ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: benring skrivet 4 april 2006 kl. 22:10:32
-
Halloj, vad ligger er bränsleförbrukning på när det gäller allroad 300?
Jag har endast kört landsväg o håller farter på 50 - 120 kmh (oj, 85 kmh va det nog :lol: )
kör ca 3 mil åt gången.
Den verkar dra ca 0,6L milen, tycker det verkar mycket, när jag köpte den så sas det 0,2-0,3L milen.....
/B
-
Gick du verkligen på', att den skulle dra 0.2-0.3L milen? Så lite tar inte ens en 50CC vespa.
-
Gick du verkligen på', att den skulle dra 0.2-0.3L milen? Så lite tar inte ens en 50CC vespa.
Denna kommentar var ju värd o citera.... tack ska du ha, nu känner jag mig HELT dum i huvudet......
KAN DU TALA OM VAD DEN KAN DRA DÅ?????
/B
-
Inte HELT dum i huvet, men kanske lite VÄL blåögd. 0.2-0.3L milen...diesel isåfall :wink:
Den verkar dra nånstans runt 0.6L milen :D
-
En ny, modern motor på 275 cc, 20 häst, inte alls orimligt att den skulle ligga på 0,3L/milen....
falsk marknadsföring o hävda 0,2-0,3 liter milen.... mitt köp grundade sig lite på att den va billig i drift, nu kostar den tydligen 50% mer i drift...
Jag tackar ÅF för detta!
/B
-
En ny, modern motor på 275 cc, 20 häst, inte alls orimligt att den skulle ligga på 0,3L/milen....
falsk marknadsföring o hävda 0,2-0,3 liter milen.... mitt köp grundade sig lite på att den va billig i drift, nu kostar den tydligen 50% mer i drift...
Jag tackar ÅF för detta!
/B
Precis, du borde ta ett rejält snack med din återförsäljare, och be honom visa dej den där 275cc motorn som bara vill ha 0.3L per mil. För den har jag själv missat.
Förresten, jag älskar din signatur.
-
Ska kolla det me ÅF.
Ja, visst e signaturen cool :wink:
/B
-
Kempe Great. :D
-
Förresten så läste jag nånstyans igår att man inte ska gasa för mycket då det samlas oförbränt bränsle i avgasrör som kan orsaka en knall.
Det kanjag tänka mig händer om man ligger o pressar fullt när den inte går snabbare, den stänger ju av tändningen men inte bränslet.
Idag så använde jag inte full gas alls, den gjorde iaf samma fart.
Sen är det ju accpump på denna, ligger man o pumpar me gasen så drar den ju mer oxå.
Så den är nog ganska beroende av hur man kör den om det ska gå att hålla ner förbrukningen.
Borde varit insprutning.
/B
-
Helt klart är din körstil avgörande för bränsleförbrukningen. Kör man hårt så dricker den mer och vice versa.
Avgasknallar är för att man ofta har fel bestyckning =) Jag tycker bara att det låter tufft =D
-
Nu har inte jag fått knallar men det stod att så kunde ske.
Om jag ligger o pressar fullt o den stänger av tändningen så måste ju oförbränt "rinna ut".
Jag ska fan sätta dit en vakkum-mätare så man ser ekonomin i körningen:)
/B
-
Halloj, vad ligger er bränsleförbrukning på när det gäller allroad 300?
Jag har endast kört landsväg o håller farter på 50 - 120 kmh (oj, 85 kmh va det nog :lol: )
kör ca 3 mil åt gången.
Den verkar dra ca 0,6L milen, tycker det verkar mycket, när jag köpte den så sas det 0,2-0,3L milen.....
/B
HAHAHA,
Jag köpte en Cheva nyss 2500 kilo plåt med en V8 i, och i pappret står det att den ska ta ca 1,26 lansvägskörning, men så är inte fallet, jag kör en resa fram och tillbaka till Uppsala i ca 140-160 km/h med omkörningar och allt och den dricker närmare 2 liter/mil,
:lol:
Men när jag kör den som "folk", alltså inte gasar fullt eller inte ligger på max eller strax under max så håller den sig runt 1,1 eller liknande,
Benring !!!!! du får sluta pressa hojjen så mycket , testa att köra normalt med den, inte ligga i 85 km/h och ge fullt från vartenda korsning/rödljus etc etc. Vilken ny bil/mc som helst skulle ta mer i förbrukning vid hård belastning än vid normal körning. Den är inte gjord för att ligga och blåsa landsväg med , utan det är mer en arbetsmaskin.
Det är trots allt en motorcykel och jag tror att mätningarna är gjorda under andra förhållanden än dom du testar den i, Tex. under sommaren och vid normal körning.
-
Lite kan det ju bero på att du vid din första dag som lycklig atv- ägare körde fullt ös i 19 mil, :D
-
Hörredu Peter, jag körde inte alls fullt ös i 19 mil första dan, jag körde 0-70 o halv gas i 18 mil, varierad körning med ett oljebyte vid 11 mil. :)
Men som jag sa, det handlar väl om körstil, det e lätt att gasa mer än nödvändigt vid lysena o sånt. Pumpa med gasen så drar den mer osv.
