Hej igen..Några gick i fredags ut till handlarna och några återförsäljare fick dom redan i går måndags, min handlare sa samma sak att den gick väldigt bra och att det var en hel del förbättringar gjorda på den (gissar att han jämförde med 500 ed).. Får nog hem den i morgon då kommer det foton och min uppfattning om maskinen.. Skiljer endast 2 hk emot dinli 700 som har 40 hk och inte 48 som många tror då det är vridet som är 48 nm, men å andra sidan så väger cf en lite mer (därmed säger inte jag att cfn är bättre än dinlin men det var dessa två jag personligen valde emellan).. http://dinli.se/modeller/dinli_700_centhor/Mvh Andreas
HADES: angående att du tycker det är konstigt att jag redan provat en maskin så kan jag tillägga att jag jobbar som mekaniker på en auktoriserad atvsweden verkstad, och vi fick hem våra x7:or i måndags.
Kollat runt lite på den nu iaf.Verkar ha fått en ny modell av laddregulator.Hoppas det är till d bättre,lär ju va en kraftigare antar jag då sprutet o pumpen lär dra lite extra.Kanske går att uppgradera med en sån på d gamla cf:arna o få lite bättre klös i plogandets eviga winchande.
Hittade denna info på www.ssatv.seHittade ett oroväckande fel på våran demo igår.Fick luft i fotbromssystemet.Kollade burken o den var tom.Fyllde o började lufta för att se vart det läckt ut.Visade sig vara bakoket som läckte mellan tätytorna p.g.a för löst dragna insexbultar i oket.Skrämmande dåligt med tanke på vad som kunde hänt i en brant stenig backe när man står o håller maskinen med fotbromsen.Så jag uppmanar alla med en cf att känna på dessa bultar.Dom sitter med loctite,så dom verkar hårt dragna om man bara känner lite lagom,men tar man i går det att dra dom flera varv till.I mitt fall var det bara den övre som var fuskdragen.Nu kollas dessa på ALLA maskiner innan leverans. MVH//jacke
Citat från: MudNutz skrivet 13 april 2010 kl. 11:21:24Hittade denna info på www.ssatv.seHittade ett oroväckande fel på våran demo igår.Fick luft i fotbromssystemet.Kollade burken o den var tom.Fyllde o började lufta för att se vart det läckt ut.Visade sig vara bakoket som läckte mellan tätytorna p.g.a för löst dragna insexbultar i oket.Skrämmande dåligt med tanke på vad som kunde hänt i en brant stenig backe när man står o håller maskinen med fotbromsen.Så jag uppmanar alla med en cf att känna på dessa bultar.Dom sitter med loctite,så dom verkar hårt dragna om man bara känner lite lagom,men tar man i går det att dra dom flera varv till.I mitt fall var det bara den övre som var fuskdragen.Nu kollas dessa på ALLA maskiner innan leverans. MVH//jackeHej o hå,här går d undan,då slapp man skriva om det en gång till då.
Är det någon som har haft problem att starten inter årkar drarunt motorn, (när den är varm) X7a.Jag har råkat ut för dettanågra gånger. Har kört ca 15mil.
Skruvar som sitter lösa, problem med start .... har inte denna maskin bättre kvalitet än så ? Nu har jag ju inte fått min X7,a ännu så jag ju inte uttala mig om detta egentligen. Men man blir ju onekligen lite orolig över det ni skriver om.Visst är maskinen ganska så mkt billigare än "märkes maskiner" men ändå, 70 KSEK är 70 KSEK.Jag är igen topmekaniker själv. Skall jag räkna med att få skruva mycket själv framöver ? Nåja, jag får lugna mig med kritiken och köra lite först. Jag kommer även att köra min maskin i skogen, dra ut älg, vildsvin, så jag hoppas den tål lite.Skall försöka ge er min syn på maskinen framöver, nybörjare som jag är.// M
Jaha då har man fått hem den och det verkar va en trevlig maskin. Har varit ute ock kört 15km och den går stadigt och fint och känns väldig bekväm. Hoppas att man får regskylten snart. Skall väl köra ett tag men sen ryker strypningen. Väldigt nöjd en så länge.(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Bättre o ta bort strypningen direkt.Finns inte en motor i världen som mår bra av att bli strypt på detta vis. MVH/hades
Sen till er som skruvat bort skruven Helt, ni MÅSTE öppna locket o kolla så att Inte muttern ligger löst inne i huset till tumgasen!! På flera har en mutter trillat ner o hamnat i ett läge som Kan orsaka gashäng... Öppna o kolla för säkerhetsskull,Det är inte Alla som haft den muttern på insidan tydligen!//Janne
Ni som haft ATV längre, vad använder ni era maskiner till (förutom att leka) ?Tänkte leta en liten vagn för diverse arbete på landet, vad skall man satsa på ? Har sett en Asien importerad vagn för 5 lax. Har ni några tips ?/ Martin
En bild på klacklöst lock vorde ju bra
Citat från: mats_o skrivet 20 april 2010 kl. 21:06:39En bild på klacklöst lock vorde ju bra Tänkte lägga upp en bild,men när man klickar på infoga bild kommer det bara upp "img img".Hur gör man?[
Här kommer lite mer funderingar från nybörjaren. - Hur ser el installationen under sadeln ut på era maskiner ? Mina reläer, kablar osv var ganska "nedklämda" i facket till vänster under sadeln. Kanske ser det ut så på alla atv ? En riktig röra om du frågar någon som pysslat lite med el. Dessutom fanns det något kontaktdon oanslutet som inte var "pluggat".Nej, det får nog bli lite terapi under vintern att dra om och fixa till en del el.- Kollade lite i framvagnen under skärmarna också. Tvivelaktigt dragna kablar till strålkastarna och framför allt blinkers tycker jag. Strålkastarna verkar ha dubbla tätningar i form av gummitutor Men på min maskin var den vänstra yttre gummitutan krängd över lykthustet medans gummitutan på vänster strålkastare satt inklämd in i "strålkastar huset" ? Någon som kollat ?- Är det någon som vet hur maskinerna levereras till resp ÅF ? Enligt min ÅF så var det en "hel del" montering som dom gjorde själva. Hur som helst så blev det några mil i helgen som var på trevliga grusvägar. Denna gång fick även "tanten" följa med. Och plötsligt var det hon som körde och som ogärna ville sitta bakpå Är ingenting heligt längre Så nu har man kommit upp i 10 mil och det är dags för 1.a servicen.// M
Hej väntar svar från atvsweden så jag vet ej något ännu.....Får höra vad du får till svar av ÅF.
