Hej.Har du testat att ta en startkabel för bil och dragit den mellan batteri och startmotor direkt? Samma med jorden, ta en startkabel mellan motor och batteri direkt.Nog för att alla maskiner har samma kabelarea och jag har inte hört nån annan med detta problem hittills (inte så uttalat kraftigt och stort problem iaf) men testa iaf.Just nu så har leverantören ont om folk pga semester och dom som är kvar har nog inte helt lätt att lösa ditt problem, testa ovan om du inte gjort det, ring mig sedan så kan vi spåna på nya ideér, om du vill. 0171-46 70 00.(Just idag onsdag mellan kl 10 och 15 är jag inte på plats personligen.)MVH /Benny
Hej.Har du testat att ta en startkabel för bil och dragit den mellan batteri och startmotor direkt? Samma med jorden, ta en startkabel mellan motor och batteri direkt.Nog för att alla maskiner har samma kabelarea och jag har inte hört nån annan med detta problem hittills (inte så uttalat kraftigt och stort problem iaf) men testa iaf.Just nu så har leverantören ont om folk pga semester och dom som är kvar har nog inte helt lätt att lösa ditt problem, testa ovan om du inte gjort det, ring mig sedan så kan vi spåna på nya ideér, om du vill. 0171-46 70 00.(Just idag onsdag Torsdag (ska det vara ) mellan kl 10 och 15 är jag inte på plats personligen.)MVH /Benny
Jag var ute en sväng och varmkörde maskinen. Problemet verkar inte vara värre då motorn är varm. Men det finns kvar.Råkade däremot ut för en annan sak. Tankade maskinen full och plötsligt läckte den bensin ?Efter demontering av tank och alla kåpor så visade det sig att det läckte vid locket till tankgivaren.Skall det gå att tanka fullt, dvs över nivån över locket till tankgivaren ? Jag har tidigare aldrig tankat riktigt fullt och därför aldrig stött på detta problem.Jag har nu korsvis dragit locket men det läcker fortfarande lite. Tittar man på passformen på tanken mot locket (trots packning) så ser det ut lite si och så. Det verkar glipa lite mellan locket och plasttanken./ M
Hallå i sommarvärmenDet verkar som man fått ett riktigt måndagsexemplar av X7 det tar aldrig slut med problem.Maskinen laddar inte som den skall. Fick ju nytt batteri för en tid sedan och har fått på den nya kraftigare startmotorn. Såg till att det var full laddat då jag åkte ut till landet. efter ca 12 mil blandad körning så var batteriet helt tomt.Mätte då på batteriet då maskinen gick, spänning på ca 13 Volt, knappast laddning alltså.Ibland laddar den inte alls (12 Volt) ibland laddar den lite (13 Volt). Den kommer aldrig upp i mer än 13 Volt.Jag var i kontakt med Benny och Mika på Trech igår (vilka trevliga killar) som tipsade om antingen laddregulator eller Strator. Laddregulatorn blir lite lätt ljummen vilket den tydligen skulle bli.Det blir att slå Benny en signal på Måndag och se om dom kan ta sig an maskinen alternativt om dom kan skicka mig en laddregulator och strator byta själv och testa med.Visst har man läst om att CF kan ha lite småfel, men nu räcker det snart på min maskin.Listan (so far): Trasig framdiff, Bensin lekage vid tangivare, Handbromsinfästning gängpaj, Ny startmotor, Trasigt batteri (död cell), Laddar ej, laddregulator alt stratorSå jävla trist att ha en maskin som hela tiden strular. Framför allt då den går kanon då den går / Martin
