Det du radar upp vid lilla stjärnan ( * ) medför ju en viss respekt...
Nå, jag kör om alla i kurvorna.
...Minimuminköp av denna modell är tydligen minst en tjugofotscontainer...
Du ser, du kommer aldrig klara vintern igenom med bara en. Du måste ha reservdelsmaskiner att plocka av!
Ja det är nog katalysatorn i röret. På en del sitter den i ljuddämparen istället.
Har du kollat hur stiftet ser ut? Så den inte går för magert, speciellt till vintern kan det behövas lite fetare blandning.
Om du ska ta bort katten så gör det och sen skulle jag tro att större munstycken i förgasaren är melodin. Kolla även så luftfiltret och lådan ser bra ut.
Bensinpump bör ju knappast behövas. Prova utan?Jag måste också passa på att fråga hur långt du pendlar. Jag hade -3 i morse, och jag tänkte köra tills saltet kommer. Jag har dryga 2mil, så det är rätt lungt, även i 110kmh....
Underbar läsning, ser mig själv i dina historier haha. Keep it up men tat lugnt med slangklämmor, man slutar aldrig förvånas av kineserna hur dom kan snåla in på material ibland. Har dragit av helt ofattbara prylar ibland på liknande maskiner. (Motorfästen, drivaxlar) ok att en förgasare eller rentav en tank inte är så svår att få tag på men det kan ju ta tid o hitta. Skönt att du löste problemet iaf
Funderade på det också under natten, men hakade upp mig på att det inte finns nåt som stoppar flödet när motorn inte går. Risk att flöda hela skiten kanske?Pendlar en mil åt vardera hållet. Premiär imorse, lite för kallt att ta viffern på. Mer om det lite senare. ;-)
Du behöver inte vara orolig. När förgasaren är full så stänger han flödet från bensin tanken. Plockade bort soppapumpen på min gamla hoj, slangen direkt från tanken till förgasaren.
Och de överblivna vaccuumslangarna pluggar man bara igen?
Kanske du kan ha till att damsuga lite.runt hojjen?
Eller stoppa dom i näsan om man är förkyld..
Hahahaha, det här kunde varit jag fast i mars månad då jag började pendla på min. Samma missar och exakt samma funderingar. Den där dököttstummen är inget jag saknat.Körde också biltema skydden men fick bita i det sura och köpa dyrt senare inpå.
Men så du säger om Edvin se till å täta till han igen....
Hmm hör att du behöver en nyare Rfvc kanske ta över min dominator
Fasiken vilken rolig läsning, adrian! Skicka in spalten till tidningen, så kanske du kan skriva varje vecka och få pröjs! Men du skulle ju prova nåttsom är anpassat bättre för väg än en hög crossquad på 150cc.... jag ser ju knappt några likheter mellan min försa smc250 och den jag har nu. Som att jämföra att cykla med att åka bil.....
När jag bytte från raptor350 originalhöjd till Raptor700 sänkt+breddad kunde jag sluta burka i kurvorna.
Lågbudgetlösningar behöver inte vara dåliga!
Här sätter vi ribban, så att man vaknar ordentligt innan jobbet!
Föreningskollegan jag skrev om tidigare köpte en kvadd idag. Provkörningen av min blev visst för mycket.
han kunde köpt min.. är på väg mot blocket med den
På blankis greppar ju inga dubbfria däck nåt vidare, men att göra piruetter överallt känns inte igen direkt.... alltså oprovocerade sådana.Vad har du för tryck i hjulen?Ligg helst inte över 0,3-0,4 kg så bör ju greppet vara så pass att det inte sladdas okontrollerat överallt.9 hp på 250 kg borde ju inte ge en helvetesmaskin....eller det kanske är kinesiska plastdäck?
Jag vet inte vad du har för däcktyp, men tipset gällande 0,8 och landsvägkörning stämmer delvis.Det är inte just landsvägen som sådan det handlar om utan om däcken, dvs om man kör på landsvägsdäck eller ej.Sådana kan man ha högre tryck i, om just 0,8 är bäst vet jag inte, men man kan ju prova sig fram.Crossdäck funkar bäst på typ 0,3 med grepp och komfort i åtanke.Man får då göra avkall på viss stabilitet.
...Tycker det är lite lustigt att det bara är gastummen som blir så kall....
Jag sitter just nu och försöker få tillbaka min tumme. Men sen kommer jag ju fega ur vilken dag som helst. Skaffa värme innan du får skador för livet!
Jag löste problemet på min quad genom att skaffa rullgas istället Sen om man fryser om händerna prova ha gummi/plastvantar innanför vanliga vantarna. Sen är självklart värme i handtagen det bästa men kostar ju ett par kronor
Blir man verkligen mindre kall om händerna med rullgas? Finns det universalsatser? Svårt att montera?Har dessa på den andra vinterhojen, mest en fråga om att hinna montera dem...* http://www.heatedclothingoutlet.eu/en/ws-heated-clothing-export/heat-trollers/heat-troller-portable-single-zone.html* http://www.heatedclothingoutlet.eu/en/ws-heated-clothing-export/heated-gloves/ultimate-touring-heated-gloves.html
Här hittade jag något kul http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Varmehandtag-82493/Dock hjälper ju inte det tummen
Så glid in på skotersajter så finns det hur mkt som helst.
Häpp! Dagens punkt på offerlistan; en backspegel.Skulle vrida till den lite eftersom den snurrar, som nämns ovan, vid ett rödljus varvid det säger "knak" och den ramlar ner på backen. Bildrullen bakom måste ha haft kul när jag muttrande och svärjande hoppade av, plockade upp spegeln och slängde den i topboxen.Hej Biltema, tell me how you doing...
Tejpa fast den på armen, stick ut lite ifrån mängden!
Vardagslycka är att glida ut med ena skinkan på sadeln, spreta ut med innerknät, "slicka bakspegeln" och trycka på med gasen i korsningarna tills fordonets bakdel sakta och kontrollerat glider ut i en mjuk sladd och dubbarna raspar mot asfalten.Vem behöver en psykolog när allt man behöver i själavård heter Shineray?
är det bara jag som var orolig att en mcräv som adrian skulle totalsåga 4hj åkandet?
Oroa dig inte, så fort vädret är tjänligt igen åker svartviffern fram. ;-) Med lite tur kanske redan i februari. Har ögonen på en 4d-bankurs på Albacete Racing Circuito i Spanien.
Är ju 30 minuters jobb (+en pilsner) o prova en h4 lampa i, jag skulle iaf prova det först!Sen med ny lykta.... Ja jo funktion före finess
En H4-lampa passar inte alls i befintlig hållare.
Ja menade att du skulle köpa kontakten! (Först och prova!)
Kontakten är just bara en kontakt. Kineserna har ju bajonettyp ofta på socklarna, en h4 ska ju sitta med spännen. Du får nog modda en del i lyktfästet för att få dit den.
Jepp, kollade kontakten på Biltema. Ska lamptypen bytas får det bli en helt annan reflektor eller sättas på ytterligare färdljus på störtbågen där framme.Vill inte lägga ner för mycket pengar på denna maskin. Har hittills redan lagt ner ca 10-15% av inköpspriset på däck och tillbehör. Får se hur jag gör. Å andra sidan, på ett vinterfordon som körs i vintermörker mest hela tiden vore ju lite bättre halvljus inte helt fel...
