 maj.

Köpte kontakter med låsning på Kjell o Co. Som säljs i olika poltal. Sedan drog jag krympslang över kontakten och kablar.

Lyckade också lösa blinkers problemet. Var dioderna i själva el-reglaget på styret dom var trasiga. Klippte sedan bort allt som har med varningsblinkersen att göra. Behövs ändå inte enligt Bilprovningen.
Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: Wbugs skrivet 20 maj 2011 kl. 09:45:21
Tjenis
Jag kopplade som du hade ritat, så det ska bli spännande hur det går för dig på bilprovningen, väntar på resultat.

Ska in till K&Co och kolla på kontakterna har du något art nr.
Behöver man inte ha varningsblinkers!?!?!
//Artin
Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: Lowest skrivet 20 maj 2011 kl. 10:57:35
Hej.

Håller på att gå över elsystemet på min LTZ och har lite frågor hur strålkastarna ska fungera i orginalutförande?
Har letat efter ett elschema på dresels prylar utan resultat.
Dom två glödlamporna har ju två glödtrådar per lampa. Hur är det tänkt att det ska lysa vid hel och halvljus? Och ska p-ljus kopplas på en glödtråd?
Då lyser det ganska starkt jämfört med en bil där det bara glöder svagt.

Har mätt lite på kablarna och har kommit fram till följande:
När jag väljer p-ljus på handtaget får jag 13v på brun kabel.
när jag väljer halvljus får jag 13v på Blå kabel, men jag har fortfarande 13v på p-lus
Trycker jag sedan på hel/halvljus knappen får jag 13V på gul kabel och ingenting på blå. Men fortfarande på p-ljus.

Bifogar en bild på hur jag tänkt koppla. Men vet inte ifall det är rätt. Samt hur positionsljuset ska fungera?

Fråga två
Har monterat diodblinkers på hojen, och nu blinkar det i alla fyra oavsett vilket håll jag blinkar på.
Beter sig blinkersreläerna så här när man ansluter LED-blinkers eller kan det vara något annat fel? Har för mig att reläerna brukar blinka snabbare när något är fel och inte blinka i alla fyra blinkers.

Hoppas att någon är el-kunnig och kan hjälpa mig. Vill ut och köra  :D

Vilka lampor använder du dresels grodögon eller orginallamporna ?

Lamporna har 2 trådar ena är halvljus och de andra är helljus.

Som du har kopplat har du parkering på endera halv/helljustråd och halvljuset är kopplat på halv/helljustråd på den ena lampan och på den andra lampan har du kopplat hel på både halv och helljustråden.

Som jag fattar så har du både halv och helljus tänt samtidigt i ena lampan. Parkeringen lyser även på både halv och helljus det gör det på dom flesta fordon.

Koppla blå halvljuskabel på ena lampans halvljus och den gula helljuskabel på helljuset på bägge lamporna.Du får skippa att koppla in ena halvljustråden på ena lampan.

Sätt på en liten lampa som du har parkeringen i det finns små som är e-märkta.

Som det är kopplat nu lär inte bilprovningen gilla  :nono:
Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: Malux skrivet 20 maj 2011 kl. 18:28:13
Hej.

Håller på att gå över elsystemet på min LTZ och har lite frågor hur strålkastarna ska fungera i orginalutförande?
Har letat efter ett elschema på dresels prylar utan resultat.
Dom två glödlamporna har ju två glödtrådar per lampa. Hur är det tänkt att det ska lysa vid hel och halvljus? Och ska p-ljus kopplas på en glödtråd?
Då lyser det ganska starkt jämfört med en bil där det bara glöder svagt.

Har mätt lite på kablarna och har kommit fram till följande:
När jag väljer p-ljus på handtaget får jag 13v på brun kabel.
när jag väljer halvljus får jag 13v på Blå kabel, men jag har fortfarande 13v på p-lus
Trycker jag sedan på hel/halvljus knappen får jag 13V på gul kabel och ingenting på blå. Men fortfarande på p-ljus.

Bifogar en bild på hur jag tänkt koppla. Men vet inte ifall det är rätt. Samt hur positionsljuset ska fungera?

