ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Jimb0 skrivet 25 juni 2009 kl. 19:02:53

Titel: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: Jimb0 skrivet 25 juni 2009 kl. 19:02:53
Hejsan jag är ny här på forumet och ska fara och köpa en dinli 450 -06  som kamkedjesträkaren har lagt av på och i sin tur pajat avgasventilerna men inget mer så det jag undrar om är var kan jag få tag på dom billigaste delarna ska köpa ny:

1.spänare.
2.kamkedja
3.avgasventiler (2st)
4.sen lite packningar för säkerhets skull.

Fick ett pris av min åf på ca 2400kr (inga packningar med då) han viste inte exakt och för hans dator funkade inte.
Läste lite här på forumet och det verkar som om det inte är allt för ovanligt att det här händer så ville höra om nån har fått tag på ett bättre pris än de här. 

Hur justerar man ventilerna på en dinli är det typ en justerskruv eller? (kanske en dum fråga men)  :hmmm:
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: jonny-öjebyn skrivet 25 juni 2009 kl. 20:13:25
  det låter som ett bra pris tycker jag...
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: LAHA skrivet 25 juni 2009 kl. 20:19:38
Ventilerna ska schimsas till rätt mått.
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: SugBritt skrivet 25 juni 2009 kl. 21:42:56
Jag såg en på blocket för 20K som hade dessa defekter, kanske är denna Du funderar på? Vet inte om det är känsligt med en så pass rasad motor, tex, kan veven tagit skada eller lagren? Har man bara kunskap om Vad som inträffar vid ett ras så borde en sån affär vara lönsam :)
Lycka till.....
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: Jimb0 skrivet 26 juni 2009 kl. 07:47:08
Hur kan veven ta skada? bli skev eller? ..är inte rädd för att skruva lite, delarna till dinli känns inte svin dyra vad jag har sett.

Hade bestämt mig för att köpa den men börjar tappa sugen på en fyrhjuling behöver lite motivation får ta och tänka på de över helgen.
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 26 juni 2009 kl. 16:42:02
Kolla upp vad det kostar att lämna in hela vevpartiet för riktning,balansering och lagermätning för att det är vad du borde göra för att få en hållbar motor efter ett sådant ras.
pruta sedan på maskinen innan du köper den så att det känns som en bra affär för dig annars kan du ju lika så gott köpa en som redan fungerar så att säga typ likssom å de ja bara min åsikt så att säga...  :headbang:
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 26 juni 2009 kl. 19:48:11
Kan bara hålla med HIGHSIDER där - speciellt som du inte vet om du är så sugen på fyris längre. Kanske läge att köpa en riktig istället då så du får känna glädjen av att köra istället ()p ()p

Mvh Joe
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: killevipp skrivet 27 juni 2009 kl. 00:58:02
Jag hade inte köpt en Dinli speciellt inte denna som du refererar till ! :nono: :nono:
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 29 juni 2009 kl. 01:54:13
HIGHSIDER, det är jag som har maskinen ute på blocket och jag undrar verkligen hur veven kan har tagit skada när det
inte ens finns ett märke på kolvtoppen?
Det som hände var att jag hörde att det började rassla och då slog jag omedelbart av maskinen, men just innan den stannade så hann kamkedjan kugga över och kolven viftade till avgasventilerna.
Ventilskaften blev bara några mm krokiga, men det är tillräckligt för att man måste byta dom.
Problemet med Dinlin är att kamkedjesträckaren och kamkedjan är en katastrof, det dom flesta borde göra är att
bygga om kamkedjesträckaren till en fast spännare utan fjäder, vilket är en enkel operation.
Då slipper man risken att kamkedjesträckaren åker bakåt om fjädern blir slut eller går av.
Samma är det med kamkedjan, den borde bytas på alla maskiner, även dom nya, för det är helt urusel kvalité på dom.
Bara efter några 100mil så brukar den dra ut sig en hel länk, om det har blivit bättre nyare maskiner vet jag inte,
men jag tror knappast det.
Det bästa är att köpa en kvalitétskedja typ reginakedja från Roffes motor eller alternativt en orginalkedja till Polaris Predator.
Men att köpa en kedja som är en sk Dinli-orginal är som att köpa grisen i säcken.
Förutom dessa "missar" så är Dinlimotorn en gedigen konstruktion som bör gå många tusen mil innan den ger upp.