Jag prioriterar ju ett riktigt bra halvljus. Helljus på landsväg har man ju bara nytta av i farter över (och nu kommer nån reagera) typ110km/h
Kör ni med såna här eller!! Klart som fan man vill se bra i 50 km/h med!! Ska man hinna stanna i 110 behövs nog ett jäkligt bra ljus för att se i tidhttp://www.handladigitalt.se/atn-night-cougar-xt-generation-nattkikare-p-5186.html
Förlåt mig Adrian för detta, men kunde inte låta bli:http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44623
...Bring it on nångång!
Beställde du på nätet eller köpte live?Detr ju nog svårt att prova byxor i butik. Hur remmar osv kan sitta. På nätet måste det ju vara skitsvårt?
Det är klart at det underlättar ju om har haft märket innan lite. Man kanske skulle shoppa nåt....
Även om du kommer kanske få någon hästkraft mer är nog chansen större att något går sönder än du njuter av effektökningen. Tror det är bättre att byta upp dig (eller slänga på en annan motor mellan bes.) Behöver inte vara så dyrt.
Du har nog rätt. Problemet är mer att hitta nåt på ca 200cc i okej skick för små pengar eller som vill byta jämt.
Vet inte riktigt vad det är för pengar i din maskin. Men SMC250cc ska ju vara en riktigt driftsäker och smidig maskin. (rätt liten) brukar ligga runt 10-12 kHade nyligen en ADLY300 som jag sålde för 9000:- vägreggad. Den gick riktigt bra faktiskt.
En Smc 250cc ska tydligen svälja en Honda cb400n motor rakt av och en sån knota kostar inte många kr på skroten vill man ha en rullande donations hoj finns dom för växel pengar på blocket
På den tiden jag körde smc250 hörde jag detta från flera håll! Just cb400. Men annars är ju smc250 en trevlig maskin som den är. Gott ljud från 2cyl med!
*Två* cylindrar på SMC? Hmm... Låter som lite mindre vibrationer från den motor jmfm stånkan jag kör. Får kolla runt lite på Blocket. ;-)
Jag burkar hellre så framhjulen är i backen. Inre bakhjulet lyfter ju däremot tidigt, med det gör det ju bara lättare att svänga.
Alltid lika kul att läsa om dina bravader! Dämparen blir nog bra, men det måste finnas nått billigare?
Hittade denna vid lite snabb googlinghttp://www.motorhandel.se/sv/avgassystem-ljuddampare/ljuddampare-420x100mm.php
Lillen vaknar 04.21. Jag lyckas somna om(!), men försover mig till 07.35. Snabbt in i bilen där uppvärmningen hunnit slå av och blivit kall igen och sen ännu snabbare iväg till macken för att tanka, bara för att inse att tankluckan är helt fastfrusen. Vände hemåt igen och vände nästan upp och ner på huset för att hitta varmluftspistolen. Sen åka och tanka igen bara för att hamna i nio-rusningen. Jepp, det är måndag...UÄÄÄHH!!! Jag vill ha min kvadd fungerande igen!!
jamen! Den funkar väl, bara att den låter lite mkt? Kör bara!
Klart den gör, med brasklappen att man blir lomhörd halvvägs till jobbet, väcker grannarna och att trafikpolisen i Uppsala tjafsar man inte med, när de väl syns på gatorna.
Du har väl mindre fordon än dom??
Hur menar du nu?
Små vägar cykelbanor.. Kör i från dom ;-)
I yngre dar körde jag i från dem på cykelstigar i skogen på min MTB, men numera är jag vuxen, ansvarsfull och mogen.
Hahaha och det lät ju jätte troligt!!! Hehehe
Cykelbanor är big nono, tictic! Så gör man inte! Det är sista utposten av min laglydighet.
Jag har inte sagt att jag kör på cykelbanor.. Var ju bara ett förslag..
Jajaja... Förlåt om(/att) jag drog tråden ur spår.Får du tag i nån dämpare då, adrian? Du kan ju inte hålla på och åka bil!
Finns otroligt många rötägg bland handlare... Stötte på en senast igår.. Men har du spanat igenom shineray trådarna?
Fast först verkar det som om jag måste skotta fram bilen ur snöhögen på jobbparkeringen...
Det låter som om du har fel bil.http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44857.msg411551;topicseen#msg411551
Hur kändes nya dämparen i trafik då? Är det bara tillfälligt, eller blir den permanent?
Både låter bra och känns bra. Får bli permanent. ...
Tunafish hahaha!!
50kr varannan vecka?? Gång avstånd till jobbet??
Ca en mil åt vardera hållet. Pendlar inom stan. Bensintanken är inte speciellt stor, och inte heller motorn.
aha.. Har aldrig tänkt på att du pendlar med 150cc;)
Intressant tråd! Inte sätt dig än i vår lilla stad men de kanske kommer! Har själv en kines!
Var håller du till?Jag kvaddpendlar mest mellan Slavsta och BMC, med mindre utstickare åt Gränby Centrum.Tack förresten. ;-)
Intressant! Vilken sjö talar vi?Fast om man ska till Ulva kvarn måste jag köra E4 på 90-väg med en kvadd som maxar ut vid 65-70 km/h. Jag kommer att bli nerblåst i diket av bilarna och lastbilarna. Och så måste jag ha med en dunk bensin också antagligen.Nå, vi får se, iskörning verkar spännande!
Coolt isf! Finns det datum satta, eller samlas man bara när det känns bra?
Ingen orsak! Skruvdragare rekommenderas, om du inte vill ha skavsår i handflatan efteråt... Nu väntar vi bara på istjockleks- och plogningsbesked!
Riktiga motorcyklister bangar inte för lite minusgrader.
Vi hjuling åkare då???;?
Undantag finns ju alltid förstås.Jag har sett att en del norrlandsåkare verkar vara ganska hardcore om vintrarna.
Men är du samt din polare på att åka i helgen?
Vi verkar vara på! Är körningen nån speciell tid bara, eller närhelst man trillar in?Tänker på de närboende och motorljud.
Händer på lördag eller söndag?
Jag har bokat in Lördag! Är det plogad väg till sjön så man kan komma dit med bil och släp, eller måste man lasta av vid korsningen innan skogen?
Trevligt! Det bästa är nog att lasta av innan då vägen dit inte brukar vara plogad! Nu när det snöar så jävligt som det har gjort så vet man inte hur det ser ut! Dessutom finns det inget ställe att ställa bilen på vid sjön tyvärr! Så det bästa är nog att lasta av innan skogsvägen börjar! Kan ju höra av mig mer angående vilken tid mm på lördagen! Ska bli kul! Vi är iaf tre fyrhjulingar! Jag (Bashan Badboy 250cc -12) Pappa (Cf moto 500 med plog) Samt halv brorsan (Smc 300)Kommer ni båda köra dubbat?
Ja, jag har precis dubbat mina däck med "lånade" skruvdubb av Adrian. Det är inte isdubb utan vanliga vägdubb men det kanske är bättre än utan.Det blev bara 20 i vart däck än så länge, så vi får nog beställa lite mer...