Fråga två
Har monterat diodblinkers på hojen, och nu blinkar det i alla fyra oavsett vilket håll jag blinkar på.
Beter sig blinkersreläerna så här när man ansluter LED-blinkers eller kan det vara något annat fel? Har för mig att reläerna brukar blinka snabbare när något är fel och inte blinka i alla fyra blinkers.

Hoppas att någon är el-kunnig och kan hjälpa mig. Vill ut och köra  :D

Vilka lampor använder du dresels grodögon eller orginallamporna ?

Lamporna har 2 trådar ena är halvljus och de andra är helljus.

Som du har kopplat har du parkering på endera halv/helljustråd och halvljuset är kopplat på halv/helljustråd på den ena lampan och på den andra lampan har du kopplat hel på både halv och helljustråden.

Som jag fattar så har du både halv och helljus tänt samtidigt i ena lampan. Parkeringen lyser även på både halv och helljus det gör det på dom flesta fordon.

Koppla blå halvljuskabel på ena lampans halvljus och den gula helljuskabel på helljuset på bägge lamporna.Du får skippa att koppla in ena halvljustråden på ena lampan.

Sätt på en liten lampa som du har parkeringen i det finns små som är e-märkta.

Som det är kopplat nu lär inte bilprovningen gilla  :nono:

Du har uppfattat rätt.
Åker in och besiktigar hojen, så får vi se vad dom säger. Annars får jag väl koppla som du föreslagit. Dock drar jag mig för det, för att slippa klippa bort krympslang och kontaktera om i kontakten.
Tycker att ljusbilden blev bäst vid ovan kombination. Dock så hade jag velat att parkeringsljuset varit släckt vid hel och halvljus, och endast varit tänt vid val av P-ljus på styret.

Tjenis
Jag kopplade som du hade ritat, så det ska bli spännande hur det går för dig på bilprovningen, väntar på resultat.

Ska in till K&Co och kolla på kontakterna har du något art nr.
Behöver man inte ha varningsblinkers!?!?!
//Artin

Återkommer när jag besiktigat!

Art.nr. på kontakten jag har använt är 37-335 denna är 2x3 polig.
Kontakten i sig är inte vattentät, men att värma på två bitar krympslang löser problemet. Har kört i bäckar och i ösregn utan problem.

Kontakterna finns med olika antal poler och uppbyggnad för att hitta dom andra:
Gå in på kjell.com
Välj "El-produkter" --> "Svagström" --> "Kontaktdon med snäpplås"
Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: Micke Ax skrivet 28 maj 2011 kl. 21:50:35
Hur gick det?
Jag antar att Drezzzel har lite andra kablar? Men jag bifogar schema över en LTZ orginal.

Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: Malux skrivet 31 maj 2011 kl. 19:13:08
Har idag besiktigat hojen.
Belysningen gick igenom. Ljusbilden var godkänd. Besiktningsmannen justerade ner ljuset lite, då det stod för högt men annars inget.

Dock så får jag åka in på efterkontroll pga avsaknad av parkeringsbroms.
Förra ägaren har plockat bort hela parkeringsbromssystemet. Jag hoppades på att dom inte skulle säga något. Använder aldrig parkeringsbroms ändå. Så jag får fundera ut någon simpel lösning.
Killarna på bilprovningen hade ett tips som jag ska se ifall det går att tillämpa i verkligheten.
Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: StefanN skrivet 31 maj 2011 kl. 19:24:52
Häng en kil i ett snöre som du stoppar i glipan som blir när du trycker in handbromshandtaget!!?
Titel: SV: Problem med belysning och blinkers
Skrivet av: Malux skrivet 1 juni 2011 kl. 18:06:02
Häng en kil i ett snöre som du stoppar i glipan som blir när du trycker in handbromshandtaget!!?

Ja, det var något liknande besiktningsmännen hade som förslag.
Dom snackade om en bygel man fäller över bromshandtaget i bromsat läge. Så hade tydligen flera av kina-maskinerna.
Ska se ifall jag kan smida ihop något i morgon när man ändå är ledig  :D