Hallå..Föresten vilka bra däck det sitter på original hehe fick punka för att en liten kvist hade gått rakt igenom).. Lemmy...
har kört farsans x7 lite grann och är fortfarande imponerad av kvalite och känsla. ( och jag kör hårt med grejerna "hades" du vet ) att klaga på däck och punka som en del gör känns ju helt sjukt . ingen maskin kommer med "bra däck" orginal. Bra däck kostar en slant oavsett om man åker cf eller nått annat märke. imorgon åker mina maxxis mudzilla på min goes haha
Nej det är klart att man är sjuk om man tycker att ett däck ska hålla för att köra över en kvist med, jag menar vad kan man begära för 70000?..
Hej alla. Någon som tycker den är lite väl hård. vi kör som sagt extremt och den är väldigt tipp benägen trots breddare. min goes är mycket mjukare och därmed följsammare. någon som har tipps på hur man tunar in dämpare och fjädrar
Är nybliven ägare till en X7'a och är väldigt nöjd än så länge.Blir dock inte riktigt klok på instrumenteringen...Man brukar ju säga att det inte finns några dumma frågor...men här kanske kommer en ändå !I manualen avhandlas varenda varningslampa, tempmätare, bränsle osv förutom de fyra digitala siffrornalängst uppe till höger.Gissar att det ska vara en klocka Obeslutsam Om så...hur ställer man den ?
Nopp - Inga röda knappar under sadeln vad jag kan hitta iallafall !
Hej Martin..Jag satt miniblinkers uppe vid lastracket (finns ju hål där) och tog bort plast veet, tyckte det blev bra sedan har jag bockat ett rostfritt rör som jag ska måla mattsvart och montera där plast blinkerserna satt..Mvh Andreas..
Det ser ju riktigt bra ut Lemmy Lägg gärna upp en bild då du fått på "röret" också.Själv har jag just nu en dialog med ATV Sweden om att startmotorn på min X7 ibland inte går runt på första startförsöket.Jag är i stort sett nöjd med maskinen men man hittar ju lite "små fel" här och där. Har en tid irriterat mig på att sadeln ibland hamnar snett efter lite körning. Tog mig en ordentlig titt igår och konstaterade att "styrningen" av sadel fram inte är den bästa konstruktionslösningen.Det finns två "klackar" som skall styra sadeln på plats. Dom är inte så bra utformade. Jag kommer nog att försöka svetsa dit två rörstumpar som styr istället. // Martin
Citat från: Deer Hunter skrivet 26 maj 2010 kl. 08:32:20Det ser ju riktigt bra ut Lemmy Lägg gärna upp en bild då du fått på "röret" också.Själv har jag just nu en dialog med ATV Sweden om att startmotorn på min X7 ibland inte går runt på första startförsöket.Jag är i stort sett nöjd med maskinen men man hittar ju lite "små fel" här och där. Har en tid irriterat mig på att sadeln ibland hamnar snett efter lite körning. Tog mig en ordentlig titt igår och konstaterade att "styrningen" av sadel fram inte är den bästa konstruktionslösningen.Det finns två "klackar" som skall styra sadeln på plats. Dom är inte så bra utformade. Jag kommer nog att försöka svetsa dit två rörstumpar som styr istället. // MartinTyvärr verkar problemet med starten finnas på samtliga maskiner.Min gissning är att nånting får spridaren i sprutet att pytsa in lite soppa så att det blir extra komp för starten att ta hand om.Om man "duttar" på knappen ett par ggr innan man gör själva startförsöket brukar det funka bra.Har kört diagnos på tre maskiner nu o det står att allt är ok.Däremot skiljer sig förtändningen lite mellan olika maskiner,men det kan ju bero på att dom inte haft exakt samma temp vid mätningarna oxå. mvh//hades
Citat från: HADES skrivet 26 maj 2010 kl. 10:11:48Citat från: Deer Hunter skrivet 26 maj 2010 kl. 08:32:20Det ser ju riktigt bra ut Lemmy Lägg gärna upp en bild då du fått på "röret" också.Själv har jag just nu en dialog med ATV Sweden om att startmotorn på min X7 ibland inte går runt på första startförsöket.Jag är i stort sett nöjd med maskinen men man hittar ju lite "små fel" här och där. Har en tid irriterat mig på att sadeln ibland hamnar snett efter lite körning. Tog mig en ordentlig titt igår och konstaterade att "styrningen" av sadel fram inte är den bästa konstruktionslösningen.Det finns två "klackar" som skall styra sadeln på plats. Dom är inte så bra utformade. Jag kommer nog att försöka svetsa dit två rörstumpar som styr istället. // MartinTyvärr verkar problemet med starten finnas på samtliga maskiner.Min gissning är att nånting får spridaren i sprutet att pytsa in lite soppa så att det blir extra komp för starten att ta hand om.Om man "duttar" på knappen ett par ggr innan man gör själva startförsöket brukar det funka bra.Har kört diagnos på tre maskiner nu o det står att allt är ok.Däremot skiljer sig förtändningen lite mellan olika maskiner,men det kan ju bero på att dom inte haft exakt samma temp vid mätningarna oxå. mvh//hadesSom X7 ägare ställer man sig frågan om detta är acceptabelt eller ej ? Jag tycker nog att ATV Sweden får arbeta för att få fram en "lösning" på problemet.Att köpa en maskin för 70 Ksek som har detta fel känns inte okey tycker jag. Kan lösningen var en starkare startmotor ? Jag har som sagt aldrig drabbats av detta på kall maskin. Det har uteslutande hänt då maskinen är varm ?// Martin
