ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: fisher skrivet 15 mars 2014 kl. 21:07:40

Titel: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: fisher skrivet 15 mars 2014 kl. 21:07:40
Tänkte se hur många mil/tim ni brukar plocka ihop på en kedja tills ni känner att det är dags att byta?
alla kanske inte noggrant inspekterar kedjan osv utan kör mest på rutin och köper sedan byter.
Hade!



Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Hydro skrivet 15 mars 2014 kl. 21:13:45
Nä, det är ungefär som att skita.
Det gör man vid behov, inte för att det är kul eller för att ett visst antal timmar passerat sen sist.

Vid viss körning håller en kedja 20 mil vid en annan 200 mil vid ytterligare en annan typ 2000 mil.
 
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 15 mars 2014 kl. 21:15:41
Hydro har rätt.

Lättaste fingervisningen är när dreven har hajtänder.

Då byter man allt.
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 15 mars 2014 kl. 21:18:19
 :lol: hydro ()p
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: CrozOver skrivet 15 mars 2014 kl. 21:19:50
Dra inte ut på bytet för länge bara.. Kompisens Yamaha 350s kedja gick av, och slog sönder hela kedjeskyddet mindre småsaker jag inte kommer ihåg..
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: fisher skrivet 15 mars 2014 kl. 21:24:31
Nä, det är ungefär som att skita.
Det gör man vid behov, inte för att det är kul eller för att ett visst antal timmar passerat sen sist.

Vid viss körning håller en kedja 20 mil vid en annan 200 mil vid ytterligare en annan typ 2000 mil.
:lol:
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Dingelingen skrivet 15 mars 2014 kl. 21:48:44
Nä, det är ungefär som att skita.
Det gör man vid behov, inte för att det är kul eller för att ett visst antal timmar passerat sen sist.

Vid viss körning håller en kedja 20 mil vid en annan 200 mil vid ytterligare en annan typ 2000 mil.


 ()p :lol: ()p
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 15 mars 2014 kl. 22:09:59
Byter aldrig alltihop samtidigt därför att jag ändrar utväxling beroende på vilken bana jag kör. Jag har en standard drevning jag kör men byter framdrev från 14-15 fram och tillbaka hela tiden. Jag byter kedjan när den börjar bli seg i länkarna vilket den blir (så som jag kör) efter ungefär 50-100 timmar. Samt dreven byter jag enbart när dom är slitna. Byter aldrig hela drivpaketet samtidigt.

Kör numera alltid med X-ring kedja antingen RK eller DID. Inget annat... Sen såklart Ståldrev och inte aluminium piss  :whip:
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: cARLBOM skrivet 15 mars 2014 kl. 22:26:32
Kör du av en kedja, sen köper en ny o kör av den... då byter man allt  ;D
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: hell-man skrivet 15 mars 2014 kl. 22:26:56
Kul att en tvättäkta quadcrossåkares erfarenhet ska passa en nybliven gatquadägare.
Narmasil har garanterat rätt, men hur relevant är det egentligen i detta sammanhang?
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 15 mars 2014 kl. 22:31:14
Fast han har inte rätt.

Allt går.
Man kan ha diesel istället för motorolja.
Man kan ha Biltemabatteri.

Man byter allt.
Aldrig hört om någon crossåkare som bara byter kedja.

Byta drev imellan kan man ju göra.
Men när man byter kedja byter man också till nya drev.
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: cARLBOM skrivet 15 mars 2014 kl. 22:36:45
Fast han har inte rätt.

Allt går.
Man kan ha diesel istället för motorolja.
Man kan ha Biltemabatteri.

Man byter allt.
Aldrig hört om någon crossåkare som bara byter kedja.

Byta drev imellan kan man ju göra.
Men när man byter kedja byter man också till nya drev.

