ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Grizzly450 skrivet 3 april 2017 kl. 20:46:52
-
Hej
Behöver lite experthjälp då jag är inne på min första hjuling. Jag har kört 80 mil med den och originaldäcken har redan blivit ordentligt slitna så jag funderar på nya, frågan är vad man ska välja...
Förhoppningsvis finns det något som är slitstarkare än originalen, för ska man byta däck varje år för 5000 blir man ju ruinerad.
Den går säkert finast på vägen med vägdäck, men jag kör lika mycket på vintern så frågan är hur vägdäck är då? Känns ju lite lyxigt att ha både vinter och sommardäck till en hjuling, men med vägdäck kan jag dubba originaldäcken.
Jag kör året om på både asfalt, grusväg, isväg, sjöis och skogsstigar men aldrig någonsin friåkning i skogen.
Här är några olika alternativ, vilka skulle ni välja? Eller har ni bättre alternativ?
Maxxis Ceros verkar ju passa min körning exakt, frågan är om de slits lika snabbt som mina original Maxxis?
Maxxis Ceros allrounddäck:
https://www.gooffroad.se/atv-dack/dackpaket-12/25-paket/maxxis-ceros-25-paket.html
Duro Top Fighter:
https://www.gooffroad.se/atv-dack/dackpaket-12/25-paket/duro-top-fighter-25-vagdack.html
Wanda vägdäck:
http://www.atvdack.se/sv/hem/883-hjulpaket-vag-yamahagoesallroadsuzuki.html
Jag har en god vän som kört vanlig landsvägshoj i 50 år och han tror att det blir högt vägljud av allrounddäcken, vad tror ni om det?
-
Bighorn skulle jag satsa på för funkar både på sommarn och vinter men annars är ceros mönstret fint till lättare körning och väg, har duro frontier(samma mönster som ceros) och funkar fin fint på vägen och lättare skogskörning
-
Originaldäcken är inget att mala asfalt med, de slits ner på hundratalet mil.
Ceros är tysta och fina vägdäck, hur de är på vintern vet jag tyvärr inte.
Maxxis är fina överallt, men med lite högre vägljud än Ceros.
Slitaget är ungefär detsamma, dvs minimalt.
Wanda skulle jag inte befatta mig med.
Andra alternativ är ju bildäck, du kan behöva byta fälgarna men bilhjul är billigare så det kan löna sig i längden.
Separata vinterdäck behövs inte, vill du ha dubbdäck så får du köra med dem året om.
Mig veterligen finns inga regler för eller emot dubbade däck på mc.
-
Tack så mycket till er båda för bra svar!
Jag tänkte först om jag skulle dubba det som är kvar av originaldäcken och köra slut på dem på vintern samtidigt som jag har Wanda vägdäck som sommardäck. Men med hjälp av era svar får det bli ett par Maxxis Ceros istället för då kan jag köra på bara en uppsättning året om, och det är ju bra om de slits mycket mindre än originaldäcken. ()p
-
I snö är mönster bra, så att dubba slitna originalgummin är väl kanske så där... dessutom måste det ju finnas gummi nog att fästa dubben.
Aja, skriver mest för att editera lite... skrev ju om Maxxis och Ceros.
:banghead:
Menade ju BIGHORN och Ceros!
Båda är Maxxis och bra.
Klickar du på "Gotland" här i min signatur så är det från en resa med just Ceros.
()p
-
Bighorn håller hur bra som hellst å funkar till allt ()p
Köpte mina begagnande -13 och har bara tappat några mm i mönsterdjup.
Har kompisar som rullat några tusen mil på sina bighorn.
-
Tackar för ännu fler bra svar! ()p
Som sagt är jag ny med hjulingar så jag fattar inte mycket om offset och sådant men Bighorn ska tydligen vara rejält stora. Men ni skriver mycket bra om Maxxis Bighorn så det kanske får bli sådana istället då.
Om jag köper dessa i länken, går de på originalfälgarna till en Yamaha Grizzly 450 2016 utan modifieringar och så man inte förstör något innanför och man kan svänga utan att det tar i skärmarna?
http://www.atvdack.se/sv/hem/974-25tums-dackpaket-maxxis-bighorn.html
-
Hallå där!
