Grattis till nya maskinen! Hur orkar du vänta tills imorron?
Finns den bara i lååång modell? Tycker att nosen ser lång ut oxå, kommer det att bli ett problem tro? Hur är fjädringen? Soppaförbrukning? Är reservdelar dyra? Är det en brudmagnet? Hur hög markfrigång är det? Värmeutveckling? Hur är smygegenskaper i terrängen? Går den bra efter vägen? *puh* Det var väl allt jag kunde komma på såhär på rak arm.
men sjukt kraftig servo, inte som king quad eller yamma och honda, dom fungerar ju bara när man kör. Den här servon verkar jobba hela tiden o avta med hastigheten. gillar konceptet mer att servon bara arbetar då man kör, känns som att det håller bättre då.
Ännu en test-tråd av forumets mest frekventa testare? Hur är utväxlingen på backen, orkar den backa även i svår terräng och med last eller slirar det på remmen?Någon aning om generatorns storlek?
Slungkoppling måste den väl ha? Har ju alla CVT, väl?
Generatorn har ja läst om nånstans, men vars? Är iaf mkt kraftigare på servomodellerna. Sen kom jag på att ja går mot strömmen lite, börjar med kvalitetsmaskiner o köper sen en taiwanes
Nej, t.ex. CanAm har en primärvariator med tillslag vid ett visst varvtal. Primärvariatorn har inte konstant grepp på remmen, utan ett system med vikter ser till att variatorn nyper om remmen vid ett kalibrerat varvtal. Under det varvtalet är skivorna för långt ifrån varandra för att greppa remmen.Snöskotrar har inte heller någon slungkoppling.
Ok, får kolla en bild hur det ser ut. Jag vill inbilla mig att alla har någon typ av slungkoppling, men behöver nog uppdatera mig hör jag. Men sliter inte den konstruktionen rem?
Verkar den inte vara av bra kvalitet då?
jadå den känns bra, men nog är det en bil till yamma honda o suzuki, många små detaljer som skiljer. men körkänslan, va riktigt fin. däremot så känns det betydligt direktare drivning då man inte har slungkoppling.
Vad i små detaljerna är det som skiljer?
upptäckte en sak iaf DET ÄR ROLIGT MED 1000 halv gas ca 100 knyck utan att de ens går tungt sen e de lite roligare o köra grusväg, ändå har ja spärrat den på halv gas under inkörningenden är bara strypt på gashandtaget
Varför strypa den till halvgas under inkörningen man ska gasa fullt även under inkörningen men med måtta eller ska du ha den strypt sen mä
Lite farligt med draget så långt bak, gäller att inte lasta tungt och gasa för hårt, då kan det bli dragspel av alltihop.Vet man vad man gör är det väl ingen större fara, men som sagt...Någon ovan som lastar tungt och drar på lite för mycket så kan det nog bli en riktigt wheele.
Aha fått maskinen och samma fel som mig, måste leta efter något som käkar ignition säkring jag med
Tråkigt att få sådana problem på en helt ny maskin.
Då blir det körning igen hittade felet Omdragning kabel samt fix av skadan sen stridande jag om en massa andra kablar också. Var kabeln från bromskontakten
Vad hade hänt, legat mot någon drivaxel?
fixade min med idag, liknande fel fast vid styret.
Hur bra/mycket bättre går den än tidigare maskiner? jämför med KQ750 etc
En vacker dag är vi där jag tror att vi kommer att vara, den dagen då en kines eller taiwanes är lika bra som de bästa.Frågan är bara om de kommer att vara billigare den dagen...
Ska du sälja maskinen nu? Såg på Blocket.
Hur mycket tjänar du på att sälja den? Jag menar att köpa och sälja borde bli dyrt i längden om man inte tjänar på det.
Ska även ordna en massa filmklipp så är det nåt speciellt ni vill se så ordnar vi det
Race mot likvärdig maskin Polaris/Can am 1000
se hur den går såklart
Varför måste allt ha ett syfte
Men ok, race är alltid kul. ( om man inte kommer sist )
Ingen 1000 kubikare är gjord för arbete, du kommer minst lika långt med en 500 för den har kraft så det räcker.Sen så är ju en lång maskin sämre när man ska in i skogen bland träden och arbeta då den tar mer plats
tgb:n är mkt lättväxlad, men ibland om man kör på lågen stannar o lägger i högen så är det inte riktigt att den klickar i alla gånger. men skulle tro att man får justera staget litegrann, återkommer. blev bara ca en mil idag, men jag börjar gilla den mer o mer. gillar verkligen den låga lågväxeln o backen. (parkerade bort hästtransporten som frun lämnat på gården)
Det att maskinerna kan vara lite trilskande i växellägena verkar inte vara något unikt, tittar man på Youtube och alla de som kör i dynga med sina Can-Am tycker jag de får slita rätt bra i växelväljaren emellanåt, tror inte det händer ihop med maskinens märke utan med att konstruktionen är som den är oavsett maskin.
