ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Borg skrivet 8 oktober 2006 kl. 20:02:46

Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: Borg skrivet 8 oktober 2006 kl. 20:02:46
Jag Stannade i en brant backe och skulle igång på L-växeln, det hände ingenting drivremmen slirade bara, maskinen stog stilla.

Pinsamt, första riktiga skogskörningen och jag fick BACKA ner och ta sats.
Kan man skystera den eller vad gör man
Är detta normalt eller är drivremmen sliten?
Vad ligger priset på en ny drivrem

 :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:
Titel: Re: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: Rohnny skrivet 8 oktober 2006 kl. 20:18:21
Citat från: "Borg"
Jag Stannade i en brant backe och skulle igång på L-växeln, det hände ingenting drivremmen slirade bara, maskinen stog stilla.

Pinsamt, första riktiga skogskörningen och jag fick BACKA ner och ta sats.
Kan man skystera den eller vad gör man
Är detta normalt eller är drivremmen sliten?
Vad ligger priset på en ny drivrem

 :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:


Drivremen kan slira om det bliver varm eller om det er vatn på den. Ni merker at den blir dårligare ved at sykkelen inte går så fort som den ska.

Forlåt min svenska, men jag er norsk och prøver .
Titel: Re: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: Borg skrivet 8 oktober 2006 kl. 20:26:44
Citat från: "Rohnny"
Citat från: "Borg"
Jag Stannade i en brant backe och skulle igång på L-växeln, det hände ingenting drivremmen slirade bara, maskinen stog stilla.

Pinsamt, första riktiga skogskörningen och jag fick BACKA ner och ta sats.
Kan man skystera den eller vad gör man
Är detta normalt eller är drivremmen sliten?
Vad ligger priset på en ny drivrem

 :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:


Drivremen kan slira om det bliver varm eller om det er vatn på den. Ni merker at den blir dårligare ved at sykkelen inte går så fort som den ska.

Forlåt min svenska, men jag er norsk och prøver .

Min hastighet på maskinen med klippt tråd är 74 km/h.
Anser du det är normalt eller vad tycker du
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: benring skrivet 8 oktober 2006 kl. 23:32:16
Har du trimmat mera? Här gör din hoj "bara" 73 kmh
 http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3566&start=25

Mohahaha :lol:

Skämt o sido, den ska knappast slira, jag har kört TUNGT med min och den slirar inte på något sätt.

Farten du har är det inget fel på.

Ta loss kåpan o kolla så du inte har problemet som Stene hade, det va visst nån packbox som skvätte ut lite olja som kom på remmen.

Annars kanske det va vatten?

Sen ska det väl gå att justera den, med hjälp av motorfästena eller?

/B
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: STENE skrivet 9 oktober 2006 kl. 00:07:01
Det sitter en packbox bakom den främre variator delen (den från motorn). Om den hoppat lär du hitta en massa olja där. Eller så kanske den kan vara kopplingen. Men börja med att ta bort kåpan för variatorn. Kolla olja. Om inte så åk till en brant back och kolla om det är remmen eller kopplingen, Det är "bara" att kolla ned när du kör. Om båda variator skivorn snurrar utan att den driver är det kopplingen. (sitter bakom den bakre variator remskivan). Tror det var en glad norrman här på forumet som lyckats bränna sin koppling så det har hänt förr.
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: Linhaidestructor skrivet 9 oktober 2006 kl. 18:32:37
Citat från: "STENE"
Det sitter en packbox bakom den främre variator delen (den från motorn). Om den hoppat lär du hitta en massa olja där. Eller så kanske den kan vara kopplingen. Men börja med att ta bort kåpan för variatorn. Kolla olja. Om inte så åk till en brant back och kolla om det är remmen eller kopplingen, Det är "bara" att kolla ned när du kör. Om båda variator skivorn snurrar utan att den driver är det kopplingen. (sitter bakom den bakre variator remskivan). Tror det var en glad norrman här på forumet som lyckats bränna sin koppling så det har hänt förr.