Jag skulle oxå satsa på att byta allt när något är slitet, då vet man att det är bra och man kan sova gott om natten
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Hydro skrivet 15 mars 2014 kl. 22:41:19
Kedjans skick kontrolleras klart enklast genom att dra den rakt bak från bakdrevet.
Då skall inga tandspetsar synas.
Här är alltså en bild på en kass kedja:
(http://www.tvingmcservice.se/bilder/verkstad/sliten_kedja.jpg)

Det är långt ifrån alla maskiner man kan se framdrevet på, att kolla dess förlängning genom att mäta kräver lite mer teknik och kunskap om vad kedjan heter, osv... därför, dra bakåt bakom bakdrevet.

Sen att framdrevet slits snabbare än bakdrevet säger sig ju självt och är tänderna krökta eller slitna så byts det.
Ett slitet drev sliter snabbt ut en kedja, och tvärtom.
 
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 mars 2014 kl. 00:01:56
Mjaha. Nu frågade ju trådstarteren hur vi gör, inte hur man bör göra vid gatkörning...

Förstår inte RIKTIGT hur ni tänker. Jag utgår ifrån att dom flesta här väljer en utväxling och stannar med den. Finns väl ett fåtal som har en Raptor säg och byter mellan gata och offroad "mode" med sänkningar och allt  vad det heter.

Mina framdrev slits ju olika. Sen kanske jag kört 10 timmar med 14 kuggs och 50 timmar med 15 kuggs. Bakdrev kör jag alltid samma (38) Så jag byter kedja och bakdrev samtidigt... OFTAST. Men känns inte jättesmart att kasta mitt 14 kuggs framdrev när jag sätter på ny kedja för att det gått 10 timmar medans bakdrevet då gått 60 timmar. Sen slits ju framdreven fortare än bak. Så där faller hela faderullan igen. Så byter ni hela drivpaketet samtidigt och går på hur framdrevet ser ut så slänger ni antagligen ett ganska okej bakdrev. Helt rätt vore ju då att ha 2 framdrev av samma storlek och byta dom var 5'e timme om man skulle vara petig. Eller som endel kanske gör (jag vet inte hur andra gör) att kolla på bakdrevet enbart för det är lättast att se och då är ju framdrevet sopslut medans bakdrevet ser rätt okej ut  :dntknow:

Varför ska man byta allt som ett paket då? En icke-ringad kedja sträcker sig. Det gör visserligen en ringad kedja också men det är ytterst lite. Jag har kört alla 3 typer av kedjor och en icke-ringad kedja fick jag sträcka efter varje timmes körning ungefär... X-ring kedjan har jag aldrig sträckt (50+ tim) och spelet är inom toleransen. Skiljer ytterst lite

Sen har jag som sagt kört av en DID O-ring kedja (lättad med hål i) Kedjan hade gått ungefär 3-4 timmar. Då byter man ju inte drev till nya heller. Skälet att min kedja gick av var för att jag kör som sagt cross, och kör helt utan drevskydd så kedjan bokstavligen badar i grus ganska ofta och då händer det att en sten lägger sig otroligt dumt till. Har hänt en gång och då spräckte ena sidan av länken men kedjan höll.

Undrar lite hur Carlbom gjort för att köra av 2 kedjor. Låter märkligt  :dntknow: Kört icke-ringad kedja över toleransen? tror det är ytterst få som kör icke-ringade kedjor dock. Kedjelås åt fel håll?

Sen en annan sak som många verkar fått om bakfoten är det här med kedjespray och varför man sprayar, har diskuterat detta hundra gånger och dom flesta verkar ju tro man sprayar för att kedjan ska hålla längre vilket inte stämmer på en ringad kedja. Kedjan bryr sig varken till eller från om du sprayar kedjespray.  Man köper en Ringad kedja för att skit inte ska komma in, sen sprayar man kedjespray för att länkarna ska hålla längre... Sunt förnuft och ren logik säger att det inte är så  ;)  Däremot skonar det dreven

Hoppas jag gjorde lite klarhet i hur jag menade tidigare


Edit: Sen finns det ju massa olika sätt att se om en kedja är slut. B.la hur "klibbiga" länkarna är (ringade kedjor) avstånd mellan 10 länkar. samt så som Hydro visade på bild
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: cARLBOM skrivet 16 mars 2014 kl. 00:10:45
Undrar lite hur Carlbom gjort för att köra av 2 kedjor. Låter märkligt  :dntknow: Kört icke-ringad kedja över toleransen? tror det är ytterst få som kör icke-ringade kedjor dock. Kedjelås åt fel håll?

