ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Reason skrivet 10 januari 2015 kl. 20:11:23

Titel: Köpa smc Wildcat 520, råd och tips?
Skrivet av: Reason skrivet 10 januari 2015 kl. 20:11:23
Tjena.

Tänkte slå till på denna ATV (ny) då jag sugit på karamellen i flera år. Ni som redan äger en, vad är plus och minus med denna maskin? Tänkte ha den till nöjeskörning samt pendla till jobbet under vår/sommar (ca 5-10km) så ingen jättebit att åka.

Är det mycket självmek med denna hoj? Vad betalar ni för försäkringen? Hur är det att åka två på den?

Tacksam för svar  :)
Titel: SV: Köpa smc Wildcat 520, råd och tips?
Skrivet av: Ejan skrivet 26 januari 2015 kl. 19:55:03
Ska försöka svara så bra och utförligt som möjligt då jag köpte min ny 2011 och har lagt en bit över 1000mil på den  :headbang:
 
Plus

Den har en väldigt trevlig och stabil motor med mer än tillräcklig effekt för att klara det mesta man kan önska av hjulingen, långa serviceintervall så det är bara att åka och njuta utan att behöva greja efter varje åktur med oljor och annat mindre kul.

Inga problem alls att åka 80-100 då den gör 130 med orginaldrevningen, jag rekommenderar dock att byta ut framdrevet till ett större då blir den ännu behagligare och skönare i gången och accet blir inte lidande heller.

Mycket trevlig att köra asfalt och lättare grusvägar med då den är stabil och inte alls vältbenägen pga bredden och lägre tyngdpunkt jämfört med vanliga wildcat.

Åka två personer är inget problem då jag gör det regelbundet med flickvännen, dock är sittplatsen lite hård åt passageraren vid längre turer

Den är väldigt pålitlig och har inte orsakat mig några större problem trots att den gått över 1000mil av väldigt varierande körning, jag har mer eller mindre bara servat och tankat och dom småfel jag haft är ljuddämparen och blinkers vilket jag listar under minus då det är välkända problem för just modellen.

Minus

Den är väldigt stötig på allt annat än plan asfalt och det är även på mjukaste läget på stötdämparna, man klarar av att köra grusväg men mer "terräng" än så blir snart olidligt.

Ljuddämparen är av väldigt dålig kvalitet och är också det som krånglat mest för mig då jag fått svetsa om den fem gånger då den spricker i bakkant.

Blinkers är en tidsfråga innan dom viberar sönder, smältlim och lödning av dom löser problemet om man inte köper nya från nåt annat ställe.

Fruktansvärt högljudd och en för mig direkt plåga att köra utan hörselproppar vilket jag numera alltid gör

Styret är alldeles för dåligt och lågt så det byter man lämpligen ut mot ett bättre, jag kör protaper med styrhöjare och det gjorde hjulingen väldigt mycket skönare att köra.


för min del så är självmeket minimalt skulle jag vilja säga, blinkers ljuddämpare och nåt extra oljebyte och allmän översyn är det som varit annars bara tankat och kört 1000 härliga mil.

För ditt tänka ändamål och överlag som maskin så kan jag verkligen rekommendera den

försäkring beror ju på hur du bor ålder osv men jag har försäkrat genom trygghansa och betalar ganska så precis 3000:- eller strax över om jag inte missminner mig