Jag har även provat att montera xenon på min outlander, men hjulingen lägger av och den varnar för "lost comunication ECM" i displayen varje gång jag slår på det... hur har ni kopplat in er?Mvh Stefan
Citat från: BRP mania skrivet 17 september 2010 kl. 12:53:08Jag har även provat att montera xenon på min outlander, men hjulingen lägger av och den varnar för "lost comunication ECM" i displayen varje gång jag slår på det... hur har ni kopplat in er?Mvh StefanDu får inte koppla in xenon på orginalkablarna. Man ska sätta dit ett relä och dra +kabeln direkt från batteriet till relät och använda orginal ljuskabel som tillslag på relät.Du kan paja hela skiten om du kopplar xenon direkt på ljuskablarna. Canams databox läser av spänning och blir den ändrad så går den ner i säkert läge eller nått sånt har ja hört.Du köper ett vanligt 30A extraljusrelä på biltema och kopplar in
Citat från: Lowest skrivet 17 september 2010 kl. 19:24:19Citat från: BRP mania skrivet 17 september 2010 kl. 12:53:08Jag har även provat att montera xenon på min outlander, men hjulingen lägger av och den varnar för "lost comunication ECM" i displayen varje gång jag slår på det... hur har ni kopplat in er?Mvh StefanDu får inte koppla in xenon på orginalkablarna. Man ska sätta dit ett relä och dra +kabeln direkt från batteriet till relät och använda orginal ljuskabel som tillslag på relät.Du kan paja hela skiten om du kopplar xenon direkt på ljuskablarna. Canams databox läser av spänning och blir den ändrad så går den ner i säkert läge eller nått sånt har ja hört.Du köper ett vanligt 30A extraljusrelä på biltema och kopplar in Tack för svaren.Xenonet sitter i ett par extraljus och det är kopplat till relä med 30 spänningen(konstant +) direkt från batteri via hängsäkring. Jorden är tagen från ramen. det borde väl funka? ibland tänder de upp men oftast går den in i skydds läget Jag borde kunna klura ut det här, men är bara van vid elektroniken på +styrda bilar
Citat från: BRP mania skrivet 22 september 2010 kl. 19:22:15Citat från: Lowest skrivet 17 september 2010 kl. 19:24:19Citat från: BRP mania skrivet 17 september 2010 kl. 12:53:08Jag har även provat att montera xenon på min outlander, men hjulingen lägger av och den varnar för "lost comunication ECM" i displayen varje gång jag slår på det... hur har ni kopplat in er?Mvh StefanDu får inte koppla in xenon på orginalkablarna. Man ska sätta dit ett relä och dra +kabeln direkt från batteriet till relät och använda orginal ljuskabel som tillslag på relät.Du kan paja hela skiten om du kopplar xenon direkt på ljuskablarna. Canams databox läser av spänning och blir den ändrad så går den ner i säkert läge eller nått sånt har ja hört.Du köper ett vanligt 30A extraljusrelä på biltema och kopplar in Tack för svaren.Xenonet sitter i ett par extraljus och det är kopplat till relä med 30 spänningen(konstant +) direkt från batteri via hängsäkring. Jorden är tagen från ramen. det borde väl funka? ibland tänder de upp men oftast går den in i skydds läget Jag borde kunna klura ut det här, men är bara van vid elektroniken på +styrda bilar Är jorden OK då? Blir det samma om du jordar direkt på batteriet?
Lånar tråden lite......om man har en vägreggad hjuling och xenon konverterar den, vad tycker SBP om det? Lär ju inte funka så bra, eller finns det inga regler för detta på motorcyklar?
Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.
Citat från: Atvfreak skrivet 15 oktober 2010 kl. 19:16:28Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.Varför ska du ha 50W Xenon? Klart att det ger mer "fräs", men ett 35W Xenonkit ger ca 4-5ggr mer ljusoutput mot vanlig 55W halogen (vid 4300k). Så 20W mindre strömåtgång (när de väl är igång ja...)och mångdubbelt mer ljus är ju bara... HAPPY TIMES som Borat hade sagt
Citat från: Atvfreak skrivet 15 oktober 2010 kl. 19:16:28Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.35 watt är lagom...risken är att du bränner insatserna annars med följd av kromsläpp, insatserna är dåck relativt små för att klara värmen...Att ballasterna drar mycket effekt i startögonblicket har ingen betydelse för energikonsumtionen, det gäller bara under en 10-dels sekund. Mina 35W Bi-xenon är avsäkrade med 10A säkring...alltså 2x35W.
Citat från: Delarium skrivet 16 oktober 2010 kl. 15:11:41Citat från: Atvfreak skrivet 15 oktober 2010 kl. 19:16:28Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.Varför ska du ha 50W Xenon? Klart att det ger mer "fräs", men ett 35W Xenonkit ger ca 4-5ggr mer ljusoutput mot vanlig 55W halogen (vid 4300k). Så 20W mindre strömåtgång (när de väl är igång ja...)och mångdubbelt mer ljus är ju bara... HAPPY TIMES som Borat hade sagt Varför ska du ha 50W? För att jag kan!!!
Som sagt xenon alstrar mindre värme än halogen i sama watt.
Citat från: fyrjuling skrivet 16 oktober 2010 kl. 18:28:04Citat från: Delarium skrivet 16 oktober 2010 kl. 15:11:41Citat från: Atvfreak skrivet 15 oktober 2010 kl. 19:16:28Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.Varför ska du ha 50W Xenon? Klart att det ger mer "fräs", men ett 35W Xenonkit ger ca 4-5ggr mer ljusoutput mot vanlig 55W halogen (vid 4300k). Så 20W mindre strömåtgång (när de väl är igång ja...)och mångdubbelt mer ljus är ju bara... HAPPY TIMES som Borat hade sagt Varför ska du ha 50W? För att jag kan!!!Ja, skruva på en 40" LCD-tv på hjulingen när du ändå håller på. Skämtåsido, 50W kan äventyra reflektorerna om det sitter 35W orginal. Sitter det 50W-ish från början så är det klart det går, men 35W är ruskigt bra ändå.Såhär blev det på min SMC: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30910.msg273383#msg273383
Har 3st extraljus på bilen och två av dom har jag konverterat med 35w xenon och det tredje i mitten har jag 100w halogen i.håller man handen 50cm framför ljuset med halogen så blir det riktigt varmt på handen.Medan glaset till lamporna med xenon på sin höjd blir lite ljummet efter ett tag.Så jag är rätt säker på vad som blir varmast.
Citat från: O_Jonsson skrivet 17 oktober 2010 kl. 12:15:37Har 3st extraljus på bilen och två av dom har jag konverterat med 35w xenon och det tredje i mitten har jag 100w halogen i.håller man handen 50cm framför ljuset med halogen så blir det riktigt varmt på handen.Medan glaset till lamporna med xenon på sin höjd blir lite ljummet efter ett tag.Så jag är rätt säker på vad som blir varmast.Ganska givet att 100W halogen är varmare än 35W Xenon. Eller missförstår jag dig?
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️