Helt och hållet dålig koll på prylarna, körde av en kedja, köpte ny (biltema) pukad i grusgrop ;) så den gick av ganska snabbt... sen kollade jag dreven, ja dem var sopslut kan vi säga...

Edit: O-ring på båda om det nu hade spelat någon roll av min personliga misshandel av grejerna
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 mars 2014 kl. 00:27:04
Ett av de bästa och snabbaste sätten att smälla en kedja är att ha den överdrivet slack samt köra på låga varv så det nästan hackar.

Särskilt på en maskin med stånka så "rappar" kedjan då rätt hårt och detta frestar extremt.
Sen kan man lägga till att quads väl aldrig har nån dämpning i transmissionen?
Motorcyklar har ofta bakdrevet "upphängt" i gummibussningar, även de med fler cylindrar...

Detta "rappande" kan lätt smälla en kedja redan efter 50 mil.

Skruna kedjor, där länkarna inte vill räta ut sig efter att de lämnat dreven, är ju också körda.... men smörjer och sköter man kedjan någorlunda så skall detta inte behöva hända.
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 mars 2014 kl. 00:28:04
Aha. Dåligt koll på hur bra Biltema kedjorna faktiskt är. Första kedjan kanske var en bra kedja fast sliten? Sen Biltema kedjan så kanske du gjorde något liknande jag gjorde (få in en sten i kläm) eller liknande... Tänkte om du smällt 2 kedjor på kort tid på GATA... då är ju något allvarligt galet.

Kan ju även hända om bakdrevet är dåligt, du kör ganska fort och hoppar/fjädrar... Kedjan börjar rida uppe på kuggarna  och när fjädringen går ner så sträcker kedjan och iom att den rider på dreven får den gå onaturligt långt och exploderar av trycket... Kan ha varit så också? Vet en kille som sträckte sin kedja som en fiol och sen körde. Han kom ungefär 50m sen sa det BANG  :banghead:  :help:  ;D

Edit efter Hydro: Jo kedjan rycker ju extremt på enstånkare... Den ligger ju riktigt och slår ibland om man kör på lägre varv, det är ju klart påfrestande. Vore kul att veta bristningsgränsen på Biltemas kedja.... den RK X-ring kedjan har ju 4 tons gräns. Medans min lättade DID X-ring har 3.6 ton
Ang dämpning i transmissionen har då inte jag sett någonting.. Finns ju en undre rulle av LITE mjukare material, men det är ju absolut inget som absorberar ryckena från enstånkaren
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: cARLBOM skrivet 16 mars 2014 kl. 00:33:58
Aha. Dåligt koll på hur bra Biltema kedjorna faktiskt är. Första kedjan kanske var en bra kedja fast sliten? Sen Biltema kedjan så kanske du gjorde något liknande jag gjorde (få in en sten i kläm) eller liknande... Tänkte om du smällt 2 kedjor på kort tid på GATA... då är ju något allvarligt galet.

Kan ju även hända om bakdrevet är dåligt, du kör ganska fort och hoppar/fjädrar... Kedjan börjar rida uppe på kuggarna  och när fjädringen går ner så sträcker kedjan och iom att den rider på dreven får den gå onaturligt långt och exploderar av trycket... Kan ha varit så också? Vet en kille som sträckte sin kedja som en fiol och sen körde. Han kom ungefär 50m sen sa det BANG  :banghead:  :help:  ;D

