ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: extruder skrivet 24 mars 2012 kl. 07:46:26

Titel: Hjälp med chassinställning på en 901:a
Skrivet av: extruder skrivet 24 mars 2012 kl. 07:46:26
Hej, nu är det såhär att min maskin är riktigt kastig och spårkänslig, har fått bort det värsta genom att få hjulen att peka hyffsat rakt. Kan berätta att det sitter en sänkningssats fram i svingen så sitter stötdämparen i det mittre hålet. Sitter även maxxis landsvägsdäck på den 165or fram och 215 bak. Styrlederna är bytta samt de övre spindellederna, de undre spindellederna är ytterst lite glapp i(gick igenom besiktningen för en vecka sen). Som jag förstått det så ska det vara lite toe-out på den eller har jag fel? Den svarar så snabbt på minsta styrutslag när man kör över 60 så man får nästan vara med och parera hela tiden, den är helt enkelt obehaglig att köra. Så har ni några bra tips på vad man kan göra så vore jag tacksam.

//Extruder
Titel: SV: Hjälp med chassinställning på en 901:a
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 24 mars 2012 kl. 08:33:09
Jag rekommenderar att du ställer något toe in 2-5 mm

Sedan är det stor skillnad på om du anv rund skuldra eller platt skuldra på däcken.

Kör själv med vägdäck ibland och den blir genast orolig med dessa om vägen är spårig.

Kolla även svingbussningarna och bakaxellager så att dessa inte är slut då blir den ännu mer orolig på väg.
Titel: SV: Hjälp med chassinställning på en 901:a
Skrivet av: extruder skrivet 24 mars 2012 kl. 14:34:35
ok, ja framdäcken har ju en platt profil. Har sett att man kan kränga på scooterdäck, vad för dimension ska man ha då tro 10 tum är ju ganska självklart men bredden? Hur gör ni enklast när ni ställer in toe-in toe-out? Svingen är kollad nu och den är stabil.

//Extruder
Titel: SV: Hjälp med chassinställning på en 901:a
Skrivet av: Crillej skrivet 5 april 2012 kl. 15:53:30
Jag hade nog kört med 150/80-10 alt. 130/70-10 på ett scooterdäck.

För att mäta avståndet mellan fälgarna i fram och bakkant så kan man enkelt ta 2 tumstockar som man sedan håller mot varsin fälgkant (bak eller fram). Lägg sedan ihop måttena där tumstockarna möts. Sedan är det bara att mäta på motsvarande sida, fram/bak och jämför måtten.