ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: pericso6 skrivet 7 april 2006 kl. 21:49:51

Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 7 april 2006 kl. 21:49:51
Hej,

Har precis fått min KFX400! Men när man skall iväg så går den ojämt som f**. Men ger man mycket gas kommer den fint. Går riktigt bra, riktigt bra!! Alla strypningar är bort så vitt jag vet. Men vet någon varför den går ojämt vid lite gas? Jag menar, det kan var bra att kunna smyga iväg utan att den hostar sig fram. Kompisen fick sin LTZ samtidigt och den gick nog ännu sämre.

Jag hade ingen strypning i förgasaren, ingent som jag hittade i vilket fall.
Strypningen i avgasröret och gasen på styret är borttagna, dock sitter
"gnist" gallret kvar bak i dämparen. Kan det var något i luftburken som det var på Dinlin? Hjälp!!!!!
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: 660raptor skrivet 7 april 2006 kl. 22:17:29
hej, är det luft eller vatten kyld motor du har på den??
är det en luftkyld så kolla så att det inte har kommit in vatten i luftfilltret.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: Jesper skrivet 7 april 2006 kl. 22:38:28
Lågfartsmunstycket är för litet för vinterkörning orginal.
Prova byta upp en storlek eller vänta på sommaren.
Annars kan man ju alltid choka på lågvarven  :D
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: Orre skrivet 7 april 2006 kl. 23:00:32
Har du kollat om det är fel kylarglykol det kan har hört att det kan vara det på dom nya -05 -06 kolla igenom Bayerns fotoalbum så ser du vad som hade hänt på hans ltz.

http://www.atvcenter.se/modules.php?name=coppermine&file=displayimage&meta=random&cat=10057&pos=1816

Lycka till.

/Orre Team Denada  (http://www.denadaoffroad.se)
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 7 april 2006 kl. 23:36:27
Kylvätska i all ära men det påverkar inte att den går krasst.

Har själv en ltz -05 och efter att strypningarna tagits bort så går den som en dröm.

Varifrån har ni köpt maskinerna och frmaförallt vilket "fabrikat" är det, säg nu inte suzuki resp kawazaki.
Olika modifierare (fabriker som gör maskinerna vägreggningsklara) har olika strypningar...


Mitt stall tips är att lågfartsmunstycket på förgasaren är för snålt inställt. Dessvärre sitter den bakom en plugg (om pluggen inte är borttagen) på undersidan av förgasaren. Standard ska den vara ca 2-2,5 varv utskruvad men skruvas ibland in till botten för att klara avgasbestämmelserna bla i Kalifornien...
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: runken skrivet 7 april 2006 kl. 23:43:38
börja med å justera soppa skruven,mer eller mindre.börjar du få skruven mer än 3 1/2-4 varv ut bör du gå över bestyckningen.har själv kört med org.låg fart hela vintern utan problem.ska börja fin justera,längre fram i vår med bestyckningarna.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 7 april 2006 kl. 23:55:56
Hmm, jag kan i villervallan sagt en sak men menat en annan...
jag sa lågfartsmunstycke men menade naturligtvis bränsleskruv, hur som helst,  den sitter på undersidan av förgasaren men som sagt var är ofta pluggad, pluggen får man lov att borra ur men ta´t försiktigt, skruven sitter ett par mm under pluggen, med andra ord borra för långt och det blir mindre skoj.


Sen är det inte tok det som Orre säger.... kolla det snabbt som attans om ni vill fortsätta köra hela sommaren..... plocka bort vattenpumpen och gråt eller skratta( vilket som fungerar)
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: Mr2t skrivet 8 april 2006 kl. 00:02:16
En sak jag har funderat på angående sukkans kylvattenproblem är att ser det så äckligt ut i vattenpumpshuset, hur ser det då ut i kylvattenkanalerna i cylinderhuvudet? Lövtunna cylinderväggar? Gropiga återcirkuleringar? Jag hade slitit av hela cylindern och toppen också.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 8 april 2006 kl. 00:10:53
Som tur är så är det bara själva kopplingskåpan som drabbas av korrosionen, men en sak som besvärar mig lite är att den "gegga" som byggs upp lätt kan lossna och följa med in i motorn och därmed även sätta igen kylvattenkanalerna. Det är nog så illa.

Nu vet jag ingen som har råkat ut för problem efter att man har fixat själva problemet. Kan handla om tur men även om en tidsfråga innan första offret ger sig till känna. (hoppas inte att det blir jag)....
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 8 april 2006 kl. 00:22:27
Jäkligt kul med snabba svar, men det där med skruven på undersida av gasaren lät som något kolla lite närmare på.
Glykolen vad det första som återförsäljaren bytte på den, bara för att vara på säkra sidan.

