1
Yamaha / SV: Justera bakdämpare Raptor 350
« skrivet: 10 april 2010 kl. 11:58:37 »
jo visst gör jag det - eller strax utanför. Bor du häromkring också?
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
Yamaha / SV: Justera bakdämpare Raptor 350« skrivet: 10 april 2010 kl. 11:58:37 »
jo visst gör jag det - eller strax utanför. Bor du häromkring också?
2
Yamaha / SV: Justera bakdämpare Raptor 350« skrivet: 9 april 2010 kl. 14:28:09 »
Det är hänget jag vill åtgärda, själv väger jag runt 64 kg - så är ingen fara så. Men fjädern är så slapp som den kan bli (nästan) och hänget är ungefär 1.5 dm utan förare o 2.5 dm med, 2 pers går inte ens nästan. Så tycker den niger lite väl i bak när man kör normalt
I övrigt är jag så jävla nöjd med den, inte ens nästan läskigt första gångerna när man lättade från backen Ska nog införskaffa haknyckel, verkade smidigast! Bör jag köpa 2 för att kunna hålla emot den övre när jag drar den undre? 3
Yamaha / SV: Justera bakdämpare Raptor 350« skrivet: 8 april 2010 kl. 17:08:05 »
Provat att knacka lite, men sitter tyvärr får hårt för att jag ska kunna rubba den på det viset . Några fler tips?
4
Yamaha / Justera bakdämpare Raptor 350« skrivet: 8 april 2010 kl. 12:12:04 »
Hejsan!
Fick inte med något verktyg för att justera bakdämparen till Raptorn. Tycker den niger lite väl mycket när man sitter/står på den. Finns det någon vänlig själ runt Uppsala som har koll på vart man gör detta eller kan tänka sig att hjälpa till? Tack på förhand! /Mvh Andreas 5
Köpa en ATV / SV: Skillnader på ATV och Quad?« skrivet: 28 januari 2010 kl. 21:16:31 »Ständigt bra svar här, härligt. Mycket bra förslag att provköra. Det jag gillar med quad är förbrukningen, samt att det är väldigt lättsladdat i och med att man kan välja växel och således hastighet på bakhjulen ganska lätt. Ska man ut i skogen så säger jag helt enkelt en ATV, det är ju som att sitta i fåtöljen hemma när man åker över stockar och sten. Med en quad känns varenda litet träd som jag vet inte vad! Något som kan vara värt att tänka på också är att maskiner med delade bakaxlar och diff beter sig mycket bättre på vägen då ytterhjulet aldrig bromsar så fort man svänger. Enligt fysiken borde man få mindre slitage på bakaxel-lager. (men någon med kött på benen får gärna lägga till lite). En ATV tycker jag att man åker skönare på helt enkelt, men det kostar mer i inköp och drift och känns inte lika "busigt". Men som jag alltid ansett med bilar - hellre sitta och klaga över brist på sportighet, än att sitta och klaga över brist på komfort. För gångerna man vill bara ligga och "mysa" på vägen är långt fler än de man vill tävlingsköra (lite beroende på hur man är lagd). Jag vill upptäcka världen på min fyrhjuling o de duger tyvärr inte en quad till i skogen alla gånger! 6
Quadracing / SV: Tips på quad för nybörjare« skrivet: 21 januari 2010 kl. 11:46:02 »Men som snowgubben skrev så e de åkerkörning grusväg å dyl han ska köra å inga 20 meters hopp han ska ha maskinen till,Å då funkar en DINLI 450 helt utmärkt Det kan inte vara så att folk ledsnade när du, oavsett vad trådskaparen föll in på för linje, skriver du Dinli med stora bokstäver 2-3 gånger i varje inlägg och postade ett tag lika ofta som någon svarade? __ Håller på med andra hobbys där jag valt att gå på en kina-variant. Det har fungerat galant. Det gäller att man kan skruva och fixa lite själv om man fått ett måndags-ex men i övrigt har det fungerat bra. Självklart ska man välja hoj efter skicket. Det går ju att köra slut på vilken maskin som helst, iallafall med dagens toleranser. Att plasten är spröd tycker jag inte är största problemet. Vissa använder dom mest på asfalt och putsar nästan sönder kåporna och då spelar ju inte det någon roll hur lätt plasten går sönder. Dom kanske väljer att byta den när den blir repig ändå. I vissa fall kan det straffa sig att vara dumsnål! Men jag vet Dinli maskiner som piskats utom denna värld och fungerat lika fint för det. Själv väljer jag alltid efter skick och körkänsla. Prova båda! I vissa fall kan en tyngre maskin passa vissa bättre och tvärtom. För mig stannade det på Raptor 350, som inte riktigt gas-reser vid gaspådrag p.g.a för mjuk dämpning men lämnas ändå inte nämnvärt efter en trimmad ltz 400. Men o andra sidan passar växellådan mig mycket mer i smaken, samt att den är så lätt. Den väger mindre än ltzan, är mycket skön att åka på och väldigt snäll maskin i övrigt. Prova, känn och kläm. Även om man kan få måndags-ex så fungerar de flesta maskiner bra om man hanterar de rätt! Utseendet gör faktiskt skillnad, som man brukar säga. Hungern är bästa kryddan, så tycker man en maskin är riktigt sjukt snygg så lovar jag att upplevelsen att köra den förstärks. Nyaste Dinlin och SMC wildcat tycker jag är en av de snyggaste maskinerna som säljs idag - jag är van att inte dömma maskin för tillverkarens rykte, kanske har med det att göra. Ps. Efter jag skaffade min så provkörde jag en trimmad LTZ400an lite grann, men även om jag gillade de fåtalet fler hästarna och att den ville resa lite så kändes Raptorn bara ännu mer rätt efter den erfarenheten Ds. 7
Köpa en ATV / SV: ska köpa min första atv. kom med förslag.« skrivet: 12 januari 2010 kl. 20:46:40 »
Skulle tipsa om Raptor 350 annars. Mycket nöjd med min. Visste inte så mycket när jag väl skaffade min, men så här i efterhand är jag så jäkla nöjd. Med original drevningen går det riktigt fint att krypa om man är en av dem som prompt ska hänga på ATV's över stock och sten (som en annan). Men det som talar mest för den är så fort man lättar! Den väger ju knappt något, så den är riktigt trevlig att hoppa med!