Hades, det verkar som du har värdefull information runt detta med krånglande start.Gert på ATV Sweden har lovat att mäta på deras testmaskiner. Enligt Gert så har dom inte fått in några andra ärrenden på X7 där startmotorn inte går runt.Din information om att du sett det på flera maskiner kan vara bra input till ATV Sweden. Slå dom gärna en signal :-)Ni övriga X7 ägare som har problem med detta. Dra iväg ett mail till ATV Sweden så att dom är med på noterna att detta inte är enstaka problem.Jag kan i och för sig leva med detta irriterande småfel. Men en startmotor som tar tvärstop på detta sätt under några år kommer att gå sönder på sikt, och då kanske garantin gått ut :-(// Martin
Hallå..Nu börjar min startmotor också strula verkar som den inte orkar dra runt motorn, jag får köra med startmotorn samtidigt som jag drar till i startsnöret lite.. Någon som hört något ifrån atv sweden vad dom tänker göra åt saken?? Ett tips till er som åker x7a, plocka undan plasten runt motorn och dra alla slangklämmor till kylarslangarna, mina var knappt dragna så den läckte ur vatten.. Byt även ut muttrarna till draget och sätt dit lockmuttrar då mitt drag lossnat 2 gånger (det är inte vanlig m10 gäng utan något tätare gänga) jag gängade om till m10 och satt dit lockisar...Andreas
Lite info till er X7 ägare med startproblem.Enligt min ÅF så har vissa X7'or haft en felaktig startmotor monterad orginal. Så har du startproblem på din X7'a så är detta sannolikt annledningen.Det är inte samma startmotor på X5 som på X7. Denna info är rykande färsk. Däremot så verkar ATV Sweden ha svårt att ge klara leveransbesked om när nya startmotorer finns i lager. Det skall enligt utsago vara en order lagd som skall "flygas" till Svedala.Så min masksin står fortfarande på verkstaden med trasig startmotor // MStämmer att det kommer bli en ny startmotor på x-7:an.Dessutom har vi haft en maskin som gick dåligt nere hos atv-sweden o fick tebax den idag,går MYCKET bättre. mvh//hades
Citat från: Deer Hunter skrivet 22 juni 2010 kl. 13:52:32Lite info till er X7 ägare med startproblem.Enligt min ÅF så har vissa X7'or haft en felaktig startmotor monterad orginal. Så har du startproblem på din X7'a så är detta sannolikt annledningen.Det är inte samma startmotor på X5 som på X7. Denna info är rykande färsk. Däremot så verkar ATV Sweden ha svårt att ge klara leveransbesked om när nya startmotorer finns i lager. Det skall enligt utsago vara en order lagd som skall "flygas" till Svedala.Så min masksin står fortfarande på verkstaden med trasig startmotor // MStämmer att det kommer bli en ny startmotor på x-7:an.Dessutom har vi haft en maskin som gick dåligt nere hos atv-sweden o fick tebax den idag,går MYCKET bättre. mvh//hadesJo, startmotorn på de första maskinerna som levererades var tydligen för klen och är nu uppdaterad. Jag hoppas innerliggen att min ÅF får en ny startmotor till min maskin under nästa vecka. De skall vara "på väg" från Kina med flyg enligt ATV Sweden. Det positiva är ju att dom hittat det verkliga problemet Kanske får man skylla sig själv då man köpt en alldeles ny modell ?/ M
Citat från: HADES skrivet 22 juni 2010 kl. 14:26:03Citat från: Deer Hunter skrivet 22 juni 2010 kl. 13:52:32Lite info till er X7 ägare med startproblem.Enligt min ÅF så har vissa X7'or haft en felaktig startmotor monterad orginal. Så har du startproblem på din X7'a så är detta sannolikt annledningen.Det är inte samma startmotor på X5 som på X7. Denna info är rykande färsk. Däremot så verkar ATV Sweden ha svårt att ge klara leveransbesked om när nya startmotorer finns i lager. Det skall enligt utsago vara en order lagd som skall "flygas" till Svedala.Så min masksin står fortfarande på verkstaden med trasig startmotor // MStämmer att det kommer bli en ny startmotor på x-7:an.Dessutom har vi haft en maskin som gick dåligt nere hos atv-sweden o fick tebax den idag,går MYCKET bättre. mvh//hadesJo, startmotorn på de första maskinerna som levererades var tydligen för klen och är nu uppdaterad. Jag hoppas innerliggen att min ÅF får en ny startmotor till min maskin under nästa vecka. De skall vara "på väg" från Kina med flyg enligt ATV Sweden. Det positiva är ju att dom hittat det verkliga problemet Kanske får man skylla sig själv då man köpt en alldeles ny modell ?/ MHar haft samma problem med min X7'a...När min ÅF hade kontakt med ATV Sweden fick han just rådet att kolla att den "nya" startmotorn satt på plats, vilket den gjorde.Han fick då rådet att byta till kraftigare kablar till startmotorn.Har dessvärre inte haft möjlighet att testa hur det funkar ännu.Verkar ju alltså som att startproblemet mynnar ut i flera olika orsaker...underdimensionerade startmotorer, batterier och kablage.Finns det fler orsaker ?/CD
Hej HADES!Din undran om 100cc kan ha någon betydelse? Jag tror de,100cc ökar kolvarian drykt 13mm3= ca 14kg.
