ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Ingo skrivet 11 februari 2008 kl. 08:48:42
-
Hej!
Har köpt en kawasaki kvf 360 begagnad för två veckor sedan. Det är en -05:a och den ser ut som ny utvändigt och säljaren kändes rejäl osv. Fanns dock ingen timräknare eller hastighetsmätare på maskinen men jag hade med mig en kompis som tittade på maskinen och den är verkligen jättefin. Problemen kom senare... Fyrhjulingen är inte registrerad vilket jag visste innan, men enligt försäkringsbolaget var det bara att uppge chassi och ramnummer så kunde de försäkra in den. Jaha, tänkte jag, då är det väl lugnt. Hade också fått info om att man får köra på egna marker om man inte har den registrerad, och eftersom jag skulle använda den så kändes det ok. Har dock fått höra sedan att en oreggad maskin får man bara köra på inhängnat område, är det så??
När jag sedan köpt maskinen så ville en skadetekniker på försäkringsbolaget titta på maskinen så att allt skulle vara OK. Han ville då se typintyget på fyrhjulingen.. Typintyg?? Något sådant har inte jag. Säljaren sa när jag köpte den att han inte hade några papper på maskinen förutom kvittot på att han köpt den. Ringde då honom och det har nu kommit fram att maskinen är importerad från USA. Har fått den amerikanska "titeln" från säljararen, men det känns ändå som man blivit lurad. Han sa att han inte tänkt på att informera om detta....
Har lyckats få en försäkring på den nu via en återförsäljare så det är klart. Känns dock surt att man köpt en importerad maskin som man kanske inte ens får köra.... Fin är den i varje fall!
om inte annat har man ju lärt sig ett och annat av detta!
Tar tacksamt emot mer info från er som köpt oreggade maskiner!
Tack på förhand!
-
Jag förstår inte riktigt vem som har lurat dig?
Han som sålde den.
Försäkringsbolaget.
Eller du själv.
Att du som köpare ska känna till vilka regler som gäller oreggat är väl självklart? Det är väl inte säljarens fel?
Att försäkringsbolaget vill att den ska vara CE märkt om den ska försäkras rimligt tycker jag. Säljaren kanske inte hade den försäkrad så han kanske inte visste att den måste vara CE märkt om du skulle försäkra den. Det är väl ganska sällan som folk vill försäkra dom oreggade.
Bra att det löste sig ändå.
-
Menar först o främst att jag blivit lurad av säljaren som inte informerade om att den var importerad. Prisbilden för en sådan maskin är naturligtvis en helt annan.Vad gäller oreggat osv. kan jag inte beskylla honom något för. Känner också att jag blivit lurad av försäkringsbolaget som först sa att det var okej att försäkra den via motor- och ramnummer men sa aldrig något om att det var ett krav att ett typintyg behövdes när jag ringde dom innan affären gjordes upp. Detta löstes ju som sagt i alla fall efter en massa krångel.
Jag kanske är du, men varför vill man inte ha en oreggad maskin försäkrad??
-
......"jag kanske är dum". ibland är man för snabb när man skriver
-
Köpte en oreggad maskin i förra veckan, den gick nog att försäkra med enbart tillverkningsnumret, men nu vet jag ju inte vilka regler som jäller i Sverige, jag bor ju i Finland. Tog en trafikförsäkring + brand och stöldförsäkring! Tänkte att det är bäst att ha ifall nåt händer, den var inte så huvudlöst dyr heller.
Angående var man får köra så har jag inte hört om något inhägnat område förr, bara att man inte får köra på allmän väg. Så enligt min tolkning ska det väl vara ganska ok att köra på skogsvägar å så, tror jag :)
-
Menar först o främst att jag blivit lurad av säljaren som inte informerade om att den var importerad. Prisbilden för en sådan maskin är naturligtvis en helt annan.Vad gäller oreggat osv. kan jag inte beskylla honom något för. Känner också att jag blivit lurad av försäkringsbolaget som först sa att det var okej att försäkra den via motor- och ramnummer men sa aldrig något om att det var ett krav att ett typintyg behövdes när jag ringde dom innan affären gjordes upp. Detta löstes ju som sagt i alla fall efter en massa krångel.
