ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Sym => Ämnet startat av: Knastonius skrivet 13 oktober 2014 kl. 13:10:25

Titel: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Knastonius skrivet 13 oktober 2014 kl. 13:10:25
Tjena, som rubriken säger har jag införskaffat mig en Quadlander 250 :P

Men den får ingen gnista och efter uppmätning så ser jag att den får ingen ström till tändspolen.

Jag undrar om det är någon som har en Shift Gear control unit samt en likriktare/regulator liggandes som jag skulle kunna få låna eller köpa?

För jag vill kolla om det är dem som strular.


Tändstift är nytt, CDI är nytt, Tändspole är kontrollerad och fungerande.

Så det återstår att kolla Likriktare/Regulator, Shift gear control unit samt Statorn, men jag hoppas på att inte behöva kolla statorn.


Hör av er om ni har något liggandes eller tips på vad jag kan ha missat att kolla!

Mvh  ()p
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: hell-man skrivet 13 oktober 2014 kl. 18:18:09
Laddregulatorn har INGET med funktionen att göra. Den laddar bara batteriet.
Har du elschema?
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Rickard_Forest skrivet 13 oktober 2014 kl. 18:45:01
Servicemanual med elschema finns här.
http://www.sym-center.ru/files/ATV250.pdf
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Knastonius skrivet 13 oktober 2014 kl. 18:52:44
Yep har el schemat och gått igenom det och försökt mäta av sakerna en efter en.

Har likriktaren/regulatorn verkligen inget att göra med tändningen?

utan ström så blir det väl ingen tändning? Eller tar den strömmen från batteriet då istället?

Då är det ju bara Shift gear control unit kvar samt statorn, är väl inget annat kvar som har med tändningen att göra efter det?

Eller ja, inte statorn riktigt för den har jag kollat och den fungerar, men däremot pulse generatorn kan de vara.

Men jag mätte den också, och de ska vara standard ett Ohm värde på 50-170. Men när jag mäter så är där 400 ohm ca och det pendlar mellan 400-580 ohm ca när jag kör runt motorn.

Är inte det tecken på att pulse generatorn fungerar då? eller är det höga motståndet tecken på att den är kass?

För om de visar sig att den är fungerande, då är det ju bara Shift gear control unit kvar som kan vara kass?

Men jag har inget sett att mäta den, då de står inget om de i service manualen, så har ingen aning om det ens går att mäta upp den?

Blir helt snurrig på de här, första gången jag haft sådana problem att hitta varför en maskin inte får gnista  :hmmm:

Mvh.
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: hell-man skrivet 13 oktober 2014 kl. 18:59:25
Vid svänghjulet sitter statorplattan med flera spolar. Ett gäng är för att skapa en två- eller trefasig växelström. Den strömmen måste likriktas och regleras för att kunna ladda batteri och driva 12v-el på maskinen. Men på plattan finns även tändpulsspolen som är en helt separat liten spole som ger en liten strömpuls vid varje varv på svänghjulet. Cdin anpassar pulsen till en vettig signal till tändspolen. Cdin drivs ibland av en egen 12v-matning från en egen liten spole på plattan med. Kan se lite olika ut.
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Knastonius skrivet 13 oktober 2014 kl. 19:19:40
Okej, Så långt är jag med i leken ännu iallafall.

Men eftersom jag mätte upp 400 ohm ca på pulsgivaren, genom dess 2 kablar, och värdet pendlar mellan 400-600 ca när jag kör runt motorn så betyder det väl att den fungerar?

Eller är den kass eftersom motståndet är högre än dess 50-170 ohm standard enligt service manual?

För då kan jag bara tänka mig att det är Shift gear control unit som är kass? om nu CDI'n inte är kass den med, men eftersom den är ny så hoppas jag att den fungerar.


Detta är min första maskin med CVT drift, så jag har aldrig varit med om en Shift gear control unit innan och har ingen aning hur den fungerar.

Vet bara att den skickar signal beroende på vilken växel som är i ?

Men med tanke på att motorn inte drar runt om jag växlar från neutral till Reverse eller forward, betyder de inte att den fungerar? eller kan de vara någon annan del inuti den som kan va kass?
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Föller skrivet 13 oktober 2014 kl. 19:28:29
Tjena, som rubriken säger har jag införskaffat mig en Quadlander 250 :P

Men den får ingen gnista och efter uppmätning så ser jag att den får ingen ström till tändspolen.

Jag undrar om det är någon som har en Shift Gear control unit samt en likriktare/regulator liggandes som jag skulle kunna få låna eller köpa?

För jag vill kolla om det är dem som strular.


Tändstift är nytt, CDI är nytt, Tändspole är kontrollerad och fungerande.

Så det återstår att kolla Likriktare/Regulator, Shift gear control unit samt Statorn, men jag hoppas på att inte behöva kolla statorn.


Hör av er om ni har något liggandes eller tips på vad jag kan ha missat att kolla!