Jag är inte norrman men har ändå lyckats slita ut en koppling. Har nu bytt och börjat slita ut nästa, det går ganska fort om man använder maskinen till att arbeta med. Jag kör grus på släpet och har plogat en del jord, så med andra ord så är Linhaien ingen arbetsmaskin utan en leksak, tyvärr  :(
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: STENE skrivet 9 oktober 2006 kl. 19:35:48
Citat från: "Linhaidestructor"
Citat från: "STENE"
Det sitter en packbox bakom den främre variator delen (den från motorn). Om den hoppat lär du hitta en massa olja där. Eller så kanske den kan vara kopplingen. Men börja med att ta bort kåpan för variatorn. Kolla olja. Om inte så åk till en brant back och kolla om det är remmen eller kopplingen, Det är "bara" att kolla ned när du kör. Om båda variator skivorn snurrar utan att den driver är det kopplingen. (sitter bakom den bakre variator remskivan). Tror det var en glad norrman här på forumet som lyckats bränna sin koppling så det har hänt förr.


Jag är inte norrman men har ändå lyckats slita ut en koppling. Har nu bytt och börjat slita ut nästa, det går ganska fort om man använder maskinen till att arbeta med. Jag kör grus på släpet och har plogat en del jord, så med andra ord så är Linhaien ingen arbetsmaskin utan en leksak, tyvärr  :(


Jag fattar inte detta. Jag har släpat båtar. Älgar (Svärfar lånade den senast idag för att dra ut en 6 taggare). Släp fulla med får,sand och bråte i stösta allmänhet och jag har inte lyckats slita ut den. Sedan släpade vi runt en soffa halva vintern (Hitta en soffa vi spikade fast på en last pall och drog runt med.. Pulkorna gick bara sönder). Och síst jag hade isär variatorn kollade jag på kopplingen och hade massor kvar. Och nu har maskinen gått typ 1000 mil (dock är inte alla mil "tunga").
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: Haschi skrivet 9 oktober 2006 kl. 20:13:48
Citat från: "Linhaidestructor"
Citat från: "STENE"
Det sitter en packbox bakom den främre variator delen (den från motorn). Om den hoppat lär du hitta en massa olja där. Eller så kanske den kan vara kopplingen. Men börja med att ta bort kåpan för variatorn. Kolla olja. Om inte så åk till en brant back och kolla om det är remmen eller kopplingen, Det är "bara" att kolla ned när du kör. Om båda variator skivorn snurrar utan att den driver är det kopplingen. (sitter bakom den bakre variator remskivan). Tror det var en glad norrman här på forumet som lyckats bränna sin koppling så det har hänt förr.


Jag är inte norrman men har ändå lyckats slita ut en koppling. Har nu bytt och börjat slita ut nästa, det går ganska fort om man använder maskinen till att arbeta med. Jag kör grus på släpet och har plogat en del jord, så med andra ord så är Linhaien ingen arbetsmaskin utan en leksak, tyvärr  :(



8O 8O  Borde du inte beställt en traktor istället? :wink:  Jag tror inte de "riktiga" fyrhjulingarna håller så länge med den behandlingen.

Mvh Haschi
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: benring skrivet 9 oktober 2006 kl. 20:46:23
Du får inte va så vek på gasen, mosa på så kopplingen greppar  :wink:
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: Linhaidestructor skrivet 9 oktober 2006 kl. 21:21:38
Citat från: "benring"
Du får inte va så vek på gasen, mosa på så kopplingen greppar  :wink:


 :D Ja ibland får man välja, antingen gasar man på ordentligt och kör man då ett tungt lastat släp i skogen bland stenar och rötter så kör man in i ett träd eller så studsar släpet åt skogen eller så smyger man fram så lasten blir kvar och bränner lite koppling. Lasta ett släp med 200 kg grus/sand ute på en rotig skogsstig och försök sedan att backa så fort att kopplingen inte slirar, jag säger bara lycka till :D