Jag kanske är du, men varför vill man inte ha en oreggad maskin försäkrad??
Jag antog att det gällde trafikförsäkring eller liknande. Oreggade maskiner brukar (kan i princip bara användas som) användas som gårdsmaskiner och då känns sån försäkring onödig. Jag drar paraleller med åkgräsklippare. Om den är en olycksfallsförsäkring du är ute efter så förstår jag att försbolaget vill att den är CE märkt. Om det gäller stöldförsäkring så kan väl det inte varit några problem?
-
Köpte en oreggad maskin i förra veckan, den gick nog att försäkra med enbart tillverkningsnumret, men nu vet jag ju inte vilka regler som jäller i Sverige, jag bor ju i Finland. Tog en trafikförsäkring + brand och stöldförsäkring! Tänkte att det är bäst att ha ifall nåt händer, den var inte så huvudlöst dyr heller.
Angående var man får köra så har jag inte hört om något inhägnat område förr, bara att man inte får köra på allmän väg. Så enligt min tolkning ska det väl vara ganska ok att köra på skogsvägar å så, tror jag :)
Terve
I Sverige så är det inhägnat område som gäller om man ska följa lagen. Men vem gör det? Det finns nog ingen polis som skulle fälla någon om man kör oreggat på sin egen gård. Men skogsvägar i allmänhet bör man undvika om man jobbar som lastbilschaffis och är beroende av körkortet.
-
Vad tror ni experter om priset då? Fick betala 40 000 för denna maskin.
-
Kom på en sak till jag funderar på: Brukar handlare byta in oreggade maskiner?
Tack på förhand!
-
För att göra det enkelt (tumregel).
1. Oreggad=crosshoj el importerad ATV. Får köras enbart på avsedd bana.
2. Terrängreggad=Får användas på egen mark samt till och från egen mark OM man skall tex röjja sly eller liknande.
3. Gatreggad= Får enbart användas på allmän väg samt endurospår.
Inhägnad mark betyder inte att platsen är omgärdad av ett staket, det betyder en plats på en karta som är inringad och godkänd av berörd myndighet.
Bra va? :D
-
Vad tror ni experter om priset då? Fick betala 40 000 för denna maskin.
Om den är i gott skick så låter det som ett mycket bra pris.
-
hej jo om du vill köra atv regga då ska du väll kunna får lämna tillbaks den få pengar tillbaks då ocj skaffa en rgga atv för väg då
de är ju konstig att ej ÅF infomera om att den är ej väg regga de ska göra de då
lycka tilll
-
Hej o tack för alla svar. nek: Jag köpte den inte av en ÅF utan privat. Därför känns det som att det ligger mer ansvar på mig också så jag kommer inte att göra något åt detta även om det kanske skulle vara möjligt att häva köpet.
Någon som kan svara på om handlare brukar byta in oreggade maskiner?
-
Allt handlar om pengar. Så vist tar dom in oreggade. Bara det är rätt pris på dom :)
Blir ju mer jobb med en sådan maskin... Eller så kan dom inte ta lika mycke för den. Men det är säkert olika från handlare till handlare hur stort besvär dom tycker att det är med oreggade maskiner :wink:
Lycka till!
/Palm
-
Någon som vet om det går att få en stöldförsäkring på en oreggad maskin?
På chassinr menar jag.
De som har dyra åkgräsklippare, snöslungor och liknande måste ju kunna försäkra dem?
Är det kanske hemförsäkringen som gäller då?
-
Någon som vet om det går att få en stöldförsäkring på en oreggad maskin?
På chassinr menar jag.
De som har dyra åkgräsklippare, snöslungor och liknande måste ju kunna försäkra dem?
Är det kanske hemförsäkringen som gäller då?
Har jag en cyberbrorsa? 8)
Ja crosshojar går att stöldförsäkra, så varför inte.
-
Ha ha, ja ta mej fasen BRORSAN! :lol:
En annan står ju i begrepp att göra ett nyinköp och köper man oreggat blir det ganska bra pris.
Jag ska kolla och meddela sedan.