 
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 29 juni 2009 kl. 11:29:12
Inte menat att irritera dig på något sätt men ta kontakt med någon som håller på med att rikta vevaxlar så får du garanterat höra samma sak från dom.
det behövs inte mycket alls för att vevpartiet ska ta skada,"riktas ju med små smällar med gummiklubba" så om kolven har krökt ventilerna så är det en riktning av veven som gäller för att allt ska bli perfekt.
Detta är inte dyrt utan går ju loss på några hundringar plus att du kan få uppmätt lager å allt så att du vet vad du har under skalet......
Alltid trist med haverier men det finns väl bara ett ord för detta å de är RACING  ()p ()p :headbang:
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 29 juni 2009 kl. 14:47:46
HIGHSIDER, Du irriterar mig inte, men jag tog dig på orden och slog en signal till Hammarströms Motor som sysslar med riktning och balansering av vevpartin.
Jag förklarade vad som hade hänt och han jag snackade med sa att det är helt osannolikt att veven kan ha tagit skada eller kan ha hamnat i obalans pga av en liten "smäll" på kolvtoppen som det inte ens finns ett märke på.
Det vore en annan sak om hela kolven hade blivit totalkrashad och vevstaken helt krokig, men nu är det ju inte frågan om det.
Om ett vevparti skulle vara så känsligt mot belastning som du påstår, så skulle veven omgående hamna i obalans bara av explosionen som blir av bränslet.


Kamkedjesträckaren verkar vara ett bekymmer på flera märken, grannen som är bonde råkade ut för något liknande på sin Polaris arbetsfyrhjuling, men där blev inte ventilerna skadade.
En annan kompis som har en KTM offroad krashade både kolv och ventiler pga av en felande kamkedjesträckare.
Han med KTM´n har nu byggt om den till en fast sträckare med justerskruv istället för att slippa ett framtida haveri pga av en
löjlig 10 kronors fjäder.



Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 29 juni 2009 kl. 21:48:50
Det kan så väl vara men om det varit min motor så hade jag lämnat in skiten hursomhelst men det får väl stå för mig då men skit i det  :D.
Att kamkedjorna är skit,det har jag väl gjort klart sedan tidigare på detta forum men det verkar ju vara samma på suzuki med så inte vet jag.
Att kamkedjor inte stoppar mer än 500 mil är ju rent förjävligt men att själva sträckaren är kass har jag då inte hört förut så vi får väl ta å kolla upp den saken,för att göra en manuell sträckare är ju ingen hjärnkirurgi direkt men är ju inte att rekommendera till folk som inte ens servar själv med risk för att det inte blir kontrollerat å justerat som det skall.......
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 29 juni 2009 kl. 22:41:31
HIGHSIDER, Att du kollar upp sträckaren gör du verkligen rätt i, för det är en "verkligt" farlig komponent som kan orsaka en
väldigt dyr historia  :cry:

När det gäller kamkedjorna så måste dom ha fått in 1000-tals maskiner som har gått på garantin, det är märkligt att
dom inte har gjort någonting åt problemet, för ingen Dinli-ägare slipper undan "Tuggummikedjan" :hmmm:
Jag har en kompis som brukar vara ute här på forumet och hans maskin har nyligen börjat skramla, så han törs inte
köra med den längre.
Han snackade om att skulle köpa en Polaris orginalkedja och troligen så är det betydligt bättre kvalité än eländet som
sitter där.

 
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 1 juli 2009 kl. 15:26:55
Har du rikligt mad kött mellan benen när du säger att dom fått in tusentals maskiner med dessa problem?
Jag skapade trådarna ang detta men tycker inte att så många verkar ha haft problem ändå som jag trott för att i så fall skulle ju alla gå ihop å kräva bättre grejjor pga att det monterats kassa grejjor från fabriken.
ATT KÖRA SÖNDER ÄR EN SAK MEN ATT GREJJERNA RAMLAR I BITAR ÄR ÅT HELVETE. :banghead:  :banghead:  :banghead:
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 1 juli 2009 kl. 18:14:16
HIGHSIDER, Om jag har riktigt kött på benen vet jag inte riktigt, men efter mina erfarenheter och det man har läst så verkar det vara ett problem som ingen kommer undan.
Motorn som sitter på min maskin är en -07ás motor, förra motorn rasade totalt pga av att tidigare ägare inte hade varit speciellt snäll mot den.
Så jag fick kosta på hela maskinen flera tusen för att få någon ordning på den!
Men innan motorn rasade så bytte jag kamkedja på den pga av det förb skramlet och då var nästan den drygt en länk för lång.
Nuvarande motor har gått drygt 200-300mil och även den hade hunnit blivit drabbad av för lång kamkedja, men den hade bara lyckats bli drygt en halv länk för lång!
Senast idag så var jag till en kompis som har en -06ás Dinli, den hade också börjat skramla, men när man kände på kamkedjan så var den spänd, men det går inte att lita på.
För att dra runt kammarna så tar det med all säkerhet drygt 5hk och då blir det ganska stor belastning på kedjan, vilket gör att man kan bli lurar att kedjan är OK!
Att Dinli har allvarliga problem med kamkedjan är ett som är säkert och det är ren skandal!
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: Andreas77 skrivet 1 juli 2009 kl. 20:11:03
Om jag inte mins fel så var de någon här på forumet som kört över 2000 mil med sin Dinli och hade bara bytt kedjan en gång. De är inte så att folk kör med dålig olja lr byter för sällan.
Som en annan sa har man kört grus grop lördag söndag är det ny olja på måndag, hur många gör de tro.
Bara lite tankar...
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: Nonne skrivet 1 juli 2009 kl. 20:45:15
Jag har en -05:a som rullat ca: 3400mil.....
Kör fortfarande med orginal kamkedja......
Men fått byta 4st kamkedjesträckare......anledningen till att sträckaren havererar beror helt på avgassystemets dragning som ligger för nära......
Kamkedjan på min håller samma längd ännu men med tanke på milen så kommer den att bytas snart, men för min del kommer det att stå polaris på paketet då jag anser att deras attityd hela vägen ut till kunder är seriösare...