Hej.Har du testat att ta en startkabel för bil och dragit den mellan batteri och startmotor direkt? Samma med jorden, ta en startkabel mellan motor och batteri direkt.Nog för att alla maskiner har samma kabelarea och jag har inte hört nån annan med detta problem hittills (inte så uttalat kraftigt och stort problem iaf) men testa iaf.Just nu så har leverantören ont om folk pga semester och dom som är kvar har nog inte helt lätt att lösa ditt problem, testa ovan om du inte gjort det, ring mig sedan så kan vi spåna på nya ideér, om du vill. 0171-46 70 00.(Just idag onsdag mellan kl 10 och 15 är jag inte på plats personligen.)MVH /Benny
Hej.Har du testat att ta en startkabel för bil och dragit den mellan batteri och startmotor direkt? Samma med jorden, ta en startkabel mellan motor och batteri direkt.Nog för att alla maskiner har samma kabelarea och jag har inte hört nån annan med detta problem hittills (inte så uttalat kraftigt och stort problem iaf) men testa iaf.Just nu så har leverantören ont om folk pga semester och dom som är kvar har nog inte helt lätt att lösa ditt problem, testa ovan om du inte gjort det, ring mig sedan så kan vi spåna på nya ideér, om du vill. 0171-46 70 00.(Just idag onsdag Torsdag (ska det vara ) mellan kl 10 och 15 är jag inte på plats personligen.)MVH /Benny
Jag var ute en sväng och varmkörde maskinen. Problemet verkar inte vara värre då motorn är varm. Men det finns kvar.Råkade däremot ut för en annan sak. Tankade maskinen full och plötsligt läckte den bensin ?Efter demontering av tank och alla kåpor så visade det sig att det läckte vid locket till tankgivaren.Skall det gå att tanka fullt, dvs över nivån över locket till tankgivaren ? Jag har tidigare aldrig tankat riktigt fullt och därför aldrig stött på detta problem.Jag har nu korsvis dragit locket men det läcker fortfarande lite. Tittar man på passformen på tanken mot locket (trots packning) så ser det ut lite si och så. Det verkar glipa lite mellan locket och plasttanken./ M
Hallå i sommarvärmenDet verkar som man fått ett riktigt måndagsexemplar av X7 det tar aldrig slut med problem.Maskinen laddar inte som den skall. Fick ju nytt batteri för en tid sedan och har fått på den nya kraftigare startmotorn. Såg till att det var full laddat då jag åkte ut till landet. efter ca 12 mil blandad körning så var batteriet helt tomt.Mätte då på batteriet då maskinen gick, spänning på ca 13 Volt, knappast laddning alltså.Ibland laddar den inte alls (12 Volt) ibland laddar den lite (13 Volt). Den kommer aldrig upp i mer än 13 Volt.Jag var i kontakt med Benny och Mika på Trech igår (vilka trevliga killar) som tipsade om antingen laddregulator eller Strator. Laddregulatorn blir lite lätt ljummen vilket den tydligen skulle bli.Det blir att slå Benny en signal på Måndag och se om dom kan ta sig an maskinen alternativt om dom kan skicka mig en laddregulator och strator byta själv och testa med.Visst har man läst om att CF kan ha lite småfel, men nu räcker det snart på min maskin.Listan (so far): Trasig framdiff, Bensin lekage vid tangivare, Handbromsinfästning gängpaj, Ny startmotor, Trasigt batteri (död cell), Laddar ej, laddregulator alt stratorSå jävla trist att ha en maskin som hela tiden strular. Framför allt då den går kanon då den går / Martin
Citat från: Deer Hunter skrivet 17 juli 2010 kl. 11:12:55Hallå i sommarvärmenDet verkar som man fått ett riktigt måndagsexemplar av X7 det tar aldrig slut med problem.Maskinen laddar inte som den skall. Fick ju nytt batteri för en tid sedan och har fått på den nya kraftigare startmotorn. Såg till att det var full laddat då jag åkte ut till landet. efter ca 12 mil blandad körning så var batteriet helt tomt.Mätte då på batteriet då maskinen gick, spänning på ca 13 Volt, knappast laddning alltså.Ibland laddar den inte alls (12 Volt) ibland laddar den lite (13 Volt). Den kommer aldrig upp i mer än 13 Volt.Jag var i kontakt med Benny och Mika på Trech igår (vilka trevliga killar) som tipsade om antingen laddregulator eller Strator. Laddregulatorn blir lite lätt ljummen vilket den tydligen skulle bli.Det blir att slå Benny en signal på Måndag och se om dom kan ta sig an maskinen alternativt om dom kan skicka mig en laddregulator och strator byta själv och testa med.Visst har man läst om att CF kan ha lite småfel, men nu räcker det snart på min maskin.Listan (so far): Trasig framdiff, Bensin lekage vid tangivare, Handbromsinfästning gängpaj, Ny startmotor, Trasigt batteri (död cell), Laddar ej, laddregulator alt stratorSå jävla trist att ha en maskin som hela tiden strular. Framför allt då den går kanon då den går / MartinSå var batteriet full laddat efter ca 15 h med Ctek. Och plötsligt så laddat maskinen som den skall (mellan 13.6 - 14.4 Volt) ??/ Martin
Citat från: Deer Hunter skrivet 17 juli 2010 kl. 16:17:58Citat från: Deer Hunter skrivet 17 juli 2010 kl. 11:12:55Hallå i sommarvärmenDet verkar som man fått ett riktigt måndagsexemplar av X7 det tar aldrig slut med problem.Maskinen laddar inte som den skall. Fick ju nytt batteri för en tid sedan och har fått på den nya kraftigare startmotorn. Såg till att det var full laddat då jag åkte ut till landet. efter ca 12 mil blandad körning så var batteriet helt tomt.Mätte då på batteriet då maskinen gick, spänning på ca 13 Volt, knappast laddning alltså.Ibland laddar den inte alls (12 Volt) ibland laddar den lite (13 Volt). Den kommer aldrig upp i mer än 13 Volt.Jag var i kontakt med Benny och Mika på Trech igår (vilka trevliga killar) som tipsade om antingen laddregulator eller Strator. Laddregulatorn blir lite lätt ljummen vilket den tydligen skulle bli.Det blir att slå Benny en signal på Måndag och se om dom kan ta sig an maskinen alternativt om dom kan skicka mig en laddregulator och strator byta själv och testa med.Visst har man läst om att CF kan ha lite småfel, men nu räcker det snart på min maskin.Listan (so far): Trasig framdiff, Bensin lekage vid tangivare, Handbromsinfästning gängpaj, Ny startmotor, Trasigt batteri (död cell), Laddar ej, laddregulator alt stratorSå jävla trist att ha en maskin som hela tiden strular. Framför allt då den går kanon då den går / MartinSå var batteriet full laddat efter ca 15 h med Ctek. Och plötsligt så laddat maskinen som den skall (mellan 13.6 - 14.4 Volt) ??/ MartinHej Benny med fleraJag forsatte min felsökning idag. Jag började med full laddat batteri 13.1 V och kall motor. Maskinen laddade perfekt första 5-10 minuterna. Efter lite varmkörning och lägre batteri spänning 12.5 V så slutade maskinen att ladda. Efter totalt ca 30 minuters körning så var batteri spänningen nere på 12.4 V. Maskinen blev då också förstås svårstartad.Maskinen fick sedan kallna helt några timmar och med 12.5 V på multimetern så testade jag igen. Maskinen laddade fortfarande inte.Startsnöret har nu också börjat strula efter allt slit i det. Det går nu att dra ut hela snöret utan motstånd.Men gör man ett litet ryck i början så fungerar den.Det är nog lika bra att Trech som är proffs får ta hand om min "underbara" maskin // Martin
Jag var uppe hos Trech och lämnade maskinen igår em. Fick tillbaka den i eftermiddags.Benny har bytt statorn och laddningen fungerar nu perfekt. Även en ny manuelstart är beställd som kommer på posten Så nu får vi se hur startproblemet ter sig med ny startmotor, bra laddning dvs bra batteri spänning.Hades, tack för tipset gällande bensinlekaget. Jag får be min ÅF att skicka en extra packning.Det känns dock lite "smäckigt" med en sådan lösning men men, blir det tätt så skall jag inte klaga.Benny och Mika, tack för mycket bra support ! // Martin
Tjo!Jag mätte upp statorn när felet uppträdde och den gav inte mer än 1,6 volt AC, det blir inge bra laddning då Ang tanken håller jag med Hades, där borde det kanske ha suttit en tjockare packning från start./Benny
Det skramlar lite från dragstarten. Behöver man vara orolig att det är något som kan lossna mer ?