MEN, vad är normala förhållanden då? man kan ju inte räkna att nått drar 0,3L/milen om man kör i trädgården, då snackar man ju timmar.
Speciellt du peter visste ju vad jag skulle ha den till, landsväg + lite annat, detta meddelades även till ÅF men det hävdades 0,2- 0,3L /milen.
Om jag skulle köpa den ATV´n me landsvägsdäck så e den gjord o köras landsväg, kan ge mig på att den säljs som en 0,3L/milare iaf.
/B
-
Om man avvänder 90 % av effekten så kommer den dra mera än vad som står eller utlåvas, tänkt dig vad 90% av all effekt på en bil som gör 200 km/h,,,,,,,,,,, klart att den inte håller måtten i dom farterna,,, 180km/h,,,,
Jag sa att du skulle köpa an atv för att slippa undan skttdramat hemma på gården, inte för att köra landsväg med, men om man ska välja mellan olika modeller och användningsområden så tycker jag att den är messt användbar då det finns möjlighet att fästa både plog och drag på den,
-
Nåväl nåväl, jag är fortfarande intresserad av att höra andras förbrukning på samma hoj.
Hur länge drar den extra pga att den är ny?
landsvägsdäck + sommar + en bra vindavvisare + humanare gasPÅDRAG (hastigheten har man oavsett, kräver inte full gas) så kommer man kanske ner lite till.
Sen skrev Peter ovan "skttdramat" vilket ska vara "skottdramat" men kan likväl betyda skattdramat men då menar man trängselskatt :lol:
/B
-
Hej ,,
Kunde inte låta bli att registrera mig.
jag brukar vara här och läsa i stort sett varje dag utan att ha registrerat mig men nu måste jag bara få säga en sak..
Jag har en linhai 300 4x4 -06 som jag kör min dotter till skolan med varje dag, jag håller mig strax under röd markering på mätaren ca 45-55 km/h och min drar under 0,3 lite per mil med en passagerare på.
Värt att lägga till är att jag har nästan 1,3 kg luft i däcken.
-
Hej Rogge!
Det va välkommen info, då du har 4x4 så borde den väl va lite tyngre att driva frammåt (?)
Hur långt har den gått?
Jag har 0,7 i däcken, kanske ska blåsa upp dom lite mer?
/B
-
Jag tror det skiljer 30 kg mellan 2wd och 4wd,
-
ok, men tänkte på att den e tyngre i drev o grejer oxå, 4x4 ska ju dra mer soppa än 2x 4, iaf i bilvärlden.
/B
-
Benring
det skiljer sig nog där med,
-
Min bruker ca 0.5-0.6 på moderat kjøring.
Aktivt og har det gøy, ca 1L/mil
RH
-
Ju mer lust i däcken, desto lättare rullar den = mindre förbrukning.
Jag brukar säga 0,3-0,6, vilket verkar vara ärligt.
Ligger man bottgas i 80 drar den mer...
-
Ju mer lust i däcken, desto lättare rullar den = mindre förbrukning.
Jag brukar säga 0,3-0,6, vilket verkar vara ärligt.
Ligger man bottgas i 80 drar den mer...
-
Ju mer lust i däcken, desto lättare rullar den = mindre förbrukning.
Jag brukar säga 0,3-0,6, vilket verkar vara ärligt.
Ligger man bottgas i 80 drar den mer...
-
Ju mer lust i däcken, desto lättare rullar den = mindre förbrukning.
Jag brukar säga 0,3-0,6, vilket verkar vara ärligt.
Ligger man bottgas i 80 drar den mer...
-
Ignorera felmeddelandet nästa gång....det e bara en bugg i systemet.
-
Ignorera felmeddelandet nästa gång....det e bara en bugg i systemet.
Jo, jag märkte det efter några gånger... :wink:
-
Hej.
"Ju mer lust i däcken, desto lättare rullar den " LUST? Ja med lite LUST så går det mesta lättare :lol:
Men ok, den verkar dra mer vid full gas i 80, den gör 80 även på halv - trekvarts gas oxå. Dock ligger jag på ca 0,6 med min körning men då står jag på en del när jag ska TILL jobbet.
Lär man sig att köra den på rätt sätt så blir den mer ekonomisk, helt klart.
INgen som kan meddela mer exakt hur den stryper sig?
Är det så att den ställer om tändkurvan innan den tillslut stänger av tändningen helt? (För att inte orsaka ett hastigt stopp)
Om så är fallet så är den knappast ekonomisk på högre varv om effekten stryps av ändrad tändning.
Vore intresant om nån kunde komma med lite CDI-info:)
/B
-
Nu börjar det bli lite varmare ute så man kan släpa ut oscilloskopet. men just nu har jag inte hojen hemma (står kvar hos morsan och farsan). Kan försöka kolla den i nästa vecka.
-
Tack igen stene:)
/B