Jag kommer att vara minst i gänget med mina 150cc... Kommer dock att låta som en hel hög med kvaddar. ;-)Jag har landsvägsdubbat på min kvadd. Ca 2 mm utstick. Kommer att snurra som fan på isen...Ser fram emot det här! Måste fixa varm blåbärssoppa och bullar också. Myspys ute i skogen typ.
Var det inte mer än ca 80 dubb i påsen du fick? Kändes som mer...
Men man kan ha fan så kul ändå! Kommer funka bra! Haha javisst, det ligger mitt ute i ingenting! Vi ska grilla korv är väl tanken!
Ska bli riktigt kul på lördag! Hittar ni till Jumkil?
Glöm inte kamera!!!!! Detta vill vi se bilder och filmer på!!!
Ta med till oss också, så håller jag med varm blåbärssoppa och bullar! Ska bara kolla att vi har tillräckligt med termosar...Lär bli dunderkallt under helgen.
Lysande Mr Palmer! Upplägget verkar bli bra. Nu ska bara kinakvaddarna hålla... Ska kolla olja, smörja kedja och kolla på den där trilskande värmningen av handskarna. Stressfix typ.
Eh... Jag kan inte innan kl 13. Frun tvättar och jag måste passa lillen.Kan kolla om tvättiden går att flytta. Återkommer.
Mys, men vad ska jag ha med mig då?
Soppa, Kvadd, Adrian_vg, is dobbar kanske? Men det viktigaste, ett Bra humör!
Jag har varit och rekat lite idag, och vi kommer nog ta bil och släp fram till sjön, fast åka den kortare vägen norrifrån Östforavägen. Hur kommer man ut på isen från vägen?
Dags att byta blinkersglödlampor på kvadden igen. Eller om det "bara" är nån sladd som vibrerat loss igen.Undrar om det kinesiska blinkerreläet klarar av diodlampor...
Köp 10pack. Blinkerslampor är kortlivade på quads. För mig har det varit korta perioder när alla fyra lampor funkat på alla mina hojjar jag haft. Men vibrationerna är ju inte att leka med. Hur är det på tvåhjulingar då?
Edwin brukade käka lite baklampor, helst alldeles innan man ska köra in på SBP, annars är trasiga lampor inget större problem på den. Värre med ruttna trettioåriga kablar som måste bytas alt. skarvas.Svartviffern har LED-blinkers och lampa bak, fram gick en av H4:orna förra sommaren som byttes till en mer kortlivad, men starkare lysande lampa (Osram Nightbreaker som håller än). Grönviffern har aldrig brännt nån lampa, speciellt inte efter xenonkonverteringen. Edit: Du nämner tiopack. Antar att du menar glödlampor. Lönar sig inte diodlampor?
Finns ju ersättningslampor som är led så slipper ni pilla i elsystemet
200 kr för en lampa som denna känns lite övermäktigt. Men Biltemas verkar ju rätt prissatt. Då återstår frågan om motstånd.
Sådan glödlampa sitter i en hel del moppar! Kolla med ngn lokal ockrare
Finns att beställa halogenlampor på 24mx som passar också
funkar en sån här kan du säkert hitta en sån hos en lokal leverntörhttp://www.twostroke.se/product.asp?product=22360
Har du länk till biltema-bakljus-ledden? Lillkinesens har skallrat sönder...
En motorkudde till en Fiat passar nästan perfekt som avgaspackning mellan avgasrör och ljuddämpare. Får se hur länge den håller...Vinkelslipen gick igång efter att den fått tina en halvtimme i hallen, till min stora förtjusning. Bågfil och fil förslog inte på svetsen längst bak dör förra dämparen gått av. Slip som landar på tummen och glöder gör dessutom jävligt ont!Ska kapskivor vara oljiga ??
Fiat med knuff Eller kanske bara kort o konsist apjäveln?
VVS-butik? Dom har väl bara plaströr i dessa dimensioner...Åk förbi Avgasteknik, eller nån mindre verkstad som kan svetsa ihop nått.Jag fick mitt rör kapat o svetsat av en klubbkompis med "moppetrimmarverkstad" i stan, kan ev kolla om han har tid före sommarn...
Men det finns många snälla kottar på forumet som kan svarva
köp dig ett flexrör på biltema och "slitsa" och använd ordentliga avgasklammrar alt plåtbuntband, avsluta det hela med avgasbandage för att ge lite estestiska drag (dölja skiten) + täta eventuella "läckor", flexröret bär upp vikten och bandaget håller för värmen.Beroende på va du har hemma så kan ju kostnaden variera lite.Dock kan ju avgasbandaget användas till flera projekt.Bara ett tips!
Annars hojtar du till så fixar jag en adapter
En härlig sammanfattning av en helt vanlig dag
Typ.Nästa grej att kolla blir antagligen bromsarna fram och klura ut varför bara halva skivorna används (innersta halvan). Jag vägrar tro att kineserna sparat in på bromsbeläggen och bara gjort halva belägg...
...Föt tillfället är jag nöjd.
Kan vara så att pinnarna som oket hänger på är slitna. Eller bara så enkelt att beläggen typ gått av eller är katastrofalt snedslitna
Edition-update på gång?
Ingen bakblinkers funkar, halvljuset bränt igen och DRL:en söndervibrerad. Dessutom tappade jag alufoliepackningen förra veckan och skarvstumpen mellan avgasrör och dämpare har åkt in i dämparen.Å andra sidan verkar avgasröret sitta fast bra i cylindern efter min låsbricke och låsmutterfix. Dessutom är kvadden ganska bensinsnål. Tankade i går och innan det två veckor tidigare; ca 60-70 kr/full tank. Överkomligt.
Du får nog ta o skruva fast skarvstumpen så den låser, typ självborrande plåtskruv eller nått, ja 70 spänn för en fulltank verkar ju lovande men hur många mil kommer du då? Dax o led konvertera lyktan kanske?
Självborrande... Det är ju genialt i sin enkelhet! Baklyktan är LED-konverterad redan, dock inte de separata bakblinkerserna.Få se, ca 2 mil/dag, fem dar i veckan ger ca 10 mil/vecka och jag tankar ungefär fem liter varannan vecka. Ca 20 mil på fem liter bensin alltså; 5 liter/20 mil = 0,25 liter/mil!Överkomligt som sagt, trots mestadels fulkörning med fullgas.
Undrar om någon skulle våga köpa min Shineray utifrån en säljesannons här på forumet med tanke på vad som skrivits om detta kvadd-ex i denna tråd.
Utan o tveka, behöver alltid pallbockar i garaget
Hur långt har du pendlat nu totalt sedan du började??
Dagens borttappade grej. Kan ni se vad?
Onödig vikt
Hittade den borttappade ljuddämparen!För att ha legat i snö- och saltslask sen lite innan jul såg den ganska bra ut... Infästningen mot avgasröret är helt uppfläkt och jag tvivlar på att den går att fästa tillbaka medelst svetsning. Biltemadämparen i coolfiber får nog bli kvar. Har också köpt en ny vinkelslip som jag ska använda lite senare i sommar på adaptern mellan dämpare och rör för lite bättre tätning.Överlag måste jag nog säga att kvaddjäveln klarat sig ganska bra över vintern. Inga direkta mekaniska problem i motorn eller så, trots att jag kallt ignorerade ventilinställning och körde mest med full gas hela tiden. Ca 160 mil totalt sen köpet i somras säger km-räknaren.Ta i trä...
