ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: NeoBoll skrivet 14 mars 2010 kl. 11:22:30

Titel: Framdiffen brute force.
Skrivet av: NeoBoll skrivet 14 mars 2010 kl. 11:22:30
Halloj.

Jag är lite osäker på om min diff fram funkar som den ska, När jag drar åt handtaget så känns det inte som att den hugger tag, ibland så står ena framhjulet still ändå.
Hur kan jag kolla att den funkar, kanske räcker med att spänna kabeln?
Har ju inga oljud eller liknande, men det är typ inget motstånd alls i handtaget.

Tacksam för hjälp.
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Lowest skrivet 14 mars 2010 kl. 12:53:12
Halloj.

Jag är lite osäker på om min diff fram funkar som den ska, När jag drar åt handtaget så känns det inte som att den hugger tag, ibland så står ena framhjulet still ändå.
Hur kan jag kolla att den funkar, kanske räcker med att spänna kabeln?
Har ju inga oljud eller liknande, men det är typ inget motstånd alls i handtaget.

Tacksam för hjälp.

Ta av framkåpan på styret så sitter det en spännare på vajern under där. Spänn den så du känner lite motstånd i handtaget.
OBS spänn inte för mycket. Det räcker att det går lite tungt sista biten innan handtaget tar i styret.
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: NeoBoll skrivet 14 mars 2010 kl. 14:26:30
Ok, ska testa det.
Men kan man kolla så att det funkar sen genom att
hissa upp och rulla på på framhjulen  eller är det ut och åka som gäller?
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Lowest skrivet 14 mars 2010 kl. 16:37:19
Ok, ska testa det.
Men kan man kolla så att det funkar sen genom att
hissa upp och rulla på på framhjulen  eller är det ut och åka som gäller?

Man lär nog hissa upp alla hjulen men lättast är nog att köra fast å testa om diffen funkar.
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Mudzilla skrivet 17 mars 2010 kl. 17:21:37
OM diffen felar................ Ta isär den och kolla i tid.
Kör man tokras blir det betydligt mer kostsamt  :-\ :-\
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: NeoBoll skrivet 17 mars 2010 kl. 19:33:47
Det verkar inte ha varit nån större fara, jag spände vajern och nu verkar den låsa.
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Ace skrivet 29 mars 2010 kl. 18:53:54
Är det bra med det där handtaget ? varför har inte kawasaki en knapp(elektrisk) som på många andra ? fördelar?nackdelar?  :hmmm:
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: wasteland skrivet 29 mars 2010 kl. 20:44:45
Ja
Är det bra med det där handtaget ? varför har inte kawasaki en knapp(elektrisk) som på många andra ? fördelar?nackdelar?  :hmmm:

Jadu. det undrar jag med, mest krångligt tycker jag! Men den funkar o mindre som man gå sönder då den är mekanisk kanske.. Det är det positiva!
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Lowest skrivet 29 mars 2010 kl. 21:01:05
Jag tycker det funkar bra med handtaget bara vajern är rätt inställd  ()p
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Ace skrivet 29 mars 2010 kl. 21:14:34
fungerar den som en omvänd koppling att det går att "smyga" i diffspärren eller är det fullt direkt?
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Lowest skrivet 29 mars 2010 kl. 21:42:14
fungerar den som en omvänd koppling att det går att "smyga" i diffspärren eller är det fullt direkt?


Det är allt eller inget.
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Ace skrivet 7 maj 2010 kl. 22:56:14
fungerar den som en omvänd koppling att det går att "smyga" i diffspärren eller är det fullt direkt?


Det är allt eller inget.
Inte enligt Kawasaki  :hmmm: dom säger ju mer du trycker in handtaget ju mer "spärrar" den.och då förstår man ju konstruktionen lite bättre också,säkert bra om det fungerar ,men det låter som den är känslig att ställa in rätt .
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Lowest skrivet 8 maj 2010 kl. 09:12:07
fungerar den som en omvänd koppling att det går att "smyga" i diffspärren eller är det fullt direkt?


Det är allt eller inget.
Inte enligt Kawasaki  :hmmm: dom säger ju mer du trycker in handtaget ju mer "spärrar" den.och då förstår man ju konstruktionen lite bättre också,säkert bra om det fungerar ,men det låter som den är känslig att ställa in rätt .


När handtaget är rätt justerat så diffar det precis innan handtaget tar i styret.
Det står inget om det i servicemanualen så det låter konstigt tycker jag och jag har inte hört talas om det förut och inte läst om det eller  :hmmm:
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Ace skrivet 8 maj 2010 kl. 23:08:18
0:55 in på filmen....ju mer du trycker in handtaget, ju mer front differental lock får du.En progressiv framdiffspärr,är det inte så på dom maskiner som kommer till sverige då menar du ???
http://www.youtube.com/watch?v=X8jqdn9ODQE&feature=related
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Lowest skrivet 9 maj 2010 kl. 01:16:59
0:55 in på filmen....ju mer du trycker in handtaget, ju mer front differental lock får du.En progressiv framdiffspärr,är det inte så på dom maskiner som kommer till sverige då menar du ???
http://www.youtube.com/watch?v=X8jqdn9ODQE&feature=related


Vem vet kanske man lärt sej nå nytt nu då. Filmen va om en -09 men det borde vara lika på dom äldre med. Nu lär ja luska lite hur det ligger till.
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Hakerik skrivet 14 augusti 2011 kl. 19:12:23
Lowest, har du luskat färdigt nu ?  ^-^  Väntar,,,
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Jompa123 skrivet 29 augusti 2011 kl. 16:01:00
Ang diff, Jag har en kawasaki prerie eller Suzuki twin peaks som denna heter. Jag tror att diffen låst sig i konstant läge, när jag hissar upp och snurrar på ena hjulet så hänger det andra med. En vän testade att hålla emot men det hälper inte det är difflåst. Oerhört tungstyrt!!! har kopplat bort handtaget nere på diffen för att eliminera felkällor men det är samma sak. :hmmm:

någon som kan hjälpa mig här?! gissar på att det är liknande(samma) diff fram på dessa som brute.

