ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Dorablo skrivet 25 augusti 2013 kl. 23:44:02

Titel: Köptips?
Skrivet av: Dorablo skrivet 25 augusti 2013 kl. 23:44:02
Hej på er!

Efter oändligt velande, har jag bestämt mig för att köpa någon form av atv.
Jag vore hemskt tacksam för tips på bra maskiner, då jag vill ha kvalitet. Min budget är 30.000:-.

Jag kommer framför allt att köra på grus/lervägar. Men jag vill även ha bra topphastighet för att kunna köra på landsväg. Den måste också vara godkänd för att reggas som mc, och få köras i trafik på B kort.

Min första tanke var att köpa den på firman, då jag arbetar med träd. Men jag läste någonstans att man inte kan dra momsen på en mc reggad atv. Den måste tydligen vara terrängreggad. Stämmer detta?

Vad har ni för erfarenheter och tips att ge till mig?

/Dorablo
Titel: SV: Köptips?
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 augusti 2013 kl. 23:51:05
Det känns som du behöver höja budgeten en bit, eller dra ner på önskemålen.

Vad menar du med kvalitet?

Inom din budget blir det nog en kines eller kanske en taiwanmaskin. Och då är det nog upp till 500cc och det ger ingen större fartupplevelse.

Vilken hastighet vill du kunna åka i? Funkar det med en bakhjulsdriven quad istället?
Titel: SV: Köptips?
Skrivet av: Hydro skrivet 26 augusti 2013 kl. 00:44:51
Allt här i världen är relativt, och om du aldrig kört fyrhjuling bör du börja med det.
Då får du en referens och kan sedan fundera på vad som räcker till dig gällande prestanda.

Har man permobiler och åkgräsklippare som referenser så är de flesta fyrhjulingar rätt rappa, men utgår man från en sportmotorcykel så är fyrhjulingar trötta så man somnar.

På forum får man ofta minst sagt vinklade versioner, man bör alltså prova själv.
Det finns jättemånga som är väldigt nöjda med sina Sym 250, SMC300 osv, samtidigt som en del med Raptor 700 tycker sina maskiner är jätteslöa och letar trim, trim och trim.
Så allt är relativt och individuellt.

Tänk sedan på att om du skall ha landsvägsreggad fyrhjuling att du kikar på de som redan har den regformen.
Att ändra regform är nog på gränsen till omöjligt, och oavsett inte lönande.

Innan var det som så att RSV inte godkände lv-reggade fyrhjulingar men en del fick igenom det ändå.
Hur det är numera (då ju delen med lv-reggat ökat starkt) vet jag inte, men prata med din revisor!

...och när du ändå pratar med honom så kolla ifall det inte finns möjlighet att utöka budgeten lite!

För en fyrhjuling är ju jättebra när "man jobbar med träd"!
...och 30 000 för en firma är ju inga jättepengar...
  ()p
Titel: SV: Köptips?
Skrivet av: Dorablo skrivet 27 augusti 2013 kl. 18:35:47
Tusen tack för era utförliga och givande svar!!
Jag antar att jag skrev fel när jag skrev att jag är ute efter en atv. Jag menar nog quad.
Jag har hittar några på blocket, för runt
30.000:-. Tex Dinli 450 dirt lightning. Har kollat på youtube, och den verkar kunna duga åt mig. Om det inte är 'en skitmaskin'??

Det vore kul att kunna blåsa upp i 150, men 120 nöjer jag mig med. Låt säga att en maskin toppar 120 km/h, hur länge kan man ligga runt 100 km/h utan att det sliter för mycket på den?

Jag har även kikat på Yamaha yfz 450 wl -07. Dock begriper jag inte skillnaden på alla maskiner.
Om vi ser till dessa krav, vilka Quads kan ni tipsa mig om då?
(Jag tänker köpa begagnat, men höjer budgeten till 40.000:-)

Minimum 115 toppfart.
Kraftig motor så att den reser upp på bakhjulen, minst på 1:an,
gärna på 2:an och 3:an åxå. Att rycka i styret gills inte : )
Vara reggad, så att den får köras på B kort. Och ha hyfsade köregenskaper både på asfalt och offrad.

Tack än en gång!
Titel: SV: Köptips?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 27 augusti 2013 kl. 19:06:05
Ska du åka bakhjul på fler växlar än på 1:an så ska du satsa på en märkesmaskin dvs Suzuki, Yamaha, Kawasaki, Can Am, Honda. Max Hastigheten ligger väl runt 130-140 skulle jag tippa på men det är inte några bekväma hastigheter att ligga i.
Can Am DS450 går det åka bakhjul på 3:ans växel iaf och går att gasa upp på 1:an ()p
Kina/Taiwan går väl att få upp på 1:an med lite teknik.
Titel: SV: Köptips?
Skrivet av: Dorablo skrivet 28 augusti 2013 kl. 14:44:53
Tack! Sålde du din can am för att den var kass?
Är det stor skillnad på de märkena du tipsat om, eller är det i stort sett samma kvalité?
Tror ni att jag blir missnöjd med en dinli 450 dirt? Vad har ni att säga om dinli?
Titel: SV: Köptips?
Skrivet av: Brolle81 skrivet 28 augusti 2013 kl. 15:02:00
Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Can Am och Honda skulle jag vilja påstå håller en högre kvalité men därmed också ett högre pris. 450 Dinli är säkert en helt okej maskin men jag hade nog inte velat köra för mycket off-road med den för att jag helt enkelt inte tror att den är så lämpad för det samt att den väger rätt ordentligt. YFZ450 är mer av en cross maskin med 5h intervall på olja och filter vad jag har förstått det som samt saknar back. Suzuki finns det rätt många vägreggade till vettiga priser anser jag dock så har jag hört att lådan på vissa årsmodeller är lite vek (dock sagt av en som tävlar). Jag var på väg att köpa en Suzuki Ltz 400 men hitta en 350 raptor till bättre pris och närmare.
Titel: SV: Köptips?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 28 augusti 2013 kl. 15:32:37
Tack! Sålde du din can am för att den var kass?
Är det stor skillnad på de märkena du tipsat om, eller är det i stort sett samma kvalité?
Tror ni att jag blir missnöjd med en dinli 450 dirt? Vad har ni att säga om dinli?
Kass var det sista den maskinen var, nä jag bytte till en Renegade 800 ist.
Det är stor skillnad på en Dinli 450 och någon av märkesmaskinerna men finns dom som är nöjda med dom med.
Jag var ganska nöjd med min Hyosung tills jag provade Can AM:en, dag och natt.
Topphastigheten är ungefär den samma men resan dit och turer off road har dom inte en chans.