Det där med ruta kanske inte är fel, finns det färdiga eller det är hembygge som gäller?
Vars jobbar du i gruvan ? Är själv på anrikningen 😊
å regnet de bara öser ner
Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder!
Om det är nån i närheten så är det så klart bara höra av er om ni vill prova, hade vart kul med fler som kunde testa o säga hur den känns Hoppas det är bra väder i morgon kväll, då kanske det blir en sväng
Lyckligare grabb får man nog leta efter. Vad är det för typ av diff på den?
Nej men han menar nog att redan där känner man skillnaden
Låter iof konstigt att en så pass dyr maskin skulle ha tändlås av såpass dåligt kvalitet, kvaliteten är ju funktion och hur länge man har funktionen. Väl? Anar lite märkes-dyrkan ändå.
tändningslåset är inte av dålig kvalite, utan det är upplevd känsla. det är nåt helt annat att köra en suzuki honda eller yamma om du jämför med en taiwanes eller kines. den känslan går helt enkelt inte att jämföra (nu har jag själv inte testat polaris can am eller kawwa nåt mkt så jag kan inte uttala mig om dom) men skulle tro att känslan på dom också är riktigt bra. har ju sagt att jag skriver vad alla tycker, så att det inte blir orättvist på nåt sätt
Källa på att ferraris motorer bara håller 5k mil tack! Skärp dig nu vem är det som har "märkesdyrkan" egentligen?
vanliga diffpärrar som man väljker själv, och även i bakaxeln. men med enhjulsdrift tar man sig inte så långt
Har du en knapp för bak och en för fram då? Eller har jag förstått fel
Det var det jag menade Markus, att känsla och verklig kvalitet inte alltid hänger ihop. Alla gillar en Ferrari, dock vet få att deras motorer sällan håller mer än 5000 mil innan renovering.
Det tycker jag var en lite häftig sak. Dock så innebär det väll mer saker som kan krångla
Men chill down, får man inte missuppfatta utan att du går i taket? Det är mänskligt att missuppfatta ibland. Det var ju tydligen mer än jag som "missuppfattade", syns dock inte nu då Markus ändrat i sin text.
Här kommer ett hastigt videoklipp hoppas de syns lite iaf
Det syns fint. Men är det inte lite konstig placering av knappen
konstigt att inte fler märken har det förutom då polaris. men på vintern får man vara försiktig med öppen bakdiff enligt en bekant som har det på deras polaris, är väldigt lätt att låsa ett av bakhjulen då man motorbromsar och speciellt i svängar då det är halkigt, och då kan man få lite roliga kast
Man får rätt roliga kast på lågen med 4wd direkt man släpper gasen på is oxå.
Jag som hade en Suzuki KQ700 av tidig modell hade ett helt sönderärgat tändningslås efter 40mil. Den var tydligen feltillverkad, så Suzuki bytte dem...Men inte tar sig vattnet ner till kontaktytorna i tändningslåset? (det gjorde det ju på min Sukka).
För en ovetande. Vad betyder kvamnar?
Därför skulle jag aldrig köpa kinesmaskin, rackel.
Diffen är lös utredning pågår. Som sagt är själv mkt skeptisk till icke märkesmaskiner så man får se vad som händer.
Örat på ena sidan på andra sidan är det krökt. Så alla difffästen är trasiga. Allt satt fast ordentligt så det var inget slarv vid montering. Har kört ca 700h totalt med märkesmaskiner och endast bytt 2 damasker och en givare på en honda. Då har dom gått i lera och med band.
Vill även påstå att man ibland kan skylla återförsäljaren för slarv vid montage av maskiner innan leverans, tror faktiskt en del beror på det och inte tillverkaren.
Det är ju inte mekano, återförsälljaren monterar fast styret och på sin höjd hjulen.
Har man inte koll så kan det bli så här se bild.Vill inte fäförstöra tråden men hoppas någon startar en tråd om bra eller dåligt utförda service.