Haschi
Jag har mycket svårt att tro att en Grizzly 660 eller liknande har samma problem som linhai'en
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: Linhaidestructor skrivet 9 oktober 2006 kl. 21:31:22
Citat från: "STENE"
Citat från: "Linhaidestructor"
Citat från: "STENE"
Det sitter en packbox bakom den främre variator delen (den från motorn). Om den hoppat lär du hitta en massa olja där. Eller så kanske den kan vara kopplingen. Men börja med att ta bort kåpan för variatorn. Kolla olja. Om inte så åk till en brant back och kolla om det är remmen eller kopplingen, Det är "bara" att kolla ned när du kör. Om båda variator skivorn snurrar utan att den driver är det kopplingen. (sitter bakom den bakre variator remskivan). Tror det var en glad norrman här på forumet som lyckats bränna sin koppling så det har hänt förr.


Jag är inte norrman men har ändå lyckats slita ut en koppling. Har nu bytt och börjat slita ut nästa, det går ganska fort om man använder maskinen till att arbeta med. Jag kör grus på släpet och har plogat en del jord, så med andra ord så är Linhaien ingen arbetsmaskin utan en leksak, tyvärr  :(


Jag fattar inte detta. Jag har släpat båtar. Älgar (Svärfar lånade den senast idag för att dra ut en 6 taggare). Släp fulla med får,sand och bråte i stösta allmänhet och jag har inte lyckats slita ut den. Sedan släpade vi runt en soffa halva vintern (Hitta en soffa vi spikade fast på en last pall och drog runt med.. Pulkorna gick bara sönder). Och síst jag hade isär variatorn kollade jag på kopplingen och hade massor kvar. Och nu har maskinen gått typ 1000 mil (dock är inte alla mil "tunga").


Allt beror nog på hastigheten man kör med, vet ej exakt när den "kopplat" klart men det är väl runt en 5-6 km/h skulle jag tro. Så all körning under denna fart sliter och all över sliter inte. Men, kanske är min kopplingskorg dålig som äter upp kopplingen men jag tror inte det.
Det verkar inte heller finnas någon bättre koppling till dessa, på de nya 07:orna står det att det ska vara förstärkt variator men det är bara nåt stödlager på bakre variatordelen enligt Scandimoto.
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: STENE skrivet 9 oktober 2006 kl. 21:32:34
Linhaidestructor :
Ahh.. Backen... DEN SUGER.. på tok för hög. Men ge fan i och backa :-)
Jag har funtat på att montera en kula fram på hojen också, just för att backen är helt felkonstuerad.
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: Linhaidestructor skrivet 9 oktober 2006 kl. 21:36:16
Citat från: "STENE"
Citat från: "Linhaidestructor"
Citat från: "STENE"
Det sitter en packbox bakom den främre variator delen (den från motorn). Om den hoppat lär du hitta en massa olja där. Eller så kanske den kan vara kopplingen. Men börja med att ta bort kåpan för variatorn. Kolla olja. Om inte så åk till en brant back och kolla om det är remmen eller kopplingen, Det är "bara" att kolla ned när du kör. Om båda variator skivorn snurrar utan att den driver är det kopplingen. (sitter bakom den bakre variator remskivan). Tror det var en glad norrman här på forumet som lyckats bränna sin koppling så det har hänt förr.


Jag är inte norrman men har ändå lyckats slita ut en koppling. Har nu bytt och börjat slita ut nästa, det går ganska fort om man använder maskinen till att arbeta med. Jag kör grus på släpet och har plogat en del jord, så med andra ord så är Linhaien ingen arbetsmaskin utan en leksak, tyvärr  :(


Jag fattar inte detta. Jag har släpat båtar. Älgar (Svärfar lånade den senast idag för att dra ut en 6 taggare). Släp fulla med får,sand och bråte i stösta allmänhet och jag har inte lyckats slita ut den. Sedan släpade vi runt en soffa halva vintern (Hitta en soffa vi spikade fast på en last pall och drog runt med.. Pulkorna gick bara sönder). Och síst jag hade isär variatorn kollade jag på kopplingen och hade massor kvar. Och nu har maskinen gått typ 1000 mil (dock är inte alla mil "tunga").


