ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: superdtm skrivet 16 januari 2016 kl. 11:31:28
-
Tjäna!
Går i tankarna om att byta ut min cf moto.
Användnings områdena är plogning, harvning av paddock och travbana.
Samt kör ut ved ur skogen. Sen lite nöjes åkning är ju aldrig fel.
Är på jakt efter nått som bara fungerar och att ja slipper byta ut den igen på ett bra tag.
Budget på cirkus 60-70k.
Vad skulle ni rekommendera mej att köpa?
Tack på förhand!
-
Yamaha Grizzly 700?
-
Suzuki kingquad?
-
Klart jag måste göra ett inlägg här. ;D
HONDA såklart. ;D ()p
-
Klart jag måste göra ett inlägg här. ;D
HONDA såklart. ;D ()p
Robban, hur kommer det sig att du rekomenderar just Honda? ':) ;)
-
Tack för svaren. Ni får gärna skriva en liten motivering till dom också!
-
Instämmer med alla föregående inlägg: Yamaha, Suzuki eller Honda.
Välbyggda maskiner som klarar det mesta och borgar för ett långt och problemfritt ägande. ()p
Amrikanska ATV:er är enligt mina fördomar mera av en chansning. Kan säkert fungera lika bra som jappsarna (om man har tur) men man har valt att prioritera cool-faktorn framför kvalité. Måste dock erkänna att en stor v-twin är rätt så kul. ;)
-
Jag hade en cf moto (allroad 500) innan jag bytte till en honda. Det är en väldig skillnad på maskin , till det bättre!
Kan hålla med om att är det några maskiner man ska titta på så är det yamaha, polaris, artic cat, honda , suzuki , kawasaki och canam .
Har säkert glömt någon men med dom så tror jag att man blir nöjd.
-
valfritt märke men det ska vara ett riktigt, tex can am, polaris, yamaha, suzuki, arctic cat, honda. du får en ny polaris sportsman för din budget eller en can am. men jag gillar mer polaris, högre markfrigång samt bättre 4wd, sen har polaris även en lågt växlad lågväxel tillskillnad mot för jappsarna som tyvär är på tok för högt växlade
-
jag säger ju såklart Yamaha, har 600 helt problemfria timmar med grizzly 700 som för det mesta gått i skogen men så länge du köper märkesmaskin så kommer du få ett problemfritt ägande
-
så länge du köper märkesmaskin så kommer du få ett problemfritt ägande
Beror på vem man frågar? ':) ;)
-
Robban, hur kommer det sig att du rekomenderar just Honda? ':) ;)
Jag låter bara mitt hjärta prata. ()p :lol: ;D
-
Tack för svaren. Ni får gärna skriva en liten motivering till dom också!
Jag tycker Honda dels för att:
*mkt bra kvalitet rakt igenom som känns.
*riktiga växellådor fria från remmar och underhåll.
*lite mindre o smidiga
*byggda för arbete o finns med stel bakaxel
*5 års garanti
*visst har de klenare motorer än de flesta andra men är starka istället för snabba samt att drivlinan i stort sett är bulletproof.
*mkt bränslesnåla
*riktigt låga servicekostnader (jämför gärna med andra)
mm mm.
Ja det är lite vad just "JAG" tycker. :)
-
Nä Robban, de e vad många tycker.
Honda är ett mycket bra val.
-
Försöka hitta en missnöjd Honda-ägare är fan inte lätt.
Att de inte uppfyller förväntan om man tror man köpt en sporthoj, fine.
På alla andra punkter skulle jag nog kunna säga de är marknadsledande (undantag 4hjulsdriften där polaris brilljerar) Diff-lock som nu Honda gått över till vet jag inte hur de tänkte... Det suger ju getpung.
Fixa en schysst visco-lok om man inte kan kopiera polaris briljanta och simpla lösning.
Skit i modellerna med stel bakaxel om du inte ska dra tungt, du tappar markfrigång.
Ska du ha en "äkta" Honda så köp en med hydrostat ()p
Grizzly är inget dåligt val.
Var bara 4 saker som störde mig som gjorde jag sålde mina.
Diff-lock
Värdelös servo (min Honda styr lika lätt utan)
Bakdiffen brinner upp efter några kilometer på vägen i högre hastighet
Knäcker drivaxlar. (min erfarenhet)
Åt det mer busiga hållet hittar vi självklart twinmotorerna
Kawa 750 är ett prisvärt alternativ till din budget
CA 650/800 bör få plats men kanske inte en lågmilare(timmar)
Polaris 800 (kanske 850 tittar ner i priserna numera) dock törstiga utav helvete.
Generellt problem på dessa är dock de tillsammans med högre effektuttag blir betydligt varmare vilket kan upplevas som rätt störande vid arbete då fläkten går och man bränner sig på benen.
Suzuki och arctic cat kan jag tyvärr inte svara för, man ser dom typ aldrig.
-
Honda har väl fortfarande kvar sin diffbroms. Så egentligen kan du diffa din honda på det gamla sättet och med difflock. Är inte helt säker bara.. Har inte testat de nyaste modellerna. Någon hondanörd får flika in ;)
-
Polaris 800 (kanske 850 tittar ner i priserna numera) dock törstiga utav helvete.
Polaris 800 kanske är törstiga, men absolut inte 850.
Min 850 Scrambler drar något lite mindre än CA 1000 och mer än CA 650, Kollat flera ggr, samma körning.
-
Vet inte hur de riktigt nya Polaris är... Men min erfarenhet årsm 2010 och 2005 är att dom är otroligt törstiga och dom känns tunga på något vis. Har en Polaris Sportsman 500 själv. Törstigare maskin får man leta efter!
Men sånna är ju amerikaner.. Köp en japansk maskin!
-
Vet inte hur de riktigt nya Polaris är... Men min erfarenhet årsm 2010 och 2005 är att dom är otroligt törstiga och dom känns tunga på något vis. Har en Polaris Sportsman 500 själv. Törstigare maskin får man leta efter!
Men sånna är ju amerikaner.. Köp en japansk maskin!
tycker du att sportsman 500 tar mycket sås så är det nog en symaskin du ska ha. 500 går billigt, tar hälften mot för polaris 800:an gör för den tar mycket sås