X8 främre fästet på bakdiffen. 2km efter service muttern var nästan helt borta,hålen såg ut som på din.Jag vill inte hänga ut handlaren men jag vägrar att ha någon ting mer med honom att göra.Fyra ggr har han jort service på maskinen fyra ggr har jag fått skruva i hop den.Men cf & jag är överens så det slutar säkert bra. När den kommer tillbaka ska jag börja montera snöslungan.(Det är inte bara jag som har problem även tre st grannar dom åker till en annan verkstad.
Nu avslutar vi cf i den här tråden.Det är både låsbrickor & låsmuttrar men den främre var bara dit skruvad med fingrarna,den bakre var inte åtdragen.Förstärkningar hoppas jag dom sätter dit nu.
Blir bara en ny maskin så klart men jag hade nästan velat vänta o se om dom kommer fram till nåt. Jag har ju mina teorier om vad som kan ha hänt. Är det så så måste dom uppgraderas lite.
Köra in är enligt min mening 60-tals fasoner. Full gas!
vad är det för teorier du har? Är lite nyfiken.
köra in är viktigt och därför gör jag det enligt boken, vare sig de gäller bilar hjulingar eller skotrar.
tror att drivaxeln inte gled in när den skulle fjädra in efter guppet, men det visar sig efter dom kollat.
Okej. Om så är fallet kan man bara hoppas på förbättring
Men tydligen så är det första gången nåt sånt här har hänt är, därför det blev panik o skicka tillbaks den till fabriken igen i Taiwan. Det känns faktiskt bra att dom verkligen vill kolla vad som hänt.
Mmm, men å andra sidan borde de kunna verifiera det där problemet på en maskin från produktionslinan.Om toleranserna är så små att drivaxeln kan låsa sig (i splinsen?) när fjädringen är fullt utfjärdrad så borde det gå stressa fram på vilken maskin som helst?
Dom har aldrig provat hoppa med den i sina tester...
Inte i bil och mc branschen kan jag säga, där slår japanerna de övriga på fingrarna fullkomligt. Detta beror till viss del på att japanerna har andra metoder för test av sina fordon samt en stark företagskultur av stolthet och kvalitet. Minns när jag en gång i tiden gick utbildningen till fordonsmekaniker och vi hade de olika märkena på besök och de visade upp allt från motorer till växellådor etc. Kommer så väl ihåg just Honda och hur ofantligt fina deras komponenter var i jämförelse med Volvo och Ford.
ändå är det riktigt styv hårdplast överallt utan någon känsla, olika stora glipor mellan dörrar, koffertluckor mm. inredningar som skramlar, säten utan stoppningar, bara smäller då man stänger dörrar, inte det minsta tjoff utan rent skrammel. sen att dom är upprostade efter 20 tusen mil är ju ingen höjdare. nä i bilvärlden har dom misslyckats.men nog om det nu, bra att dom verkar vilja göra rätt för sig iaf
Måste fråga, i vilka märken då??
mer eller mindre i alla, men speciellt nissan
Normalt brukar jag inte lägga mig i denna typ av diskussioner men måste bara denna gång...Du är grovt ute och cyklar skulle jag vilja påstå visst Toyota på mitten av 90 talet var väl inte speciellt spännande inrednings mässigt men driftsäkra till 1000 redan då (jag vet jobbade som Toyota mek) visst var det ibland nån bil som hade lite olika stora kaross glipor osv Men dom bilarna var oftast ihop skruvade i England, bilarna som kom från Japan var det aldrig en enda anmärkning på vid leveransservicarna.Har svårt att tänka mig att dom har blivit sämre nu.Generellt skulle jag säga att dom bästa bilarna i världen byggs i Asien (Japan,korea) och detta säger jag trots att jag själv åker volkswagen just för tillfället
Skitkorkat med draget i bakdiffen men går åtminstone att göra bättre genom att korta av stången kulan kommer närmare och hävkraften blir mindre men fortfarande skit! ont: Visst är det typ växelpaddlar på Hondan du köpt nu ?
håller på o packar upp i full snöstorm ser att den här nya har släpvagnskontakt färdigt
Är det några fler ändringar förutom släpvagnskontakten
Men så värdelöst o börja köra in den igen
Hmm den går riktigt fint den här tgb:n känns bättre än den förra, ska försöka köra nån längre sväng med den.Men så värdelöst o börja köra in den igen
e väl samma som me en ny kvinna, bättre o börja mjukt
Nu kanske det är bevisat att man inte behöver våtkoppling också, blir bara dyrt att hålla såna i skick
På vilket sätt är det dyrt?
