ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: Blazer skrivet 2 december 2017 kl. 20:58:30

Titel: Hög bränsleförbrukning Goes Iron.
Skrivet av: Blazer skrivet 2 december 2017 kl. 20:58:30
Min Goes Iron -17 drar väldigt mycket bensin vid plogning.
Nästan dubbelt mot Goes 520 -08 jag hade tidigare.
Känns ju som om insprutningen är ganska värdelös när den drar så mycket mer än vad förgasarmotorn gjorde.
Någon annan som reflekterat över samma problem?
Titel: SV: Hög bränsleförbrukning Goes Iron.
Skrivet av: GeFeldz skrivet 6 december 2017 kl. 14:56:20
Hur långt har den gått? Min grizzly har precis börjat "släppa" ordentligt efter drygt 80 mil, nu går det att gasa upp den på bakhjulen på högväxeln med rätt fäste, det gick inte förrän efter 60-70 mil och då har jag ändå gasat ganska friskt efter första servicen. Alla rörliga delar i drivlinan behöver polera till sig mot varandra ett tag på nya maskiner, innan dess är det vanskligt att säga nå'nting om förbrukning.
Titel: SV: Hög bränsleförbrukning Goes Iron.
Skrivet av: Blazer skrivet 14 december 2017 kl. 10:44:03
Den har gått 65 mil, får vänta och se om det blir någon skillnad när den gått lite mer. Har även reflekterat över att det ibland luktar oförbränd bensin om avgaserna vid snöplogning.
Titel: SV: Hög bränsleförbrukning Goes Iron.
Skrivet av: GeFeldz skrivet 18 december 2017 kl. 07:56:34
Det låter märkligt, fråga handlaren om det finns nå'n uppdaterad programvara för insprutningen. Det skulle ju kunna vara nå't fel på lambdasensorn, men avgaserna ska inte lukta oförbränd bensin när maskinen är varm... Dessutom lär ju katalysatorn brännas ut rätt fort om den får så pass mycket bränsle. Lukta på oljestickan efter att maskinen är ordentligt varmkörd en längre stund, luktar det bensin om oljan så får den alldeles för mycket.
Titel: SV: Hög bränsleförbrukning Goes Iron.
Skrivet av: ReverendRob skrivet 29 mars 2018 kl. 22:29:58
Jag har lite samma dilemma med min Iron -17, den luktar soppa om avgaserna.

Den har inte gått långt ca 40 mil, men många timmar och nyss blivit servad av åf.
Eftersom kompisen jobbar med att serva ATV hos min åf så var det lätt att fråga
massa dumma frågor om strypningar och problem.
Svaren som kom var ju mindre skoj...

Att det luktar bensin om avgaserna tror jag beror på en strypning vid katen p.g.a
Euro 4 kraven. Detta finns ABSOLUT INTE enligt Goes, det skulle ju innebära att
katen snart blir sönderbränd av fel blandning. Det är ENBART strypt i databox!

Maskinen "bluddrar/baktänder" när den blir varm och jag "snärtar till" på gasen.
Enligt Goes så beror det på ett löst bränslerör.

Jag fick ett brev innan första servicen blev gjord om ett fel på ett motorfäste som är
"för mjukt" och orsakar att en bränsleledning kan skaka sönder och i värsta fall slå eld.
Fick det åtgärdat på garanti och med utlovande från Goes att detta skulle göra att
"bluddrandet" försvinner. Så var inte fallet, det bluddrar vidare.

Hittar liksom små irriterande saker som jag tycker att CF eller Goes borde åtgärdat
redan 2015 när maskinerna var populärast.

Jag gillade min förra maskin 520 betydligt bättre!
Det positiva i detta är att jag tycker ändå att Iron är rätt bensinsnål...