Hej!Är i startgroparna att köpa fyrhjuling och är då främst intresserad av en CF Moto 450/500 alternativt Goes 520..Några köpråd angående föredelar/nackdelar med dessa?Är mest inne på en CF 450 med servo. Mestadels pga av insprutning istället för förgasare som sitter på dom andra. Samma hk enligt papper trots 100cc mindre motor.Någon som jänfört och känt någon märkbar skillnad i vrid och fart?Jag har tidigare ägt en Suzuki LTZ400 Quad och va helt tillfreds med dom kubiken, så jag bör kunna nöja mig med en 400/500 även denna gång.Det jag ska ha den till är att ploga gården med vintertid samt någon nöjestur i skogarna.Då jag bor precis i utkanten av stan så hade jag tänkt mig en vägreggad från början men kollar mer å mer på en traktorreggad. Slippa besiktning (än så länge) får dra vagn upp till 750kg, köra med plogblad lagligt efter vägarna samt förmodligen billigare i försäkring. Men får man ha passagerare även med traktorreggat eller förvinner den möjligheten?Terrängreggat går helt bort då jag vill ha möjligheten att åka lagligt genom stan.Smärtgränsen ekonomiskt går runt 60tkrAlltså vad jag tänkt mig:CF Moto 450 Eps med plogblad, traktorreggat. Låter det som en bra "investering" i era öron?Alla tips och synpunkter mottages tacksamt.
Som sagt provkör en goes/cf, och åk sen och kör en Yamaha, polaris eller can am med samma motorstorlek så är nog risken stor att du omförhandlar dina inköpstankar en del.
Kanske kan bero på att de etablerade märkena kostar nära dubbelt så mycket för samma kubikklass. Då ska det väl skilja, samt så får man väga in vad man ska ha sin maskin till. Att tro att man är helt fri från problem med en märkesmaskin kan man ju bara se här på forumet att man inte är, allt från elfel till motorras.
Tycker inte riktigt det stämmer, en ny goes 520 (visserligen med mycket utrustning) kostar ca 60000:-, en polaris 570 eller canam 500 går på ca 75-85000:- Kvalitet kan man diskutera i oändlighet, men att bara provköra gjorde i alla fall att jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en goes/cf. En extrem skillnad i kvalitetskänsla samt att bara halva effekten finns där, trots liknande motorvolym.
Jag personligen tycker kina maskinerna är för dyra fortfarande, de har en bit kvar när det gäller kvaliteten. Jag provsatte samtliga märken av atv nu på mc mässan och att det är "extrem skillnad" i kvalitetskänsla håller i varje fall inte jag med om. Som jag skrev i en annan tråd tidigare kändes plasten på Polaris smäckig och svetsfogarna såg ut att vara gjorda av Stevie Wonder. Det gav inte mig nått intryck av finish.
provsitta och provköra är inte samma sak. en kompis provkörde både goes och suzuki när han köpte hjuling. först provade han goesen och tyckte väl inte den var så dum, men då testade han kingquaden direkt efter och då ändrade han sig direkt, goes skulle det inte bli då det inte alls var samma komfort på maskinen. sen har jag testat kq och jämfört med polarisen så är den som ett järnspett i skogen, även han säger samma sak.så ja, det ÄR skillnad på kina/märkes
Ja det är skillnad, ingen som sagt annat. Bara inte den enorma skillnaden en del vill påskina. Samt så behöver jag inte provköra en maskin för kunna avgöra att plasten är smäckig eller att ramens svetsar ser ut som fågelskitar.Dessutom så spelar det ingen roll hur bra en kina maskin än hade varit, det finns ändå alltid själv-utnämnda-experter som VET att det är skit utan att vare sig sett eller kännt på i verkligheten.Som jag sagt innan, kina är ett land och inte ett företag.