Och så om Fenrisunlven ville höra av sig om vad denne ska ha för blinkerserna.
Han bjuder på dem. Det är lungt.
Ja det borde ju gått fram tycker man
Har upptäckt varför slitaget på frambromsskivorna är så ojämnt. Det beror på att ena skivan vickar ca en mm i sidled och den andra ca två mm...
Har inte biltema skivor om det skulle knipa?
För kvaddar? Inte sett det tidigare. Kollar.
Ha! Jag tänkte på dig idag, och det faktum att du är strikt säsongare! Längtar till hösten och dina rapporter!
....Jag är så barnslig... ....
Det där känner man inte alls igen
Och jag har förklaringen klar om de skulle stoppa mig pga det:"-Men konstapeln! Det är en kvadd med stel bakaxel och ingen differential [peka på bakaxeln]. Har du kört gokart någon gång? Mmm. Trodde väl det, det är samma princip med kvadden här. Man *måste* faktiskt sladda runt i svängar, det går rakt fram annars och det är ju inte så bra, eller hur?"
Oljenivån är bra och oljan är ordentligt svart.Kvadden känns snabbare än nånsin. Kan ordentligt mottryck från ljuddämparen, istf läckage lite här och där, bidra till att motorn känns så mycket starkare?Det är inga problem att spinna loss på asfalt från stillastående numer. Nu är ju backdäcken i hårdplast, men ändå, det gick inte innan...
rätt ljuddämpare för övrig bestyckning får motorn att gå bättre.
...Och så fladdrar tankarna runt en större och bättre....
...maskin?
Kanske dax för en ny...
Nä. Naturligtvis inte. Jag tycker nog att du ska kämpa på lite, och så länge du har önskad tillgänglighet är det väl inget att tveka på?Men jag upplever ju att när man plötligt inte kommer dit man ska ( typ jobbet) i tid för att det är massa strulande på vägen är det rätt läge i att byta.
Vad kan man förresten tänkas få för annan kvadd för ca 5000 kr, som är snabbare än denna Shineray av årsmodell 2010?Hur långt bak i tiden måste man gå för att få en fungerande, vägreggad och körklar kvadd tror ni?
Jo det är klart, för hux flux har han 5.100:- att hanfla för!
Stackaren får stå ute och frysa medan jag är på jobbet. Och så var det första snön idag. Fast svängarna och korsningarna blir lättare att hantera med lite sladd.
Imponerande fastlåsning. Det troligaste är väl att skurkarna försöker sno kättingen...
Nejdå, men låssystemet är ju mer värt än hojjen!
Och då vet vi att kvaddens bränslegivare i tanken inte funkar längre...
Haha! Ofta resulterar den upptäckten i lite motion...
Är det SMC, Dinli och Goes som är de "bra" kinesmärkena?
Dock att tänka på oavsett maskin du köper så är det nada rostskydd. Så i ditt fall skulle jag nog inte blåsa för mycket pengar på en maskin som kommer se fördjävlig ut efter en vinter i salt.
Skulle nog satsat på en:Adly 300Smc 250(Små driftsäkra och billiga i inköp)
Vill du ha lite pulver så satsa på Goes/hyosung/Dinli 450. De kostar runt 15-25 beroende på hur ägaren övervärderar dom.
Varför är Kick så viktigt? Startmotorn går sällan sönder? Och är du nervös över urladdat batteri kan du ju ha en packbox med ett extra batteri och startkablar
Intressant tråd Hur långt har du kört med den nu? Ser oförskämt fräsch ut på bilden tycker jag
Det är exakt det som avhåller mig från att köpa ny. Det skulle isf vara nåt under 15 kkr från superbilligt.se isf.Juste, tack för tipset! Var kommer Adly ifrån? Sett en del på Blocket."Övervärderar..." Ancient tradition. Vill ha en backup när batteriet dör efter för många startförsök i rusningsttrafiken. Har hänt mer än en gång. Vägrar ha ett batteri i toppboxen! Så mycket vikt, så högt upp, nä-nä. De av er som vinterkör, vet hur viktigt kick är för att "mjuka" upp motorn med lite olja först, när det är 20 minusgrader ute, och innan man börjar veva runt med startmotorn.Denna såg kul ut, men 60 kkr för att som du säger se den rosta som om det inte fanns nån morgondag känns surt...Kul, men nej. Men så rolig den ser ut! Och så rostar den. Men det är 4WD! Och så rost efter första säsongen. Men det är en Arctic Cat! Och så alu-korrosion. Men...
Tror du blir gladare av en beg. maskin i 15k klassen än en ny från superbilligt faktiskt. Men nytt är ju nytt.
Gällande kallstart i vinterväder så fine jag köper man ska bygga upp oljetryck innan start. Men det har du på 2-3 sekunder och är man väldigt nojjig över onödigt slitage kan man ju koppla om startknappen så du kan dra runt startmotorn utan att tändningen är på (Dvs den kommer inte starta)
AC 450 är en Kymco
Aha! Så om man snokar upp en motsvarande Kymco borde den vara billigare?
Har vi en intressent på ett köp här?
Tror inte Kymco 450 säljs i Sverige faktiskt. Har aldrig sett nån
Men är du sugen på 4x4 spana lite på cektek. (stava) de är väl 4x4? Och ligger hyffsat i pris.
Nja, har precis köpt en begagnad quad, annars hade det säkerligen varit intressant Hoppas du fortsätter din rapportering under vintern!
Raptorn i Uppsala som jag länkade till innan är förresten förrostad!
Vänta lite nu!! Åker du runt och kollar på en annan maskin? Jag vill minnas att det ABSOLUT inte skulle ske.
Go Biltema!! Femton startförsök i minus 14 grader och det fanns fortfarande kvar kräm i efteråt. Räckte t.o.m. för att driva elhandskarna! Generatorn litar jag inte på för fem öre...
Tekniskt sett åker jag inte runt än, blocketsurfar bara än så länge.
Gränsen att åka runt på en ny maskin och bara "Blocket surfa" är hårfin. Plötsligt står den bara där
Generator är för mesar. Köp ett nytt batteri när detta är tomt.
word!Det finns välbetalda proffessorer i vita rockar som i decennier försökt utreda hur det går till, men hittils har deras arbete varit helt resultatlöst.
Men du ska ju ändå köpa ny quad så då kvittar väl generatorns funktion.
Ajja, vi fär väl se då. Jag har ju en supersnabb SMC250 som ska väck framöver. Nybes, och garanterat bättre kvalitet än shnerineareyn. Dock inget fartvidunder, marchar väl 75-80. Men i ungefär samma prisklass som en äppelsmulpaj.
Stockholmkillen med XC:n jag länkade till tidigare verkar vara väldigt på att få sin hjuling såld...
Men vänta, Quaddriften är ju bara 2WD! Vilket nerköp, det är King Cobran man ska ha... Edit: Och en beggad King Cobra kostar som en Arctic Cat XC 450i... Alla dessa val.
Vilken modell och årsmodell är detta exakt? Vill googla efter tekniska data.
-05
Vad är det för budget du har? Och vill du ha en maskin med garanti? Då följer ju också en del förpliktelser med service på godkänd verkstad tex. Rätt täta intervaller på en del.