Duger man inte till att köra hjuling spelar det ingen roll om man har våtkoppling eller ej. Rem eller koppling slits ut.. Det som händer med grizzly och kingquad är att det tar kopplingen istället (oftast iaf) = dyrt! Så... Använd inte högen när du drar tungt eller fiskör.. Har man monterat gigantiska däck så fixa nån form av nerväxlingskit. Kör man med lite förstånd så kommer rem och koppling hålla otroligt länge på grizzly, kingquad och arctic cat.
Off topic,, Såg du nyss när dom kuta förbi Mattisudden?runforyourlife.nu1000löpare som springer Kiruna till Paris live.Vintrigt i Mattisuden.
va o lekte lite i ca 3dm snö, men det är så kompakt snö så det blev lite besvärligt o ta sig fram men diffarna verkar funka bra.men snön är så tung så alla björkar ligger i backen
jo, var upp till släkten i helgen som bor i sudok utanför vuollerim, och jävlar vad snö det är i träden, små träden hänger ut över vägarna. sen spökar visst elen ganska mycket i vissa byar, men där hade dom klarat sig ganska bra
Hur går det med TGB'n?
Hårda boys i Norrbotten Har långkallingarna åkt på ännu?
Vad är det som du tycker dom borde förbättra. Modellen är ju onekligen intressant.
Har du mycket snö kvar där uppe i norr?Eller tar det på det?Då är det någon som har tänkt på att man behöver kontroller ventil spel.
Hur är det med hastighetsmätaren, visar den alldeles för hög hastighet när du kär med bandsatsen?Det blir många mil på mätaren om man inte som på can-am har en dosa som kopplas in och kompenserar för den mindre rullomkretsen på drivhjulet i bandsatsen...
testade en tgb 1000 2016 igår,blev överaskad hur pigg den va,inte som en canam 1000 naturligtvis men ändå,bättre bromsar än min då den har skivor runt om...skulle varit kul att testat den hela helgen för en bättre uppfattning..
Laddproblem verkar vara ett vanligt fel på okända märken? Ser även på min att nån har haft lös och bytt statorn.
Tror det är tvärt om, en dålig stator kan ge laddregulatorn stryk, men jag är inte alls säker. Laddregulatorn på min Linhai var trasig i tre år, bytte både den och statorn men statorn var det inget fel på, såg ut som ny.
Statorn har brunnit upp helt då är ju frågan varför?
Har du kollat regulatorn?
Det är inte tvärtom, hur ska statorn kunna pajja regulatorn om statorn är kass och inte ger rätt mängd ström/spänning? En dålig regulator gör att statorn överbelastar och går varm, och.... pajjar.Statorn ser i regel alltid ut som ny, men hur var lindningarna internt etc. Man får mäta.
Japp, den är mätt och go.. Den fungerar som den ska, samma värden som den nya. Lite off topic känner jag nu så jag avslutar här.
Hittat du orsaken till felet eller gick denna maskin samma öde och vart återtagen av tillverkaren?
Flytt för att utöka "firman"?
Är det en förstärkning av infästningen för diffen? Eller är det diffhuset som spricker?
Ska erkänna att jag är lite småsugen på en TGB 1000. Hade en Blade 525 och var väldigt nöjd. Men jag tror man får vänta nåt år så får dom städa bort barnsjukdomarna. Dom verkar ju vara snabba på att lösa problemen som har funnits hittills iaf.
lessnat och ska sälja bort? https://www.blocket.se/jokkmokk/Arets_nyhet_TGB_1000_67209295.htm?ca=7&w=3
Oj! Den ser faktiskt riktigt smidig ut.
ingen sportigare 1000cc maskin på G från TGB? typ renegade/scrambler..
Varifrån kommer det med kinesisk spröd plast? Jag har bockat plasten så den borde varit av sedan länge utan några problem, gamla fördomar igen??
Hur är plasten på tgb:n? Är det den sedvanliga spröda kinesplasten, eller håller den på vintern när man gnuggar sig mot träd/stubbar/tjocka grenar?
Det är kawasaki klass på plasten ...dvs med beröm godkänt och blanda inte ihop TGB med kinesmaskiner Skulle jag välja mellan en bruteforce 750 och en TGB 1000 hadde valet varit väldigt enkelt
Återigen, har du på senare tid klämt och känt på kinesisk plast? Är det skitsnack att Taiwan anses ledande på formsprutad plast? Kanske ni vet.....
Läs igen jupiter
Läsa vad? Att TGB inte får blandas ihop med CF? Att de som uttalar troligtvis inte ens sett maskinerna mer än på bild?