På dom kundmaskiner som jag servar så har ingen bytt kamkedja men flera har bytt sträckare........ 

//Nonne
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 1 juli 2009 kl. 21:48:36
Nonne, Din Dinli måste ha slagit världsrekord när det gäller milantalet på kamkedjan, ett fall för guinness kanske  :D

Möjligen så är det bara vissa årsmodeller eller serier på motorer som är drabbade pga att fabriken har tagit
in kedjor av en sämre kvalité från en annan tillverkare, eller alternativt så är det helt enkelt ett fabrikationsfel
som vissa maskiner har blivit drabbade av.

Jag har haft många hojar under mitt liv och visst har man bytt kamkedjor, men det har varit efter flera tusen mil och
inte efter några hundra  :hmmm:

Ang kamkejdesträckaren så har du nog alldeles rätt i att det beror på avgassystemets dragning, det blir väl för hett och materialet
i fjädern blir utmattat.
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 1 juli 2009 kl. 22:49:37
Fyra sträckare var då det värsta jag aldrig har hört.
Hur upptäcker du att de e dags att byta sträckare då?
Är det efter att den pajjat å att motorn rasat eller är du släkt med saida eller nått  :lol: :lol:
Jag vet bara att kedjorna är kassa men har ej hört några som klagat över att sträckarna är piss men jag ska då prefa en manuell sträckare så är problemet löst i alla fall.
Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 3 juli 2009 kl. 20:09:19
Håller nog med Nonne här att det blir nog en polariskedja till min också men har inte bestämt mig ännu.

Har även jag en 05 (Bra grejer)med org kedjan och det enda jag har gjort är att spänt upp sträckaren då jag tyckte den var för slapp, men ska även byta sträckaren när jag byter kedja.
Byter kedja bara för att ha gjort det.

Titel: SV: Ska köpa en Dinli behöver lite goda råd!
Skrivet av: Nonne skrivet 3 juli 2009 kl. 21:38:27
Fyra sträckare var då det värsta jag aldrig har hört.
Hur upptäcker du att de e dags att byta sträckare då?
Är det efter att den pajjat å att motorn rasat eller är du släkt med saida eller nått  :lol: :lol:
Jag vet bara att kedjorna är kassa men har ej hört några som klagat över att sträckarna är piss men jag ska då prefa en manuell sträckare så är problemet löst i alla fall.

Har man skruvat så pass mycket som jag gjort med dinli och deras motorer så hittar man oftast mer än vad kunderna gör........
Det har snackats mycket om decomp och kamkedjor på dessa motorer...  när min egen började låta så kollade jag dessa först, men där var inget fel....... då får man leta vidare tills man hittar felet!!! fann då att kamkedjesträckarens fjäder var helt utmattad......

-05 när 450n kom så var mitt företag med på första leveransen och jag bestämde mig snabbt för att köpa ut demon ur företaget.....Sakt och gjort så gjorde jag det.
När då varande importören Sarnertrading  hörde att jag kört över 300mil på en månad så ville dom att jag skulle konsulta dom om just Dinli 450 och på så vis få koll på kvalitet och vilka uppdateringar som var önskvärda, allt för att få fram en bra maskin.....

Det roliga är att jag var med på 2 möten med fabrikens utsända....
Första gången gick vi i genom vad vi (återförsäljarna och importören) krävde för uppdateringar, dessa punkter uppdaterades snabbt och enkelt.....

På möte 2 så raserades alla planer på att bygga upp en seriös marknad med fullt reservdels lager och rätt utbildade mekaniker osv........En ny aktör hade fått märket.......Hur kunde detta hända??
Ganska enkelt då allt handlar om kvantitet när man handlar med dessa länder....... Den importör som lovar att sälja flest maskiner vinner märket......

Mitt företag valde i samma veva att inte sälja dinli mer då vi anser att kvalitet är viktigare än kvantitet, på så vis har man alltid nöjda kunder.........

p.s En sak är säker! -05:ornas motorer håller högre kvalitet.......

//Nonne