Ska du envisas med pendlingen, duger inte en moppebil då? Värme osv.
Har du någon verkstad i närheten av ditt jobb? Vore ju kalasbra om du kan få den servad medans du jobbar. Men om du nu hittar en verkstad, då får man ju kolla vilka märken dom servar och är godkända för. Godkända verkstäder hittar du nog på nätet på varje märkes hemsida. Eller så skiter du i det där med garanti och köper en maskin där du servar själv det du kan och lämnar in det andra. Lär väl räcka med ett verkstadsbesök om året för att kolla ventiler om du inte gör det själv. Olja och filter fixar du väl själv. Antar att pendling i stan är rätt snälla mil, då borde man ju kunna sträcka lite på intervallerna. Tror många med atv i 4-500cc klassen tycker dom är lite slö efter ett tag. Men du åker ju hoj också så du kanske tycker det räcker att få kraft där.
Aja, alla tänker olika... det har varit stor fixering vid ekonomi och därför förstod jag inte varför fler maskininköp planerades när det redan finns fullgoda pendlingsmaskiner i parken.För övrigt har även jag en DR350S, lv-reggad men eftersom pungen somnar efter två mil så går den där den skall, dvs stigar osv.
....Fö somnar pungen på kvadden också efter ett kort stund.
Om det är fråga om ekonomi så glöm 4x4, det är enligt min erfarenhet dyrare än att köra bil.
Så mycket dyrare?Fruns bil drar nästan två liter milen när jag tar den till jobbet (har ingen egen och så kommer det att förbli!).
Pendla 4x4 är inte så billigt faktiskt. Får du reseersättning eller drar av på deklarationen så kanske det kan vara värt det http://emosite.volkswagen.de/esn/up-eco-cheer/?culture=sv_SE#upFourDoor duger inte moppebil så kan du ju köpa en riktig bil.
Men envisas du med att åka atv och mc på vintern så varsegod. Du måste ha bra körvana. Kan tänka mig att det kan bli otäckt (och osäkert med alla trafikolyckor).
Fränt att du har tagit din "kvadd" till stockholm :D
Ja, just det! Var inne på Såma i Uppsala häromdan för att skaffa ett nytt tändstift till härket och snackade lite med dem om hjulingar med 4WD och insprutning. En Dinli 625 kom på tal. De hade en inne på service som de demade lite, mycket trevliga och pratglada killar där! Är impad av att insprutningen gör att 625:an startar trots halvkackigt batteri och en vecka i kallager i minusgrader. Gillar instrumentpanelen också. Är inte så impad av formatet - den är ENORM och väger åtminstone 100 kg mer än katten jag är spekulant på.Tänkte du på någon annan modell?
800 evo kostar väl bara dryga 50?
Ser ut att vara väldigt mycket oompa! 800 cc? Vad drar en sån?
Spelar någon dl/milen så stor roll?Kan inte svara på va de drar. Men alla väg-maskiner jag haft har druckit 1 liter +- 2 dl typ
Ja, spelar roll en del. Om de drar en liter milen är skillnaden mot att köra en bil inte så stor, och då faller hela mitt rationaliserande med att kvadden är mer ekonomisk än fruns bil.
Jag kan inte svara för vad AC450 drar. Men att den skulle dra mindre än 0,8 skulle förvåna mig.Behöver hon veta förbrukningen då?
Man får tänka på nåt annat när man tankar. ;-)
Om jag fattat rätt är du mellan maskiner nu. Du åker väl inte bil nu??
Mellan maskiner just nu, korrekt. Blir tvungen till på måndag och antagligen resten av veckan...
Jag kan förmånligt hyra ut min smc under veckan om det är intressant.
Bra!När en maskin går bra som brukar gå dåligt kan det vara det såkallade dödsrycket Såg någon länk på nätet att en fjolåring kostar 20 papp mindre än årets? Vad har du fått för pris och så?Har du forskat kring bränsleförbrukning på AC/kymco 450?
Vettigt pris. Okänd eftermarknad med reservdelar och tillbehör. Ingen vidare vägmaskin.
Är inte Dinli ett känt märke?Vägarna jag kör inom Uppsala är inte direkt släta i vilket fall. Kör bara på vintern ändå.Tror jag åtminstone ska kolla den för att få lite perspektiv. Centhorn verkar ju vara en tungklump jmfm de maskiner jag tittat på förut...
Tgb target är väl också en liknande maskin. Finns ju även can-am renegade 500, den är likt sina större syskon en v-twin. Så den är ju lite roligare än dom andra i liknande kubik... Men jag tycker du lika gärna kan köpa en renegade 800, då får du mest glädje för bensinen.
Kanonbra att du svarade på min lista. Du har glidit iväg lite både beträffande budget och 4x4 tycker jag. Har inte för mig att det var så tidigare, men nu förstår jag varför catten känns som ett bra alternativ. Någon som kan svara på hur mycket större en renegade är än ac:n? För som vissa tidigare sagt är väl ac:n betydligt slöare än en renagede.Men du verkar rätt inne på ac:n så kör på den du.
ACn är väl i size som en quad, kanske lite större.
Hur tänker du gällande saltet under vintern? Ingen maskin har väl något vidare rostskydd menar jag
Dränker kvadden i wd40 innan. Det är saltet som talar för en beggad kvadd. Nästa kvadd får stötdämparstrumpor. Har märkt att de bitarna får ganska mycket stryk.
Varför är alla så rädda för lite salt?Kör den dör inte.
Kanske för att kvadden är nästan osäljbar efteråt. ;-)
Shinerayn va ju svinlättsåld
Vänta nu, du köper väl inte en maskin för nästa ägare
LOL!! Vanligen inte, men lite måste man väl tänka på det också?
Nej bara kör
KÖP! (För det priset ska den ju vara som ny då det bara skiljer 10k från helt ny)
Nu börjar det hända saker...Jag får katten från Gbg för 50000 plus frakt ca 2000 kr om jag köper idag.Tydligen såldes den inte för kunds räkning trots allt. Nyskick var den iaf. 2,5 år kvar på garantin. Endast körd på landsväg.Köpa eller inte. Är priset juste tycker ni?
Fan åkte ju förbi där idag, hade jag läst innan hade jag kollat på den åt dig.
Preliminärt åter kvaddägare på torsdag. Vem påstod att man inte kan ge en Valentinpresen till dig själv? ;-)
Låter trevligt! Blev det en kisse?
GLÖM INTE BILDER!
Grattis!Tycker du den är stor så leta upp en CF X8 eller ännu hellre en CA XMR och parkera intill... sen har du minimoped.
Katten är inte stor, men karaktären är mer SUV än kvadd. Den är så mjuk och gungig. Nästan bekväm. Trodde alla kvaddar var som Shinerayen - hårda, bumliga, svårkörda och egensinniga...
Lite lustigt förresten att hybriderna inte slagit mer än så. Eller är det så att man antingen har sin hjuling för jobb på gården eller så busar man runt i en grusgrop och behöver inte en hybrid som kan göra allt?Eller är hjulingister ganska konservativa?
Härligt, snacka om att byta upp sig Ser fram emot nya "reseskildringar" från dig!
När Yamaha Wolverine kommer som wtwin 1000 lär det rinna saliv konstant ur kakhålet på mig.