Grymt, kul att höra CiteraDet skramlar lite från dragstarten. Behöver man vara orolig att det är något som kan lossna mer ?Nä, det såg inte ut att kunna lossna något, kör på men blir det värre så får du nog ta bort den o kika, rensa innehållet i den i värsta fall så du bara har kåpan kvar MVH / Benny
Citat från: Trech skrivet 21 juli 2010 kl. 22:24:50Grymt, kul att höra CiteraDet skramlar lite från dragstarten. Behöver man vara orolig att det är något som kan lossna mer ?Nä, det såg inte ut att kunna lossna något, kör på men blir det värre så får du nog ta bort den o kika, rensa innehållet i den i värsta fall så du bara har kåpan kvar MVH / BennyDet verkar som batteriet fått sig en kyss efter ljupurladdningen. Maskinen fick stå 1,5 dygn och då var plötsligt batteri spänningen endast 12,5 V. Maskin blev direkt svårstartad.Jag fick dessutom ta bort innanmätet på dragstarten idag, det skramlade lite för mycket för att det skulle kännas bra. Då jag tog bort den så "ramlade" det ut lösa delar så det var nog bra.Så länge batterispänningen är bra på batteriet så verkar maskinen starta bra.Mvh // Martin
Citat från: Deer Hunter skrivet 23 juli 2010 kl. 20:40:51Citat från: Trech skrivet 21 juli 2010 kl. 22:24:50Grymt, kul att höra CiteraDet skramlar lite från dragstarten. Behöver man vara orolig att det är något som kan lossna mer ?Nä, det såg inte ut att kunna lossna något, kör på men blir det värre så får du nog ta bort den o kika, rensa innehållet i den i värsta fall så du bara har kåpan kvar MVH / BennyDet verkar som batteriet fått sig en kyss efter ljupurladdningen. Maskinen fick stå 1,5 dygn och då var plötsligt batteri spänningen endast 12,5 V. Maskin blev direkt svårstartad.Jag fick dessutom ta bort innanmätet på dragstarten idag, det skramlade lite för mycket för att det skulle kännas bra. Då jag tog bort den så "ramlade" det ut lösa delar så det var nog bra.Så länge batterispänningen är bra på batteriet så verkar maskinen starta bra.Mvh // Martin Jag tar tillbaka det sista. Blev stående på skogen idag. Bra kräm i batteriet (13 V), trots det så startade maskinen inte. Och nu fanns det ju ingen dragstart att använda som hjälp Men efter att plockat bort kåpan till dragstarten och påverkat kransen som sitter där så startade maskinen. Maskinen vill heller inte starta då jag skulle lasta av hemma. Mätte då upp spänningen till över 13 Volt igen trots detta så startade maskinen inte. Efter 7-8 försök gav jag upp och rullade av maskinen.Summeringen blir ju att startproblemet kvarstår trots ny startmotor och bra kräm i batteriet.Så nu blir det ny kontakt med min ÅF och ATV Sweden. ÄR DET VERKLIGEN INGEN ANNAN SOM HAR LIKNANDE PROBLEM SOM JAG Det skulle vara intressant att höra om fler fått den nya startmotor och om det löst problemet för någon ?Eller om någon är i samma sist som jag ?Jag tänkte hur som helst ta kontakt med ARN (allmänna reklamations nämnden) på Måndag och se vilka regler som gäller för att häva ett köp ? Så trött är jag på min maskin .......// M
Vad det gäller ARN så är väl det nåt man gör när generalagenten blivit kontaktad o INTE vill häva köpet trots att du haft maskinen inne på rep för SAMMA fel 4 ggr eller mer.Men har du kontaktat atv-sweden om att du vill återlämna maskinen??? Annars är d väl där du ska börja.Det kommer ändå ARN vilja att du gjort. mvh//hades
Citat från: Deer Hunter skrivet 24 juli 2010 kl. 14:53:38Citat från: Deer Hunter skrivet 23 juli 2010 kl. 20:40:51Citat från: Trech skrivet 21 juli 2010 kl. 22:24:50Grymt, kul att höra CiteraDet skramlar lite från dragstarten. Behöver man vara orolig att det är något som kan lossna mer ?Nä, det såg inte ut att kunna lossna något, kör på men blir det värre så får du nog ta bort den o kika, rensa innehållet i den i värsta fall så du bara har kåpan kvar MVH / BennyDet verkar som batteriet fått sig en kyss efter ljupurladdningen. Maskinen fick stå 1,5 dygn och då var plötsligt batteri spänningen endast 12,5 V. Maskin blev direkt svårstartad.Jag fick dessutom ta bort innanmätet på dragstarten idag, det skramlade lite för mycket för att det skulle kännas bra. Då jag tog bort den så "ramlade" det ut lösa delar så det var nog bra.Så länge batterispänningen är bra på batteriet så verkar maskinen starta bra.Mvh // Martin Jag tar tillbaka det sista. Blev stående på skogen idag. Bra kräm i batteriet (13 V), trots det så startade maskinen inte. Och nu fanns det ju ingen dragstart att använda som hjälp Men efter att plockat bort kåpan till dragstarten och påverkat kransen som sitter där så startade maskinen. Maskinen vill heller inte starta då jag skulle lasta av hemma. Mätte då upp spänningen till över 13 Volt igen trots detta så startade maskinen inte. Efter 7-8 försök gav jag upp och rullade av maskinen.Summeringen blir ju att startproblemet kvarstår trots ny startmotor och bra kräm i batteriet.Så nu blir det ny kontakt med min ÅF och ATV Sweden. ÄR DET VERKLIGEN INGEN ANNAN SOM HAR LIKNANDE PROBLEM SOM JAG Det skulle vara intressant att höra om fler fått den nya startmotor och om det löst problemet för någon ?Eller om någon är i samma sist som jag ?Jag tänkte hur som helst ta kontakt med ARN (allmänna reklamations nämnden) på Måndag och se vilka regler som gäller för att häva ett köp ? Så trött är jag på min maskin .......// MPersonligen har jag ALDRIG mätt ett batteri o fått så höga mätvärden som du beskriver som KASS.Menar du verkligen att du brukar ha över 13 volt med maskinen ostartad???Låter ju fantastiskt bra.Ett sprillans batteri brukar ju landa runt 12,5. mvh//hades
