Japp. Som rubriken lyder har jag i dag bytt till mig en MXER 150cc som har gått strax över 200mil.Och har nu lite frågor ang denna maskinen.För det första är jag verkligen grymt imponerad över hur stark och snabb denna kymcon är för att "bara" ha 150cc motor.Har i dag verkligen hård testat maskinen (nåja det en nybörjare kallar hårdtetat är väl bara en vanlig söndagstur för er erfarna) och är verkligen grymt nöjd.Dock har jag ett par frågor jag vill ha svar på.Jo innan jag ställer mina frågor så skall detta tilläggas att detta är min första ATV jag någonsin har kört och ägt.Har tidigare kört Enduro hojar och vart snopen över att denna maskinen gick så bra trots den lilla efftekten (ja jag har sagt detta förut, men tål att upprepas).Nu till mina frågor:1, En sak som jag stör mig på är att hastighetsmätaren ej lyser.Skall den göra detta? Om inte. Någon som har "moddat" om den och monterat lysdioder i den? Jag fick med en helt ny extra mätare i reserv.2, Verkar som om mitt exemplar har slutat ladda.Funkade kanon bra ända till ja lät den stå på tomgång i ett par minuter.Eller är det kanske batteriet som är kasst?3, Hur många Watt ger denna mxer ut? Kan man slänga på 1 eller två extraljus eller handtagsvärmare? Eller blir det överbelastat då?4, Någon som har en instruktionsbok i PDF format? Fick tyvärr bara med servicehäftet.5, Ingen som sitter på ett kopplingsschema?6, Kan man montera dit en plog/snöblad och ploga på vintern (nåja när det kommer snö i alla fall)?7, Funderar på att köpa en dragkrok på biltema och montera dit.Men hur mkt orkar denna maskinen dra? Är grymt stark det lilla jag testat (2pers på 200kg samt i brant lutning, Jo det var övervikt på men den orkade detta hur lätt som helst).8, Hur ofta skall man byta olja?9, Vart finner man återförsäljare till dessa maskiner om (snarare när) jag skulle behöva reservdelar?10, passar någon utav biltemassnökedjor på dessa maskiner?Hoppas att ni har några svar åt mig.
Så nu har jag skruvat isär hastighetsmätaren och insåg att det måste sitta lampor/dioder i/runt lcd displayen så jag traskade ut och kollade kopplingarna på Kymcon.Men se där. En svart kabel (belysningen) var ej inkopplad. Dock fanns det ej någon extra kabel för denna så jag skarvade den röda kabeln som jag misstänker är tändning (+) och se. Nu lyser det fin fint (Grönt t.om).Sedan tog jag även bort batteriet.Verkar vara rätt så slut men skall prova att ladda det med batteriladdare och se om det hjälper.Jo. Kan tilläggas att jag bor i Svartå med.Inte allt förlångt i från Karlskoga alltså.Vore kul att träffa ett par st på ATV och sticka ut och busa någonstans.Kanske på Jeeps jeep bana i Karlskoga?mvhAndreasEDIT:Jag kollade upp vad ett nytt batteri kostade på Biltema.Jag hittade följande information:80-264 MC-batteri SMF 12V 8A 249,00 kr Måtten på detta är:151 x 87 x 105Original är det ju ett:12v 4Amåtten är: 150 x 87 x 105Så det borde ju passa tycker man ju.Men frågan är om Kymcon "orkar" ladda upp dessa extra 4A.Har iofs inte mätt upp hur mkt "hon" laddar ännu. Får bli lite senare då grannarna vaknar.kanske träligt att väcka dom med 4-takts muller :twisted:
Hejsan Ingmar.Okej.Jag är faktiskt riktigt nöjd med den lilla modellen.Liten och smidig och går riktigt bra faktiskt.Står att den skall väga 160kg men det är mkt tveksamt att den gör.Tycker den är hur lätt som helst att lyfta.Skall ut i morgon Söndag och träffa likasinnade personer med ATV. Skall bli grymt skoj
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️