Mvh  ()p

Jasså de va du som köpte den framför näsan på mig? Jag ringde typ 30 sekunder för sent  :)
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: hell-man skrivet 13 oktober 2014 kl. 19:56:28
Du ska inte mäta resistans när motorn är igång. Då pajjar du instrumentet. Om instruktionsbokens värden inte erhålls är väl spole trasig?
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Knastonius skrivet 13 oktober 2014 kl. 23:01:06
Aha okej.

Körde runt motorn mest för då såg jag ju om puls givaren "fungerar" eller inte, då den borde ge en puls, enligt min tanke iallafall, men iförsej är de volt den kör ut kanske de inte är smart att mäta resistans och köra motorn samtidigt nu när jag tänker efter.

Men ja som du sa, så kanske den är kass med tanke på att Ohm värdet är mer än dubbla det som ska vara standard.

Får väl plocka av lite kåpor och ta mej in i motorn och försöka granska statorn och de hela.

Ville helst undvika det men, hehe :)
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Knastonius skrivet 13 oktober 2014 kl. 23:07:49
Jasså de va du som köpte den framför näsan på mig? Jag ringde typ 30 sekunder för sent  :)

Haha, ja de gäller att va snabb som fan, har missat en del för jag inte ringt när jag såg annonsen, men denna gång brann de i telefonen så fort som jag lyckades slita upp den ur fickan!  ;D
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Patrask91 skrivet 22 oktober 2014 kl. 18:04:24
Hej, har du hittat felet?
Har exakt samma fel på min e-ton 250.
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Knastonius skrivet 22 oktober 2014 kl. 18:22:41
Hej, har du hittat felet?
Har exakt samma fel på min e-ton 250.

Efter en del sökande så har jag tagit beslutet att köpa en ny Shit gear control unit, från Easyparts.nl

Är inte 100% säker på att det är den, men nästan allt tyder på antingen den eller statorn.

Men jag har mätt upp statorn och kollat den efter skador, samma med pulse givaren och jag kan inte se några defekter, så jag tar en chans på Shift gear control unit.

Jag hör av mig när jag fått hem en och bytat om det löste det! :)

Får beställa den nu på fredag, då lönen trillar in :D
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Patrask91 skrivet 6 november 2014 kl. 10:09:48
Ursäkta att ja är så nyfiken men hur har det gått?
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Knastonius skrivet 7 november 2014 kl. 06:11:31
Fick den nya Shift gear control unit, men det vart inte den, så de enda de kan vara nu är ju stator+pulse givaren så, får beställa en sådan och byta de :/
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Viktor_EX skrivet 7 november 2014 kl. 12:01:19
please check, if control lamp NEUTRAL is lighting. is very important. If dont lighting, you can not start.

under seat is 3-pole kabel to gear selector. one is neutral, you find this and put on frame. neutral control lamp muss lighting. you can start your maschine.

wish you nice day.
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Knastonius skrivet 7 november 2014 kl. 22:45:27
please check, if control lamp NEUTRAL is lighting. is very important. If dont lighting, you can not start.

under seat is 3-pole kabel to gear selector. one is neutral, you find this and put on frame. neutral control lamp muss lighting. you can start your maschine.

wish you nice day.


Heya.

Yeah the gear change lamp is fully working, and the starter motor wont engage if i try to start in forward/backward position, only in neutral.

My problem is that i dont get any spark from my ignition coil, and ive tried with numerous ones so it aint the coil.

And i only have the Stator/pulse generator left that can be faulty, i've checked everything else, and its all working fine.

i just took a gamble on the Shift gear control unit, hoping it was it, but nay it was'nt.

well well, just gotta order the new part, update will follow when the part arrives.


Cheers. :)
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Viktor_EX skrivet 8 november 2014 kl. 11:18:09
ok, its outstanding bug. normaly is it gear selector (sym engine).

good luck
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Knastonius skrivet 17 januari 2015 kl. 01:48:30
Har idag bytt stator + impuls givare.

Och tro fan det inte va det som va fel heller......


Jag vet ärligt talat inte vart felet sitter isåfall.

Kan bara tänka mig att en kabel eller fler är dåliga någonstans?

Men jag har mätt genom CDI kablarna och dem ska vara hela.

Får väl riva hela skiten och kolla igenom allt kablage noggrant...  :banghead:

Inga tips?
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Bultaco skrivet 28 november 2015 kl. 20:03:54
Hur har det gått?
Har exakt samma fel på min quadlander 300 :help:
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Knastonius skrivet 29 november 2015 kl. 01:43:41
Det visade sig vara CDI boxen, trots att den va ny så verkade det vara fel "modell" så den gav inte impuls när den skulle.

Så de är bara å byta antar jag om du gått igenom allt annat precis som jag  :lol:
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Patrask91 skrivet 17 augusti 2016 kl. 22:37:19
Fan va kul att du fick igång din  ()p
Jag har redan bytt Cdi på min utan resultat, har dock inte hittat något annat fel heller  :hmmm: var köpte du Cdi som fungerade? Kanske har jag köpt fel?
Titel: SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
Skrivet av: Knastonius skrivet 17 augusti 2016 kl. 22:59:44
Har för mig jag köpte den genom ATV huset, de tog hem en till mig  ()p