ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: Tohebe skrivet 25 oktober 2010 kl. 23:22:11

Titel: smc 500 racing
Skrivet av: Tohebe skrivet 25 oktober 2010 kl. 23:22:11
Hej....har på gång en beg 500 racing och undrar om någon vet om det är svårt att höja igen till original????
Titel: SV: smc 500 racing
Skrivet av: Mr.Nero skrivet 27 oktober 2010 kl. 15:56:54
svårt o svårt...
behöver nog byta en del saker ,
det som är annorlunda som jag vet är,
bredare länkarmar,bredare drivaxlar bak,högre utväxling.
och sänkt.
så det blir nog att du får handla lite andra saker,
sen blir nog framvagns geometrin annorlunda om du monterar andra länkarmar..(bra att tänka på)
jag tror det är smidigare att köpa en icke RE.
Titel: SV: smc 500 racing
Skrivet av: Tohebe skrivet 27 oktober 2010 kl. 16:51:23
svårt o svårt...
behöver nog byta en del saker ,
det som är annorlunda som jag vet är,
bredare länkarmar,bredare drivaxlar bak,högre utväxling.
och sänkt.
så det blir nog att du får handla lite andra saker,
sen blir nog framvagns geometrin annorlunda om du monterar andra länkarmar..(bra att tänka på)
jag tror det är smidigare att köpa en icke RE.

Du har nog rätt---verkar onödigt mycke jobb. Tack för tipset...Letar vidare efter lämplig hjuling.. :D
Titel: SV: smc 500 racing
Skrivet av: Hydro skrivet 27 oktober 2010 kl. 17:00:20
Jo, det är alltid enklare att köpa det man skall ha, än att bygga om och greja...

Det som räknades upp var ju dock inget som hade med höjningen att göra och det var väl det frågan gällde?

Det är kedja till bakaxeln, och ifall svingen höjs behöver man inte byta "drivaxlar"... det finns ju bara en "drivaxel" och den är stel.
Bred, ja... men stel.
Och inget som påverkar höjden.
På maskiner med delad bakaxel kan drivaxlarna behöva bytas vid höjning då de kan få svårt att räcka till på längden, men det rör ju inte denna maskintypen.
Att byta framvagn behövs ju inte heller, flytta framdämparnas nedre infästning mer mot maskinens centrumlinje och den blir högre.
Adaptersatser för detta finns ju till många quads...
Bak känner jag inte till dess uppbyggnad, men olika typer av länkage brukar sitta där som man då får byta ut nån del av... så tre bitar behöva alltså.
Två nya dämparfästen fram och ett bak (till länkaget).
=högre.
Titel: SV: smc 500 racing
Skrivet av: Mr.Nero skrivet 29 oktober 2010 kl. 11:57:41
du har rätt.men jag fattade det som om han ville ha en standrad wildcat..
och då är det det som jag räknade upp.bla.
varför jag fattade det så vet jag faktiskt inte.

vet inte hur bra det blir om man höjjer den och kör crossbana med den bredden på bakaxeln?
va lite därför jag nämde det...

och vad jag menar med framvagnen så kommer det bli mera toe-out om du enbart höjjer den.utan att justera hjulvinklarna.
Titel: SV: smc 500 racing
Skrivet av: Hydro skrivet 29 oktober 2010 kl. 12:32:04
Någon crossbana nämdes nog inte va...?  :whip:
Men visst är en breddad maskin inte alltid till fördel när man tex skall runt snäva hörn osv.

Toe-in justeras med hjälp av de gängade strystagen.
Cambervinkeln kan däremot ändras en del, men eftersom det är dubbla a-armar så blir det ingen våldsam skillnad. (beroende på hur mycket man höjer iofs)
Om detta är justerbart på en SMC känner jag inte till, men det är generellt sett rätt ovanligt att man kan justera cambern på fyrhjulingar.
...dock är jag som sagt tveksam till om det krävs.
Titel: SV: smc 500 racing
Skrivet av: Tohebe skrivet 29 oktober 2010 kl. 13:47:00
du har rätt.men jag fattade det som om han ville ha en standrad wildcat..
och då är det det som jag räknade upp.bla.
varför jag fattade det så vet jag faktiskt inte.

vet inte hur bra det blir om man höjjer den och kör crossbana med den bredden på bakaxeln?
va lite därför jag nämde det...

och vad jag menar med framvagnen så kommer det bli mera toe-out om du enbart höjjer den.utan att justera hjulvinklarna.

Rätt uppfattat jag ville ha standardhöjden inte racing....så blir väl enklast att leta efter rätt hoj