Men då kan jag tillägga att jag inte direkt åker runt med 8 kw heller. Accelerationsmässigt så går den exakt som en yz125 upp till runt 90 km/h Raptorn och YZ:an var en fin jämförelse medan polaren med en trimmad LTZ400 fick göra upp med CR250 4-takt. LTZan gas-reser mycket lättare, tror lite beror på dämpningen även om det finns lite mer krut i den. Men så stor är inte skillnaden. Kört båda men jag trivs bättre på Raptorn, mycket skönare/följsammare att köra. Bl.a för att man slipper väldigt ojämna längden på 1ans växel jämfört med resten men även balansen och dämparna. Men det är min personliga åsikt. Raptorns 1-3 är perfekt i skogen men för korta på väg så drevade om min lite och nu ligger jag på 4an vid normalt varv i 60-65 istället för 6an 8
Köpa en ATV / SV: Köp av Raptor 350« skrivet: 26 maj 2009 kl. 23:54:43 »
Då skulle jag kliva på en helt annan maskin. Inte långt till en 700 där. Raptorn är jätte trevlig att åka på och behändig, de gillar jag med dem. Men överpris är aldrig bra. SMC wildcat kanske kan vara något annars? 450 maskinern har så täta serviceintervaller..
9
Köpa en ATV / SV: Köp av Raptor 350« skrivet: 20 maj 2009 kl. 17:06:45 »Visst går det att busa med den. Både att hoppa och köra på bakjulen, sidohjulen med för den delen När jag körde original drevningen gick min 120 blankt o vibrerade rätt kraftigt från 60 å uppåt p.g.a varvtal o den låga belastningen. Samma grej som du sa att sista växeln gick in i 50. Men bytte till 15 framdrev blev ju en jäkla skillnad. Alla vibrationer var borta. Förut var de ingen idé o gasa under 4ans växel p.g.a för lite belastning, men nu är det fart redan från första växeln och vid normal körning kastar jag i sista växeln i ca. 72-74. Vibrationsfritt under 110 o jag ligger ostört upp i 95 (men då vandrar den ju lite på vägen med original däcken). Jag tycker effekten räcker mer än väl i skogen o väldigt trevlig o hoppa med. Väger inte mkt, så de är skönt om man måste lyfta lite . Väldigt trevlig o skön att åka på väg med jämfört med t.ex LTZan. 10
Köpa en ATV / SV: aldrig haft en atv förut vad ska man köpa?« skrivet: 18 maj 2009 kl. 16:17:15 »De här är en svår ekvation när man kör quad, att kunna köra landsvägsfart med behagliga varv och samtidigt kunna köra i skogen med den. En raptor sägs funka kanon på den fronten Kör 15/38 o urstrypt, den rår enda till 124 km/h o då har jag en del varv kvar. Fullgas på 5ans växel i 70 släpper den på grusväg, 1ans växel är ju betydligt längre nu (men fortfarande hälften så lång som en original LTZ 400). Så den fungerar inte lika bra till "trail" körning. Dvs smyga över stora stenar och trånga utrymmen. Men det är en vanesak, man håller lite högre fart bara. Dessutom är de flesta mest ute efter cross och fina stigar/ lite uphill m.m mer än röja fram bland stock o sten och köra igenom buskar o skit O till och med 350n orkar med precis överallt med spinnande däck och framhjulssläpp när vinkeln kommer. Trevlig att gasa upp över krön med En raptor 700 hade jag kunnat tänka mig varit ruggigt kul men de här räcker gott o väl att flyga fram på och hoppa o he sig 11
Uppsala Län / SV: finns det några runt i uppsala« skrivet: 17 maj 2009 kl. 23:57:42 »Haha jaa, träningsverken är redan hos mig Det är jäkligt bra träning - några timmar i skogen eller på valfri bana känns som fan i armarna. Första gången jag körde så tog armarna slut på bara 20-25 minuter på en bana mestadels av sand så man fick brotta runt han en hel del (sten o gräs på sidorna så gick inte riktigt o gasa upp den på ställ) 12
Övrigt / SV: "Hojåkare" gillar inte atv/quadar....« skrivet: 17 maj 2009 kl. 02:34:50 »
Har själv haft hoj o nu fyrhjuling. Det är lätt att köra hoj! Svårt att köra quad, iallafall att köra det bra.
Sen är det mycket mer fysiskt krävande också, klart som korvspad att dom måste försvara sig. Det kan ju inte vara så att de hojåkarna kan vara både svagare och mer otekniska än quad-åkare. Hur skulle det se ut egentligen? Talade själv med en MC-polis som sa att vi skulle lämnat gräsklipparna hemma.. 5 gånger om.. (ej i tjänst utan på lokala mcbutiken). När det väl kom till kritan kunde han inte köra på grus för det är ju läskigt när bakhjulet rör på sig. Som sagt - tänk om de vore svårt att köra båge, det vore ju fruktansvärt.. Ps. Vid närmare eftertanke borde de ha körkrav på MC-poliser, hantera körning på grus är väl obligatoriskt? Ds 972 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 966. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|