Dinli fungerar men inte lika bra som de stora märkena.
Titel: SV: Köptips?
Skrivet av: Hydro skrivet 28 augusti 2013 kl. 22:05:28
Man måste ta med mer parametrar än bara hur ofta saker går sönder.

Kvalitetsmaskiner kan också gå sönder, men gällande tex quads är det rätt stor skillnad på tex vikter.

En Dinli ligger väl på 220 kilo va?
En Can-Am 450 ligger på 150.
Det skiljer alltså SJUTTIO kilo!

Att Can-Amen då självklart är betydligt rappare och mer lätthanterlig är ju knappast konstigt alls!
Till detta kommer dessutom ett betydligt mer välbalanserat chassie med väl fungerande stötdämpare.

De har betydligt bättre materialval, men även lite klenare dimensioner ibland.
Det är ju en tävlingsmaskin och då får man räkna med att marginalerna inte är lika stora som på tex en Raptor.
Saker kan gå sönder.
Men det betyder inte att maskinen är dålig eller har dåligt kvalité!
Bara att de prioriterat vikt före extragods och effekt före lång livslängd.
Skillnaden emellan dessa maskiner är STOR.

Yamaha, Suzuki osv är typ nästan i samma liga.
Dinli är dock i en helt annan liga...

Dinlin är för övrigt extremtung i framänden, så att stegra känns som ett tufft projekt.
Titel: SV: Köptips?
Skrivet av: Dorablo skrivet 8 september 2013 kl. 23:13:06
Menar du att skillnaden är STOR, mellan can-am och raptor? I så fall, vad är skillnaden?

Finns det någonstans man kan läsa om quads? Fullständigt oberoende, ärliga recentioner och beskrivningar av vad olika märken/modeller är bäst och sämst på? Så att man på något vis skapar sig en överblick över de flesta maskinerna, så att man själv kan välja rätt vid ett köp, utifrån personliga behov och smak? Att NI skall veta vad JAG ska ha för maskin, är väl mycket begärt.

En Dinli ska jag inte ha, efter det jag har hört er berätta här.
Jag har som sagt kollat lite på en Yamaha raptor 660. Och det verkar kunna vara en maskin i min smak. Dock gör jag den bedömningen endast på märke, utseende och motorstorlek. Men man vill ju veta mer än så innan man smäller 40 lax.

Åter igen är jag hemskt tacksam för hjälp : )
 
Man måste ta med mer parametrar än bara hur ofta saker går sönder.

Kvalitetsmaskiner kan också gå sönder, men gällande tex quads är det rätt stor skillnad på tex vikter.

En Dinli ligger väl på 220 kilo va?
En Can-Am 450 ligger på 150.
Det skiljer alltså SJUTTIO kilo!

Att Can-Amen då självklart är betydligt rappare och mer lätthanterlig är ju knappast konstigt alls!
Till detta kommer dessutom ett betydligt mer välbalanserat chassie med väl fungerande stötdämpare.

De har betydligt bättre materialval, men även lite klenare dimensioner ibland.
Det är ju en tävlingsmaskin och då får man räkna med att marginalerna inte är lika stora som på tex en Raptor.
Saker kan gå sönder.
Men det betyder inte att maskinen är dålig eller har dåligt kvalité!
Bara att de prioriterat vikt före extragods och effekt före lång livslängd.
Skillnaden emellan dessa maskiner är STOR.

Yamaha, Suzuki osv är typ nästan i samma liga.
Dinli är dock i en helt annan liga...

Dinlin är för övrigt extremtung i framänden, så att stegra känns som ett tufft projekt.
Titel: SV: Köptips?
Skrivet av: Hydro skrivet 8 september 2013 kl. 23:18:00
Nu jämförde jag ju förvisso inte Can-Am med Raptorn så sett... men även här är det rätt stor skillnad.

Jämförelsen var mellan CA och Dinli.

Att läsa en massa på nätet och forum mm är ju kul tidsfördriv men det är ändå den personliga åsikten och känslan som är den viktigaste, så istället för att leta dig gammal på forum kika istället lite efter maskiner att testa!

Det ger mer... ja, till och med mest faktiskt.
 ()p
Titel: SV: Köptips?
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 8 september 2013 kl. 23:41:19
Är ej säker på att det är så smart att plocka in en quad i ditt bolag, det kan ju gå men det kan ochså mycket lätt skapa problem. De flesta beggade quaddar lär vara privatägda och därav sk momssmittade.! Jag råder dig att mycket noggrant kolla upp det innan köp.! Är du van förare av fyrhjuling?? Om inte så lugna dig med dina krav med att köra på bakhjul och åka i 120+ km/h tills du behärskar en fyrhjuling på landsväg. Börja med en Suzuki ltz400 eller Yamaha 350 det räcker långt för en nybörjare om du nu är det. ;)


Lycka till.
Mvh
Robban