ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Pelle_jkpg skrivet 18 december 2012 kl. 19:50:51
-
Jag va bara lite nyfiken på hur långt era maskiner gått och vad som hänt under resans gång.
Detta för att försöka summera vilka maskiner som kan anses som hyffsat driftsäkra :)
Min LTZ 400 2007a gick 1200 mil ca 300tim i min ägo. Köpte den när den gått 48mil.
Fick byta cylinder, vev , kolv efter jag kört hårt och slarvat med oljebyten.
Denna sjönk från 48k inköp 2009 till 34k sälj 2012.
Min SMC 300 XLE 2007a gick 84mil innan växellådan havererade. ÅF hävdade på handhavadefel och jag fick ingen ersättning på garantin.
Den såldes med stor förlust.
Min Renegade köptes vid 80 mil och 36tim.
Har nu gått 320 mil och 145tim
Det ändå som hänt är en bult till diffen bak lossnade.
Övriga småsaker är självförvållade.
Fyll gärna på :)
-
Min kinahoj med namn som ingen kan uttala har gått snart 400 mil och det har varit lite strul med att kedjan gått av en gång sen bytt olja/filter på den. I övrigt får jag säga att det har funkat jäkligt bra och den är kvar i våran ägo än.
Dinlin 450 har nu gått 260 mil ,det enda som jag behövt gjort är att byta olja och filter+kolla ventilspel. jäkligt nöjd med den ännu
-
Badboyen, inte så långt men tjänade en slant på den.
Ägdes några månader.
Linhaien, vet i fan. Köptes för 3500:- med skramel i motorn, la ut ca 1000:- på delar och sålde den för 16500:-
Gick klockrent efteråt, inget strul.
Ägdes 6mån.
Goesen 145mil, köptes ny och la på alldeles för mycket tillbehör på den så där gick man back :cry:
Lite små fel då och då.
Ägdes 1år.
Hyosungen ca 200mil, såldes för en helt okej slant.
Ägdes ca 6mån.
Ds:en gått ca 38h jag körde 7-8h, vet inte om jag gick back men förmodligen. Bytte den mot Renegaden och en stor slant emellan.
Ägdes 2mån.
Renegaden ?mil gått 38h när jag köpte den och nu 53h.
Bytt ljusreglaget men det var trasigt när jag köpte den och gick på garantin.
-
SMC'n körde jag nog ett par hundra mil innan den såldes, hann med att byta bakaxel pga trasig växellåda, tappade nog 15 TKR på den. TGB'n har rullat 3 mil nu, inte ett fel så långt ögat når och den bara stiger i värde :D
-
820 mil, 450 tim.
-
CF MOTO allroad X5 -09
~450mil, ingen aning om timmar.
Köptes som demo, ganska tidigt efter inköp byttes framdiff(garanti), efter det inga problem att tala om.
Eller ja, några småsaker: Läckage avgassystem(garanti). Trasigt kylarlock(garanti). Bromsljuskontakterna behöver jag nog se över.
-
Yamaha Raptor 700 -09
320 mil när jag köpte den, nu 4 månader senare 440 mil.
Fel? :hmmm: jo ja en blinkers vibrerade loss ()p
-
Suzuki LTZ400 08:a.
Köpte den när den gått lite över 100 mil, och nu ligger mätaren på strax över 900 och går ännu helt perfekt. Tror jag gav runt 45 000 eller något för den för några år sedan. Vad kan förresten en sådan vara värd idag med nerfar och extra däck?
-
Min sportgubbe 500efi -07 hade gått 600 mil och 550 timmar.
Åkte på att byta en kolv i övrigt vart det inga större problem som inte var självförvållat.
Min 800efi -11 har nu gått 150 mil och 120 timmar.
Hur tusans lyckas ni hinna så många mil på så få timmar?
Ni som kör quads kan jag förstå men med atv´s, kör ni bara landsväg eller?
-
Min sportgubbe 500efi -07 hade gått 600 mil och 550 timmar.
Åkte på att byta en kolv i övrigt vart det inga större problem som inte var självförvållat.
Min 800efi -11 har nu gått 150 mil och 120 timmar.
Hur tusans lyckas ni hinna så många mil på så få timmar?
Ni som kör quads kan jag förstå men med atv´s, kör ni bara landsväg eller?
Jag använder min maskin väldigt blandat.
Ofta man tar en sväng i stan eller med quad-polarna då blir det ju lätt 5 mil i timmen. ;)
-
Outlander 07, snart 3000 mil och runt 1150h.
Jag köpte den vid 2600mil, jag har bytt den inre variatorkåpan som slagit sig av värme. Sen har den smält sönder sadeln på undersidan, värme från avgasröret.
Tidigare ägaren bytte kamkedja och sträckare. Tror inte han hade några andra större problem.
Linhai 300 -06, 300 mil ungefär.
