Är det någon som har en bra idé om hur ja på enkelt sätt kan styra plogen från förarplatsen, utan att behöva kliva av och dra i spaken på plogen?Har haft tankar på att borra hål i plogens övre kant och sätta en lina igenom som ja sen kan dra i för att spaken ska släppa spärren på plogen (sen får ja ha en pinne eller nåt för att trycka plogen åt sidan).Frågan vad som kan va bäst att sätta på plogen så linan inte nöts och går av. Har kollat lite på taljor osv men vet inte riktigt vad ja letar efter och hoppas på lite hjälp här.Motor som vrider plogen är inget alternativ på grund av va de kosta.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=37410.0;all
Annars finns det ju färdiga lösningar från Warn
Intressant lösning helt klart. Ja hade dock tänkt mig nåt ännu enklare, manuellt
Enklare? Hoppa av, dra i spaken, vrid plogen, hoppa upp, ploga...Antingen får man bygga eller köpa eller.... se ovan..
Ingen som har nåt bra tips?
Går säkert men kan ta onödigt lång tid om man sitter i rullstol.
.
tror inte det är så smart att borra hål i plogen
är det inte bättre att svetsa fast en ögla
De var inte så svårt när ja väl började Sambon var lite sur en kväll och då kunde man med gott samvete vara i garaget några timmar och testa sig fram lite Satt en lina i sprinten, i den nedre delen av spaken.Är smalare över en mutter och där sitter linan kvar utan att glida iväg.Trodde spärren skulle sitta för hårt för att kunna dra upp den med lina men efter lite smörjande gick de helt okStyrningen löste ja med en lina i varje hörn av plogen. Dock blir dom lite långa, speciellt på den sida där plogen är vinkad närmast men de får funka så länge. De märks om de fastnar i nåt med tiden.Ett tips är att göra en ögla i linan som ska släppa sprinten. Kan va svårt att dra i en tunn lina med handskar osv så att kunna dra i en ögla är enklare.Och att tänka på är också att ha plogen helt nere i marken när man ska sätta linorna efter som de är läget då dom ska vara längst.Nu väntar ja bara på nysnö så ja får testa hur bra det funkar...(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Gott att se att det löste sig. Om du använder ett helt rep istället för 2 stycken till styrningen likt tyglar till en häst så blir det inte för långt någon gång. Tänk dig styrstången som hästens hals. Se Pelles vackra illustration i Paint.
De var inte så svårt när ja väl började Sambon var lite sur en kväll och då kunde man med gott samvete vara i garaget några timmar och testa sig fram lite Satt en lina i sprinten, i den nedre delen av spaken.Är smalare över en mutter och där sitter linan kvar utan att glida iväg.Trodde spärren skulle sitta för hårt för att kunna dra upp den med lina men efter lite smörjande gick de helt ok.Styrningen löste ja med en lina i varje hörn av plogen. Dock blir dom lite långa, speciellt på den sida där plogen är vinkad närmast men de får funka så länge. De märks om de fastnar i nåt med tiden.Ett tips är att göra en ögla i linan som ska släppa sprinten. Kan va svårt att dra i en tunn lina med handskar osv så att kunna dra i en ögla är enklare.Och att tänka på är också att ha plogen helt nere i marken när man ska sätta linorna efter som de är läget då dom ska vara längst.Nu väntar ja bara på nysnö så ja får testa hur bra det funkar...(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️