/Jonny
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Lowest skrivet 4 september 2011 kl. 01:06:41
Ang diff, Jag har en kawasaki prerie eller Suzuki twin peaks som denna heter. Jag tror att diffen låst sig i konstant läge, när jag hissar upp och snurrar på ena hjulet så hänger det andra med. En vän testade att hålla emot men det hälper inte det är difflåst. Oerhört tungstyrt!!! har kopplat bort handtaget nere på diffen för att eliminera felkällor men det är samma sak. :hmmm:

någon som kan hjälpa mig här?! gissar på att det är liknande(samma) diff fram på dessa som brute.

/Jonny

Fick liknande fel på min och troligen har du ras på diffdreven så det har låst ihop sig
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: fiddesthlm skrivet 2 januari 2012 kl. 15:28:46
Man lär nog hissa upp alla hjulen men lättast är nog att köra fast å testa om diffen funkar.

Undrar bara hur mycket som skall spännas. Tycvker mitt handtag har på tok för lite motstånd. Men å andra sidan är den helt ny. Lite förvirrad... =)
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: chriz78 skrivet 2 januari 2012 kl. 20:31:38
Undrar bara hur mycket som skall spännas. Tycvker mitt handtag har på tok för lite motstånd. Men å andra sidan är den helt ny. Lite förvirrad... =)

funderar på samma sak, min ha också väldigt lite motstånd men antar då att det skall vara så...
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Lowest skrivet 2 januari 2012 kl. 20:39:53
Undrar bara hur mycket som skall spännas. Tycvker mitt handtag har på tok för lite motstånd. Men å andra sidan är den helt ny. Lite förvirrad... =)

Det är lättast om man är några när man testar om diffen funkar.

Man ska ha 2wd i och man lyfter upp framhjulen från backen och håller imot ena hjulet och snurrar på det andra hjulet samtidigt som man drar in diffhandtaget.

Man märker direkt om det funkar annars är det bara att justera och hur mycket man ska spänna vet jag inte men jag brukar justera så att diffen är låst när jag trykt in handtaget mot styret.

Har man spaken fullt inne och man kan snurra på hjulet fast det andra hjulet står still får man spänna vajern lite och testa igen.


Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Hakerik skrivet 2 januari 2012 kl. 22:27:49
Enligt verkstads handboken skall ena framhjulet behöva 15-20Nm kraft för att rotera när diffspaken är opåverkad och 157Nm när diffspaken är indragen.
15-20Nm är ca: 1,5- 2,0kg och 157Nm ca: 16kg. Kollas med momentnyckel på ett framhjul och det andra framhjulet är fixerat.

Det är det fina med Kawa diffen att den alltid har lite diffbroms 15-20Nm, men se upp att vajerns justering är fel så att det blir mer än så för då slits lamellerna och det blir onödigt tung styrt.
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Hakerik skrivet 2 januari 2012 kl. 22:34:04
glömde säga att momentnyckeln anbringas på centrum muttern /medbringar muttern, hjulet skall vara borttaget.
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: fiddesthlm skrivet 2 januari 2012 kl. 23:09:01
Enligt verkstads handboken skall ena framhjulet behöva 15-20Nm kraft för att rotera när diffspaken är opåverkad och 157Nm när diffspaken är indragen.
15-20Nm är ca: 1,5- 2,0kg och 157Nm ca: 16kg. Kollas med momentnyckel på ett framhjul och det andra framhjulet är fixerat.

Det är det fina med Kawa diffen att den alltid har lite diffbroms 15-20Nm, men se upp att vajerns justering är fel så att det blir mer än så för då slits lamellerna och det blir onödigt tung styrt.

Låter jättejobbigt... =( Jag skulle nog lyckas göra fel =)
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: Hakerik skrivet 2 januari 2012 kl. 23:25:15
Låter jättejobbigt... =( Jag skulle nog lyckas göra fel =)

Hörru fippelholm,, skolkade du mycket i skolan  ;D  Vi tar det lite enklare då. Skaffa en hylsa och ett 1m långt dragskaft. Sätt dragskaftet horisontellt, längst ut häng på en 1.5L Pet flaska med vatten i , hjulet skall stå stilla. Dra in diffspaken fullt häng på en 15L hink med vatten och hjulet skall stå stilla. Var det krångligt ?   ;)
Titel: SV: Framdiffen brute force.
Skrivet av: fiddesthlm skrivet 3 januari 2012 kl. 10:59:51
Hörru fippelholm,, skolkade du mycket i skolan  ;D  Vi tar det lite enklare då. Skaffa en hylsa och ett 1m långt dragskaft. Sätt dragskaftet horisontellt, längst ut häng på en 1.5L Pet flaska med vatten i , hjulet skall stå stilla. Dra in diffspaken fullt häng på en 15L hink med vatten och hjulet skall stå stilla. Var det krångligt ?   ;)

Fippelholm =)
Pluggade framför allt marknadsföring/företagande och samhällsvetenskapliga grenar... =) NV var inte min grej. =)
Men det var en bra beskrivning... =)