Jag köpte en ny Grizzly 450 t3 för ett år sedan, valde till Bighorn 26×9-12 fram och 26×12-12 bak på ITP SS312 fälg. Fick köpa till skärmbreddare då bakhjulen sticker utanför skärmarna... ':) funkar kanon och är helnöjd :D En liten stilbild med påkopplad kärra... ^-^
-
Snygg hjuling där Magnus!
Dina gummin är ju rätt mycket större än de som trådstartaren kikat på, och dessutom med andra fälgar (som troligen har annan offset än original) så att de sticker utanför är inte nån chock...
De i länken passar på originalfälgarna och jag TROR inte något skall behöva ta i, har inte testat på sån hjuling så vet därför inte.
Vet däremot att storleken på Bighorn lätt påverkas av däcktrycket, och då främst på 27:or och uppåt.
25:orna som här är aktuella är nog rätt nära 25.
Dock bör man tänka på att få originalmonterade gummin faktiskt är så "stora" som de uppges vara.
25 och 26 är ju det vanligaste på vanliga maskiner, och de är ofta 23-24 respektive 24-25 tum.
-
Tack för bilden, den där såg riktigt brutal ut! ()p
Efter en massa funderande hit och dit har jag bestämt mig för att det får bli Maxxis Ceros, de passar nog min körning bäst.
-
Ceros är bra tunga för en 450 dock...
Bighorn 2.0 är jag förtjust i, inte bäst på något men helt okej allround däck
-
Intressant, Fenrisulven! Hur mycket tyngre är de än originalen? Det är ju exakt samma storlek som originaldäcken.
Bighorn är väl ännu tyngre?
-
Farbror Google säger följande:
Originaldäcken Maxxis M911Y (fram) 6,2 kg
Originaldäcken Maxxis M912Y (bak) 7,9 kg
Bighorn fram 9,7 kg
Bighorn bak 11,7 kg
Ceros fram 9,9 kg
Ceros bak 12 kg
Så Ceros kanske blir i kraftigaste laget, det var verkligen svårt att välja däck.
Jag pratade med en däckhandlare om hur jag använder hjulingen och han rekommenderade dessa, vad tror ni om dem på vintern? Hittar ingen vikt men borde vara lättare än Bighorn?
http://www.atvdack.se/sv/hem/1774-maxxis-vagdack-25.html
-
Intressant, Fenrisulven! Hur mycket tyngre är de än originalen? Det är ju exakt samma storlek som originaldäcken.
Bighorn är väl ännu tyngre?
Bighorn 2.0 är lätta, vanliga bighorn är tunga.
Bighorn 2.0 25" väger 8,3 kg fram och 10,2 bak
-
Bighorn 2.0 är lätta, vanliga bighorn är tunga.
Bighorn 2.0 25" väger 8,3 kg fram och 10,2 bak
Tack, får kolla upp dem då. ()p
-
Vikten är av betydelse i skogen så drivlina skonas... och det är av betydelse om man vill njuta av effekt och fart.
Här snackar vi om en 450, köper man en sån känns det inte som om det är effekt och fart man främst letar.
Den är dessutom traktorreggad va..?
Då är det 40 km/h.
Och skogsåka är tydligen inte aktuellt, med lera osv... med dessa parametrar känner jag inte att vikten spelar nån roll alls.
-
Tack Hydro, detta blir bara svårare och svårare... ;D
Det stämmer bra att det är en traktorreggad 450 och ingen som helst skogskörning, bara grusväg och någon skogsstig som värst.
Ska prata med Yamahahandlaren i morgon och se vad han rekommenderar också.
-
Yamahahandlaren rekommenderade att jag skulle välja Ceros, så nu är det ett gäng sådana på väg hem till mig. Tack alla som hjälpt mig med goda råd! ()p
-
Hallå där!
Jag köpte en ny Grizzly 450 t3 för ett år sedan, valde till Bighorn 26×9-12 fram och 26×12-12 bak på ITP SS312 fälg. Fick köpa till skärmbreddare då bakhjulen sticker utanför skärmarna... ':) funkar kanon och är helnöjd :D En liten stilbild med påkopplad kärra... ^-^
Hej!
Är det Bighorn 2.0 även bak?
Skulle vara bra med några fler bilder och veta om det tar i skärmar/fotbaljor när den fjädrar ihop (kanske tom styr fullt åt något håll)
🙂