Lite lustigt förresten att hybriderna inte slagit mer än så.
Renegade har väl slagit rätt bra
Grattis till en fin maskin!
Har den? Trots priset?
Eller allt är ju relativt. Innan AC kom fanns väl inga andra man kan kalla hybrider
TGB har väl nån också när jag tänker efter.
Grattis!Att göra en hybrid / crossover är ju inte det lättaste då man försöker ta "det bästa från två världar". Det blir ju lite av en kompromiss Men jag tror att denna maskin passar dig handen i handsken. Nu kanske det blir nöjesåkning också!
Är väl helgjuten plast. Då är det skitsamma Nä jag förstår att du är rädd om dyrinvesteringen
Fin slangvärmare. Mman kanske kan köpa någon slags adapter i värsta fall?
Snart har du bekantat dig med maskinen och känner den som din egen ficka!Angående bromsarna, jag är inte helt 100% men på de maskiner jag kört ska man bromsa med högra handbromsen.
Eller läsa instruktionsboken?
Höger broms borde vara fram, vänster borde vara bak och den vit foten borde vara bak
Fotbromsen tar på alla fyra, handtagen är fram och bak. Vem som är vem borde du märka rätt lätt om du använder dom lite hårt.
Har sträckläst denna tråden nu, riktigt rolig läsning, och lycka till med nya hjulningen!!
Sabla jänkare...
Det är nog taiwaneserna du ska skälla på, det är väl en kymco med arctic dekaler.Och jag hade kört på mc läge på laddaren, hur många ah på batteriet?
Jag har för mig att det står bak på min laddare när man ska använda de olika lägena. 20Ah det är ju rätt stort.
Motortemp och varvräknare finns tydligen i diagosläget enligt servicemanualen jag hittade. Varför lägger man isf inte till de funktionerna som standard i displayen i normalläget?? Sabla jänkare...
Har du någon länk till denna servicemanual? Edit: Hittade själv: http://countrycat.com/ccstore/kbase/atv/2014/XC450.pdf
Riktigt snyggt
Har kommit på hur man ändrar displayen på kvadden från km/h till mph samt ändrar visning från tripp till km-räknare. Har inte kommit på hur man nollar trippen än dock...
Har en version utan vattenmärken om intresse finns. Blev putt på att inte se alla bilderna och text ordentligt...
Nu har jag inte min maskin i närheten men jag vill minnas att man gör ungefär såhär:Man trycker på en av knapparna som gör att alla värden förutom trippen släcks (man kan få trycka några gånger för att bläddra mellan de olika värdena).När trippen är den enda som syns, så håller man inne den andra knappen ett par sekunder. Detta borde göra så att trippen nollställs.Det finns även en timräknare, som jag inte kommer ihåg hur man får fram... Ska se om jag kan trixa med det nästa gång jag är vid maskinen.
Maxxis är bland de bästa på ATV-däck.
Funkar inte i på snö, is och modd.
Inte det, vad har ni på er bilar där uppe då egentligen isf??
Hur ser du på sommarsäsongen nudå? Kommer du ställa av denna och skuffa längst in i garaget, eller blir det skogslek då?
Bilar har vägdäck och dessa kan man med lätthet även montera på en fyrhjuling... mest så jag tänkte.Man behöver inte ha 385:or tex... 135:or funkar däremot fint.Gärna dubbade, det kan man köra med året om, motorcyklar har ju inga dubbregler alls.
Med tanke på att det finns de här som kör med 27x12 runt om på sina AC450 lär knappast ett bildäck vara trögare.Bildäck har dessutom den lilla egenheten att de tillverkas i större serier, så priserna brukar bli lägre än däck till fyrhjuling.155/75-14 är tex 23 tum....och 14-fälgar finns säkert till din AC.
Maxxisdäcken som sitter på katten funkar bra i snömodden!Kändes lite lustigt i början med drivning även fram, det liksom bara drog i svängarna. Bakdelen svängde inte ut så dramatiskt som med drivning bara bak. Odramatiskt måste jag säga, som summering... Vet inte riktigt vad jag väntade mig. Kanske vrålande motor och snökvastar som stod i högan sky från alla hjulen vid gaspådrag kanske, samtidigt som jag tog rondellerna med sidan först.
Odramatiken är ju bra!
Aldrig funderat på bil?
Jo jag vet... framför allt är det så trååååkigt att åka bil till jobbet.
Funkade, tack!Råkar du veta hur man ställer klockan eller ska jag vänta in sommartiden bara?
Kommer inte ihåg, men det var lite trixigare (kör fortfarande på sommartid ).Om jag kommer ihåg så kan jag fota instruktionsboken, men det blir på onsdag kväll tidigast.
Här kommer en bild från instruktionsboken angående inställning av klockan.Ursäkta att blixten gör det lite svårt att läsa...
Det bästa hade ju varit om det var tvärtom. (med dekalerna)Förmodligen har fabriken snålat in på kvaliteten, kan jag tänka mig.
Om du bromsar hårt med ett handtag åt gången så märker du ju om dom tar fram eller bak, antingen niger den fram eller släpper röven...Foten ska ta alla fyra.
Höger frambromsgrepp tar bara fram. Vänster frambromsgrepp tar på alla fyra hjulen. Bromspedalen tar på alla fyra hjulen. Finns det någon fördel, eller lag på, att alla fyra hjulen ska kunna bromsas på två olika sätt? Skulle bli lite mer mc-likt med rullgas, och enklare att bromsa bara fram, som jag är van vid om vår/sommar/höst på bågen.
Jag har nog missat något...men broms...? Va? När använder man den?
Dags att låta kissen ge dig lite njutning i terrängen nu när den blivit ledig från transporten till och från jobbet? Du måste ju testa glädjen med 4wd också!
Jag känner mig full av energi igen. Motorcyklar är magiska!
Gällande ATV:n så får du väl göra som vi övriga, dvs börja använda den till massa onödigt körande... prova!!!
Önskar nästan att vår uppfart vore längre än tre meter så man fick skaffa plog till kvadden.
Vad har längden med att skaffa plog att göra jag tyckte du skulle skaffa plog direkt efter jag läste att du hade en uppfart.. Om inte annat för att reta grannar..
Nu ska vi se, tre meter gånger ca 60 centimeter att ploga mellan bilen och gräsmattan. Hmm...
Har du kollat däcktrycket?
Ähum, nej... Men har tänkt göra det i flera dagar nu.
Sätt inte i halsen nu, men har funderat lite på att sälja av kvadden och skaffa en elcykel ist... Känns kymigt att ha hushållets dyraste fordon och bara använda den under några få månader per år.
Det är lungt. En helt befogad fundering. Även om det är skoj måste det finnas lite sunt förnuft med. Ett alternativ är att köpa en dyrare bil. Det ska jag göra iaf.
Jag tycker det kymiga var alternativet, elcykel! Men skulle du cykla på vintern då iom du skulle ersätta hjulingen?
Varför köpa en elcykel när det finns bättre: http://www.ginza.se/product/cykel-med-pahangsmotor-49cc-retro/70991/(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Annars får du utöka din körning lite, till skogskörning också.
