Krängningshämmare på en maskin med stel bakaxel och en sving konstruerad som de flesta quads ger nog en väldigt liten effekt. Däcken, dämparna och bredden på hjulingen gör nog större skillnad.
Klart det gör skillnad! Varför skulle det annars suttit och sitta på bilar med stel bakaxel och individuell fjädring i fram?? Det är ju liksom samma grej där!Den som kört med trasig hämmare på bil vet skillnaden.Och jag syftar inte på att åka till kiosken för att köpa tidningen nu..Jag blev faktiskt lite sugen på att prova att sätta en på min för att se skillnaden! Nu är det ju en street men ändå
Nu har jag varit ute och provat... Ställde först dämparna på hårdaste läget vilket gjorde underverk för rondellerna men den blev samtidigt hemsk på vägen. Nu står dom 5 hack från Hard och bak står den 10 hack från Hard samt att jag kör med 0,5 runtom i däcken.Nu känns den riktigt okej och burkar man går rondellerna fint. Ska bara höja trycket lite i till bakdäcken (0,8-1,0?) så tror jag att det mesta är löst.//Brådhis
Riktigt samma sak är det ju förvisso inte.Bilar och andra fordon med "stel bakaxel" kan ofta röra sig upp-ner individuellt, höger bakhjul kan tex röra sig upp medan vänster bakhjul är still.Axeln kan pendla i förhållande till fordonet.Bland fyrhjulingar är detta sällsynt, och bland quads extremt sällsynt.Hela bakänden är styv, den kan endast röra sig rakt upp/ner.Fyrhjulingar med delad bakaxel har ofta krängningshämmare bak (vissa även fram) och på många modeller kan man byta dessa för att få olika uppträdanden beroende vad man har för körstil/smak.
Jag har ju blivit idiotförklarad förr när jag hävdat att man måste justera och ställa in sina dämpare efter förare och underlag.Dämparna på Dinli är skit, de är skit på samtliga kinesmaskiner.Raptorns dämpare är dugliga men fortfarande inte "bra"En sänkning lär ju knappast göra dämparen bättre när den inte får jobba i den längden den är byggd för från början.
Ja, för att det flexar fram.Flexet bak är nog fortfarande rätt minimalt....?
Mmm... Att det hjälper var rätt självklart.Fram.Saken gällde Toyboys inlägg där det påstods att en bil med stel bakaxel är samma sak som en quad med stel bakaxel.Och det är det som sagt inte, eftersom en bil kan flexa bak.Och har därför hämmare bak.Vilket en quad med stel bakaxel inte har eftersom den ändå inte kan flexa där.Eller...?
Vilken bil med stel bakaxel har krängningshämmare bak då?
Med risk för att störa lite här i diskussionen, är det någon som har en bild på en sänkningssats monterad på en Dinli 450? Alltså bild på själva sänkningsdelarna så att säga. //Brådhis
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️