Den första gick långt men den var nog sliten många mil på asfalt, biltema gick en tredje del av den första, dock gick biltema bara grusgrop typ, vill inte skriva milen här... därför blir det lite luddigt, kan ta det på PM om det är någon som är intresserad
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 mars 2014 kl. 00:42:46
Ryckutjämnarna jag tänker på som ofta sitter på motorcyklar, och då alltså även på de med fler cylindrar, kallas ibland navkuddar (vilket väl egentligen är det som sitter i mitten på bilrattar... men men...) och ser ut enligt denna princip:

(http://i60.tinypic.com/2l553l.jpg)

En quad är ju tänkt och konstruerad för att gå på mjuka underlag, dvs på typ allt utom just asfalt... och då absorberas ju rycken där.
På asfalt blir det dock betydligt mer stumt.
 
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 mars 2014 kl. 00:49:47
Har inte kört så mycket asfalt men tyckte väl inte det ryckte jättemycket, men det var ingenting jag tänkte på direkt. Men det rycker ju otroligt mycket på låga varv på crossbanan. Om man ligger runt 3K-5K varv där i kring.  Märker aldrig några ryck när man kör hårt, kan vara för att man tänker på annat och varvar mer antagligen  ;D

Har sett någon som monterat kamera som filmar just kedjan på en vanlig cross och den slår något fruktansvärt ibland. Så visst får kedjorna stryk  :headbang:
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Dany skrivet 16 mars 2014 kl. 08:09:06
Intressant läsning. När ni skriver ringade kedjor då förmodar jag att ni menar både O-ring och X-ring? Om jag förstått det rätt så driver en X-ring lättare men en O-ringad sträcker sig mindre?

Blev lite fundersam på detta med hurpass kedjan ska vara spänd. Så här har jag, ser det ok ut?

http://youtu.be/NX4QGCMTXzs (http://youtu.be/NX4QGCMTXzs)
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 mars 2014 kl. 08:18:39
Filmen säger tyvärr ingenting.

Kedjan kontrolleras med normal belastning, du måste alltså sitta på.
Och den kontrolleras i underkant, dvs den delen som är ner mot golvet.
Titel: SV: Hur många mil kör ni innan ni byter kedja?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 mars 2014 kl. 09:33:11
Skillnaden på X och O ring har bara med tätningarna att göra. Där X-ring kedjans tätning ser ut som ett X, dvs den har 4 sidor som förhindrar att skit kommer in, nästan som en fyrkant. Medans O-ring är just en O-ring och skit smiter lättare förbi där. Teoretiskt så bör X-ring kedjan gå lite lite lite lite lite lite lite tyngre. Men det är knappast någon som märker  :whip:

Om man tänker att båda kedjorna är i ett laboratorium så slits nog båda kedjorna lika fort skulle jag tro. Men X-ring kedjan håller teoretiskt längre eftersom ringarna står emot skit bättre kontra O-ring. Så sitt för guds skull inte med stålborste på en ringad kedja :)  Sån borste dom har på biltema är rätt bra för att få bort skit annars

Är du osäker på vad du har för typ av kedja kan du ta och kolla noga, kan behöva förstorningsglas. O-ringen är ju rund medans X-ringen har ett litet veck på toppen  ()p

Edit: Och som Hydro skriver så spänns ju kedjan ju mer fjädringen trycks ihop. Man kan ju däremot ta reda på hur mycket det ändrar sig. Dvs du sätter en kompis på hojen, sträcker kedjan som sig bör. Ber kompisen gå av hojen, sen noterar du hur kedjan är då. Så kan du sträcka kedjan i olastat läge, då blir sträckningen "fel" enl måtten man ska hålla sig till. Men blir rätt när du lastar hojen.
Jag sträcker alltid min kedja såhär (dom ytterst få gånger jag gör det)

Sen bör man se över slitplasten som ligger uppe på swingen samt rullen under så dom är friska. Lagret kan balla ur på rullen under ibland och då slits den ganska fort sen. Samt slitplasten uppe på swingen ska ju förhindra att det tuggar på swingen men den tål rätt mycket ändå. Men å andra sidan är den inte direkt dyr att byta  ;)