Nu har du ju köpt en "kvadd"... Ska du sälja den så tappar du ju rätt mycket. Hur känns det då? Eller så får du börja nöjesåka. Om du testar kanske du blir biten! Alllt handlar om vad man prioriterar
Inte så enkelt som det verkar - har två illbattingar att tampas med...
Då kan det vara värre
Ja...Vänta bara tills "hon" (Dvs den som man avlade illbattingarna med) lägger kommentaren.. "Ska du inte sälja du åker ju inget"... (Detta fungerar inte bara med 4 hjul utan även med 2..)
Elcykel till vintern? Jag skulle inte tro det...
Idag var det en (påtvingad) kvaddpremiär till jobbet.Drivpaketet (kedja och drev) på bågen är tokslut... Har ett nytt drivpaket som bara väntar på att monteras, men har ju inget kedjeverktyg. Nya mjukväskan bak på kvadden verkar sitta fast bra, men har ingen som helst styrsel i formen...
Nya mjukväskan bak på kvadden verkar sitta fast bra, men har ingen som helst styrsel i formen...
Det är detta som är största skillnaden mot en låda... och det hörs nästan på namnet......
Hur upplever du krängningsbenägenheten nudå? Borde ju bli rätt otäck i rondeller?
Gött, kör du med den varje dag nu?
Jepp, varje dag till och från jobbet och en del andra ärenden. Fultvättade den idag och laddade batteriet. Och jag lovar att inte tanka bf95 någonsin mer på Ingo...
Kan ju ha varit priset eller köererna eller...så knip igen tills ts svarat.
Jag får nog hålla med Hellman, har heller aldrig märkt någon skillnad.Fast man kanske måste gasa för att märka det eller
Blir inte bränsleförbrukningen något bättre på v-power oxå?
Då får du ju göra en halvljusinställning då Eller styva upp den igen.
Ställ dig mot en vägg och markera upp hur lyset står.Justera ner på justerskruvarna till en lägre nivå. Testa.
Bör stå med i din användarhandbok.Säkert en rätt simpel justering.
Hittade denna på annat forum.. gäller för bil men borde vara samma för hjuling.. tänk på att det är med förare på (Samma som för MC) när detta kontrolleras... jobbigt att göra själv Det vill säga höjdmåttet ska vara en centimeter lägre på väggen för varje meter du har fram till väggen. 2 meter från väggen=2 cm lägre än lampan.
Jo tack, folk och rondeller. Har nästan blivit upptryckt i en rondell för att folk inte kan köra bil, fick stå på hejdaren för att överleva.
Där ser man! Jag har aldrig upplevt skillnad på bensin. Men det kanske man ska börja tänka på? Låter ju intressant.
Alltiv V-power. Sen om de nu gör någon skillnad kan jag inget säga om varken vet eller kännt. Aldrig ens haft i 95 i raptorn-toppen av nojja ligger fortfarande och fräser uppe på berget av känslor
Jo vi har sämre bensin och diesel här, mycket skit i våran soppa som dom andra inte har. Miljö trams.
Skrev nyss de. Vi har mer skit (tillsatser) i våran.Du har ju själv provat och märkte skillnad, är inte de det bästa beviset?
Kan ja men vi har sämre sås.
Can-am har lite svettiga nypriser, tur det finns begagnat!
Men även en sämre begagnad går mycket värre än din kisse. Jag köpte ju min vid 2600 mil... för cf500 pengar.
Vad jag vet så säljs bara XXC
Renegade är Renegade här, staterna kan man hitta lite olika modeller.Pratar nytt dock, lite äldre innan XXC så fanns vanlig och X men det e upp till 08 sen.
Men om du hänger turbo på renegaden så kanske den nästan blir lika pigg som en touring hoj iaf :-P
Men motorcykeln är väl inte påställd året om?Och är du hoj kille och älskar acceleration så finns det ingen fyris som kan mätta dig.Men en big bore fyris på vintern är grymt roligt i djup snö om man har riktiga däck.Iof är Can Am rolig på lite snö och is också pga viscolocken.
Är det så stor skillnad i försäkring alltså? Kolla med fler bolag, för det brukar ju kunna gå att hitta billigare alternativ. Om du säljer din maskin och köper en lite äldre renegade så blir det ju ändå inte så fasligt stor mellanskillnad. Även en 800 är väl ganska stort uppsving från din kisse.
Om du har pengarna snabbt tillgängliga och vet vilken maskin du vill ha så har du ju alla möjligheter att hitta en trevlig maskin. Dom som kommer ut säljs ju ofta rätt fort, om priset är bra. Men det är ju inte alla som har pengarna redo... Så är man snabb kan det ju gå bra.
Jag tycker det redan känns som du bestämt dig för vad du vill ha.
Mitt problem med att sälja av kattan är att det är familjens (dvs min) andrabil. Kan inte vara utan den speciellt länge. En affär måste gå snabbt både map sälj och sen köp.Ehum... Ja, jo, kanske det. Måste bara rationalisera det också så att det åtminstone till ytan låter plausibelt. Att komma till frun och säga att jag måste ha en Renegade 1000 för drygt 100 stora för att den låter så himla kul, är stark som effen och för att katten inte är snärtig nog i gasen, kommer att resultera i "blicken". Ja, jag vet, det är mina pengar osv, men ändå. Ni med barn, partner, hus, hund och kombi och hela kitet vet nog alldeles säkert vad jag pratar om.
Den längsta presentationen
En bil till funkar inte, då tillkommer massa andra avgifter som parkering och sånt, blir en hel del per månad.
Hell-man är bara bitter för att inte han får köpa en riktigt maskin med V-twin så lyssna inte på han
Vad jag har I förstått av detta forum så är hell-man ofta bitter så det har knappast någon relevans i denna diskussion, vad som är viktigare är att han har rätt
Jag vill trycka lite extra på att catten är en jäääääkligt fin maskin. Vänta tills snön kommer så kommer du vara sjukt nöjd med den!
Jag tycker det är värt lite extra pengar för att kunna köpa något man vill ha på en gång istället för att spara ihop till det.Risken vid sparande är ju att man nöjer sig med sämre för att få det snabbare, och då kanske man får något man är mindre nöjd med.Tex att man köper en dinli fast man vill ha en raptor.Då hade man kunnat låna till mellanskillnaden och fått en mycket trevligare maskin som man faktiskt ville ha från början.Tror den lånekostnaden är en mycket bra uppoffring för att bli mer nöjd.Sen ska man ju se till att ha lån man klarar av...
En försiktig general! Banken ville låna mig mer än jag bad om. Även om de är jäviga i frågan verkar de nöjda med kalkylen. Antar att det säger en del också.
Och du har ju ändå maskinen istället för en extra bil, så det är ju inte bara en leksak...Det är ju många som utan större eftertänksamhet kan dra på sig ett billån på 200k, med tanke på att det är dyrt och att bilen förmodligen kommer att sjunka ordentligt i värde känns väl det ganska ogenomtänkt? Man kan ju ändå köpa en fungerande bil för 10k... Jag har inte lånat till någon hjuling, men nu dragit på mig ett större billån. Och det var av den anledningen att jag ville ha en nyare och bättre bil, jag tyckte det kändes värt det. Skulle jag ha försökt att sparat ihop pengarna så hade jag nog köpt många andra saker innan jag la alla dom pengarna på en bil.
Bra argument! Det är många som tar dyra lån? Det är många som knarkar också, men det är väl inget bra argument till att bli alkoholist?