Båda maskinerna kommer från Dresel.

Jag återkommer under morgondagen med info om det hela. Men mer info är ju inte fel!



Tackar!!
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 8 april 2006 kl. 09:38:18
Får man fråga vart du köpte maskinen?
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 8 april 2006 kl. 09:58:30
Hej,

Den är köpt på Mc-Moped i Billdal.

Lite till om hur den uppför sig. Den går bra på tomgång, men börjar blurra vid lite gaspådrag, dock ger man mer gas, så svara den bra eller som den skall i mitt tycke.

En fråga! Var nere nu och tittade efter "skruven" men kunde inte riktigt förstå var jag skall titta. Är det på undersidan av gasaren eller måste jag ta av underdelan, som om man byter munstycke? Dock sitter det en skruv på vänster sida av gasaren, som är inskruvad till botten. Kanske är något helt annat.



Min maskin är en 06 med vad jag har läst mig till en 37 gasare. Väldigt tacksam för en mer detaljerad beskrivning.
Men en sak är säker, när man gasar förbi "blurret" så går den som bara den!
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 8 april 2006 kl. 15:58:39
Byt från 22,5 lågfartsmunstycke till 25 så blir det mycket bättre..
Har du bytt system eller nåt annat luftfilter kan du prova ett 27,5 också.
 :wink:
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 8 april 2006 kl. 18:14:07
Tack för tipset.

Var sitter detta munstycket?
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 8 april 2006 kl. 19:30:30
Här är en bild på mikuni förgasaren. Namngivningen är engelsk men det får du stå ut med.  :D

Lågfartsmunstycke (starter jet) sitter i själva flottörhuset som måste skruvas bort, här sitter alla andra munstycken också.....

Bränsleskruven (Pilot screw) sitter utanför flottörhuset (som då inte behöver tas bort)

Jag tror att du ser på bilden att det är pluggat.

Det finns flera sätta att ställa in bränsleskruven.
Ett sätt är att först höja tomgången till ca 2000 varv med tomgångsskruven.
Skruva sedan in bränsleskruven tills att tomgången börjar hacka. Skruva sedan ut den tills att tomgången återigen hackar. Håll alltid koll på antal varv. Skruva sedan in skruven mellan de två ytterlägena och testkör.

Om du vill kan du börja med att skruva in bränsleskruven i botten och skruva sedan ut den ca 2,5 varv innan du börjar med ovanstående...


(http://quick.imgfree.net/images/31371.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 8 april 2006 kl. 20:55:15
Grymt!

Min skruv var inte pluggad! Har skruvat in och ut den som du nämde. Får testköra imorgon och återkommer om hur det går.

Hittade något annat skumt idag. Var nere och pillade lite och när jag vred på täningen så lät det som blinkersen var på "reläklick ljud" men det var den inte och när jag kollade fram på quaden så sitter den två strippade relä på karossen, var av det ena är till blinkersen och det andra vet jag inte. Hur som helst så var det de sistnämnda som klickade och inget annat än tändningen var på slaget, jäkligt skumt!?! Någon idé.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: Mr2t skrivet 8 april 2006 kl. 21:01:33
Hel och halvljusrelä?
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 8 april 2006 kl. 21:21:18
Jepp,det är en relästyrning på hel&halvljuset.
-någon form av avlastningsrelä..
 :wink:
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 8 april 2006 kl. 23:09:53
Ett tips om du tänker byta munstycken (oavsett vilket) är att du använder en slagmejsel när du lossar de 4 skruvar som flottörhuset sitter med.
Använder du en vanlig philips mejsel så förstår du vad jag menar efter att du strippat första skruven. Spåren är fantastiskt mjuka och blir lika runda och fina som ett par silikon ***** på 3 röda sekunder. 8)
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 8 april 2006 kl. 23:11:38
Relästrulet är löst! Verkade var något glapp i det, får tack min återförsäljare som tog sig tid för support över telefonen kl 21.30 på en lördag!! (Crille på Mc-Moped) Fick också reda på vad det andra relät var till. Ett är till varningsblinkersen och ett till blinkers, lite skumt men så är det.

Men jag måste säga att det är jäkligt bra att lägga ut en fråga här på forumet, man får ett par svar på direkten! Förbaskat sjyst av dig Corba
att lägga med bilden, förenklade en heldel för mig att fatta! Är inte så hemma när det gäller att pilla med gasare.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 8 april 2006 kl. 23:16:10
Citat från: "corba"
Ett tips om du tänker byta munstycken (oavsett vilket) är att du använder en slagmejsel när du lossar de 4 skruvar som flottörhuset sitter med.
Använder du en vanlig philips mejsel så förstår du vad jag menar efter att du strippat första skruven. Spåren är fantastiskt mjuka och blir lika runda och fina som ett par silikon ***** på 3 röda sekunder. 8)


Jag överlåter det till min återförsäljare tror jag bestämt! Försökte själv på min Dinli och en skruv såg faktiskt ut ett silikon *****. Gillar den jämförelse, grym! :roll:
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 9 april 2006 kl. 09:27:43
Var det glapp i ett av reläna?
Anledningen att jag frågar är att jag har exakt samma symptom, ett klickande relä när endast tändningen är på.