Citat från: Deer Hunter skrivet 17 juli 2010 kl. 11:12:55Hallå i sommarvärmenDet verkar som man fått ett riktigt måndagsexemplar av X7 det tar aldrig slut med problem.Maskinen laddar inte som den skall. Fick ju nytt batteri för en tid sedan och har fått på den nya kraftigare startmotorn. Såg till att det var full laddat då jag åkte ut till landet. efter ca 12 mil blandad körning så var batteriet helt tomt.Mätte då på batteriet då maskinen gick, spänning på ca 13 Volt, knappast laddning alltså.Ibland laddar den inte alls (12 Volt) ibland laddar den lite (13 Volt). Den kommer aldrig upp i mer än 13 Volt.Jag var i kontakt med Benny och Mika på Trech igår (vilka trevliga killar) som tipsade om antingen laddregulator eller Strator. Laddregulatorn blir lite lätt ljummen vilket den tydligen skulle bli.Det blir att slå Benny en signal på Måndag och se om dom kan ta sig an maskinen alternativt om dom kan skicka mig en laddregulator och strator byta själv och testa med.Visst har man läst om att CF kan ha lite småfel, men nu räcker det snart på min maskin.Listan (so far): Trasig framdiff, Bensin lekage vid tangivare, Handbromsinfästning gängpaj, Ny startmotor, Trasigt batteri (död cell), Laddar ej, laddregulator alt stratorSå jävla trist att ha en maskin som hela tiden strular. Framför allt då den går kanon då den går / MartinSå var batteriet full laddat efter ca 15 h med Ctek. Och plötsligt så laddat maskinen som den skall (mellan 13.6 - 14.4 Volt) ??/ Martin
Citat från: Deer Hunter skrivet 17 juli 2010 kl. 16:17:58Citat från: Deer Hunter skrivet 17 juli 2010 kl. 11:12:55Hallå i sommarvärmenDet verkar som man fått ett riktigt måndagsexemplar av X7 det tar aldrig slut med problem.Maskinen laddar inte som den skall. Fick ju nytt batteri för en tid sedan och har fått på den nya kraftigare startmotorn. Såg till att det var full laddat då jag åkte ut till landet. efter ca 12 mil blandad körning så var batteriet helt tomt.Mätte då på batteriet då maskinen gick, spänning på ca 13 Volt, knappast laddning alltså.Ibland laddar den inte alls (12 Volt) ibland laddar den lite (13 Volt). Den kommer aldrig upp i mer än 13 Volt.Jag var i kontakt med Benny och Mika på Trech igår (vilka trevliga killar) som tipsade om antingen laddregulator eller Strator. Laddregulatorn blir lite lätt ljummen vilket den tydligen skulle bli.Det blir att slå Benny en signal på Måndag och se om dom kan ta sig an maskinen alternativt om dom kan skicka mig en laddregulator och strator byta själv och testa med.Visst har man läst om att CF kan ha lite småfel, men nu räcker det snart på min maskin.Listan (so far): Trasig framdiff, Bensin lekage vid tangivare, Handbromsinfästning gängpaj, Ny startmotor, Trasigt batteri (död cell), Laddar ej, laddregulator alt stratorSå jävla trist att ha en maskin som hela tiden strular. Framför allt då den går kanon då den går / MartinSå var batteriet full laddat efter ca 15 h med Ctek. Och plötsligt så laddat maskinen som den skall (mellan 13.6 - 14.4 Volt) ??/ MartinHej Benny med fleraJag forsatte min felsökning idag. Jag började med full laddat batteri 13.1 V och kall motor. Maskinen laddade perfekt första 5-10 minuterna. Efter lite varmkörning och lägre batteri spänning 12.5 V så slutade maskinen att ladda. Efter totalt ca 30 minuters körning så var batteri spänningen nere på 12.4 V. Maskinen blev då också förstås svårstartad.Maskinen fick sedan kallna helt några timmar och med 12.5 V på multimetern så testade jag igen. Maskinen laddade fortfarande inte.Startsnöret har nu också börjat strula efter allt slit i det. Det går nu att dra ut hela snöret utan motstånd.Men gör man ett litet ryck i början så fungerar den.Det är nog lika bra att Trech som är proffs får ta hand om min "underbara" maskin // Martin
Jag var uppe hos Trech och lämnade maskinen igår em. Fick tillbaka den i eftermiddags.Benny har bytt statorn och laddningen fungerar nu perfekt. Även en ny manuelstart är beställd som kommer på posten Så nu får vi se hur startproblemet ter sig med ny startmotor, bra laddning dvs bra batteri spänning.Hades, tack för tipset gällande bensinlekaget. Jag får be min ÅF att skicka en extra packning.Det känns dock lite "smäckigt" med en sådan lösning men men, blir det tätt så skall jag inte klaga.Benny och Mika, tack för mycket bra support ! // Martin
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️