1
Videos och bilder / SV: Dagens låt
« skrivet: 6 februari 2017 kl. 01:12:09 »
Dax att skaka liv i denna tråd!
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
Videos och bilder / SV: Dagens låt« skrivet: 6 februari 2017 kl. 01:12:09 »
Dax att skaka liv i denna tråd!
2
Terränghjulingar / Viktig info för dig med en registrerad ATV/MC« skrivet: 26 december 2016 kl. 21:56:58 »
Nedanstående är saxat från Skogsforum och kan vara bra att veta för alla oss som har en hjuling som alldrig varit påställ i trafik.
EURO 4 - Nya regler för ATV och MC Nuvarande EURO-regler uppdateras vid årsskiftet till nya EURO4-regler. Det innebär att motorcyklar och fyrhjulingar (ej mopeder) som inte är tagna i trafik innan årsskiftet EJ kommer att kunna tas i trafik efter 2016-12-31. Detta betyder att om du äger en ATV eller MC som aldrig varit satt i trafik kommer denna aldrig att kunna sättas i trafik efter 2016-12-31. Det räcker med att fordonet varit i trafik 1 gång/dag - missas detta kan alltså fordonet aldrig tas i trafik framöver! Äger du t.e.x en Vägregistrerad ATV som aldrig varit satt i trafik och du inte sätter denna i trafik innan årsskiftet kommer den aldrig kunna användas för vägkörning och du riskerar ett avsevärt mindre andrahandsvärde! Vad behöver du göra? Har du ett registrerat fordon (ATV eller MC) - Kontrollera att fordonet är påställt, om inte, ställ på det. Det räcker med att fordonet har varit påställt 1 dag, därefter kan du ställa av det igen. Så nu börjar det vara bråttom att ställa på hjulingen om man vill behålla möjligheten att ha den påställd och i bruk. Länk till Trafikverket: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/skarpta-krav-pa-avgasutslapp-for-motorcyklar/ 3
Suzuki / SV: Shimsa variator King quad 750 -16« skrivet: 21 oktober 2016 kl. 20:11:42 »
Kör Grizzly 700 och har shimsat 2.0 mm utan att röra sekundären. Teoretiskt så är ju detta fel men jag har inte märkt några nackdelar som t.ex. förhöjt slitage av remmen och när teorin inte stämmer med verkligheten så är det verkligheten som gäller.
4
Cectek / SV: Problem med startmotor!« skrivet: 1 augusti 2016 kl. 20:59:30 »
Låter som att det inte är tillräckligt med kräm i batteriet. Var det fulladdat när du monterade det? Ladda upp och prova igen och om felet kvarstår så skulle Jag prova med ett annat batteri eller startkablar från t.ex ett bilbatteri för att se så att inte felet ligger i ditt nya batteri. Kan ju vara ett måndagsexemplar.
5
Yamaha / SV: yamaha grizzly 550 vinschfäste« skrivet: 5 april 2016 kl. 13:46:56 »
Möjligen en användbar länk:
http://grizzlyriders.com/forums/grizzly-tech-tips/5817-viper-winch-install-2010-griz-mounting-issue.html Bilder från Google: https://www.google.se/search?q=grizzly+700+winch+plate&biw=1280&bih=855&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjbq4PstPfLAhUGhiwKHWTpDcgQsAQIIw#tbm=isch&q=grizzly+550+winch+plate&imgrc=_ 6
Suzuki / SV: Suzuki 750 vs Honda 680..« skrivet: 14 februari 2016 kl. 14:39:13 »
Tycker det är synd att inte fler tillverkare har en riktig lågväxel i sina maskiner. Optimalt skulle väl vara R-1-2-3+H-L
Känns som de flesta märken glider över allt mer från Utility mot Sport för varje nytt år eller modell. Snart har vi bara Honda kvar som duger något till i vedskogen. 7
Köpa en ATV / SV: byte av atv. rekommendationer?« skrivet: 16 januari 2016 kl. 12:59:25 »
Instämmer med alla föregående inlägg: Yamaha, Suzuki eller Honda.
Välbyggda maskiner som klarar det mesta och borgar för ett långt och problemfritt ägande. Amrikanska ATV:er är enligt mina fördomar mera av en chansning. Kan säkert fungera lika bra som jappsarna (om man har tur) men man har valt att prioritera cool-faktorn framför kvalité. Måste dock erkänna att en stor v-twin är rätt så kul. 8
Yamaha / SV: Här finns en service manual till Yamaha Grizzly 700 -07 -08 -09« skrivet: 8 januari 2016 kl. 18:26:49 »9
Yamaha / SV: Yamaha orginal variatrokitt vad är det och hur funkar det?« skrivet: 7 januari 2016 kl. 22:53:13 »
Som Sme-Oscar redan berättat så går det hela ut på att man monterar shims-brickor mellan skivorna i primär-variatorn. Därigenom kommer remmen att hamna längre in (närmare centrum) och du får en lägre utväxling.
Yamahas original kit innehåller dessutom ett shims för att flytta ut hela variatorkåpan för att inte riskera att den yttre variatorskivan tar mot kåpan efter man har shimsat isär den. För att inte linjeringen mellan primär och sekundär-variator ska förändras så skickar Yamaha även med ett shims för att flytta ut hela sekundären med halva måttet som man shimsade primären med. Själv är jag för ekonomisk (läs snål) för att köpa ett dyrt original-kit så jag köpte shims på e-bay för några tjugor och det har funkat bra det också. Typ nått sånt här:http://www.ebay.com/itm/Yamaha-Rhino-and-Grizzly-350-450-700-550-660-400-600-1-5-or-2mm-shim-clutch-mod-/251730966034?hash=item3a9c55b612:g:V3YAAMXQlgtSvOnJ&vxp=mtr Har shimsat 2,0 mm och det skaver inte mot variatorkåpan. Vad linjeringen beträffar så har jag inte märkt någon ökat remmslitage eller andra nackdelar heller. Bild lånad av Mattismarcus 10
TGB / SV: Test av TGB 1000« skrivet: 6 januari 2016 kl. 02:17:40 »
Hårda boys i Norrbotten Har långkallingarna åkt på ännu?
11
Yamaha / SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?« skrivet: 23 augusti 2015 kl. 01:41:12 »Distanserna till kåpan behövs bara till 550/700.Yamahas egna kit till 550/700 har distans till kåpan så därför tycker nog deras säljare att det känns tryggare att rekommendera det. Jag har shimsat själv och började med 1,5 mm för att sedan gå upp till 2,0 mm utan distans till kåpan. Detta har funkat fint och det tar inte i någon stans. Om man ska vara noga så ska man väl (enligt yamahas kit) dessutom flytta ut sekundärvariatorn med halva måttet som man shimsar isär primären med för att behålla rätt linjering. Detta har inte jag gjort men jag kan inte för den skull märka av något ökat slitage på remmen. 12
Yamaha / SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?« skrivet: 21 augusti 2015 kl. 22:43:06 »
Köp lösa shims i stället för ett variatorkit. Blir lika bra. Skulle du, mot förmodan, inte bli nöjd så kan du ju alltid köpa variatorkitet senare och allt du har förlorat är någon tjuga på shimsen.
http://www.kullager.se/sv/category/133/20-39mm 650 gäster, 1 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Tomterna Flest online idag: 651. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|