ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Guidetavlan - så gör man! => Ämnet startat av: hell-man skrivet 5 november 2013 kl. 09:42:59

Titel: hell-manTips: Hur mycket el kan man belasta maskinen med?
Skrivet av: hell-man skrivet 5 november 2013 kl. 09:42:59
En liten tipstråd i extraljustider för er som inte vet hur mycket effekt man kan använda ur elsystemet. Många vet redan, men inte alla, så här kommer mina tips för att ta reda på max belastning.
1. Lossa ena polen på batteriet.
2. Starta maskinen genom att trycka kabeln mot polen och starta.
3. Ta bort kabeln från polen när maskinen går på tomgång.
4. Koppla multimetern på strömmätning (helst 10A, annars kan mätarn pajja) och koppla den ena mätpinnen till den lösa kabeln vid batteriet och den andra till själva batteripolen.
5. Nu visas strömmen från/till batteriet ackumulerat, dvs generatorns laddström IN i batteriet MINUS de anslutna förbrukarna, tex lampor, handtagsvärme osv.
6. Varva motorn till rimligt arbetsvarvtal (snittvarvtal på din typ av körning, runt 3.000-5.000 varv/min, tex.)
Om batteriet är fulladdat och fräscht är inte laddströmmen maximerad, men om man kört startmotorn nyss, och det är lite kallt ute, blir det ett hyfsat värde ändå.

Om vi för räkneövningens skull säger att multimetern visar 4.5A innebär det att med nuvarande belastningar igång laddar batteriet med 12Vx4.5A=54W. Detta motsvarar den maximala tillgängliga effekten du kan utnyttja för extraprylar.

Om man lastar ner systemet så laddströmmen blir nära noll, kommer det ta väääldigt lång tid att återladda den energi som förbrukats av startmotorn.

Prova gärna med ett helt tomt batteri för att se maxladdning.
Titel: SV: hell-manTips: Hur mycket el kan man belasta maskinen med?
Skrivet av: vespa skrivet 6 november 2013 kl. 23:20:25
 ()p Pedagogiskt och bra.
Titel: SV: hell-manTips: Hur mycket el kan man belasta maskinen med?
Skrivet av: hell-man skrivet 7 november 2013 kl. 06:31:09
()p Pedagogiskt och bra.
Jag ska försöka filma lite ikväll när jag pillar med laddregulatorn på kinesen. Kanske inte Grönisnivå men man blev ju så inspirerad!
Titel: SV: hell-manTips: Hur mycket el kan man belasta maskinen med?
Skrivet av: Anders S skrivet 13 december 2013 kl. 06:22:39
3. Ta bort kabeln från polen när maskinen går på tomgång.
Jag förstår ditt resonemang i teorin men i praktiken kan det här förfarandet bli dyrt.

Att koppla ur batteriet när motorn är igång kan ge upphov till strömspikar som steker regulatorn och annan elektronik. Batteriet fungerar som en slags buffert i elsystemet och utan det kan vad som helst hända.

Jag föreslog något liknande på min mc-verkstad en gång men då sa de bara "Nej nej nej, koppla aldrig ur batteriet när motorn är igång!"
Titel: SV: hell-manTips: Hur mycket el kan man belasta maskinen med?
Skrivet av: hell-man skrivet 13 december 2013 kl. 08:35:06
Jag förstår ditt resonemang i teorin men i praktiken kan det här förfarandet bli dyrt.

Att koppla ur batteriet när motorn är igång kan ge upphov till strömspikar som steker regulatorn och annan elektronik. Batteriet fungerar som en slags buffert i elsystemet och utan det kan vad som helst hända.

Jag föreslog något liknande på min mc-verkstad en gång men då sa de bara "Nej nej nej, koppla aldrig ur batteriet när motorn är igång!"
Jag har alltid gjort så utan att bränna någonting. Men du har säkert rätt. Kan det bero på vilken typ av maskin det är? Kvalitet osv på komponenter?
Ett alternativ är ju att använda tångamperemeter, men de är rätt ovanliga hemma.
Titel: SV: hell-manTips: Hur mycket el kan man belasta maskinen med?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 december 2013 kl. 08:48:16
Laddregulatorn kan överhetta.
Så det går inte så fort. Men visst det är elektronik, allt kan hända.
Titel: SV: hell-manTips: Hur mycket el kan man belasta maskinen med?
Skrivet av: Anders S skrivet 15 december 2013 kl. 03:20:27
Jag har alltid gjort så utan att bränna någonting. Men du har säkert rätt. Kan det bero på vilken typ av maskin det är? Kvalitet osv på komponenter?
Jag har ingen aning, men Googlar man så finns det många som varnar för att koppla ur batteriet när motorn är igång.
Det har inte med specifika typer av maskiner att göra utan gäller generellt för bilar, motorcyklar, hjulingar osv. med växelströmsgenerator... ja jag vet alternator ^-^

Det funkar för dig och säkert för många andra men går det åt skogen kan det göra det big time. Det är upp till var och en att ta risken, men jag ville lägga ut varningen.


Ett alternativ är ju att använda tångamperemeter, men de är rätt ovanliga hemma.
Jag har en oanvänd tångamperemätare liggande. Ska prova om den vid tillfälle om den kan vara användbar för det här.
Titel: SV: hell-manTips: Hur mycket el kan man belasta maskinen med?
Skrivet av: hell-man skrivet 15 december 2013 kl. 07:42:37
En ytterligare variant är ju att lägga en biffig tamp parallellt med instrumentet som startströmmen får gå igenom. När motorn är igång kan den enkelt lyftas bort. Då är batteriet alltid anslutet till kretsen.

Man kanske ska börja med den metoden nu när man hört varningarna...
Titel: SV: hell-manTips: Hur mycket el kan man belasta maskinen med?
Skrivet av: hell-man skrivet 15 december 2013 kl. 07:53:09
Bilder på den reviderade metoden:
1. Battkabel lossas.
2. Amperemätaren kopplas in i serie
3. En kabel (blå) läggs temporärt parallellt med instrumentet.
4. När motorn startats plockas den temporära kebeln bort och insrumentet visar laddströmmarna.