Plasten håller hyfsat sen sitter det skärmbreddare på hjulingen så dom ryker först. Men har inte lyckats paja nån plast än, men den går inte o jämföra med hondan. Dom skärmarna kan man ju tvinna ihop utan att det gör nåt Men körmässigt så är jag helt klart impad av lång hjuling rymlig att åka 2 på samt sjukt stadig. Däremot så klurar jag på en styrhöjare till den vill ha styret lite högre och lite längre bak.
Även på nyare modeller? Jag blev själv förvånad av Polaris smäckiga plast på mc-mässan. Dessutom tror jag den mesta plast tillverkas i kina oavsett märke. Kolla bara Harley hur mycket som numera tillverkas i Kina. Nog bara inse läget dessvärre.
Så har det sagts om Hondas crosshojar med och ändå så knäcks skärmarna som bakelit när de viker sig. Har bytt x antal genom åren. Tror ärligtalat inte man kan "känna" sig till plastens seghet. Utan det visar sig när det väl händer. Men ok, Honda och Yamaha är ju erkänt bra och hållbara arbetsmaskiner, kanske tjockare plast på dem?
Slog runt med min Suzuki cross några ggr och det är klart bakskärmen går sönder då.
Läsa vad? Att TGB inte får blandas ihop med CF? Att de som uttalar troligtvis inte ens sett maskinerna mer än på bild? För om det var något jag gjorde tex. på mc-mässan var det att klämma, känna, studera och prata med representanterna. Många här fnös när jag sa att Access har riktigt riktigt fina maskiner på gång, och de hade inte ens sett dem. Alltså mycket förutfattade meningar och bullshit imellanåt.
Jag har haft både Tgb,kawasaki, can am,kineser och polaris Men nu handlar ju den här tråden inte om Kina maskiner så håll dig till ämnet och starta en ny tråd där du kan påstå att Kina is the shit
Hur långt (hur många timmar) Har den gått nu?
Ble du fornøyd med tgb? Vurderer en tgb 1000 nå. Eller skal en gå for en cfmoto c force 800?
Hur går det för den som köpte den? Nöjd?Är i valet och kvalet just nu, har testkört en TGB 1000 och var imponerad av maskinen som sådan...Sen är det ju fränt med 1000cc. Har egentligen inget behov av det men det vore lite kul tycker jag!Andra maskiner jag tittat på är Polaris SP 570, Brute force 750 och CF 800. Vad tror ni?
https://www.blocket.se/stockholm/Can_am_Outlander_XT_P_1000__nastan_ny_maskin__70157979.htm?ca=7&w=3 varför inte en sådan här?
Ja varför inte , har läst om lite bekymmer med varmt åt ben, smält plast osv men det kanske inte är nåt bekymmer egentligen? Vet ju iofs inte hur TGB'n är, kanske också upplevs det liknande saker med den... nån som vet?
Varmt åt ben är det på alla jag kört, inte så det gör något och på vintern är det bara gött Några som fått smällt plast och det löser man med en bränslebox
Nån som har koll på eftermarknadsdelar till TGB, typ avgassystem och lull lull generellt...
köpte du tillbaka den?
Är det klena diffar på dom eller har det med bandmonteringen att göra? Och vad är det för uppgradering i lådan?
Kallstart -18
Spelar väl ingen roll vilken regg form du har när du bor i Jokkmokk .. Lär ju vara en promilles chans att du skulle bli stoppad.....och bötfälld
tgb kommer med mc reggning igen, det är ju krav på öppen bakdiff samt euro 4 motorer. men än så länge så är det traktor som gäller, vilket hade passat mig bäst
Rent historiskt har ju svensk lagstiftning funkat som så att det som redan är godkänt får vara kvar och att nya regler gäller nya prylar... jämför tex med epatraktorerna.Huruvida axeln skall vara stel eller delad finns det dock inga diskussioner om, saken gäller om det skall finnas differential.(men det kanske var det du menade)
då blev jag med nya TGB1000LTX, har även beställt en IB vikplog till den.Sen kommer jag köra med UTV bandsats på den i vinter, blir intressantSå testet fortsätter, reggningen är en traktor T3a
Du som kan allt om olika registreringar, kan du inte klargöra vad som gäller för alla olika registreringsformer?Både när det gäller maxfart, om de är strypta, om man kan avstrypa utan att vara olaglig o.s.v.Vilken registrering är det som är "störst" rent generellt idag?
OK, så det finns olika regler för MC-regg beroende på öppen eller diffad bakaxel?
Hei!Har solgt min 2017 TGB1000 og bestilt ny. På 2017mod var strypning på en skruv på gasen, sitter den likadan på 2019/2020modell T3B?Snkris
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️