Att mäta utan last funkar inte så bra, digitala mätare (som inte lastar slingan) är inte helt ok i det sammanhanget.Jag hade en bil som inte hade lyse i ett bakljus, mätte då upp kablarna (med en digital mätare som inte lastar slingan) och hade 12v, såg helt ok ut, ändå lös det inte och lampan var hel. Väldigt konstigt.Visade sig efter en kvälls letande att kabeln var näst intill av så när det blev last på kabeln så funkade det inte. Tog en ny kabel och vips så var allt ok.Vad jag menar med detta, i ditt fall, är att den kan visa bra med volt men batteriet kan vara felande och dippa kraftigt i ström (ampare).Vidare så kan startmotorn ta stryk av många startförsök med dåligt kräm. Går att fixa om man öppnar och gör rent den i tid.Du snackade ju om att byta till ett Gel-batteri, testa det, men jag tycker du ska ta isär startmotorn och göra rent den före.Ett väldigt enkelt och problemfritt projekt att göra som tar ca 30 minuter totalt.Gör du inte inte rent den och den har slaggat igen så drar den massa ström.Försök hitta ett batteri som fysiskt går ner men som är starkare än original.MVH / Benny
Benny, se nu till att ha semester och inte jobba på kvällarna
Min erfarenhet av ARN är precis tvärtom.Verkar som d kan strula en hel del så länge åf o ga försöker åtgärda felen.Till slut går det upp i tingsrätten o blir det friande dom för åf så står kunden där med en fin rättegångskostnad oxå.Många (inklusive mig själv) går/gick i tron att ARN är nån inrättning som är till för "folket",men det är väldigt svårt för nån som har haft så "lite" problem som du haft att hämta nåt den vägen I DETTA LÄGET.Tror det tyvärr måste gå några vändor till o finnas nån form av ovilja från åf eller ga innan ARN är aktuellt.Vi har haft en problemmaskin som visade att allt var ok enligt diagnosinstrumentet,ändå gick den lite dassigt på låga varv.Atv-sweden tog ner den kostnadsfritt o åtgärdade felet utan knorr.Kanske nåt sånt som behövs för din maskin oxå.Där nere kan dom ju stå med lagret i ryggen o byta delar tills felet är hittat.Så är det väldigt svårt för oss mekar att göra då man gärna vill ha betalt för timmarna oxå.Det finns numera en bulletin om att man ska hälla i insprutningsrengöring i x7:orna.Så min teori om skit i spridarn kanske inte va så fel iaf. :)Fast d har ju inget med ditt laddproblem att göra.Lycka till iaf.MVH//hades
Hej alla!Hur har det gått för som har startproblem? Har det hjälpt med ny startmotor? Jag köpte en X7 för två veckor sedan och ibland när jag ska starta den så orkar den inte dra runt motorn. Som någon tidigare skrev så brukar det lösa sig om man drar lite en nödstarten. Verkar som detta inträffar om kolven stannar i ett visst läge. Det händer inte alltid men har hänt vid ett antal ggr under dessa två veckor. Och så ska det ju inte vara... Hur vet man om man har en "rätt" eller "fel" startmotor. Det är inga fel på batteriet. Mvh Kristian
Skrev på en annan tråd vad jag tycker om CF ,fick lite mothugg om att man bla ska utrusta maskinen till det man ska använda den till ,kanske nån till som vaknar iom denna tråd...... dra lite i snöret samtidigt som du trycker på startknappen,brukar hjälpa fan maskin är ju inte ens inkörd,undrar hur den är nästa år?Då kanske man måste blinka höger och tuta samtidigt som man drar i snöret och trycker på start knappen.......försök lämna tillbaka maskin där du köpte den
TjenaJag är en bilmekaniker som har en X7 som har gått skit bra i 179mil och det ända jag har haft är ju tank läckaget, en underbar maskin kan jag bara säga, men om jag tittar lite på personbilar så kan en ny bil gå sönder spelar ingen roll om det är en bil för 150000 kr eller en skit bil för 500000 grejorna kan gå söder så är det bara även om det är nytt och det kan gå flera månader innan felet blir åtgärdat på en även om märket är stor tex Audi det är bara inse fakta, vill du ha en grej som fungerar så skall du skita i att köpa nått eller köpa en gammal traktor hahahaNä men jag är skit nöjd som sagt med min x7MR D3vil
Ska ut och åka en längre sväng idag, då vi får se hur det kommer att te sig. Mitt problem var varit tydligast då maskinen varit varm. Någon med detta problem som testat att byta startrelä?
Va ju ett ganska vanligt raggarbilsfenomen på fords v-åttor.