Brände kopplingen i variatorn, handhavande. Trasig damask till drivaxel och till växelspaken. Ljuddämparen skakat sönder, fotbaljor som gått sönder lite väl lätt.
Startreläet skulle behöva bytas, och batteriet med. Vinschen också utbytt.
-
400 meter :lol:
-
400 meter :lol:
()p :lol:
-
400 meter :lol:
Dax att byta maskin då nu när den gått så långt ;)
-
:lol: :lol:
Dax att byta maskin då nu när den gått så långt ;)
:) :)
-
Har väl rullat ca 18 mil Cf x8 Felfritt. ^-^
-
Har väl rullat ca 18 mil Cf x8 Felfritt. ^-^
Hur många har du fått köra själv??
-
10 poäng till dej ha ha
-
Snart 150 mil ()p
-
Har en canam 650 max 300timmar. 3 damasker trasiga inget annat
-
Har kört strax över 700 mil sedan början av maj 2012.
Mest väg och grus då den är vägreggad.
Det som är gjort:
1) Vanlig service med oljebyte och annat.
2) Byte av drivrem (självförvållat)
3) Byte av båda knutarna fram och nu bytt till HD axlar
4) Efter 700 mil så var bromsarna och skivorna slut så de byttes.
-
Köpte en demokörd HISUN 700 årsmodell 2008 som hade gått 18 mil böt ut Cdi boxen till en som fick den att varva mer och ökade topphastigheten till ca 95 km från 70, hade otur och tappade vänster bakhjul som inte var låst ordentligt med låsbrickan så jag fick köpa en ny bakskärm och sido bak stycke för ca 2200 :- fick senare byta v bakre drivaxel som troligen fick stryk då den slog ner hårt när bakhjulet lossnade kommer inte i håg vad jag betalade för den, tak, vindruta och dörrar satt jag i efter några månader har inte kvittot kvar kommer ej i håg priset. Men i maj i år så gick h driv axel sönder så det vart en ny från Tyskland 1178 :- verkar vara av dålig kvallite, har bytt bensinpumpen köpte en från biltema ca 250 :- , variator remmen började slira lite vid hård ansträngning + oljefilter + 2 st bälgar till styraxlarna dessa bytte jag i somras 1740:- har bytt bakdäck till offroaddäck original storlek 845:- st nu jag har kört 520 mil och då rasade kamkedje sträckaren och då vart det byte av ventiler, kedjesträckare och topp packning ca 1500 kr det har blivit lite utgifter hoppas att jag får lite för den när den säljs i vår.
-
Köpte en demokörd HISUN 700 årsmodell 2008 som hade gått 18 mil böt ut Cdi boxen till en som fick den att varva mer och ökade topphastigheten till ca 95 km från 70, hade otur och tappade vänster bakhjul som inte var låst ordentligt med låsbrickan så jag fick köpa en ny bakskärm och sido bak stycke för ca 2200 :- fick senare byta v bakre drivaxel som troligen fick stryk då den slog ner hårt när bakhjulet lossnade kommer inte i håg vad jag betalade för den, tak, vindruta och dörrar satt jag i efter några månader har inte kvittot kvar kommer ej i håg priset. Men i maj i år så gick h driv axel sönder så det vart en ny från Tyskland 1178 :- verkar vara av dålig kvallite, har bytt bensinpumpen köpte en från biltema ca 250 :- , variator remmen började slira lite vid hård ansträngning + oljefilter + 2 st bälgar till styraxlarna dessa bytte jag i somras 1740:- har bytt bakdäck till offroaddäck original storlek 845:- st nu jag har kört 520 mil och då rasade kamkedje sträckaren och då vart det byte av ventiler, kedjesträckare och topp packning ca 1500 kr det har blivit lite utgifter hoppas att jag får lite för den när den säljs i vår.
18 mil och alla dessa problem? Hur långt har den gått nu?
-
CF 500 2008a
825 mil varav sista 25 milen jag.
Och då har:
All hasplast lossnade på första stubbe.
Fläktrelä gav upp (renoverat)
Blinkersrelä gillar inte fukt (renoverat)
Gick i kok pga saknades massa kylarvatten
Motor och drivlina är i toppenskick! Tycker att mekaniskt verkar maskinen hålla måttet av vad man kan förvänta sig i den prisklassen. För lugnare skogsturer och gårdsarbeten funkar den exemplariskt.
-
Min har gått 850 mil och själv har jag kört 30 av dessa
Dinli 450 -09
-
Goes 520 steel -11. Har nu gått 320mil å ca 150 timmar.
Fixade problem :
-Bromsljuskontakt fotbroms lagad.
-Avhoppad slang mellan förgasare och luftburk åtskruvad.
-Smält hål i bakre ventilationsrör till variatorn lagat.
-Örsnibbar på fotstegsplast fram lagat.
