1
Skötsel / Problem med atv efter gått genom isen. Hjälp!
« skrivet: 21 mars 2020 kl. 18:05:25 »
Hejsan.
Som titeln lyder så har jag problem och vänder mig nu till er proffs.
Jag gick igenom en is för förra vinter i en damm en bonde grävt på sin åker som jag inte hade koll på.
Vi fiskade upp fyrhjulingen med en grävmaskin några timmar senare.
Jag tappade ur olja/vatten och sköljde genom med ny olja. Skivade loss avgassystemet, förgasare mm.
Annat i livet kom i mellan och har nu för ett ta sen börjar att försöka få liv i maskinen igen.
Jag har kommit så långt att den startar och går.
Men tomgången är hög, lite över 2000 i varv.
Vilket resulterar i att jag kan inte lägga i växel utan att maskinen tvärdör.
Jag har haft kåpan borta o kollat variatorhjulen ifall något kärvar där men kan inte se något. Trodde först om något kärvat där o inte ville frihjula på tomgång.
Har även justerat tomgångsskruven i botten men ändå ligger varvet så högt.
Rengjorde förgasaren i munstycke mm innan jag satte ihop den.
Har även sprutat startgas runt olika anslutningar för att se om den tar tjuvluft.
Mina idéer har tagit slut. Likaså tålamodet.
Vad ska jag göra???
Mer alternativ än slänga den på tippen då förstås.
Tack på förhand / Emil.
Som titeln lyder så har jag problem och vänder mig nu till er proffs.
Jag gick igenom en is för förra vinter i en damm en bonde grävt på sin åker som jag inte hade koll på.
Vi fiskade upp fyrhjulingen med en grävmaskin några timmar senare.
Jag tappade ur olja/vatten och sköljde genom med ny olja. Skivade loss avgassystemet, förgasare mm.
Annat i livet kom i mellan och har nu för ett ta sen börjar att försöka få liv i maskinen igen.
Jag har kommit så långt att den startar och går.
Men tomgången är hög, lite över 2000 i varv.
Vilket resulterar i att jag kan inte lägga i växel utan att maskinen tvärdör.
Jag har haft kåpan borta o kollat variatorhjulen ifall något kärvar där men kan inte se något. Trodde först om något kärvat där o inte ville frihjula på tomgång.
Har även justerat tomgångsskruven i botten men ändå ligger varvet så högt.
Rengjorde förgasaren i munstycke mm innan jag satte ihop den.
Har även sprutat startgas runt olika anslutningar för att se om den tar tjuvluft.
Mina idéer har tagit slut. Likaså tålamodet.
Vad ska jag göra???
Mer alternativ än slänga den på tippen då förstås.
Tack på förhand / Emil.