Allt beror nog på hastigheten man kör med, vet ej exakt när den "kopplat" klart men det är väl runt en 5-6 km/h skulle jag tro. Så all körning under denna fart sliter och all över sliter inte. Men, kanske är min kopplingskorg dålig som äter upp kopplingen men jag tror inte det.
Det verkar inte heller finnas någon bättre koppling till dessa, på de nya 07:orna står det att det ska vara förstärkt variator men det är bara nåt stödlager på bakre variatordelen enligt Scandimoto.

Massor med koppling kvar säger du, hur mycket har du då?
En ny har 5 mm, i mitten finns en lite tapp som sticker upp i "kopplingsbelägget" och där är tjockleken 3,5 mm. När dessa 3,5 mm slitits ner tar tappen i korgen och kopplingen börjar "skrika" och då vet man att det är dags att byta.
Min kompis har efter drygt 100 avverkade mil ca 2,5 mm kvar och då har den när han inte är ute och åker i skogen med mig gått ganska lugnt på vanlig väg.
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: atvpatrik skrivet 9 oktober 2006 kl. 23:18:16
Hade inte Stene tagit ur några vikter?  Kan detta påverka kopplingen?
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: STENE skrivet 12 oktober 2006 kl. 02:18:01
Citat från: "atvpatrik"
Hade inte Stene tagit ur några vikter?  Kan detta påverka kopplingen?

JAg har haft dem ur men nu är alla i igen. (Har varit lite blandad körning med både 4 och 8 vikter. Funtar nu på att prova med 6). Men om det kan påverka kopplingen.. Hmm.. Det som händer är att maskinen "växlar" på högre varv. Såå... hmm.. jag vet inte riktgt. motorn snurrar fortare men med lägre utväxling. Det högre varvet ger motorn mer "kraft" vilket borde resultera i att kopplingen torde slira lättare. MEN.. En lägre utväxling resulterar i att kopplingen inte får lite stor kraft att hålla imot.. Så jag vet inte riktigt. Är det någon som fattar hur jag tänker och kan reda ut detta år mig? (Har varit på älg jakt i 3 dagar utan så mycket sömn.. Och nu sitter jag med en bira = Hjärnan kanske inte går på fullvarv)
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: benring skrivet 12 oktober 2006 kl. 07:13:35
Hehe, knäppt nån 27-taggare? :)


Med lågen i så hugger kopplingen nästan direkt o slirar knappt.
Har man högen i så märker man hur den slirar pga att det blir tyngre.

Så jag tror nog att med färre vikter så slirar det mindre.
Motorn har ju högre varv, vilket borde få kopplingen o hugga mer.

Kan ju va nått o tänka på, att ändra på detta om man kör tungt?!

/B
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: Dany skrivet 26 oktober 2006 kl. 22:19:14
Citat från: "STENE"
Jag fattar inte detta. Jag har släpat båtar. Älgar (Svärfar lånade den senast idag för att dra ut en 6 taggare). Släp fulla med får,sand och bråte i stösta allmänhet och jag har inte lyckats slita ut den.


Varför släpar man på släp fulla med får :lol: [/b]
Titel: DRIVREMMEN SLIRAR
Skrivet av: STENE skrivet 27 oktober 2006 kl. 07:46:38
Citat från: "Dany"
Citat från: "STENE"
Jag fattar inte detta. Jag har släpat båtar. Älgar (Svärfar lånade den senast idag för att dra ut en 6 taggare). Släp fulla med får,sand och bråte i stösta allmänhet och jag har inte lyckats slita ut den.


Varför släpar man på släp fulla med får :lol: [/b]


haha.. jo det kanske låter lite konstigt. Men farsan sköter en del får. Och det var när kelpie klubben hade en vallhunds tävling som jag hjälpte till att frakta fram får. samt att vi bruka använda den att köra lammen i när fåren skall ut på sitt sommar bete. Men då är det bra lammen som får åka och de väger inte så mycket då.