Vilket relä är vilket?
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: Jesper skrivet 9 april 2006 kl. 20:15:19
hm.. starter jet på bilden är startmunstycke och inte lågfartsmunstycke.
Lågfartsmunstycket syns inte på bilden.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 9 april 2006 kl. 21:28:43
Hm. Kan stämma :oops:
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 9 april 2006 kl. 21:36:44
Citat från: "corba"
Var det glapp i ett av reläna?
Anledningen att jag frågar är att jag har exakt samma symptom, ett klickande relä när endast tändningen är på.

Vilket relä är vilket?


Hej,

Klickljudet kommer ifrån blinkersrelät, låter som blinkersen är på. Jag drog ut en kabel ur relät när blinkersen blinkade åt höger och stoppade i sladden igen och då var ljudet borta!?! Låter skumt, om det var något glapp eller varför det försvann kan jag inte svara på. Men min återförsäljare skall ge mig ett nytt.

Ett av mina relä är runt det går till varningsblinkersen och det fyrkantiga är blinkersen och detta var det som klickade i mitt fall.

Och till frågan var sitter det förbaskade munstycket som jag skall byta ut för att den inte skall "blurra" vid låg gas.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 9 april 2006 kl. 22:47:47
Börja med att skruva på bränsleskruven (Pilot screw)..... byt inte munstycken till att börja med, du ska inte behöva göra det.

Jag kör med orginalbestyckningen och har inga trim än. Den går kanonfint kan jag tillägga.   Så det bör din göra också.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 10 april 2006 kl. 08:16:05
Hej,

Jag har skruvar på pilotskruven som du nämde, 2 och ett halvt varv, men det går fortfarande lite blurrigt, dock något bättre! Skall jag skruva ut det lite till då? Dock så skiljer det tydligen lite på våra gasare, din har en 36 gasare och min har en 37, vet inte om det gör någon skillnad när det gäller inställningar?
Fick du någon lösning på ditt klickljud?
En sak till, fick du plats med ett 15 drev under skyddet eller skall man sats
på ett 38 bakistället?
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 10 april 2006 kl. 09:38:45
Njae, även min har en 37mm förgasare, sitter på LTZ och dess kopior från -05 (utom AC DVX) :)

När du skruvade in skruven i botten så höll du väl koll på antal varv, eller?
Hur många varv var skruvet utskruvad från början?

Efter att du skruvat ut den ca 2.5 varv så kan du justera den på det sätt jag nämnde tidigare...höj tomgången till ca 2000varv......

Har du också kollat att choken inte har fastnat eller dragits ut lite?

HAr du gjort någonting alls med luftburken? tagit bort snorkeln eller annat?

Går den bättre eller sämre när den är varm/kall?

Jajamensan. drevet fick plats. Eller det fick plats efter att jag har tillverkat ett nytt kedjeskydd (eller vad det nu kallas, en metallplatta som sitter framför drevet).
Du blir säkert nöjd med ett 38 drev bak, jag tror att en pigg större fram motsvarar 2,75 pigg mindre bak.

Jag har inte kollat relät än, ska göra det så snart jag får tid.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 10 april 2006 kl. 10:05:50
Citat från: "corba"
Njae, även min har en 37mm förgasare, sitter på LTZ och dess kopior från -05 (utom AC DVX) :)

När du skruvade in skruven i botten så höll du väl koll på antal varv, eller?
Hur många varv var skruvet utskruvad från början?

Efter att du skruvat ut den ca 2.5 varv så kan du justera den på det sätt jag nämnde tidigare...höj tomgången till ca 2000varv......

Har du också kollat att choken inte har fastnat eller dragits ut lite?

HAr du gjort någonting alls med luftburken? tagit bort snorkeln eller annat?

Går den bättre eller sämre när den är varm/kall?


Choken är ok, har inte gjort något med luftburken. Ska man gör något med den?
Jag får testa det du sa med inställning, dock hur vet jag att tomgången är 2000varv? Har ju ingen varvräknare på den.
Den går bättre när den är varm och det är inga problem att varva den när man har lite chok på, men utan så spottar han bra på låga varv.
Jag har ju inte kört så mycket ännu, vill gärna ha min regplåt innan man ger sig ut. Har jag tur kommer den på onsdag!