Pratat med min ÅF idag och de skulle skicka ett nytt startrelä som jag skulle testa med. Fortsättning följer... BTW: Hur har det gått för dig Deer Hunter??
Lite nytt...Idag pratade jag med min ÅF ang startproblemet igen. De lovade ringa ATV Swe direkt för att höra om ngt nytt inkommit ang detta problem. Sedan ringde de tillbaka till mig igen. Min ÅF fick till svar att just nu har ATV Swe representanter som besöker CF fabriken. De hade detta problem med sig till dem, och det var högt prioriterat. De lovade på ATV Swe att efter den 20 sept kunde de ge mera svar då alla kommit hem från resan. Min ÅF lovade då att höra av sig till mig.Men det spånas om (från min ÅF och en tekniker på ATV Swe) att problemet är värmerelaterat precis på Benny på Trech redan varit inne på.
Men skall du verkligen prata med ATVsweden om dina problem med CFen är det inte ÅF som skall fixa detta? bara en tanke.
Blir svårt att förklara att det skulle vara värmerellaterat för dom som har problemet på en iskall maskin som stått en hel natt. Vi har haft en saluhoj i butiken som hade detta problem när man skulle köra ut den på morgonen.Men den brukade komma på tredje fjärde trycket oftast. mvh/hades
Detta problem verkar ju infinna sig i olika lägen på maskinerna, tänk då hur lätt det blir att felsöka den riktiga orsaken.Jag tror alla vill ha bort detta problem men när en ÅF kommer in med "kall motor= problem" och den andre kommer in med "Varm motor= problem" så får generalagenten inte det helt lätt.Jag ursäktar ingenting med det jag nyss skrivit men en orsak till varför det inte fixas i ett ögonblick Sen så ska kontakten alltid gå via ÅF, tänk om 20 ÅF:ar har 10 kunder var med ett problem, ringer alla till 200 generalagenten så lär det inte bli mycket gjort där MVH / Benny
Som utlovat så hörde min ÅF av sig den 21/9. Man har tydligen kommit fram till att CDI-boxen skall bytas samt några parametrar skall ändras. Detta har tydligen med tändningen att göra och det skall i sin tur sänka temperaturen på maskin. Grejer till min är beställt! Fortsättning följer....
Citat från: Bugbear skrivet 25 september 2010 kl. 09:35:12Som utlovat så hörde min ÅF av sig den 21/9. Man har tydligen kommit fram till att CDI-boxen skall bytas samt några parametrar skall ändras. Detta har tydligen med tändningen att göra och det skall i sin tur sänka temperaturen på maskin. Grejer till min är beställt! Fortsättning följer....Rättar mig själv lite.. Det är inte CDI-boxen som skall bytas utan ECU-boxen. Den styr insprut och tändning enl. vad jag förstått. Det enda som egentligen skall göras är att maskin skall ha en ny programvara. Men min ÅF kan inte programmera om den hos sig. Jag får en ny och min skall tillbaka till CF Moto. De har redan bytt på en maskin och den blev bra! Nu ska jag in med min den 19/10 för byte, hoppas verkligen att det kommer bli bra.Jag tror det är detta som Asiengrossisten skrivit om i någon annan tråd.D3vil detta skulle nog du också behöva göra eftersom din maskin inte går rent.Återkommer igen .....
att du orkar hålla på, jag hadde lämnat tillbaka maskinen för länge sen alltså.. snacka om att släppa en produkt för tidigt Hoppas det går bra för dej nu en gång för alla
Citat från: Grönis skrivet 5 oktober 2010 kl. 10:21:18att du orkar hålla på, jag hadde lämnat tillbaka maskinen för länge sen alltså.. snacka om att släppa en produkt för tidigt Hoppas det går bra för dej nu en gång för alla Maskin går bra förövrigt, och är nöjd med den. I mitt fall är det just startproblemet. Men jag håller med dig om den har kommit ut på marknaden för tidigt.
Håller tummarna för dig och hoppas det löser sig och att detta är den slutliga lösningen på det långdragna startproblem Egentligen borde väll alla X7'or får denna uppgradering ?/ M
Citat från: Bugbear skrivet 5 oktober 2010 kl. 09:39:53Citat från: Bugbear skrivet 25 september 2010 kl. 09:35:12Som utlovat så hörde min ÅF av sig den 21/9. Man har tydligen kommit fram till att CDI-boxen skall bytas samt några parametrar skall ändras. Detta har tydligen med tändningen att göra och det skall i sin tur sänka temperaturen på maskin. Grejer till min är beställt! Fortsättning följer....Rättar mig själv lite.. Det är inte CDI-boxen som skall bytas utan ECU-boxen. Den styr insprut och tändning enl. vad jag förstått. Det enda som egentligen skall göras är att maskin skall ha en ny programvara. Men min ÅF kan inte programmera om den hos sig. Jag får en ny och min skall tillbaka till CF Moto. De har redan bytt på en maskin och den blev bra! Nu ska jag in med min den 19/10 för byte, hoppas verkligen att det kommer bli bra.Jag tror det är detta som Asiengrossisten skrivit om i någon annan tråd.D3vil detta skulle nog du också behöva göra eftersom din maskin inte går rent.Återkommer igen .....att du orkar hålla på, jag hadde lämnat tillbaka maskinen för länge sen alltså.. snacka om att släppa en produkt för tidigt Hoppas det går bra för dej nu en gång för alla
Citat från: Grönis skrivet 5 oktober 2010 kl. 10:21:18Citat från: Bugbear skrivet 5 oktober 2010 kl. 09:39:53Citat från: Bugbear skrivet 25 september 2010 kl. 09:35:12Som utlovat så hörde min ÅF av sig den 21/9. Man har tydligen kommit fram till att CDI-boxen skall bytas samt några parametrar skall ändras. Detta har tydligen med tändningen att göra och det skall i sin tur sänka temperaturen på maskin. Grejer till min är beställt! Fortsättning följer....Rättar mig själv lite.. Det är inte CDI-boxen som skall bytas utan ECU-boxen. Den styr insprut och tändning enl. vad jag förstått. Det enda som egentligen skall göras är att maskin skall ha en ny programvara. Men min ÅF kan inte programmera om den hos sig. Jag får en ny och min skall tillbaka till CF Moto. De har redan bytt på en maskin och den blev bra! Nu ska jag in med min den 19/10 för byte, hoppas verkligen att det kommer bli bra.Jag tror det är detta som Asiengrossisten skrivit om i någon annan tråd.D3vil detta skulle nog du också behöva göra eftersom din maskin inte går rent.Återkommer igen .....att du orkar hålla på, jag hadde lämnat tillbaka maskinen för länge sen alltså.. snacka om att släppa en produkt för tidigt Hoppas det går bra för dej nu en gång för alla Ok? att han orkar för att det är lite små buggar med en förövrigt bra maskin är väl inte konstigt. ang att släppa en maskin för tidigt så finns det ju även märkes maskiner som har haft problem med framdiffar sen dem släpptes för 5-6 år sen och fortfarande inte gjort dem bättre. försvarar inte att det blivit småfel på en hel del x7or men det är nog lika på många andra märken när det läpps nått nytt, det viktiga är ju att det rättas till så fort det går.
