ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: tobbe77s skrivet 22 mars 2012 kl. 19:41:04

Titel: Slip on
Skrivet av: tobbe77s skrivet 22 mars 2012 kl. 19:41:04
Undrar om ett slip on typ big gun ger nån effekt ökning på en renegade 800r 2010 eller är det helsystem som gäller?
Vill även ha tips på bra slip on och eventuellt effekt ökning om ni har nån info.
Titel: SV: Slip on
Skrivet av: ATM_Patrik skrivet 22 mars 2012 kl. 19:49:16
Skall bänka min med slipon nästa vecka - iofs en 1000 men man får nog ett litet hum.
Återkommer..
Titel: SV: Slip on
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 22 mars 2012 kl. 19:49:59
Halloj, jag beställde precis detta paket. (2 dagar sedan)

http://www.ebay.com/itm/Eco-Exhaust-Pipe-EFI-TFI-Can-Am-Renegade-800-07-08-09-/140624848464?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item20bde4e650&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Eco-Exhaust-Pipe-EFI-TFI-Can-Am-Renegade-800-07-08-09-/140624848464?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item20bde4e650&vxp=mtr)

Så kan du hålla dig ett par veckor så kan jag göra en summering av hur det förändrade hojjens prestanda.

Enbart Big gun ljuddämparen ska ge 3-6 hk med efi-boxen ska det ge 12-13 hk
Och polaren har HMF avgas och box på sin ds450. Det gjorde en jävla skillnad!
Titel: SV: Slip on
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 22 mars 2012 kl. 19:54:55
På frågan helsystem eller inte. Jag kunde ingenstans läsa att helsystem gav mer effekt än bara slipon. skillnaden är att du får ett kromat rör.... för avsevärt mycket mer pengar! Jag tänkte spraya på lite svart värmetålig färg på mitt rör när man ändå är där o pillar. snyggare än rostbrunt  ':)
Titel: SV: Slip on
Skrivet av: joff skrivet 23 mars 2012 kl. 08:24:05
lånar tråden lite här,

funderar på ett slipon till en 800 outlander, men har många tankar

måste man köra med box eller kan man köra utan
dvs bara slipon, finns det några nackdelar, för dåligt blandning bensin o luft osv
eller andra nackdelar.

Titel: SV: Slip on
Skrivet av: Jpson67 skrivet 23 mars 2012 kl. 08:34:42
lånar tråden lite här,

funderar på ett slipon till en 800 outlander, men har många tankar

måste man köra med box eller kan man köra utan
dvs bara slipon, finns det några nackdelar, för dåligt blandning bensin o luft osv
eller andra nackdelar.

Har samma tankar till min 800 xxc
Titel: SV: Slip on
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 08:39:47
Kanske tar mig vatten över huvudet. Men vad jag känner till mår en motor bra av att få andas.  Jag köper boxen för effektens skull :)

Betalade knappt 3000:- för slipon med efi-box inkl. frakt.

Enbart slipon. kostar drygt 2000:- inkl frakt.  (Från Ebay)

Tänk bara på om du byter luftfilter, ett oljat foamfilter tar upp partiklar mycket bättre än ett koniskt papp/bomullsfilter. Alt. att man köper ett filterskin och drar över.
Titel: SV: Slip on
Skrivet av: ATM_Patrik skrivet 23 mars 2012 kl. 09:18:16
Ett slipon är bara å montera - ni behöver inte vara oroliga att det skall bli galet!

Effektbox är som Pelle säger - han köpte bara för effektens skull!

Sedan skall man veta att en effektbox kan ge sämre värden om den inte är rätt inställd!
Titel: SV: Slip on
Skrivet av: Hakerik skrivet 6 juni 2012 kl. 12:23:40
Intressant ämne detta. Efter att jag har roddat i detta massor med timmar på internet och läst allt möjligt så verkar de flesta "experter" vara överens om följande:
Att använda endast en bränslebox på ett original avgassystem är oftast bortkastade pengar.
Slipon kan ge några extra hk speciellt om original avgassystemet är bra gjort från början.
Därför skiljer uppfattningarna om hur bra min maskin/hoj gick när jag satte på ett Slipon.
3-4000kr på ett Slipon kan vara bortkastade pengar eller ge 2-5hk extra alt beroende på hur bra original avgassystemet är. Kan vara lika effektivt att knacka hål i orginal ljuddämparen som att köpa ett dyrt Slipon.
Att Slipon oftast låter för mycket får man på köpet !
Ett rätt gjort helsystem tillsammans med en box som har rätt mapp för avgassystemet är nog alltid vinnaren. Men är också dyrast. Utan rätt bränsle mapp som är väl anpassad för avgassystemet så kan det också bli bortkastade pengar. Det gäller att läsa på och försöka få fram så seriösa tester som möjligt.
Titel: SV: Slip on
Skrivet av: extruder skrivet 7 juni 2012 kl. 10:28:29
Jag tänkte hoppa in och låna tråden lite om det går bra, på min xxc så sitter det ju en katalysator i dämparen och den blir ju glödhet så ett slipon ska på har jag bestämt. Min fråga är ifall det är skillnad på dämpare mellan renegade och outlander, för originaldämparen xxc ser ju precis ut som på en renegade. Blir så förvirrat när det är ihopblandade delar mellan maskinerna.

//Extruder
Titel: SV: Slip on
Skrivet av: twinner skrivet 7 juni 2012 kl. 11:40:48
Kan ju säga som så här: Jag har testat o kört med org och slip-on och helsystem samt box och inget slår helsystemet (går bättre genom hela registret) samt mindre värme (lindade iofs mitt). Detta var på min Renegade 07:a (märket:Muzzy och Muzzys egna box). Så joo helsystem gör skillnad jämfört med alternativen ......  ()p
Titel: SV: Slip on
Skrivet av: onka skrivet 13 juni 2012 kl. 21:30:01
precis monterat hmf slipon och efi boxen och twin air filter tog ca 3 timmar :P dock inte ställt in boxen ännu men märktes att maskinen vart starkare  ()p
Titel: SV: Slip on
Skrivet av: strogg666 skrivet 14 juni 2012 kl. 01:00:29
precis monterat hmf slipon och efi boxen och twin air filter tog ca 3 timmar :P dock inte ställt in boxen ännu men märktes att maskinen vart starkare  ()p
[/quote och mera högljud...men det kanske är ok i dina trakter....