Jajamensan. drevet fick plats. Eller det fick plats efter att jag har tillverkat ett nytt kedjeskydd (eller vad det nu kallas, en metallplatta som sitter framför drevet).
Du blir säkert nöjd med ett 38 drev bak, jag tror att en pigg större fram motsvarar 2,75 pigg mindre bak.

Jag har inte kollat relät än, ska göra det så snart jag får tid.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 10 april 2006 kl. 10:10:16
Jag gillar ditt inlägg :D
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 10 april 2006 kl. 15:09:49
Ja, visst blev det bra! Mitt i din text. Ja ja, sånt händer.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 10 april 2006 kl. 15:46:21
Om den går bättre med lite choke så är förgasaren för snålt inställd.
PRova skruva ut bränsleskuven 1/2 varv eller så....


Du får helt enkelt gå på gehör, normal tomgång ligger väl kring 1000-1500varv, så en liten ökning...
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 10 april 2006 kl. 18:29:08
Å bränsle skruven är samma som "pilot" skruven!?! Nu får min plåt komma!!! Sol och 8+ jag vill ut å köra!

En sak till! inst boken står det inte mil intervall på oljebyte, vet du när man skall göra detta, samt första gången när den är ny.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 22 april 2006 kl. 22:11:58
Citat från: "corba"
Här är en bild på mikuni förgasaren. Namngivningen är engelsk men det får du stå ut med.  :D

Lågfartsmunstycke (starter jet) sitter i själva flottörhuset som måste skruvas bort, här sitter alla andra munstycken också.....

Bränsleskruven (Pilot screw) sitter utanför flottörhuset (som då inte behöver tas bort)

Jag tror att du ser på bilden att det är pluggat.

Det finns flera sätta att ställa in bränsleskruven.
Ett sätt är att först höja tomgången till ca 2000 varv med tomgångsskruven.
Skruva sedan in bränsleskruven tills att tomgången börjar hacka. Skruva sedan ut den tills att tomgången återigen hackar. Håll alltid koll på antal varv. Skruva sedan in skruven mellan de två ytterlägena och testkör.

Om du vill kan du börja med att skruva in bränsleskruven i botten och skruva sedan ut den ca 2,5 varv innan du börjar med ovanstående...


(http://quick.imgfree.net/images/31371.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)



Nu har jag haft isär min gasare! Men min ser inte ut som på bilden!?!
Jag har ett munstycke till, det sitter i ett tunt metallrör. Med andra ord så sitter det 3 st. Bytte ut det som satt i metall röret mot ett större, då man sa att detta var lågfartsmunstycket, men det var ingen skillnad.
Kanske får mig själv att framstå som en idiot, men när det gäller gasare
och liknade är jag inte nämvärt bevandrad! Tacksam för hjälp när det gäller detta och vilket jä*** munstycke är det som jag skall byta ut mot ett större!
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: corba skrivet 22 april 2006 kl. 22:37:43
Som Jesper påpekade så blandade jag ihop munstyckena lite, starter Jet = startmunstycke och lågfart syns inte, aldeles riktigt.

Vad satte du i? 25 eller?

En annan sak, du säger att du "gasar förbi" blurret. Hur mycket gas måste du ge? 1/4, 1/8, 1/2 eller 3/4 eller mer?

Orsaken till frågan är att de olika munstyckena träder i funktion vid olika gaspådrag, tex så används inte huvudmunstycket förrän 3/4 gas.

Vart det någe bättre när du skruvade på bränsle skruven? Hur många varv ut är den nu/var den innan?

Det känns ändå lite konstigt att du skulle behöva byta munstycken alls när du inte har gjort något med hojen. Inte öppnat luftburken eller bytt avgassystem.

Det får mig att tro att du snarare har ett annat problem. Kan vara choken som fastnat lite eller att det läcker in luft någonstans,

Som jag sa tidigare så är min ltz identisk med din bortsett från färgen, och jag har inget behov att bestycka om den.
Titel: "Blurrar" vid gaspådrag
Skrivet av: pericso6 skrivet 22 april 2006 kl. 23:28:48
Den blurrar precis när man ger lite gas med andra ord vid ca 1/4. Det munstycket jag provade var ett 27, men det var mest för att se om den uppförde sig annorlunda och skillnaden var inte jättestor och jag skall ju som sakt inte behöva byta om jag inte har gjort något annat med den.
Grejen är den att em kille till fick sin Zucka samtidigt som jag och den blurrar också på samma sätt som min!?!

En sak som jag har noterat, kanske dumt. Men det sitter en slang ganska långt upp på vänster sida på gasaren som går bakåt, den är inte kopplad till något, kanske någon typ av luftning eller skall den sitt någonstans? Nu har jag väl troligen idotförklart mig själv helt och hållet.