Grönis är bara lite avis, för han har aldrig haft en hjuling som krånglar
fast startproblemen med gamla cf är ju inte riktigt av samma karaktär så det är ju lite skilda saker. på x7 verkar det va en uppdatering av programmvaran på en del maskiner och på dem gamla verkar det vara dåliga batterier som inte byts och då gick startmotorn sönder. nu ska vi också veta hur många cf det säljs (långt fler än tex canam, kawasaki mm mm) så det är ju långt från alla som krånglar. jag hade också problem med min men var utan den 3 dagar och den har inte strulat sen dess (bra åf helt enkelt). så jag köper inte ditt argument om att köper man en cf köper man problem, det finns mer nöjda cf ägare än det finns missnöjda. men alla får ju självklart tycka och känna som dem vill jag själv tex sålde min kawa efter bara en vecka då jag tyckte allt kändes rackligt och underdimensionerat för effekten (men det va bra klipp i grejjerna )
Det finns statistik för detta grönis.Atv sweden är näst största importören 1 halvåret 2010 iafDealy var väl 4:a el var det 5:aSlå ihop antalet sålda goes + cf are så är det sveriges och vad jag vet europas mest sålda enskilda maskin. Edit: För den skull så ska inte stickas understol med att jag skulle också vilja ha en Can Am .Om jag bara hade 140´pistoler lediga på banken.
ja jag kan fixa statistik om det är intressant, men inte nu har för lite tid men lovar att ordna (ja cf är det mest säljande märket i europa). jag tror grönis att träffarna riktar sig till en skara åkare som är åt det mera extrema hållet (tillhör den själv även om jag aldrig åker på nån träff freeride is da shit) och där är det nog många cf goes åkare som inte vill åka. tror dem flesta cf åkarna köper sina makiner för tex plogning, sladda till kiosken, arbetet mm därmed inte sagt att alla har den till det. tror att ska man åka extremåkning så är tex canam ett bättre val om man inte vill/kan skruva själv.
Rättar mig själv lite.. Det är inte CDI-boxen som skall bytas utan ECU-boxen. Den styr insprut och tändning enl. vad jag förstått. Det enda som egentligen skall göras är att maskin skall ha en ny programvara. Men min ÅF kan inte programmera om den hos sig. Jag får en ny och min skall tillbaka till CF Moto. De har redan bytt på en maskin och den blev bra! Nu ska jag in med min den 19/10 för byte, hoppas verkligen att det kommer bli bra.Jag tror det är detta som Asiengrossisten skrivit om i någon annan tråd.D3vil detta skulle nog du också behöva göra eftersom din maskin inte går rent.Återkommer igen .....
Citat från: Bugbear skrivet 5 oktober 2010 kl. 09:39:53Rättar mig själv lite.. Det är inte CDI-boxen som skall bytas utan ECU-boxen. Den styr insprut och tändning enl. vad jag förstått. Det enda som egentligen skall göras är att maskin skall ha en ny programvara. Men min ÅF kan inte programmera om den hos sig. Jag får en ny och min skall tillbaka till CF Moto. De har redan bytt på en maskin och den blev bra! Nu ska jag in med min den 19/10 för byte, hoppas verkligen att det kommer bli bra.Jag tror det är detta som Asiengrossisten skrivit om i någon annan tråd.D3vil detta skulle nog du också behöva göra eftersom din maskin inte går rent.Återkommer igen .....Nu så! Man kanske inte skall ropa hej än!Men idag har jag varit ute och kört lite med hjulingen och det var aldrig några problem att starta den. Sedan tyckte jag även att hela maskinen upplevdes som piggare. Men det kanske beror på den kallare ute temperaturen så här års. Ska kanske ut och fara lite mera senare i kväll. Får se om jag hinner. Flera rapporter kommer...
Nu så! Man kanske inte skall ropa hej än!Men idag har jag varit ute och kört lite med hjulingen och det var aldrig några problem att starta den. Sedan tyckte jag även att hela maskinen upplevdes som piggare. Men det kanske beror på den kallare ute temperaturen så här års. Ska kanske ut och fara lite mera senare i kväll. Får se om jag hinner. Flera rapporter kommer...
kan ju inte begära mer heller om man köper en atv för 50 papp,i mina ögon bra och billigt finns inte tror inte kina bils ägarna gnäller om dålig kvallite utan bara att förvänta sig istället tyvär ,jag lider med er varje dag jag ser era olika problem fast jag tycker det brode bottnas nångång och att det sprids hur dålig dom är och inte hur billig dom är ,vet inte hur många som ringde till mig och skulle pruta på min target och sa att det fanns nya för 50 papp,,,,ja köp dom sa jag och tydligen så görs det fortfarande.................
Nuuu verkar jag vara av med mitt startproblem på min X7:a!! Jag har kört med den nu en månad efter sista svängen hos ÅF. Det sista de gjorde var att byta kamaxeln, så mycket troligt var det decompen som krånglade. Vilket jag sagt länge. När de fick isär rubbet upptäckte de att vipporna var lite skadade också. Fick givetvis nya vippor. Det tog en vecka extra bara. Nu har jag kört massor och de verkar vara bra så här långt.Hur har det gått för er andra med detta problem?
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️