Svetsarna på min ser då bra ut, och plasten har då hållit att glida mot träd med, fotbaljorna har hållit trots att man kört på massvis med stubbar och stenar och hängt upp maskinen endast på fotbaljorna. Draget sitter fast och allt annat med. En bekant har en goes från kanske 2013-2014 som draget lossnade på, muttrar som draget bultades i slets ur ramen som enbart var tunn fyrkantsprofil. Sen hade det inte ens suttit helt centrerat på hjulingen, det satt snett hur än vi försökte få det rakt då vi använde hålen det suttit i, slutade att vi stumsvetsade och förstärkte för orginal var väldigt klent. Ska tillägga att plast och knappar på den var betydligt rappligare än på polarisen. Känner även en som har en cf från ungefär samma år, och den känns även rappligare.Men det är ju inte det som är viktigast, den ska gå utan rackla, vara mjuk och fin i fjädringen och gå behagligt utan att vara stötig. Och det är ingen av dom billigare märkena, och det känner man inte genom att provsitta
Ja det är skillnad, ingen som sagt annat. Bara inte den enorma skillnaden en del vill påskina....
Alla tycker olika.Du tycker inte skillnaden är så stor, medan många andra tycker det.Och vi som tycker det har lika rätt att tycka så, som du har att tycka att det inte är så...Och klart det finns märkesmaskiner som kan krångla, men de flesta krånglar faktiskt inte alls.Min US-importerade Grizzly tex, den levde tydligen ett hårt liv i staterna och sen fick den rulla i skogen i flera år med mig på... och ibland rullade den flera varv själv nedför slänter och backar mm... men på mina år gick INGET sönder, INGA fel uppkom och INGA fel fanns eller lagades....detta samtidigt som man kört ihop med diverse billigare maskiner på samma träffar där mer eller mindre allt lyckats hända.Jag anser faktiskt att skillnaden ofta är STÖRRE än vad som ofta kan få skenet av här på forumet emellan maskiner.Jag tillhör även den skaran som anser att "kinesmaskinerna" är kraftigt överprisade, lägger man till en tia får man en mångdubbelt bättre maskin.Sen kanske inte kubiken är i samma genre, men ofta är effekten det.Sen bör man även ha i åtanke att det där "kubik-kriget" i många fall sker på papperet, i verkligheten är det sällan 520 kubik i en 520 osv...Ibland är det snarare 470 eller liknande... men oavsett så är just dessa siffror rätt obetydliga.
Låt oss istället vända på frågan, vad har du för erfarenhet av märkesmaskiner?...och av hjulingar öht...Jag vet att många märken blivit bättre, klart bättre dessutom.Men tyvärr har priserna stegrat ännu mer, och dessutom ofta från en redan löjligt hög nivå.Budgetmaskinerna som nu bättrat kvalitén kostar 60-80 borde ligga på ungefär 40 och de med twin som ligger på typ 100 borde ligga på kanske 50.Då är allt ungefärligt i paritet med varandra.Prestandamaskiner är inte relevant, tex Renegade, Scrambler osv.Det är lekmaskiner till 99%... 1% nytta.Gällande annonsen så är det 5 mil från mig, och nu börjar de närma sig sitt rätta värde och kan därför rekommenderas.Nytt kostade väl detta ekipage typ 75-80 000.. och det är fan illa.
du får inte missuppfatta mig, allas åsikter är värda lika mycket, och olika erfarenheter mm. sen har jag inte heller sagt att det är rent skräp dom billigare märkena, men jag tycker (endast vad jag tycker och tänker, du får säga/tycka precis vad du vill) att för så lite extra pengar så får man faktiskt en bättre maskin (oftast, allt kan rackla, precis som att det finns billigare som bara går) som behåller andrahandsvärdet bättre, delar är man säker på att kunna få tag på om 10 år. jag tycker det känns mer säkert att lägga på nån tusenlapp och få ett välkänt märke. men det är jag.så hoppas inte du tagit illa upp
...När det gäller atv överlag har jag lite erfarenhet, av mc, stor...
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️