ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Hoffmeister2 skrivet 12 januari 2019 kl. 16:01:53

Titel: Hjälp med service
Skrivet av: Hoffmeister2 skrivet 12 januari 2019 kl. 16:01:53
Hej!

Har precis kööt mig en beggad Linhai 260 -12 års modell

Tänkte byta motoroljan, men har aldrig ägt någon atv förr så behöver lite hjälp.

Vilken olja ska jag ha, och vilken av pluggarna släpper ut motoroljan? Sitter iaf två olika som ser ut att vara avtappning..
Finns det inget oljefilter?

Om någon har en verkstadshandbok skulle jag gärna vilja ha en sådan också!

Något annat jag borde se över nu när jag köpt denna? Den har gått 46 timmar/60 mil.

Mvh Johan
Titel: SV: Hjälp med service
Skrivet av: foenik skrivet 12 januari 2019 kl. 16:30:46
Hej!

Har precis kööt mig en beggad Linhai 260 -12 års modell

Tänkte byta motoroljan, men har aldrig ägt någon atv förr så behöver lite hjälp.

Vilken olja ska jag ha, och vilken av pluggarna släpper ut motoroljan? Sitter iaf två olika som ser ut att vara avtappning..
Finns det inget oljefilter?

Om någon har en verkstadshandbok skulle jag gärna vilja ha en sådan också!

Något annat jag borde se över nu när jag köpt denna? Den har gått 46 timmar/60 mil.

Mvh Johan

På min är det hylsa 19, avtappningen sitter rakt under motorn, längst fram så att säga.
Själva pliggen du lossnar är väl ungefär 5cm i diameter om det är samma på din.
Oljefiltret består i av en sil som kommer trilla ut när du lossnar pluggen, den är fjäderbelastad.
Du ska ha 4T olja för motorcykel. Biltemas är bra nog (OKQ8).

Är du osäker sök på youtube.. 'linhai atv oil change" tex. finns massor!

Kolla över lösa bultar och efterdra, köp en fettspruta och fett och smörj upp alla leder, det sitter nipplar, så gör du dig själv en tjänst lite längre fram!
Titel: SV: Hjälp med service
Skrivet av: Hoffmeister2 skrivet 12 januari 2019 kl. 18:35:59
På min är det hylsa 19, avtappningen sitter rakt under motorn, längst fram så att säga.
Själva pliggen du lossnar är väl ungefär 5cm i diameter om det är samma på din.
Oljefiltret består i av en sil som kommer trilla ut när du lossnar pluggen, den är fjäderbelastad.
Du ska ha 4T olja för motorcykel. Biltemas är bra nog (OKQ8).

Är du osäker sök på youtube.. 'linhai atv oil change" tex. finns massor!

Kolla över lösa bultar och efterdra, köp en fettspruta och fett och smörj upp alla leder, det sitter nipplar, så gör du dig själv en tjänst lite längre fram!

Ok, men ska det verkligen vara mc-olja? Sae 10-40 står det i manualen såg jag nu.. en vanlig biloja måste väl funka? Är ju inga högvarviga motorer precis.

Och tänkte byta växellådsoljan också. Det är en liten skruv under själva växellådan, eller hur? Typ hylsa 10 eller nåt?

Duger biltemas transmissionsolja? Den verkar iaf uppfylla dom krav som står i manualen( sae 80/90 GL5) och ska det vara mineral eller syntet?
Titel: SV: Hjälp med service
Skrivet av: foenik skrivet 12 januari 2019 kl. 19:35:02
Ok, men ska det verkligen vara mc-olja? Sae 10-40 står det i manualen såg jag nu.. en vanlig biloja måste väl funka? Är ju inga högvarviga motorer precis.

Och tänkte byta växellådsoljan också. Det är en liten skruv under själva växellådan, eller hur? Typ hylsa 10 eller nåt?

Duger biltemas transmissionsolja? Den verkar iaf uppfylla dom krav som står i manualen( sae 80/90 GL5) och ska det vara mineral eller syntet?

En bilmotor arbetar runt 2500-3000varv, en ATV runt 5-8, alltså mer motorcykel än bil  ()p
En 10a stämmer bra till lådan.

Jag kör feltemas i mina, som sagt är det OKQ8's olja.
Jag valde mineral till min men den är mycket äldre, ibland vill gamla packboxar inte hålla tätt med för tunn olja (helsyntet).
Titel: SV: Hjälp med service
Skrivet av: Hoffmeister2 skrivet 12 januari 2019 kl. 21:25:28
En bilmotor arbetar runt 2500-3000varv, en ATV runt 5-8, alltså mer motorcykel än bil  ()p
En 10a stämmer bra till lådan.

Jag kör feltemas i mina, som sagt är det OKQ8's olja.
Jag valde mineral till min men den är mycket äldre, ibland vill gamla packboxar inte hålla tätt med för tunn olja (helsyntet).




Ok gött! Tackar för svaren! Kan säga att när jag lossade pluggen till växellådsoljan så kom det ingen olja.. låg som en klump eller tjock olja framför hålet och blockade.. fick peta hål med en mejsel, och knappt då började det rinna.. fick köra lätt med tryckluft från påfyllningshålet för att få lite fart på det. Hoppas man inte skadat något nu bara efter mycket tid fick jag ut skiten.. en brun sörja.. jisses, den var nog aldrig bytt sen tidigare.

Föresten, kan du säga vilket artikelnr på Biltema jag ska köpa av transmissionsolja? Finns några olika.
Ska vara 80/90 GL5, men kan du säga exakt vilken jag ska ha tror du?
Titel: SV: Hjälp med service
Skrivet av: foenik skrivet 13 januari 2019 kl. 10:54:19



Ok gött! Tackar för svaren! Kan säga att när jag lossade pluggen till växellådsoljan så kom det ingen olja.. låg som en klump eller tjock olja framför hålet och blockade.. fick peta hål med en mejsel, och knappt då började det rinna.. fick köra lätt med tryckluft från påfyllningshålet för att få lite fart på det. Hoppas man inte skadat något nu bara efter mycket tid fick jag ut skiten.. en brun sörja.. jisses, den var nog aldrig bytt sen tidigare.

Föresten, kan du säga vilket artikelnr på Biltema jag ska köpa av transmissionsolja? Finns några olika.
Ska vara 80/90 GL5, men kan du säga exakt vilken jag ska ha tror du?

Man brukar köra med maskin så oljan blir varm så rinner den ut lättare, den är seg som tuggummi!
Oljan är brun men ska inte vara klumpig, då är den vattenskadad, det har samtliga mina varit så inget ovanligt...

80/90 växellådsolja , den du nämner är rätt

Byt i fram och bakaxel också när du ändå håller på, gå in på min tråd här under 260 så finns det film på hur du byter dom.