-Skruvar till dragkrok gängat upp sej.
-Batteriet gav upp å nytt monterat.
-Original vinsch har pajat så jag har monterat en vinsch från Classe vilket jag fick bygga om fästet på maskinen.
-Backspegel for ut i skogen å nya monterade.
-2 skruvar av som håller fotsteget på plats.
Problem :
-Knapp till diffspärr låser inte ibland i läget "diffspärr ur" som lite senare blir ett garantiärende(hoppas jag).
-Bromsarna gnäller lite ibland.
-Ett lager i startmotorn har börjat "skorra".
-Skruven till dräneringen av förgasaren tätar ej.
-Bussningar i hela framvagnen har börjat att glappa rätt mycket.
-Tätningen i tanklocket paj.
Tur att man tycker det är kul att skruva. :banghead:
-
Can-Am Outlander 400 EFI -11 som gått 220 timmar, miltalen försvann vid hastighetsmätar byte.
Fixade problem:
-Knapp till hastighetsmätare slutat fungera [X2]
-Fyrhjulsdriften slutat fungera
-Slirande rem
-Oljeläckade från främre kardanaxel in i motor
-Sand under glaset på första hastighetsmätaren
Nuvarande problem:
-Motorras
-
Äntligen! 3000 mil, dock kan jag bara ta cred för dom senaste 400 typ så det är ingen imponerande bedrift av mig. Men maskinen har ju ändå varit snäll. ()p
Dock har jag märkt att timräknaren lagt av. Jag fick med en annan mätare pga dom fula märkena i plasten, provbytte förut men då tappade jag milen men timmarna stod kvar.
Märkligt...
-
Grattis! :birtday
Hur ska du fira detta?
-
Grizzly 350 knappt 700 mil, inget trasigt förutom att däcken blev slut och en gren in i kylaren så oljan rann ut och det gillade inte motorn men det var ju inte maskinens fel utan vårat
-
Grattis! :birtday
Hur ska du fira detta?
Jag firade med att åka en mil till, upp på byn och handla fika med grabben.
Maskinen ska nog få nya handtag, och kanske LED-ljus.
Är dock en smula arbetslös så mitt konto för leksaker är inte maxat.
-
Du klarar dig utan LED tills november ()p
Min maskin nu då.. Den har inte gått så långt. Man vill ju inte tappa värdet ;D
Edit: Alla milen är problemfria, såklart!
-
Grymt som fan PV!
Grizzly 700 600mil/360tim
Raptor 700 300mil/ ?
Polaris Diesel 340 mil / 2 miljoner timmar
Loncin 110 10mil / 20 timmar typ.
-
Typ 134 mil ':)
-
Oliwer, 2088 km är inte 134 mil ;D
-
Lite OT.
Hur blir displayen så repig?
-
Lite OT.
Hur blir displayen så repig?
Menar du min?
Det är för att en can-am går så fort och accelerar så snabbt att nålen och plasten över blir överhettade.
Nä, jag vet inte vad som hänt. Har inte blivit värre sen jag köpte den, dock lite kondens ibland. Men det verkar många ha oavsett märke.
-
Jag såg din och kom att tänka på det :)
-
Gås 525:a 2013, 24,8 mil!! ()p
-
Min har gått 134mil ':)
-
Jaha ()p
-
550 mil, men jag står bara för 450 av dom :)
-
101 mil. ;D Men det ska börja nötas åtskilligt nu när alla "inkörnings-servicar" är gjorda. 30, 70 och 100.
-
ca 800 mil, var ett tag sedan jag kollade. ()p
-
Min har gått 850 mil och själv har jag kört 30 av dessa
Dinli 450 -09
Får uppdater lite sen senast då jag är uppe i 1750 mil. Det rullar fort, 900 mil sedan januari
-
525 mil , varav 105 är av mig .
-
Har en Xmr 800 -11 som har 420mil och 230timmar på nacken.
Har hunnit byta div delar på garanti:
Drivaxel fram vänster x2 den sista jag fick var grövre!
Servo pajade ,spricka i den!
Packboxar mellan motor och diff både fram och bak läckte ut olja!
Diffservon la av (4wd försvann)!
Uppdatering av luftfjädringen!
-
can-am 400 -07 280tim och 400mil. enda felet som inte är självförvållat är att nålen i förgasaren vittrat upp. annars är det bara spräckt plast o.s.v då den har gått 280 mycket hårda timmar.
can-am 500- 13 55tim och 75mil. inga fel hittils.
can-am 400-13 6tim och 10mil. har ju knappt gått så kan inte säga något än.
Polaris 350 6x6 okänt timmar och 250mil. allt du kan tänka dig har gått sönder och lite till.
lägg märke till antal på mil per timme så har dom inte gått mycket på vägen så dom är inte snällkörda någon av dom.
-
Uppdatering.
340 gångtimmar.