Tja, beror väl på vad man väljer mellan. Jag är ju lite gammeldags så jag skulle nog hellre välja sprit före heroin, billigare också.Det jag menar för övrigt är väl att det finns betydligt sämre grejer att kasta bort pengar på än en renegade som han dessutom arbetspendlar med. Är ju både nytta och nöje i den maskinen...
Skriver inte här för att själpa utan för att hjälpa.Visst kan du ta ett lån och köpa "drömmen" men jag skulle verkligen rekommendera dig att se över ekonomin grundligare.De flesta har mer pengar än dom tror.Kanske har du massa bråte du kan sälja av? Hur bor du? Kan du få ner andra lånekostnader genom förhandling med olika banker?Röker?Snusar? Andra onödiga utgifter?Faktum är att medelsvensson kan spara flera tusenlappar varje månad utan att öka inkomsten.Sen får du väga för och nackdelar förståss.Lycka till!
Jag skulle rekommendera dig att börja labba med lite halare däck för en mer utmanande körstil. Mina gatdäck på grus är helskoj.
Om jag först ska kommentera världens längsta presentationstråd så har jag för mig att din presentationstråd på VFR-forum var minst lika lång den, eller minns jag fel?
Men om du ska sälja katten så behöver du väl inte låna hela beloppet på nya maskinen? Eller har jag missat nåt. Sen tror jag det är en del skillnad i tankesätt om man kommer från mc-världen där det känns otroligt mycket mer vanligt att man lånar till leksaken... Och oavsett om du får katten såld innan eller efter köpet (så länge det handlar om nån vecka) så är det ju bara pytsa in summan för katten och beta av en hygglig del av nya lånet med det?
Nu kan ju även jag vara lite jävig då jag så väl känner igen de där drifterna och hur jävla lätt man hitta argument för att slå till. Ofta brukar det hjälpa att fundera en månad eller så, är då suget fortfarande lika starkt så brukar det innebära att det inte är ett "impulssug" utan mer ett behov. Eller ja.. j-vla drifter.
Eftersom du tvekar så måste det ju finnas en känsla nånstans att ett köp innebär en aningens för stor belastning av ekonomin?I ett sånt läge skulle jag INTE köpa nu, hellre spara så mycket det går ett tag, säg 2000 i månaden i 6 mån. Då har du mindre lån kvar på nuvarande maskin, 12000 mer på banken och hunnit fundera ordentligt. Du kan sälja din 450 först och åka 2hjuling under tiden du byter till ny maskin.
Nu är jag väldigt konservativ (trots min relativt låda ålder ) vad gäller att låna till "lyxleksaker" som det till stora delar handlar om här (speciellt med tanke på att du redan har en fin 4-hjuling samt en 2-hjuling) Skulle personligen aldrig låna till nåt annat än hus och möjligen en bil om det skulle krisa sig (åker hellre runt i en kontantbetald sämre bil än i en ny bil för lånade pengar) Alla annat köper jag kontant och har jag inte pengarna då avstår jag.När man läser det du skriver låter det mer rimligt att vänta med ett köpa och spara ditt kapital och dina utgifter om ni nu går i tankarna att köpa ett hus. Krav på kontaninsats har ju ökat den senaste tiden så det drar iväg fort med kapitalbehov vid ett ev husköp. Husköpet känns trots allt mer viktigt på nåt sätt och framförallt med tanke på att du har en familj också. Stor skillnad om du skulle vara ensam.Kanske bara jag som är extremt tråkig och konservativ men så tänker jag iallafall
Andra onödiga utgifter?Faktum är att medelsvensson kan spara flera tusenlappar varje månad utan att öka inkomsten.Sen får du väga för och nackdelar förståss.
Går handskarna direkt på cigguttaget eller har du en kontroll emellan? Länk till inköpsställe?
Prisvärt ändå. För en med "raynards syndrom" så skulle dom vara guld värda
Hanskarna är intressamta, men precis som du säger är nog skyddsverkan inte den bästa. Borde ju finnas uppladdningsbara tunna innerhandskar?Och så är jag ju glad att väskan ordnat till sig! Hoppas bara det inte börjar töa nudå!!! Haha!
Coolt.... måste kolla ebay också!
Visst ser denna väldigt intressant ut?http://www.blocket.se/vasternorrland/Aprilia_TUONO_V4R_ABS_APRC_Kanonpris_57932385.htm?aw=1Jag tror det handlar om midvinternojjan som varje motorcyklist får nångång under kalla delen av säsongen som gör att man vill ha nåt större, snabbare, starkare än det man redan har.Renegaden - case in point...
Det är inte bara ett nöjesfordon, utan också ett praktiskt fordon att köra bränsle till jobbet med!
Hur uppför sig den instabila väskan fullastad i en skarp kurva?
Hål i gaddarna!
Det lät ju som en trist operation du. Men du menar att 4hj påverkar nacken på ett annat sätt än 2hj?
Du kan vä byta till en "bakåtlutad"?
Fått tillbaka hjulingen eller köpt en ny??
Fått tillbaka?Samma katt som tidigare.
Blev inte din stulen för en tid tillbaka eller blandar jag ihop din med någon annans.
Ojoj, en LC8!RÄTT stor skillnad mot stånkan...
Att kalla en LC8 lugn är väl kanske lite fel iofs... KTM gör ju inte direkt pendlingshojar, allt de gör kräver aktiv pilot.Ligger man på samma varv länge så brukar flertalet av deras cyklar bli gnälliga... det är bushojar på olika nivåer.Har kört både 950 och 990 en del och det är trevliga grejer.
Två cylindrar går jämnare än en hysterisk fabriks-övertrimmad stånka.690 Duke är pendlingsbar, men blir lätt hysterisk av skälet du nänmner. Har dock tweakat mappningen på den för att få den användbar även i stadstrafik. Rycker inte lika mycket nu på låga varv och låg trottel.Förre ägaren av SMR:en har gjort nåt liknande. Han använde smerren för pendling också. Så nog går det.
Har du kört en Ducati? Rycker som fan på lägre varv, så en stånka med balansaxel/lar kan går mjukt i jämförelse.
Det är SMC som gör de quadarna och de är faktiskt tvåcylindriga!Parallelltwin minsann.Men rätt små och rätt skakiga... men pinnar väl på någorlunda.Att jämföra dem med Raptorn är nästan lite elakt, men det kanske finns vissa estetiska likheter.
ja en fyrhjuling är ju för bred för lane splitting
Va synd! Välkommen tillbaka i framtiden.
Man kan även äga fyrhjuling för att det är kul....dvs inte bara, endast och tvunget för att tex pendla till jobbet...Så du kanske återkommer fortare till träsket än du anar.
Nästan lite nostalgi över en sådan, hade det varit en puch dakota eller zundapp så hade det absolut varit det.
Vi får se. Just nu har jag fullt upp med att älska att hata den här lilla tvåtaktsosande pendlarhojen.
YPVS?
YPVS ökade effekten till 27hk vill jag minnas från ca 22.
Det var ju det YPVS motverkade via en elektriskt justerbar avgasport.
Det blir klar skillnad. Man måste bara kolla så att elmotorn kan röra spjället i porten som den ska imellan åt.
Mopeder va..?